Gå til innhold

Er det normalt for mødre å ønske alenetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hver vår dag hvor vi står opp med barnet når det er helg. Og den dagen det er jeg som står opp med ungen, så ligger mora gjerne til 11 og når står opp går hun å legger seg i badekar eller noe. Hun er a menneske, så føler det er litt sånn for å slippe unna ungen eller for å vise at har fritt. Drar gjerne en tur ut etter å ha badet og er klar til å henge med ungen uttpå ettermiddagen. Slik har det vært siden ungen var 1 år.

Hun er styrer i ett selskap og jobber gjerne fra 08-17\ 18 i uke dagene. Ergo ser hun lite til ungen sin. Det er jeg som tar meg av henne i ukedagene, står opp og leverer\ henter i barnehage og har henne hjemme ved fridager. Jeg jobber bare 50%, så det er helt greit det.

Altså en skulle tro at når det da er helg, så skulle mora bli glad for å henge mest mulig med barnet. Eller er jeg langt ute på jordet? I ukedagene, ser hun ungen sin 2 timer og barnet blir hysterisk glad når mora er hjemme. Og barnet er som en engel. Jeg jobber i barnehage og ser unger som jeg kan forstå foreldre blir sliten av. Men det gjelder ikke vår unge. Er rolig, oftest blid og morsom.

Og dette handler ikke om at hun ikke vil henge med meg. Jeg drar oftest ut og jobber i garasjen med trearbeid, dersom mora er med ungen på dagen. Noe jeg ikke kan ta med en liten unge på pg av saging/ kapping. 

I dag stod hun opp kl 10, la seg i badekaret og etterpå kommer hun sikkert til å ta seg en bytur for å henge med veninder på kafe. Kommer oftest hjem til middag. Tar ikke med barnet på byen. Normalt?

Anonymkode: fc2b9...985

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt for alle å ønske alenetid.

Anonymkode: a3bd9...f89

• Liker 19
Gjest BearMama
Skrevet

Like normalt som med menn som jobber mye og prioriterer egentid. Jeg skjønner at hun vil ha egentid, men ikke så ofte på bekostning av barnet. Hadde heller vært sammen med barnet på dagen og tatt sosialisering på kveldenenår barnet er i seng.

Skrevet

Først skulle jeg svare et soleklart JA på hovedspørsmålet ditt, men etter å ha lest innlegget skjønner jeg at i dette tilfellet er det altfor mye alenetid. 

Dette er ikke greit, og jeg hadde ikke akseptert det.

Så utrolig trist for ungen. Heldig at ungen har deg som tar seg av henne 😊

• Liker 14
Skrevet

Tenker at hun virker langt over snittet uinteressert. På den annen side er det mange menn som er som henne, og har en kvinnelig utgave av deg, til å fylle ansvaret de ikke tar. Så ungen lider neppe noen nød siden du er veldig tilstede for den. Men ville hun egentlig ha barn?? 

Anonymkode: b1690...bb7

• Liker 18
Skrevet

Spørsmålene jeg sitter med er om hun virkelig ønsket å være en engasjert mor, og om hun var godt voksen og "set in her ways" når barnet kom. Alle vil ha alene tid. Men blir mye borte fra barnet, så skjønner at du lurer..

Anonymkode: c6a37...2ed

Skrevet
1 minutt siden, Batteri skrev:

Først skulle jeg svare et soleklart JA på hovedspørsmålet ditt, men etter å ha lest innlegget skjønner jeg at i dette tilfellet er det altfor mye alenetid. 

Dette er ikke greit, og jeg hadde ikke akseptert det.

Så utrolig trist for ungen. Heldig at ungen har deg som tar seg av henne 😊

Jeg er helt enig, skulle til å svare JA med en gang, men så leste jeg innlegget. 

Jeg har en datter på 1,5 år og jobber 80% og syns selv at jeg ser ungen alt for lite. Jeg ønsker meg veldig alenetid, men det tar jeg når ungen sover. Da går jeg å møter venninner, tar et langt bad osv. Når ungen er våken og i helgene så prioterer jeg ungen. 

Det virker som om mora jobber for mye, og er utslitt når hun kommer hjem og derfor ikke "orker" å ta seg av ungen. Det er utrolig trist for barnet. For til syvende sist, så er det barnet det går ut over! 😔

Anonymkode: 61427...38d

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at hun virker langt over snittet uinteressert. På den annen side er det mange menn som er som henne, og har en kvinnelig utgave av deg, til å fylle ansvaret de ikke tar. Så ungen lider neppe noen nød siden du er veldig tilstede for den. Men ville hun egentlig ha barn?? 

Tenkte det samme. Det er jo ofte den veien man ser det.

TS: det virker jo nesten som om dere ikke har så mye familietid sammen om dere driver å deler dere opp på den måten. Ja, jeg syns det er rart at man kan late som om barnet omtrent ikke er der når man er i samme hus. Det er litt interessant å høre hvordan hun er når hun er alene med barnet. Virker hun distansert eller er hun "vanlig mor"?

• Liker 4
Skrevet

Om hun har en krevende jobb så trenger hun alene tid, mest fordi det er bedre at hun kommer avslappet og er rolig med barnet fremfor å forsøke så hardt å skjule at hun er stresset/andre problemer som da kan plukkes opp og evt kan få hun til å reagere ustabilt. At hun tar den tiden for seg selv kan være at hun føler hun trenger det for å være mest mulig tilgjengelig psykisk for barnet. 

Derimot, kan denne alenetiden også forvirres med at hun ikke vil være med barnet. Vet ikke om barnet deres plukker det opp nå, men det kan hende de kan misforstå det i senere alder og DET ender ikke godt (av egen erfaring...) Det er jo ikke tilfellet håper jeg! Men synes det var litt drøyt med tanke på at hun ser barnet så lite ellers. 

Men som noen nevnte... menn har jo gjort dette i alle tiår. Vi er kanskje så vant til at mor er mer «på» og vil bruke mer tid på barnet pga biologi og samfunnsroller / forventninger. Men ikke alle mødre er sånn, uansett. Det betyr ikke at dette er riktig, og synes dere burde prioritere mer familietid SAMMEN alle tre.

Synes du skal ta en prat med henne og spørre om hun kan f.eks vente med å møte venninner til kvelden når barnet sover? At hun tar seg et bad alene synes jeg ikke er så rart, men alt det andre... burde dere prate om. Synes hun kan bruke mer av helgen til barnet og fortsatt gjøre det hun vil senere. Kanskje se en film med barnet eller leke noen timer først før hun gjør det hun ellers vil?

Noen andre forandringer i forholdet? Går hun gjennom noe? 

Skrevet

Tenker det er helt normalt å ville ha endel alenetid, men for oss hadde dette ikke vært normalt.

Reagerer faktisk mest på at du skriver at når hun er med barnet reiser du på verkstedet. For all del, dere begge har rett på alenetid, men om du jobber 50% og barnet er i barnehage så har vel du endel alenetid allerede?

Hvorfor tilstreber dere ikke BEGGE å bruke tid sammen alle tre i helgene?

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror det er ekstremt viktig at alle foreldre kan ha sin egen tid. Men jeg syntes det var veldig spesielt at når hun ser så lite til ungen til vanlig og har tid i helgen så prioriterer hun seg selv så mye. 

Om det var meg så hadde jeg lagt meg såpass at jeg ikke sov for lenge. Planlagt noe tid for meg selv men toppen max 3 timer. Og de timene hadde jeg hatt all fokus på meg selv og tatt de i et veldig passende tidspunkt.

Familie tid er jo den beste tiden. Men ingen ser ut til å ha tid til å tenke over det en gang. 

Anonymkode: 4131e...272

Skrevet

Selvsagt er det normalt at mødre ønsker tid for seg selv. Noen ønsker mer enn andre, det i seg selv er ikke uvanlig.

Men hvorfor er dere så lite ilag? Jeg ville likt å vite hva som gjør at du drar så snart hun er med barnet, det virker litt som om dere skyr familietid til fordel for alenetid. Du trenger pust i bakken etter å ha vært alene med barnet selv? 

Anonymkode: 9f3d2...8fc

• Liker 1
Skrevet

Alle trenger aleinetid, men å unngå tid med barnet, slik som hun gjør, er ikke greit. Hadde blitt oppvask her hjemme, i hvert fall. 

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS. Ja hun ville ha barn og hun ønsker en til. Er ikke sikker på om jeg ønsker flere unger men det er litt kjedelig å være alenebarn også.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig, skulle til å svare JA med en gang, men så leste jeg innlegget. 

Jeg har en datter på 1,5 år og jobber 80% og syns selv at jeg ser ungen alt for lite. Jeg ønsker meg veldig alenetid, men det tar jeg når ungen sover. Da går jeg å møter venninner, tar et langt bad osv. Når ungen er våken og i helgene så prioterer jeg ungen. 

Det virker som om mora jobber for mye, og er utslitt når hun kommer hjem og derfor ikke "orker" å ta seg av ungen. Det er utrolig trist for barnet. For til syvende sist, så er det barnet det går ut over! 😔

Anonymkode: 61427...38d

Mora jobber mye ja, men har en jobb hun liker også. Det krever ikke så mye å henge med ungen her da. Det går fint an å sitte i sofaen å lese en bok hvor ungen sitter ved siden av å tegner eller driver med noe her.

Skrevet

Har det sånn med min samboer, bare at han er mann. Han stikker også på fest ca. Annahver helg og sover til langt ute på dagen dagen etter). Ser han ikke noe særlig, ikke ungen heller, da han gjerne jobber til etter leggetid for barnet. Jeg skjønner godt at du er lei, for det er jeg også. For min del gjør det verre for meg å se at barnet ikke får den kontakten og samspillet fra pappa. 

Anonymkode: 705e4...a86

Skrevet

Det er lettere å gi litt slipp på barnet når man vet at barnet har det bra. Ikke alle mødre har dette morsinnstinktet på å være med barnet sitt til en hver tid.

Anonymkode: 61b95...0d7

Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hver vår dag hvor vi står opp med barnet når det er helg. Og den dagen det er jeg som står opp med ungen, så ligger mora gjerne til 11 og når står opp går hun å legger seg i badekar eller noe. Hun er a menneske, så føler det er litt sånn for å slippe unna ungen eller for å vise at har fritt. Drar gjerne en tur ut etter å ha badet og er klar til å henge med ungen uttpå ettermiddagen. Slik har det vært siden ungen var 1 år.

Hun er styrer i ett selskap og jobber gjerne fra 08-17\ 18 i uke dagene. Ergo ser hun lite til ungen sin. Det er jeg som tar meg av henne i ukedagene, står opp og leverer\ henter i barnehage og har henne hjemme ved fridager. Jeg jobber bare 50%, så det er helt greit det.

Altså en skulle tro at når det da er helg, så skulle mora bli glad for å henge mest mulig med barnet. Eller er jeg langt ute på jordet? I ukedagene, ser hun ungen sin 2 timer og barnet blir hysterisk glad når mora er hjemme. Og barnet er som en engel. Jeg jobber i barnehage og ser unger som jeg kan forstå foreldre blir sliten av. Men det gjelder ikke vår unge. Er rolig, oftest blid og morsom.

Og dette handler ikke om at hun ikke vil henge med meg. Jeg drar oftest ut og jobber i garasjen med trearbeid, dersom mora er med ungen på dagen. Noe jeg ikke kan ta med en liten unge på pg av saging/ kapping. 

I dag stod hun opp kl 10, la seg i badekaret og etterpå kommer hun sikkert til å ta seg en bytur for å henge med veninder på kafe. Kommer oftest hjem til middag. Tar ikke med barnet på byen. Normalt?

For en holdning du har.

Selvfølgelig skal konen din kunne få ha litt alenetid når hun arbeider til 17-18tiden hver eneste ukedag.

Hun er sliten i hodet og trenger å koble ut litt for å lade batteriene slik at hun har nok å gi til verden rundt seg.

At hun ser ungen 2timer på ukedagene er ikke moren sin feil og det betyr heller ikke at hun ikke skulle ønske det var mer.
Hun arbeider.
Sånn er det i dette samfunnet hvor alle skal gå på jobb til en hver tid og det fører også til at man blir sliten på en annen måte og at man trenger å koble ut.

Likeså at du pleier å koble ut i garasjen.

Så du er jo ikke bitten bedre du kobler jo ut du også så snart mor kommer inn med ungen så forsvinner DU FOR Å HA EGENTID.

Så hvorfor i alle dager skulle hun ikke ha det samme?

Hun er gjerne hjemme i 17-18tiden hver dag men du er nok ikke så allverdens tidlig hjemme du heller fra jobb i barnehagen så du ser ikke ungene i 5-6timer hver dag du heller.

Du ser ungen den tiden som gjenstår fra du slutter på jobb til barnet legger seg.
Det samme gjør moren.

DIN EGENTID:
Du vil ha egentid i garasjen.

DIN KONES EGENTID:
Konen din vil ha lørdag formiddag til å sove litt lenger, nyte et godt bad og lufte seg helt i ro og mak alene og tømme hodet.

Ingen forskjell der!

Konen din har kun egentid lørdag formiddag, du har nok egentid mange flere ganger i uken ut fra det jeg leser her. ;) 

Husk at fedre og mødre er likestilt i dette samfunnet, derfor har fedrene pappapermisjon (fedrekvote), derfor er fedrene med på fødsel, derfor har fedrene like stor plikt til å ta klesvask, oppvask, gulvvask og alt annet som mødrene.

Så hva er problemet egentlig?

Endret av kvinne35+
  • Liker 7
Skrevet

Alle trenger egentid, men det går jo grenser også. 

Det er en del fedre som gjør det som kona di gjør. Sover lenge og finner på andre ting. De vet barnet har det bra hjemme hos mor og er kanskje ikke så interessert. Virker som det er sånn for kona di også. Det er bare ikke så vanlig at det er mor som er så lite med barnet. 

Jeg hadde ikke akseptert det. Men jeg hadde nok foreslått at vi kunne funnet på noe sammen, alle tre. Ikke at den ene må ha egentid når den andre er med barnet. Så mye egentid trenger man da ikke. Regner med at barnet legger seg tidlig, så dere har hele kvelden alene. 

Anonymkode: 01765...8a1

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle trenger egentid, men det går jo grenser også. 

Det er en del fedre som gjør det som kona di gjør. Sover lenge og finner på andre ting. De vet barnet har det bra hjemme hos mor og er kanskje ikke så interessert. Virker som det er sånn for kona di også. Det er bare ikke så vanlig at det er mor som er så lite med barnet. 

Jeg hadde ikke akseptert det. Men jeg hadde nok foreslått at vi kunne funnet på noe sammen, alle tre. Ikke at den ene må ha egentid når den andre er med barnet. Så mye egentid trenger man da ikke. Regner med at barnet legger seg tidlig, så dere har hele kvelden alene. 

Anonymkode: 01765...8a1

Han skrev at så snart hun kommer inn for å være med ungen så pleier han alltid å forsvinne i garasjen for å ha egentid ved første anledning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...