Gå til innhold

Kvinnehelse er nedprioritert.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nysgjerrig på bakgrunnen. Er det slik at forskerne får like mange kvinnelige som mannlige pasienter som ønsker å være med i eksperimenter, men velger bort kvinner, eller handler det om at færre kvinner vil? Er det slik at forskerne står mellom like alvorlige sykdommer som rammer kjønnene ulikt, og velger de som rammer menn, eller prioriteres mindre alvorlige og/eller diffuse sykdommer ned? 

• Liker 1
Skrevet

Merkelig da at brystkreft får mye mer oppmerksomhet enn prostatakreft.

Anonymkode: 5d52b...997

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde poenget var at kvinner faktisk gidder å sjekke seg. Menn går jo ikke til legen.

Anonymkode: 94731...39e

• Liker 4
Skrevet
På ‎26‎.‎01‎.‎2019 den 21.03, herzeleid skrev:

Nysgjerrig på bakgrunnen. Er det slik at forskerne får like mange kvinnelige som mannlige pasienter som ønsker å være med i eksperimenter, men velger bort kvinner, eller handler det om at færre kvinner vil? Er det slik at forskerne står mellom like alvorlige sykdommer som rammer kjønnene ulikt, og velger de som rammer menn, eller prioriteres mindre alvorlige og/eller diffuse sykdommer ned? 

Dette er en ganske kjent sak og handler om at forskningen utelukker mange kvinner, ikke at kvinner ikke melder seg. Hovedsakelig med begrunnelse at de for eksempel har menstruasjon, går på hormonpreparater, er på feil sted i syklusen, har født barn/har ikke født barn osv og derfor blir forskningen mer rettet mot menn, men også kun fordi såkalte kvinnesykdommer er vanskelig å finne en biomarkør for og da gidder ikke firmaer og staten å finansiere forskning på det siden det tar lenger tid å finne noe. 

Anonymkode: 383ee...9dd

• Liker 2
Skrevet
På ‎26‎.‎01‎.‎2019 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Du vet at brystkreft også rammer menn? 

Men ja, brystkreft får mer penger til forskning enn prostata kreft. Det har ikke noe med "kjønn" å gjøre , men at forekomsten OG dødeligheten av brystkreft er såpass høy , mens forekomsten av prostata kreft og dødeligheten av det er veldig lav. 

9% av alle krefttyper er prostatakreft og 98,2% overlever mens 17% av alle krefttyper er brystkreft og bare 89% overlever innenfor en femårsperiode, og som kjent så er brystkreft noe som gjerne kommer igjen gjennom livet og man aldri blir helt kvitt, noe man gjør med prostatakreft.  

At det er litt under dobbelt så mye penger som bevilges til forskning på brystkreft blir naturlig siden som du ser er det altså dobbelt så mange som får brystkreft enn prostatakreft og mye høyere dødelighetstall. 

• Liker 4
Skrevet

Ja, jeg har erfaring. Gynekologen mistenker endometriose. Hun ser cyster og endimetrium i buken. Har tydelig retrograd menstruasjon. Det gjør noe helsikes infernalskt vondt, 1/4 av tiden jeg lever. Får smerter, kaster opp og besvimer. Ingen smertestillende hjelper. 

Kuren eeeeer, wait for it:

FÅ BARN! 

Jeg kødder ikke. Jeg skal ikke ha barn på mange år. Jeg må spørre og grave om sykdommen, hjelp og evt. tiltak. Ble motvillig henvist til sykehuset. Der sier de følgende :

- vi vet ikke hvorfor dette skjer

- det kan bli bedre av å få barn, men vi vet ikke hvorfor

- det må påvises ved lapraskopi, men vi har ikke budsjett til å operere uten å fikse noe. Derfor må du vente til du skal få barn, og hvis du ikke blir gravid naturlig skal vi sjekke med kamera. Du må prøve først i 1 år som alle andre.

- vi kan ikke hindre at egglederne dine vokser sammen. Vi kan følge med på dem, så du vet når din siste frist for å få barn kommer. 

- hvis du blir gravid og får veldig vondt så er det sikkert bare cystene som sprekker

- hvis du ikke er gravid, men likevel får veldig vondt så kan det være at eggstokken din har vridd seg.

- ta ibux ved smerter (mega-LOL) 

- hvis du ikke har tenkt å få barn kan du operere ut livmor

Denne sykdommen tas ikke på alvor over hodet. Jeg følte meg til bry på sykehuset. De vet ingenting om sykdommen, men gidder ikke forske på det fordi den går over av seg selv i overgangsalderen. Det er minst 20 år til jeg kommer dit, er 22 nå. Imens får jeg bare være sykmeldt 25% av året og håpe at jeg ikke blir steril.

Anonymkode: 56c4e...be8

Skrevet

Mange kvinner har erfart at når de går til legen med problemer blir de ikke hørt eller trodd, eller legen bagatelliserer problemet. Når menn kommer med samme problem blir de sendt videre til undersøkelse uten nøling. Mange kvinner har erfart at de må tilbake til legen mange ganger før legen tar tak, og at legen tar kvinnens søken om hjelp mer seriøst når hun har med seg ektemannen inn på kontoret. 

Bruken av P piller er også noe å trekke inn i en debatt om at kvinnehelse er nedprioritert. Fra jenter er 13-15 år blir de oppfordret til å gå på P piller, til tross for at P piller er så helseskadelig som det er. Kvinner som skades av svangerskap eller fødsel får også lite hjelp, til tross for at svangerskap og fødsel er den mest helseskadelige fasen av en kvinnes liv utenom alvorlig sykdom. Det finnes kvinner som blir så skadet av fødsel at de blir arbeidsuføre mens menn tar det som en selvfølge at kona skal være frisk nok til å ta vare på både hus og barn og i form til sex osv. 

• Liker 1
Skrevet

Dette må være en av de dårligste artiklene jeg har lest på gud vet hvor lenge. Ikke en eneste kildehenvisning i artikkelen, ikke en sammenstilling på hvilke områder hvor det satses mindre, ikke signerer de artikkelen heller. Kun referert som Dagbladet mener/meninger... Selv ikke brukerne her på KG kan skrive noe så innholdsløst innlegg uten å få kritikk. 

Anonymkode: 5002b...1dc

• Liker 1
Skrevet

Dårlig artikkel. Kvinnelig helse er alt i alt et MYE mer komplisert felt, derfor skjer fremgang sakte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...