Gå til innhold

Hygiene på restauranter

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan er reglene for hygiene på restauranter?

Kaffimaskiner, ekspressomaskiner etc, hvor ofte skal de vaskes? (En venninne som jobber på bakeri sier at de er pålagt å vaske sin ekspressomaskin hver dag!)

Og klutene som man vasker av bordene med, eller benkene på kjøkkenet, finnes det noen regler for hvordan de skal vaskes?

Hva med toalettene`?

Er det f.eks godtatt at klutene som er brukt på toalettet vaskes sammen med klutene som er brukt på kjøkkenet? (kokvaskes)??

Noen som vet litt om dette?

Gjest Formosiss
Skrevet
Hvordan er reglene for hygiene på restauranter?

På McDonald's er i alle fall hygienen utrolig streng (vet ikke hvordan det er på privateide restauranter, men de som er eid av McCoop har ukentlige sjekker utført av hovedkontoransatte og daglige sjekker utført av skiftledere o.l.).

Kaffimaskiner, ekspressomaskiner etc, hvor ofte skal de vaskes?

På den McDonald'sen jeg jobber på (Gaustad) vaskes kaffemaskin, shakemaskin, ismaskin, pommes frites-maskin o.l. hver dag.

Og klutene som man vasker av bordene med, eller benkene på kjøkkenet, finnes det noen regler for hvordan de skal vaskes?

Vi har egne kluter for kjøkkenet og egne kluter for bord, front o.l. Rene og møkkete kluter oppbevares på hver sin side av lokalet. Klutene blir kokt og vasket etter alle kunstens regler hos et vaskeri. En klut skal bare ligge utenfor oppbevaringsbøtten i 1/2 time, etter det er den "waste" og skal vaskes.

Hva med toalettene`?

Toalettene hos oss vaskes og sjekkes flere ganger pr. dag.

Er det f.eks godtatt at klutene som er brukt på toalettet vaskes sammen med klutene som er brukt på kjøkkenet? (kokvaskes)??

Nei, i alle fall ikke hos oss. Kjøkkenkluter og frontkluter blir derimot vasket sammen.

Gjest manic
Skrevet

Jeg tror Mcdonalds'en her jeg bor i så måte er et forsømt sted... Det stinker skikkelig uggent der, og hvorfor er det ingen som kverker alle fluene, de har sikkert bodd der i utallige generasjoner og lever i beste velgående midt på vinteren, og rent ? Tja...

Har også hørt at mcdonalds er strenge, men vet ikke helt om jeg tror det, mulig jeg bare har vært uheldig :)

Tror jeg holder med dem som ukentlig knuser alle Mcdonalds-vinduene jeg :sjarmor: Mcdonalds har dessuten takket ja til å være med på en kampanje for de amerikanske styrkene... Så nå blir "America supports you" en del av slagordet til Ronald,jey..

Gjest Formosiss
Skrevet
Jeg tror Mcdonalds'en her jeg bor i så måte er et forsømt sted... Det stinker skikkelig uggent der, og hvorfor er det ingen som kverker alle fluene, de har sikkert bodd der i utallige generasjoner og lever i beste velgående midt på vinteren, og rent ? Tja...

Har også hørt at mcdonalds er strenge, men vet ikke helt om jeg tror det, mulig jeg bare har vært uheldig :)

Tror jeg holder med dem som ukentlig knuser alle Mcdonalds-vinduene jeg :sjarmor: Mcdonalds har dessuten takket ja til å være med på en kampanje for de amerikanske styrkene... Så nå blir "America supports you" en del av slagordet til Ronald,jey..

Som jeg sa, det er store forskjeller på privateide og de som eies av McCoop. Sistnevnte har disse daglige og ukentlige sjekkene, mens førstnevnte ikke har noe slikt i det hele tatt. Hos oss er det i alle fall veldig strengt; vaske hendene minimum 1 gang i halvtimen dersom man står på kasse - fler ganger dersom man er på kjøkkenet. Pålagt bruk av hansker o.l.

Merkelig at vi som arbeider der ikke har hørt om denne kampanjen..?

Skrevet

Da jeg jobbet i bransjen hadde vi en kaffemaskin som ble renset hver kveld. Alle benker o.l. ble vasket med klor og alt som ble brukt på kjøkkenet måtte skylles i glovarmt vann (90 grader?).

Hvor ofte en frityrkoker blir renset kommer an på hvor mye den brukes og hva den brukes til. Hos oss var det rens 2 ganger i uken (fyll utbytting av olje + vask).

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, aldri!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har jobbet på en av de "beste" restaurantene i Oslo som kokk, og er ikke alltid kokkene der vasker seg på hendene etter et dobesøk, og røyker, og ikke vasker seg på hendene.

Gjest Anonymous
Skrevet

De formelle reglene er det jo mattilsynet (tidligere næringsmiddeltilsynet) som setter opp. De har vel regler for hvor rent det skal være etc, men ikke så mye om HVORDAN det skal bli så rent. Mattilsynet påbyr ikke bruk av kokkeluer, men noen restauranter påbyr sine ansatte det likevel. Noen restauranter lager egne, strengere interne rutiner, for å gjøre det enkelt for seg selv og sikre renholdet. Alle restauranter har en perm "IK mat", altså papirer der det står hvordan internkontrollen skal gjennomføres. Når mattilsynet kommer på besøk, sjekker de at f.eks. temperaturen i kjøleskapet er sjekket så og så ofte, og signert for i permen. Står det i IK-permen at kokkene skal bruke kokkeluer, blir det pes fra mattilsynet dersom det ikke blir gjort, selv om det i Norge egentlig ikke er påbudt å bruke kokkelue. Ofte ser man slike internkontroll-skjemaer på offentlige toaletter, der renholder signerer når toalettet er vasket.

Det er tre ting restaurant-eiere er mer redde for enn noe annet. Brann, miste sjenkeløyvet, og matforgiftede gjester. Ryktes det at noen har blitt dårlig av å spise på den restauranten, kan de bare legge ned hele sjappa. Så de fleste holder god kustus på renholdet!

Gjest Anonymous
Skrevet

De ansatte skal a opplæring i daglig renhold.

Der eg jobber har vi alle hygienekurs. Dete erikke kafe/rest, men det serveres mengder med mat...

Kluter tilhørenede på kjøkken samles i en bøtte, de andre i en annen. Filler brukt på toaletter skal ikke legges i noen av de. De på kjøkken skal IKKE vaske toaletter. Det er det annet personale som skal ta seg av.

Gummihansker til kjøkken skal ike brukes på toaletter, de skal ha egne ansker. Nå bruker vi engangsansker, så det er ikke noe problem.

Egentlig så kan du vaske alle klutene i samme maskin på kokvask med en skvett klor, men vi er obs på hva folk ser.

Kaffemaskin renses en gang pr.uke. Det er kun vann som går igjennom maskinen. Kolber blir vasket to ganger pr.dag.

Saftdispensere blir tømt og rengort en gang pr.uke.Andre plasser kan det være viktig å ta den to g pr.uke om det ikke er stort forbruk av saft. (at den blir stående)

Vi skal ikke bruke samme fjøl til fisk og kjøtt.

All oppvask vaskes før den går i maskinen.

Kjøleskaper blir tatt en gang pr.uke.

mattilsynet ser jo hvordan renholdet er med å ta prøver. Er det for mye bakterieer, så er renholdet for dårlig.

Klor og andre sterke midler blir mindre og mindre brukt pa det er farlig. Skal unngås!!

på nyere plasser sprayer de ned kjøkken med spesielle stoffer og spyler. På mange plasser går ikke det pga ledninger osv...

Det skal ikke være nødvendig og klorvaske et kjøkken hver dag.På de fleste arb.plasser er det ulovlig å brke klor.

mange plasser ansetter skoleungdommer som har liten eller ingen opplæring i renhold. De satser kun på billig arb.kraft.

Så må en bruke snn fornuft. reglene lager egentlig bedriftene selv etter forslag fra mattilsynet.

Gjest Formosiss
Skrevet

http://www.klassekampen.no/Arkivsamling/Ar.../april/7/264784

e som jobber i Norge får vel ikke beskejd om ALT som skjer i uSA?

Ah, jeg visste ikke at dette var i USA, regnet med at siden personen reagerte så på dette så var det i Norge. Selv om noe skjer i USA, betyr ikke det at de andre landene støtter dette. Som et eksempel har jo ikke Norge noen ekstra stor meny lenger; kun stor (som tilsvaerer medium med en ekstra cheese) - dette har alle andre land.

Gjest Leola
Skrevet

Etter å ha sett et innslag i nyheten for noen uker siden så kommer jeg garantert ikke til å spise sushi i Oslo :o

En diger tunfisk lå ute på gårdsplassen og kokkene kom ut og skar av et stykke når de trengte :-?

Skrevet

Mitt motto er: Aldri krangle med kokken. Ihvertfall ikke FØR maten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke godtatt at vaskekluten til kjøkkenet også brukes på badet/toalettet!!! :o :evil:

Jeg synes det er ekkelt å spise ute i Oslo for det er så mange møkkete folk og lokaler der.

Det aller beste er å kjøpe inn råvarene selv, lage god (og ren) mat selv og invitere venner hjem. :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Selvfølgelig er det ikke godtatt at vaskekluten til kjøkkenet også brukes på badet/toalettet!!! :o :evil:

De kan gå i samme maskin med klor på kokvask. Fult lovlig,men man bruker ikke den ene kluten på kjøkken for så å gå på do og vaske, så tilbake på kjøkken.

De på kjøkken skal ikke vaske do.

hadde du vist hva som foregikk på diverse kjøkken hadde du aldri gått ut og spist.

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Underlig at ikke fler blir syke da!

Jeg tror det er verre for fintfølelsen enn helsen vår, i mange tilfeller.

Gjest Anonymous
Skrevet
Etter å ha sett et innslag i nyheten for noen uker siden så kommer jeg garantert ikke til å spise sushi i Oslo :o

En diger tunfisk lå ute på gårdsplassen og kokkene kom ut og skar av et stykke når de trengte :-?

Enig det var ekkelt...jeg spiser nesten aldri ute mer uansett type mat.

Jeg synes det vriker så urenslig ut overalt og en vet jo aldri hva de ansatte faktisk er nøye på. Noen er sikkert veldig flinke i jobben sin og all ære til dem! Men dessverre er det så mange andre som bare er innom yrket som ikke er så nøye og jeg gremmes ved tanken på hva de "glemmer" av renslighet (kluter, vaske hendene sine, blanding av mat, osv.)

Dessuten er det mange resturanter som bestilller kjøtt fra utlandet i trailerlaster og jeg tør ikke tenke på hav slags kjøtt dette er...konservering og bevaring er heller ikke alltid fulgt etter reglene.

På kjøkkenet lar mange ansatte maten stå til neste dag og de bruker om igjen mat (rester) igjen til retter som gjestene bestiller dager etterpå! :o

Lasagne er eksmepel på forsømt rett som ligger der i blanke spann beavrt fra dagen før....mde kjøtt fra utlandet og ost fra i går...FYSJ!!

Spis hjemme og lag maten selv, er mitt råd.

Gjest Formosiss
Skrevet
På kjøkkenet lar mange ansatte maten stå til neste dag og de bruker om igjen mat (rester) igjen til retter som gjestene bestiller dager etterpå! :o

Den ene kinarestauranten på stedet der jeg kommer fra er kjente for å ta risen som ble igjen fra forrige kunde i "gjenbruk" til neste kunde, sånn for å slippe å lage så mye ris. E-k-k-e-l-t.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...