AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #1 Skrevet 25. januar 2019 En halv time før leggetid kl 19:00 ser jeg at barnet mitt viser tydelige tegn på å være veldig trøtt, gnir seg i øynene, rød rundt øynene og ser sliten ut, tenkte derfor å legge henne litt før leggetid for at ho ikke skulle bli overtrøtt, jeg pleier å ligge litt sammen med henne i starten, ho ligger godt krøllet inn til meg og det ser ut til at ho vil sovne ganske fort. Etter kanskje fem minutter så kvikkner hun plutselig til, setter seg opp i sengen og begynner å prate, virker plutselig ikke det spor trøtt, har vært borti denne situasjonen flere ganger og prøvd mye forskjellig, har prøvd å få henne til å sove men det ender ofte med å ta flere timer, da begynner jeg å tenke, "begynner ho å bli sulten?" skal jeg gi meg å ta henne opp å heller prøve senere? " Har prøvd å stryke henne til søvn, jeg har prøvd å være bestemt, men hva er egentlig det beste å gjøre i en slik situasjon? Anonymkode: 51299...89c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #2 Skrevet 25. januar 2019 Hvor gammel er barnet? Anonymkode: 0e704...9eb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #3 Skrevet 25. januar 2019 Kanskje det at du ligger der egentlig blir forstyrrende selv om hun selvfølgelig foretrekker at du er der. Anonymkode: c80a6...f68 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #4 Skrevet 25. januar 2019 Ho hyler hvis jeg går ja, ho er 1,5 år Anonymkode: 51299...89c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #5 Skrevet 25. januar 2019 La henne være i fred hvis det går. Våres kvikner også til ved legging men han ER trøtt. Han kan stupe kråke og tulle og tøyse rett før legging men vi er konsekvente på at når det er sengetid så er det faste nattasanger og så sier vi natta og går. Da sovner han innen 5-20 min. Han ble nettopp tre år nå men sånn har det vært lenge! Anonymkode: 89581...9ba
Maleficenta Skrevet 25. januar 2019 #6 Skrevet 25. januar 2019 La henne fjase seg ferdig til hun sovner?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #7 Skrevet 26. januar 2019 Jeg kunne aldri gå inn til mitt eldste barn på natten, da ble det baluba i mange timer. Hvis far gikk inn gikk det som regel greit. Så kanskje pappaen skal legge? Eller så kan dere prøve noen andre leggerutiner. Anonymkode: 0e704...9eb
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #8 Skrevet 26. januar 2019 Vi legger barnet 19.00 først veldsbad så får hn grøt, tran og tannpuss ca 18.15\18.30 da rekker hn ikke bli for gira pga maten og er ganske trøtt. Vil hn ikke sove så gir vi oss ikke, bruker vogna om vi må. En periode så la vi hn klokken 18.00. Så prøv dere frem, men hjelpe barnet i søvn Har ihvertfall fungert for oss. Nå kan det ta litt lenger tid noenganger men det er veldig sjeldent (bæsjebleier osv). Så prøv dere frem eventuelt at far gjør jobben en periode sånn at den rutinen sitter ordentlig godt. Og se litt på hvor sent dagduppen tas om problemet vedvarer. Vår er 14 mnd. Anonymkode: 665e8...3f9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #9 Skrevet 26. januar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker said: Vi legger barnet 19.00 først veldsbad så får hn grøt, tran og tannpuss ca 18.15\18.30 da rekker hn ikke bli for gira pga maten og er ganske trøtt. Vil hn ikke sove så gir vi oss ikke, bruker vogna om vi må. En periode så la vi hn klokken 18.00. Så prøv dere frem, men hjelpe barnet i søvn Har ihvertfall fungert for oss. Nå kan det ta litt lenger tid noenganger men det er veldig sjeldent (bæsjebleier osv). Så prøv dere frem eventuelt at far gjør jobben en periode sånn at den rutinen sitter ordentlig godt. Og se litt på hvor sent dagduppen tas om problemet vedvarer. Vår er 14 mnd. Anonymkode: 665e8...3f9 Å bade hver dag er veldig dumt mtp hudbarriæren ☀️ Anonymkode: e97aa...e1f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #10 Skrevet 26. januar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bade hver dag er veldig dumt mtp hudbarriæren ☀️ Anonymkode: e97aa...e1f Ikke nødvendigvis, det er ikke bad\dusj som er farlig i seg selv, men hvilke produkter som brukes. At en er bevisst på hva de inneholder, og rett og slett ikke være redd for å bare bruke vann til å rengjøre barnet. Den Ene dagen brukes en mild olje, den andre en mild såpe og veldig ofte bare rent vann. Finnes dager hvor han ikke får et bad såklart men da vaskes stumpen uansett. Og smører han inn med gode oljer og kremer. Ikke noe tørr hud eller eksem. Mor derimot er en helt annen sak, bruker så mye tid på å finne riktige produkter og riktig hudpleie til barnet og passe på at den får nok fuktighet at min egen glemmes. Så hn har det mer en bra nok også er det ikke uendelig mye dusjing som foregår, da dusjlekene skal dusjes først, hver og en. Anonymkode: 665e8...3f9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #11 Skrevet 26. januar 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis, det er ikke