Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I høst 2018 ble jeg førsteårsstudent sykepleiestudent. Desverre så gikk jeg inn i en dyp depresjon hvor jeg ikke fikk øvd mye til eksamen. Jeg fikk godkjent på alle arbeidskrav men med for mye søvn og selvmordstanker så klarte jeg ikke å sitte i lenge perioder og øve på anatomi eller fag og funksjon. Sykepleiestudiet er noe jeg er utrolig interessert i men pågrunn av depresjonen så klarte jeg meg desverre ikke i høst, fikk stryk på 2 av 2 eksamener. Jeg har oppsøkt lege men selv med medisinsk hjelp vet jeg at jeg ikke er sterk nok til å gjennomføre 3 eksamener og mange forskjellig arbeidskrav i tilegg. Det jeg har mest lyst til er å bare starte hele året på nytt men fikk en 2ér i 1P matte (har 4 i 2P) fra Vgs og med det nye opptakskravet om at man må ha 3 i matte så kommer jeg nok ikke inn igjen. Jeg er så utrolig glad i dette studiet og elsker å lære om det, jeg var bare syk i høst, men vet at hvis jeg ikke hadde vært så lei meg hadde jeg fått gode karakterer. Det er ingen ting annet jeg har lyst til å studere. 

Mitt spørsmål:

Er det noe måte jeg kan starte året på nytt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør om du kan få halvt års permisjon pga helse. Nå er det lenge siden jeg utdannet meg til sykepleier men det burde fortsatt være slik at selv om du stryker så trenger du ikke søke på nytt for å ta eksamen på nytt. Lykke til!

Skrevet

Du trenger jo bare ta permisjon? Vet om flere som har strøket og så tatt konteeksamen. Så det ordner seg nok, TS. :) 

Anonymkode: d7a67...6c5

• Liker 2
Skrevet

Kjære deg, dette ordner seg! Ta kontakt med studieadministrasjonen og be om et møte med studieveileder. Forklar situasjonen og hør hvilke alternativer som finnes. :) 

• Liker 1
Skrevet

Snakk med faglærer, Ts. Dette ordner seg etterhvert. 

Skrevet
12 timer siden, danisdandelion skrev:

I høst 2018 ble jeg førsteårsstudent sykepleiestudent. Desverre så gikk jeg inn i en dyp depresjon hvor jeg ikke fikk øvd mye til eksamen. Jeg fikk godkjent på alle arbeidskrav men med for mye søvn og selvmordstanker så klarte jeg ikke å sitte i lenge perioder og øve på anatomi eller fag og funksjon. Sykepleiestudiet er noe jeg er utrolig interessert i men pågrunn av depresjonen så klarte jeg meg desverre ikke i høst, fikk stryk på 2 av 2 eksamener. Jeg har oppsøkt lege men selv med medisinsk hjelp vet jeg at jeg ikke er sterk nok til å gjennomføre 3 eksamener og mange forskjellig arbeidskrav i tilegg. Det jeg har mest lyst til er å bare starte hele året på nytt men fikk en 2ér i 1P matte (har 4 i 2P) fra Vgs og med det nye opptakskravet om at man må ha 3 i matte så kommer jeg nok ikke inn igjen. Jeg er så utrolig glad i dette studiet og elsker å lære om det, jeg var bare syk i høst, men vet at hvis jeg ikke hadde vært så lei meg hadde jeg fått gode karakterer. Det er ingen ting annet jeg har lyst til å studere. 

Mitt spørsmål:

Ta permisjon, få bekreftelse fra lege

Anonymkode: bb9b3...4d2

• Liker 1
Gjest Yng Plyng
Skrevet

Søk permisjon ut året, start på nytt til høsten. 

Skrevet

Du slipper å levere arbkravene du har bestått

Anonymkode: dd4e2...0c5

Skrevet

Du kan jo eventuelt ta de eksamenene du klarer til våren og ta året om igjen fra høsten. Da får du tatt det i ditt eget tempo samtidig som du også slipper å utsette alle eksamenene til neste skoleår. Jeg ville nok heller ha satset på det. 

Det er alltid lurt å ha en legeerklæring i bakhånd hvis det skulle være nødvendig, men generelt er det ikke noe problem at studenter går året om igjen. Du har jo krav til å forsøke deg på eksamen opp til tre ganger. Hvis du ikke har bestått skoleåret vil du automatisk havne i kullet under. Unntakene, som for eksempel for lav studieprogresjon, vil ikke gjelde for deg uansett siden du bare går det første året. 

Som personen over meg skriver slipper man i de fleste tilfeller å levere godkjente arbeidskrav på nytt igjen. Jeg ville ha sjekket reglene for dette. På mitt universitet er godkjente arbeidskrav gyldige i tre påfølgende semestre. 

Anonymkode: c735d...458

Skrevet
På 26.1.2019 den 8.42, danisdandelion skrev:

Mitt spørsmål:

Føler med deg. Gå til fastlegen din og få en sykmelding. Snakk gjerne også med studierådgiver. Jeg var også langt nede på sykepleierstudiet men fikk hjelp via studentsamskipnaden /rådgiver og fastlege. Jeg er ferdig utdannet sykepleier nå. Det er håp. Men du må ville det og stå på! Studiet kan til tider være krevende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...