AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 Noen som er logeped her, og kan fortelle hva som er nødvendig utdanning? Må man ha master? Går det greit å få fast jobb 100%? Hva består dagene av? og hva ligger lønnen på? Vurderer å bytte jobb, og kunne tenkt meg å bli logoped Tall for svar! Anonymkode: f2709...3b1 1
n_97 Skrevet 26. januar 2019 #2 Skrevet 26. januar 2019 Jeg kjenner ikke lønnen, men stort sett sitter du på ditt eget kontor også kommer det personer med talevansker som du jobber med. Noen ganger er du tilknyttet en institusjon eller skole, andre jobber privat. Men det er en jobb med veldig mye 1-til-1 jobbing, så du må vite at du er komfortabel med det.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #3 Skrevet 27. januar 2019 Nå er logoped ikke en beskyttet tittel, så strengt tatt kan hvem som helst kalle seg logoped. Men skal du faktisk utdanne deg til logoped er det en masterutdannelse, ja. De færreste som søker etter logopeder ansetter uten godkjent vitnemål, eller i det minste påbegynt utdannelse med snarlig fullførelse. Fire steder i Norge tilbyr master i logopedi, og de fire har ulike krav til bakgrunn for opptak. Selv har jeg språklig bakgrunn, andre aktuelle kan være pedagogikk, spesped, sykepleie, musikkterapi, psykologi m.fl. Anbefaler å lese på opptakskravene ved de studiestedene som er aktuelle for deg. Lønn og mulighet for fast ansettelse kommer veldig an på hva du vil jobbe med og hvor du vil jobbe. Vil du jobbe i en av de største byene er det mye vanskeligere å få fast jobb enn hvis du kan flytte til et mindre sted. Lønna er generelt bedre i utdanningssektor enn på sykehus, men det er ikke en fast tabell for logopeder. Jeg søkte jobb i oppvekstsektoren i tre kommuner før jeg var ferdig utdannet, fikk tilbud om fast stilling i alle tre, og det skilte 70 000 mellom stillingene med lavest og høyest lønn. Dersom stillingen du søker på krever logopedutdannelse og er innen utdanningssektor, bør du ligge på ca 500 000 i grunnlønn. Det er minstelønn i følge tariff for ansatte med masterutdannelse. Mange kommuner velger likevel å ansette logopeder på lavere lønnstrinn, så det kan være lurt å ha en fagforening i ryggen og forhandle om lønna før ansettelse om du får tilbud om mindre enn grunnlønna. Jeg jobber nå som logoped i barnehager, og elsker jobben min. Eneste minus er at det er mye kjøring siden jeg er innom en del barnehager hver dag, men det er en utrolig givende jobb og det er fantastisk å jobbe med barna. Får du jobb i oppvekst må du belage deg på å reise ut i skolene/barnehagene, sjelden man får barna til å komme til et kontor for behandling. Jobber du med voksne er det mer vanlig å ta i mot klienter på eget kontor (eventuelt på bygget om man jobber på sykehus/rehabilitering), men også her kan det bli reisevirksomhet avhengig av type vanske og klienter man jobber med. Kommunale logopeder reiser f.eks. gjerne rundt på rehabiliteringssteder og sykehjem, eventuelt hjem til klientene. Hverdagen er altså svært avhengig av hvor man jobber og hva/hvem man jobber med. Anonymkode: 6ce4c...be4 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #4 Skrevet 27. januar 2019 22 timer siden, n_97 skrev: Jeg kjenner ikke lønnen, men stort sett sitter du på ditt eget kontor også kommer det personer med talevansker som du jobber med. Noen ganger er du tilknyttet en institusjon eller skole, andre jobber privat. Men det er en jobb med veldig mye 1-til-1 jobbing, så du må vite at du er komfortabel med det. Oftest er det ikke slik. Den største arbeidsgiveren til logopeder er ppt, og da må du selv flytte på deg, de kommer ikke til deg. I tillegg har du mange private som også drar rundt til folk. I vårt yrke er det luksus om du kan sitte på et kontor og klientene kommer til deg. Det beste med jobben er at jeg føler jeg får tid til og fulgt opp hver klient nøye. Det er ikke det tidspresset man