bad\dusj som er farlig i seg selv, men hvilke produkter som brukes. At en er bevisst på hva de inneholder, og rett og slett ikke være redd for å bare bruke vann til å rengjøre barnet. Den Ene dagen brukes en mild olje, den andre en mild såpe og veldig ofte bare rent vann. Finnes dager hvor han ikke får et bad såklart men da vaskes stumpen uansett. Og smører han inn med gode oljer og kremer. Ikke noe tørr hud eller eksem. Mor derimot er en helt annen sak, bruker så mye tid på å finne riktige produkter og riktig hudpleie til barnet og passe på at den får nok fuktighet at min egen glemmes. Så hn har det mer en bra nok også er det ikke uendelig mye dusjing som foregår, da dusjlekene skal dusjes først, hver og en. Anonymkode: 665e8...3f9 Tips: Bade mindre = slipper å bruke kremer og oljer Anonymkode: f31bb...b32
Gjest BearMama Skrevet 26. januar 2019 #12 Skrevet 26. januar 2019 Min blir plutselig helt rabiat i sekundet jeg sier «natta» 😅 Kan ligge å halvveis sove på gulvet før det magiske ordet «natta». Han løper og får energi som en toppidrettsutøver. Jeg gir han ikke masse oppmerksomhet men veileder han i seng, han får ligge litt og slappe av med bok etc og så kommer jeg inn, sier nå er det natta, tar bok, slukker alle lys, gir han kos og går ut. Han kan fjase, tulle, le, hyle og lage litt drama før han finner roen og sovner. Lar han bare holde på med det oppi sengen. Om det er snakk om avvenning og at barnet skal finne søvnen alene så må dere ta den kampen så dere får tilbake kveldene deres. Si natta, ikke gi masse oppmerksomhet og sett deg på gulvet med ryggen bort fra ungen. Unngå øyekontakt, da eskalerer det! Kun trøst om ingen er oppriktig lei seg(ikke klaging og klagegråt), men ikke hysj, dull eller prat. Det skal være dritkjedelig at du er der, men du er der som en trygghet. Etterhvert vil ungen innse st du ikke gir oppmerksomhet, løfter opp av sengen eller annen aktivitet. Etterhvert trekker du deg litt lenger og lenger bort fra sengen inntil du er utenfor dørkarmen. Så til slutt sier du bare natta, suss og går ut døren. Det er en prosess, men det funker.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #13 Skrevet 26. januar 2019 Som far til to barn med kjempe sovehjerte, har jeg sett at det ikke er noe som kommer av seg selv. Har måttet jobbe med begge to fra de var baby for at de skal få god soverytme og ønske å legge seg på kvelden. Dem legger seg kl 1930 og står opp 0730, aldrig noe fjas om natta annet en hvis sykdom. Hvis jeg tar med hun på 2 inn i vår seng, da sover hun ikke rett og slett. Blir mer opptatt av å prate og kommunisere med oss. Så jeg vil si, kutt ut å ligge sammen med henne. Vet ikke hvor gammel hun din er, men det beste trikset for de aller minste er å ha ett h@lv@tte ett par netter, hvor de ikke har noe valg og du bare kommer inn for å trøste og bære litt. Finnes en del info om den på nett men er litt vanskelig for en mor vil jeg tro. Anonymkode: af513...b5a
Gjest BearMama Skrevet 26. januar 2019 #14 Skrevet 26. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som far til to barn med kjempe sovehjerte, har jeg sett at det ikke er noe som kommer av seg selv. Har måttet jobbe med begge to fra de var baby for at de skal få god soverytme og ønske å legge seg på kvelden. Dem legger seg kl 1930 og står opp 0730, aldrig noe fjas om natta annet en hvis sykdom. Hvis jeg tar med hun på 2 inn i vår seng, da sover hun ikke rett og slett. Blir mer opptatt av å prate og kommunisere med oss. Så jeg vil si, kutt ut å ligge sammen med henne. Vet ikke hvor gammel hun din er, men det beste trikset for de aller minste er å ha ett h@lv@tte ett par netter, hvor de ikke har noe valg og du bare kommer inn for å trøste og bære litt. Finnes en del info om den på nett men er litt vanskelig for en mor vil jeg tro. Anonymkode: af513...b5a Nå ja, her var det far som synes det var vanskelig.....
Utroligfortilet Skrevet 26. januar 2019 #15 Skrevet 26. januar 2019 Prøvd å begynne kveldstell litt før normalen? Han barnet rett og slett allerede er på vei til å bli overtrøtt når det har sitti å gnidd seg i øynene. Ellers ville jeg nok bare gjort som vanlig, ikke si så mye, ikke gi oppmerksomhet, eneste bare være bestemt at natta er natt og man skal være i sengen Det kan og være en liten fase, de kommer i slike faser også, når de blir eldre så kommer alle unnskyldninger på at de ikke skal sove uansett hvor trøtte de er, de er tørste, de er sultne, de står opp av sengen uendelig mange ganger bare for å teste ut grensene, vil bestemme selv osv.. og de fasene er veldig slitsomme, men man må bare holde seg bestemt og rolig. Om det er sånn at barnet er slik hver gang noen legger det kan det og bety at det ikke finner roen når andre er i rommet, men alikevel kan det være skremmende når den voksne og går ut pga at barnet er vant med at voksne er der, kanskje prøve å venne av å være der inne på en rolig måte? trinn for trinn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå