Gå til innhold

Gått opp 10 kg på kort tid! Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen !

jeg har det siste året gått ned 25 kg, vært flink meg å trene og spise rent. Men den siste med har jeg binger ganske mye.. spiser normalt pp dagen, men på kvelden sprekker jeg. Kan fort få i meg 2-3000 på kort tid. Sier  til meg selv at jeg stRte på nytt dagen etter, men det har vart i 1 mnd. Trener regelmessig men kjenner jeg har det vanskelig nå. Er veldig redd for å gå opp igjen.

har noen opplevd set samme? Eventuelt hva har dere hmgkorr for å komme ut av sen vonde sirkelen? Tips/råd og motivasjon med stor takk :) 

Anonymkode: 93808...c30

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rasjonelt vet du godt hva du må gjøre, men det er ikke lett å komme ut av den onde sirkelen, for du er du nødt til å være villig til å gi opp troen på at dette er relevant og godt, riktig og viktig når det kommer til vektmestring:

flink
trene
spise rent
spise normalt i løpet av dagen
starte på nytt
tips
råd
motivasjon
hjelp

Og akkurat nå er det dette som står i hodet på deg. Innstillingen til en vinner er helt annerledes. Hvis du er oppriktig interessert, snakk med folk som ikke har vektproblemer, om hvordan de tenker.

Anonymkode: 0cc3d...076

• Liker 1
Skrevet

Ikke ha usunne ting hjemme, så det ikke er så tilgjengelig på kvelden. Skriv opp hva og når du skal spise og hold deg til listen. Legg planer til kvelden: gå en tur, ringe og skravle med en venninne, strikke, fargelegge osv.

Anonymkode: 7f572...f3d

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er oppriktig interessert, snakk med folk som ikke har vektproblemer, om hvordan de tenker.

Faktisk ikke. De har jo aldri hatt et vektproblem. Man får som regel bedre råd fra de som har hatt et vektproblem og vunnet over det. En eks-alkoholiker vil kunne gi bedre råd om alkoholkutt enn en som aldri har hatt problemer med alkohol. Det er lett for de som aldri har hatt det problemet å bare si "bare kutt det ut". Problemet ligger dypere enn som så, og de som aldri har hatt det problemet sliter med å sette seg inn i situasjonen og har ikke de fysiske/psykiske problemene. Så det som funker for meg for ikke å drikke meg snydens bare fordi jeg har alkohol tilgjengelig hjemme vil ikke fungere som råd for en alkoholiker.

Gode, men vage råd ellers.

Det første TS bør gjøre er å kutte kraftig ned på karbohydrater i alle fall. LCHF for the win. Da jobber man på lag med kroppen i stedet for mot den. Hvis man bare holder ut den første uka (drikk vann når du er tørst og tilsett ekstra salt for å erstatte saltet du mister når kroppen slipper en til fire kg vann), så blir man belønnet med et mer mettende kosthold, mer energi, null søtsug +++. Da slipper du å sprekke på kvelden.

Greia er at alle karbohydrater som blir fordøyd blir til sukker. Et karbohydrat er per definisjon ett til flere tusen sukkermolekyler. Vi har monosakkarider (glukose, fruktose, galaktose +++) som kun har ett sukkermolekyl. Og disakkarider (sukrose, laktose, maltose +++) som har to sukkermolekyler. Og de som har flere enn 2 klassifiserer vi bare som polysakkarider. Her har vi stivelse, cellulose, glykogen +++). Stivelse er altså bare en lang kjede med sukkermolekyler. Disse blir brutt ned til enkle sukkerarter og blir tatt opp i blodet. Høyt blodsukker er giftig for kroppen, så sukkeret må ut av blodet så fort som mulig. Da trengs det insulin.

Insulin er det eneste hormonet som kan senke blodsukkeret når det trengs. Vi har mange hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs. Så det er jo en ganske så tydelig indikator på hva kroppen har hatt mest bruk for gjennom evolusjonen. I tillegg til å få sukkeret ut av blodet, så sender insulin signaler til kroppen om å lagre fett. Insulin er rett og slett et fettlagringshormon. Visste du at et fint blodsukkernivå er kun 1 ts sukker i blodet? Kun én teskje! Da er det ganske hinsides å bombardere kroppen med 50 til 100 teskjeer med sukker (karbohydrater)!

Vær også obs på at all søtning (uansett om det har kalorier eller ikke) kan gi insulinrespons og dermed også gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Dette er individuelt. Noen klarer seg helt fint, mens hos andre gir det så høy insulinrespons at det er veldig vanskelig å gå ned i vekt.

Anonymkode: 2ecae...6a0

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk ikke. De har jo aldri hatt et vektproblem. Man får som regel bedre råd fra de som har hatt et vektproblem og vunnet over det. En eks-alkoholiker vil kunne gi bedre råd om alkoholkutt enn en som aldri har hatt problemer med alkohol. Det er lett for de som aldri har hatt det problemet å bare si "bare kutt det ut". Problemet ligger dypere enn som så, og de som aldri har hatt det problemet sliter med å sette seg inn i situasjonen og har ikke de fysiske/psykiske problemene. Så det som funker for meg for ikke å drikke meg snydens bare fordi jeg har alkohol tilgjengelig hjemme vil ikke fungere som råd for en alkoholiker.

Anonymkode: 2ecae...6a0

Det er interessant at du sier dette, for jeg var selv svært overvektig i mange år, og vant over det, ved å tenke akkurat sånn som jeg skisserte. Men ingen er interessert i den erfaringen og kunnskapen jeg sitter inne med. Vingler litt mellom å trekke på skuldrene, og fortvile over hvordan folk sliter, oftest helt unødig.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er interessant at du sier dette, for jeg var selv svært overvektig i mange år, og vant over det, ved å tenke akkurat sånn som jeg skisserte. Men ingen er interessert i den erfaringen og kunnskapen jeg sitter inne med. Vingler litt mellom å trekke på skuldrene, og fortvile over hvordan folk sliter, oftest helt unødig.

Det stemmer ikke. Jeg søkte faktisk opp nicket ditt her om dagen, for å lese gjennom rådene du har gitt i diverse tråder. Jeg tror innleggene dine har vært til enorm hjelp for mange, inkludert meg selv😊 Jeg har tidligere slitt med bulimi, og har per nå et usunt forhold til mat, der jeg iblant overspiser, krisemaksimerer og generelt sett har det ganske kjipt.

Men jeg er ganske enig i det du sier om å "tenke som en vinner". Når jeg søker etter råd for å unngå overspising ender jeg ofte med å sykeliggjøre meg selv. Det er ikke veien å gå, tror jeg. Jeg vil heller forsøke å "late som" jeg har et normalt forhold til mat, at jeg har metthetsfølelse og at jeg synes det hadde blitt kvalmende mye å spise *usannsynlig mange* kalorier på kort tid. Men da metthets- og sultfølelsen er helt på bærtur, blir det nok å telle kalorier en stund i tillegg, for å gjøre det enklere. Håper likevel jeg kan bli mer normal etterhvert. Eller - det skal jeg! Jeg mener - det er jeg!😄

Så takk! Håper du fortsetter å skrive, tross enkelte negative tilbakemeldinger. Det kan jo være et sårt tema for mange, og vi er jo så forskjellige. 

Anonymkode: 1ea47...f6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...