Gå til innhold

Hva hadde dere gjort om dere vant 400 mill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svømmebasseng i hagen :). Leid inn noen til å passe kattegullene mine slik at jeg kunne kjøpe seilbåt, seilt til Stillehavet (med crew, kaptein, gourmetkokk og vertinne). Skulle selvsagt sørget for en økonomisk trygg fremtid for menneskene jeg er glad i (noen av dem er fattige, jeg hjelper dem allerede når jeg kan). Startet en organisasjon som jobbet med fattige mennesker og ga dem bedre liv gjennom å gi dem utdannelse. Kost meg! Jeg koser meg allerede altså, men det betyr ikke at jeg ikke kan kose meg enda mer. Det er det bare mennesker uten fantasi som ikke kan. 

Anonymkode: c49e4...67f

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg tenkt litt igjennom dette og jeg vet at jeg ville ha likt å hjelpe folk som jeg vet sliter litt eller mye i livene sine. Hører aldri at folk klager høyt, men jeg ser at det ikke er særlig mye penger til overs hos enkelte. Noen leier kommunal bolig og standarden er ikke bra. En eier sitt eget, men det er slitt, badet er uten lufting og mugglukten er der. Det hadde vært hyggelig å kunne overraske dem stille og rolig en etter en. Invitere til god middag og finne ut hva folk trenger hjelp til. Småting, eller et nytt bad, en bedre bil, nye tenner eller hva de trengte. Det hadde vært hyggelig å kunne hjelpe. Utgjøre en forskjell som betydde noe for dem. 

Etterpå ville jeg ha utvidet grensene og hjulpet små ideelle foreninger og lag. Ledelsen der hadde jeg snakket med, men alt måtte ellers foregå anonymt. Ville ikke ha likt å få journalister og tiggere på døren. Det er kanskje ikke mulig å være anonym særlig lenge hvis en gir bort penger? 

Anonymkode: 03ebb...f83

Skrevet

Kjøpt drømmehuset, reist på en skikkelig ferie. Kanskje hjulpet de nærmeste familien med litt penger.

Ville ellers ikke sagt det høyt til mange.

Anonymkode: a2e45...67c

Skrevet

Ville brukt rubbel og bit på å gi lønn til moderatorene på kg. Synes de gjør en fantastisk jobb.

Anonymkode: 71dc3...cf0

Skrevet

Har alltid drømt om å reise til fattige land og hjelpe folk der, så det ville jeg gjort. 

Skrevet

Jeg hadde aldri uroet meg mer for noe som hadde med økonomi å gjøre.

Anonymkode: 319dc...5bd

Skrevet
4 hours ago, Chroma said:

Har alltid drømt om å reise til fattige land og hjelpe folk der, så det ville jeg gjort. 

Hvordan kan du være garantert at pengene går til nettopp kilden og ikke fishy virksomhet?

Anonymkode: 1beb5...0b9

Skrevet

Betalt ned alt av lån til meg, mannen og foreldrene mine. Kjøpt meg en svær, gammel og herskapelig villa med stor hage, sluttet i jobben og startet og drevet en organisasjon for å hjelpe hjemløse dyr. 

Anonymkode: 0a54a...fab

Skrevet

Føler litt synd på de som bare vinner 14 millioner til lørdag. Opp mot 400 millioner ikke det en bolig engang.

14 millioner kan fort gå vekk hvis du skal gi 1 mill til nærmeste slektninger = 10 mill igjen, ny bolig et annet sted = over 10 mill. Da går man fort faktisk i minus.

Anonymkode: 1beb5...0b9

Skrevet (endret)

Hadde donert halvparten (helt seriøst) til organisasjoner som arbeider for dyrs rettigheter og dyr i nød. Eventuelt startet opp en slik organisasjon selv.

Hadde også sluttet i jobben jeg har nå, og heller jobbet frivillig når det passer.

Noe hadde jeg brukt på å nedbetale lån og oppgradere boligen, pluss hjelpe familien. Og resten hadde jeg rett og slett spart slik at jeg kan leve bekymringsløst når det kommer til økonomi resten av livet. 

Endret av Danskebåten
Skrevet

Siden jeg har 2 barn, så ville nok de fått 100 mill vær. Men ikke den dagen de ble 18 da, jeg skulle nok hatt styr på de en god stund. Men da har de mulighet til å studere, reise, kjøpe leilighet, starte sin egen bedrift osv. 

Så ville jeg hjulpet venner og familie, kjøpt meg bedre bolig, kjøpt meg en bil, gått til privat behandling for sykdommene mine. Jeg har og planer om å flytte til utlandet om noen år, og der er det en del mer fattigdom enn her. Så jeg ville startet noe der, som gikk til de fattige. Jeg ville nok ikke levd i sus og dus. Hadde jeg vunnet i dag, så er boligen jeg hadde kjøpt, vært en rekkehusleilighet til 5,5 mill. Og kjøpt en bil til ca 500 000. 

Anonymkode: 11916...030

Skrevet

Hadde kjøpt ut huset til svigermor og sendt henne til fandenivoll langt bort. Hun kan ikke motstå penger, så det hadde vært en smal sak. Hun eier fremdeles gården vi skal overta - og konfliktnivået er skyhøyt. 

Deretter hadde jeg pusset opp nevnte gård med alle hus, støler, setre, naust og hytter - til ship shape moderne standard 😄Det er vår aller største drøm...

Anonymkode: 2f4fd...677

• Liker 1
Skrevet

Og så hadde jeg kjøpt leiligheter til brødrene mine når de begynner å studere, for det gjorde livet mye enklere senere. Jeg fikk muligheten siden jeg er særkullsbarn med en velstående far, og de har en annen far med gjennomsnittlig økonomi. Vet at særlig den ene syns det er litt urettferdig, noe jeg godt kan forstå. 

• Liker 1
Skrevet

Kjøpt hus i Norge 

Fått hund

Leilighet i New York og Italia et sted kanskje

Betalt ned huslånet til mamma

Kjøpt leilighet på Gran Canaria til bestemor, hun drar ned minst 1 gang i 4 uker hvert år

Gjort ferdig lappen og kjøpt bil

Satt opp et fast trekk til mamma, bestemor og min tidligere stemors mor slik at de hadde fått større økonomisk frihet 

Tatt en utdannelse

Rådført meg med noen som kan investering og aksjer

Kjøpt ny bil til stefaren min

Reiser

Plastisk kirurgi (ikke noe jeg kommer til å bruke penger på i nærmeste fremtid, men tror jeg hadde gjort det dersom jeg hadde hatt 400 mill for hånden🤷‍♀️)

Ulike veldedige formål

Skrevet
2 minutter siden, temolitus skrev:

Kjøpt hus i Norge 

Fått hund

Leilighet i New York og Italia et sted kanskje

Betalt ned huslånet til mamma

Kjøpt leilighet på Gran Canaria til bestemor, hun drar ned minst 1 gang i 4 uker hvert år

Gjort ferdig lappen og kjøpt bil

Satt opp et fast trekk til mamma, bestemor og min tidligere stemors mor slik at de hadde fått større økonomisk frihet 

Tatt en utdannelse

Rådført meg med noen som kan investering og aksjer

Kjøpt ny bil til stefaren min

Reiser

Plastisk kirurgi (ikke noe jeg kommer til å bruke penger på i nærmeste fremtid, men tror jeg hadde gjort det dersom jeg hadde hatt 400 mill for hånden🤷‍♀️)

Ulike veldedige formål

Ja, der sa du noe! Det hadde jeg ikke tenkt på ;) 
Hadde aldri prioritert det i dag, men hadde jeg hatt 400 mill på konto kunne det hende det hadde fristet med et aldri så lite brystløft f.eks :fnise:

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, der sa du noe! Det hadde jeg ikke tenkt på ;) 
Hadde aldri prioritert det i dag, men hadde jeg hatt 400 mill på konto kunne det hende det hadde fristet med et aldri så lite brystløft f.eks :fnise:

Hehe😛Hadde dog kanskje gjort det litt for enkelt å bare kunne fikse på ting med en sånn økonomisk frihet

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville havnet litt i limbo og måttet stille meg selv noen eksistensielle spørsmål.

jeg har en spennende jobb som betyr mye for meg. Samtidig klager jeg jo over lite fritid og ferier. Skulle jeg da slutte å jobbe? Med en type jobb som min er det enten eller, og ikke bare å ta seg en pause heller.

Ellers ville jeg jo betalt gjeld og pønsket på en måte og dekke søskens og nærmeste venners gjeld uten at de forstod det var meg. 

Jeg ville investert en del i oppstartbedrifter jeg har tro på. Og satt det meste i sikre papirer som både skulle sikre meg en gullkantet pensjonsalder og en god slump til etterkommere.  Kanskje opprettet en stiftelse eller noe, for å forhindre at barn og barnebarn bare blir arvinger.

Skrevet

Åh, da hadde jeg gjort mye rart:

Nytt hus

Reist rundt jorda

Spandert på mine kjære

Kjøpt svømmebasseng ja, så det var noen som nevnte det over her.

Mer kommer jeg ikke på i farta.

Skrevet

400 mill er veldig mye penger.... Nesten ubehagelig mye. Tror jeg ville følt det var litt stress med tanke på at jeg ville hjelpt veldig mange og glede mange.

Jeg ville:

- Pusset opp og ordnet gårdshuset som pappa bor i (Betalt folk for å gjøre det). Det er i begredelig tilstand, mye uferdig, mye som bør ordnes, råte i vegg, taksteiner som må skiftes, utvendig maling, glass som er knust, men beliggenheten er fantastisk og det er en fantastisk arv som må holdes i familien. Blant annet en er stuen laget av tømmervegg som er over 200 år gammel (det var der slekta mi bodde først). 

- Gitt penger til familiemedlemmer. Så kunne de oppfylle små drømmer. Bror og samboer hadde endelig kunne fått kjøpt seg hus for å nevne noe.

- Invitert familiemedlemmer med på ferie.

- Invitert venner med på ferie en gang det kunne passe.

- Kjøpt en bil slik at jeg lettere hadde kommet meg på besøk til familie. 

- Tenkt nøye gjennom hvor jeg ville bo, og etterhvert etablert meg der. Bygget hus.

- Starte opp noe eget (bedrift) som vil jeg brenne for, helst noe som kunne skapt ringvirkninger i lokalsamfunnet. 

- Kanskje også tatt meg en lang stund med fri for å skrive en bok.

Så ville jeg tenkt nøye gjennom hva jeg ønsket å fordele av midler til vededige organisasjoner, men dette hadde jeg nok gitt penger til.

1. Hadde gitt ganske mye penger til kunstløpklubber/ishaller i Norge. Kunstløp er en stor hobby som jeg har og en sport som ikke blir prioritert i forhold til andre sporter. Mange flotte talenter, men dyrt å holde ishaller i drift og sende utøvere på konkurranser. Så hadde gitt penger til klubber, driftsmidler til ishall og kanskje gitt noen stipender til lovende utøvere :) 

2. Hadde gitt penger til lokalsamfunnet. Blant annet en stor idrettshall som skal bygges, for å nevne noe.

3. Hadde nok gitt noe til diverse organisasjoner, men vet ikke helt hva enda, så hadde satt meg ned og tenkt gjennom hva jeg gir til, hvem som trenger, og alltid tenkt lokalt først.

Skrevet
  • Betalt ned gjelden til foreldrene mine, og laget et eget fond til dem slik at de kunne ha verdens beste pensjonstid når den tid kommer. Gitt dem en stor andel.
  • Gitt en stor andel til bror og søster
  • Reist og jobbet frivillig rundt om kring i verden i noen år.
  • Jobbet frivillig med dyr i Norge og hatt masse hunder!
  • Gått på masse hobbyer, feks dans etc.
  • Bygd min egen fabrikk til matproduksjon, med mål om å lage norges beste arbeidsplass
  • Opprettet fond til pensjonstiden min
  • Kjøpt båt
  • Kjøpt hytte på fjellet og kysten
  • Kjøpt bil
  • Solgt leiligheten min for å bygge drømmehjemmet ved et utsiktspunkt ut over havet
  • Betalt ned studielån
  • Sluttet i drittjobben min, og bare bruke tiden på det som gjør meg glad. 

Lov å drømme!

Anonymkode: cba77...053

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...