Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 år gammel kvinne. Trener styrke 3-4 ganger i uka, og spinning 1 gang i uka. Ellers prøver jeg å gå en del i hverdagen. 

Har den siste tiden begynt å tenke på hva jeg spiser i løpet av en dag. Om det er for mye/for lite, riktig sammensetning av matvarer etc. Kan veldig lite om slike ting. Er nysgjerrig på om min "typiske matdag" er bra, om jeg eventuelt bør gjøre noen justeringer. Håper noen kan si sin mening og komme med tips! 

Frokost: 1 God Morgen yoghurt uten sukker, 1 gulrot, 1 eple. 

Lunsj: 2 skiver rugbrød, 1 egg, 2 skiver hvitost, 120 gram cottage cheese med kanel. 

Mellommåltid: 1 eple/pære. 

Middag: Ca. 200 gram kjøtt/fisk, pasta/ris/potet (vet ikke mengde, men 1-2 moderate porsjoner), 150 gram grønnsaker, litt saus/pesto. 

Kvelds: Samme som lunsj, eventuelt byttes brødskivene ut med 3 Husman knekkebrød. 

Prøver å spise minimalt med søtsaker i ukedagene. Et par kvelder i helgen spiser jeg litt sjokolade, iskrem eller kake. Drikker ellers mye vann og te, Pepsi Max kun i helgene. 

Anonymkode: 9e812...227

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 26 år gammel kvinne. Trener styrke 3-4 ganger i uka, og spinning 1 gang i uka. Ellers prøver jeg å gå en del i hverdagen. 

Har den siste tiden begynt å tenke på hva jeg spiser i løpet av en dag. Om det er for mye/for lite, riktig sammensetning av matvarer etc. Kan veldig lite om slike ting. Er nysgjerrig på om min "typiske matdag" er bra, om jeg eventuelt bør gjøre noen justeringer. Håper noen kan si sin mening og komme med tips! 

Frokost: 1 God Morgen yoghurt uten sukker, 1 gulrot, 1 eple. 

Lunsj: 2 skiver rugbrød, 1 egg, 2 skiver hvitost, 120 gram cottage cheese med kanel. 

Mellommåltid: 1 eple/pære. 

Middag: Ca. 200 gram kjøtt/fisk, pasta/ris/potet (vet ikke mengde, men 1-2 moderate porsjoner), 150 gram grønnsaker, litt saus/pesto. 

Kvelds: Samme som lunsj, eventuelt byttes brødskivene ut med 3 Husman knekkebrød. 

Prøver å spise minimalt med søtsaker i ukedagene. Et par kvelder i helgen spiser jeg litt sjokolade, iskrem eller kake. Drikker ellers mye vann og te, Pepsi Max kun i helgene. 

Anonymkode: 9e812...227

Av ren nysgjerrighet: Hvorfor veier du kjøtt/fisk og grønnsaker til middag, men ikke pasta/ris/potet? 

Om det er for mye eller for lite kommer jo an på om du prøver å gå opp i vekt eller ned. Hvis du prøver å gå ned i vekt må du spise færre kcal enn du forbrenner. Hvordan finner du ut det? Jo, du veier all maten og regner ut hvor mange kcal det er i maten du spiser hver dag. Tipper du bør ligge på rundt 1600 kcal hver dag for å gå ned i vekt. 

Tror ikke du spiser for lite, trolig underrraporterer du ganske mye. 

Anonymkode: 0fbe3...366

• Liker 2
Skrevet

AB over har helt rett, om det er for mye eller for lite eller akkurat passe, kommer an på hva du veier og hvor høy du er, og om du er overvektig eller undervektig eller akkurat passe, og hvor store porsjonene er. 

Matvalget ser rimelig balansert og variert ut, er du fornøyd? Ellers vil jeg kommentere at kategorier kan være mer praktisk enn spesifikke matvarer når du planlegger.

Dessuten trigger "et par kvelder i helgen" og "Pepsi Max kun i helgene" en automatisk respons - helger har to, max tre, kvelder, og det er ganske mye "litt" du kan få trykket inn på to kvelder - skal du ned i vekt bør du kanskje begrense deg til én ting, én kveld per uke; Pepsi Max er en kalorifri drikk, så det har ingen betydning for annet enn lommeboka di.

Anonymkode: a7c25...4cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...