har som lærer for eksempel. En del jobber på «skolevillkår»og har dermed lærerferie, I tillegg vil jeg si det er en verdsatt kompetanse. Det negative er for min del reisingen. Det å ikke ha faste kollegaer rundt seg, ingen faste å spise lunsj med. Det å greie å glede seg med de små fremskritt er også en prøvelse. Det skjer sjeldent mirakler og man må innstille seg deretter. startlønn ppt ligger rundt 500 000. Private kan tjene engel del og sykehusansatte tjener ofte litt dårligere... Anonymkode: 54ea2...ca0 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #5 Skrevet 27. januar 2019 Har en bekjent som startet privat praksis, uten fast kontor. Kun besøkskonsultasjoner, svært behagelige dager rent tidsmessig. Tjener GODT over millionen i året. Anonymkode: 943d6...b99 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 Jeg jobber som logoped på sykehus. Har en travel hverdag og møter utrolig mange ulike pasienter, alt fra hjerneslag, til kreft, til nevrologiske lidelser, til store skader etter ulykker. Har stort sett voksne pasienter, men noen ganger også barn. Har kontor, men er mest på ulike sengeposter for å vurdere og behandle pasienter. Ellers er det tett samarbeid med leger, sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, klinisk ernæringsfysiologer, sosionomer. Lønna på sykehuset er mindre enn i kommunen og langt mindre enn de som driver privat. Utdannelsen er master i logopedi, noe som er et krav for å kunne jobbe på sykehus. Anonymkode: 7ef62...60b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 Det er ikke lett å få fast stilling som nyutdannet, vikariater er vanlig i starten. Som nevnt er det en masterutdannelse, som du kan ta i Oslo, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø (tror jeg). De fleste logopeder har pedagogisk bakgrunn, mens andre har en mer helsenettet bakgrunn, som f.eks, psykologi. Innholdet i arbeidsdagen varierer veldig etter hvor man jobber. Anonymkode: 7ef62...60b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som logoped på sykehus. Har en travel hverdag og møter utrolig mange ulike pasienter, alt fra hjerneslag, til kreft, til nevrologiske lidelser, til store skader etter ulykker. Har stort sett voksne pasienter, men noen ganger også barn. Har kontor, men er mest på ulike sengeposter for å vurdere og behandle pasienter. Ellers er det tett samarbeid med leger, sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, klinisk ernæringsfysiologer, sosionomer. Lønna på sykehuset er mindre enn i kommunen og langt mindre enn de som driver privat. Utdannelsen er master i logopedi, noe som er et krav for å kunne jobbe på sykehus. Anonymkode: 7ef62...60b Kan jeg spørre om arbeidstider? Har du noe form for flexi-tid? Jeg vurderer logopedi, master. Er sykepleier, men har og div fag fra universitetet, nesten en bachelor. Anonymkode: b93b8...295
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om arbeidstider? Har du noe form for flexi-tid? Jeg vurderer logopedi, master. Er sykepleier, men har og div fag fra universitetet, nesten en bachelor. Anonymkode: b93b8...295 Mandag til fredag, 8 til 15.30 og flexitid. Anonymkode: 7ef62...60b 1
n_97 Skrevet 28. januar 2019 #10 Skrevet 28. januar 2019 De logopedene jeg vet om har hatt fast kontor på en institusjon eller liknende. Men da er yrket mer omfattende enn jeg trodde.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #11 Skrevet 28. januar 2019 Er det jobber innen akademia, forskning osv som logoped? Noen som vet om det er mulig å gå videre den veien? Anonymkode: b93b8...295
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #12 Skrevet 29. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det jobber innen akademia, forskning osv som logoped? Noen som vet om det er mulig å gå videre den veien? Anonymkode: b93b8...295 Det er det. Anonymkode: 7ef62...60b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå