Anonymperson99 Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 (endret) Noen som er lærer yrkesfag? Hvilken utdannelse trenger jeg for å undervise i «teori» fagene som kosthold, ernæring, helse osv... + kjøkkenfagene? Kan jeg gå restaurant og matfag, så kokk vg2? 2 år i lære. Så ta fagbrev. Etter fagbrev bli lærer innen mat på vgs? Noen som vet hvordan utdannelsen er? Å trenger jeg generellstudiekompetanse? Eller har dere noen andre jobber innen mat/ernæring? Endret 26. januar 2019 av Anonymperson99 skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #2 Skrevet 26. januar 2019 Jeg er ikke yrkesfaglærer, men jeg vet noen som er vgs lærer. Som regel trenger du å ha bachelor i et fag som er relevant til det man ønsker å undervise + 1 års PPU. Feks, mange lærere i gym har feks. bachelor i idrett og PPU. Det er vel sikkert samme oppsett med lærere i yrkesfag. Jeg vil tro at man må utdannet som ernæringsfysiolog eller noe lignende og muligens PPU, med midnre de kan vise til tidligere erfaring som instruktør. Du kan spørre rådgiver på din skole evt. din lærere i faget. Man kan ikke bli lærer når man kun tar fagbrev, ellers kunne alle ha vært lærere... Anonymkode: 5a285...599
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #3 Skrevet 26. januar 2019 Opptakskrav Profesjonsretta universitets- eller høgskuleutdanning med eit omfang på minimum 180 studiepoeng eller tilsvarande. To år fulltids yrkespraksis, som kvalifiserer for undervisning i fag som HVL tilbyr yrkesdidaktikk i. eller Fagbrev/svennebrev eller anna fullført treårig yrkesutdanning på vidaregåande nivå. Generell studiekompetanse. To år yrkesteoretisk utdanning utover vidaregåande skulenivå. Fire år fulltids yrkespraksis, som kvalifiserer for undervisning i fag som HVL tilbyr yrkesdidaktikk i. https://www.hvl.no/studier/studieprogram/2019h/ppu-y/ Anonymkode: 58f10...bd7
_popcorn_ Skrevet 26. januar 2019 #4 Skrevet 26. januar 2019 Andre utdanninger på høyere nivå innenfor matbransjen: Matteknologi - bachelor Mat og teknologi - master Matvitenskap - bachelor og/eller master Ernæring - bachelor og/eller master Fysisk aktivitet og ernæring - bachelor Human ernæring - bachelor og/eller master Klinisk ernæring - master Samfunnsernæring - bachelor og/eller master Matteknikk - fagskole
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå