AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #1 Skrevet 25. januar 2019 Har fått høre på helsestasjonen at hylskriking hos baby på 9 mnd er unormalt. Vår kan hylskrike både under mating og legging (som oftest legging) og er noen ganger utrøstelig. Er som at hun går i en slags transe hvor hun skriker seg bort. Vanskelig å få kontakt. Er ikke noe stas når det er sånn og det er heldigvis bare innimellom det er skikkelig ille, men har ikke tenkt over at det er uvanlig før jeg hørte om det på helsestasjonen. Hva er deres erfaringer? Har dere isåfall noen tips på hva jeg kan gjøre for å bedre dette? Hun sovner som oftest relativt lett på kveldene, men duppene på dagtid er noen ganger utfordrende. Samme med mating en sjelden gang. Anonymkode: 2f07e...b1f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #2 Skrevet 25. januar 2019 Da tror jeg du må fortelle litt mer om hva du gjør og hvordan situasjonene håndteres, og om det er noe spesielt med de gangene skrikingen kommer? Hvor mye sover hun, hva slags mat skriker hun for? Og når de er så store pleier man å høre forskjell på skrik, trøtt/lei, sint, smerte? Anonymkode: 45b53...a3e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #3 Skrevet 25. januar 2019 Er babyen veldig trøtt/overtrøtt når det skjer? Vår på omtrent samme alder kan også skrike under mating og legging om kvelden noen ganger. Hun lar seg trøste, og skriker seg ikke bort slik du beskriver. Hun kan også veksle mellom nesten hysterisk latter og gråt, og da har hun rett og slett blitt alt for trøtt og sliten (for mange inntrykk og for lite søvn den dagen). Sa helsesøster noe om mulige årsaker, eller bare at det var unormalt? Min umiddelbare tanke er i hvert fall overtrøtthet, og at dere har en baby som reagerer med høy intensitet og trenger mye hjelp til å roe seg igjen. Men jeg ville bedt om at det ble fulgt opp videre, eller i hvert fall få en forklaring på hva de tenker, når helsestasjonen uttaler seg slik. Anonymkode: 92a2a...9c1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #4 Skrevet 25. januar 2019 Som de andre sier her; jeg synes det høres ut som barnet er overtrøtt. Hylskriking er typisk tegn på det. Mange barn blir trøtte rundt måltider også, og da starter jo skrikingen. Å skrike ved leggetid er neppe noe som kan kalles unormalt hos småunger og babyer. Det gjør mange. Har du en vuggevise du kan nynne rolig og lavt til barnet når hun er trygg, rolig og søvnig? Syng den samme sangen hver gang barnet er i det humøret, og etterhvert vil barnet forbinde sangen med ro og trygghet og soving. Det tar litt tid å innarbeide vanen, men det går. Da kan du etterhvert bruke sangen som beroligende middel når hun "skriker seg bort" og er overtrøtt. Jeg pleide å synge lavt for barnet mitt når han var liten, og begynte å gjøre det når han lå på stellebordet for kvelden for å få på pysj og ny bleie. Han sovnet veldig ofte på nattbordet når jeg sang for han. Veldig dempet og lavt volum på stemmen, beroligende tone på sangen. Anonymkode: d5bf5...a4b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #5 Skrevet 25. januar 2019 * nattbordet skulle være stellebordet Anonymkode: d5bf5...a4b
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #6 Skrevet 26. januar 2019 Kan godt være hun er overtrøtt og det er ofte akkurat i det hun skal til å sovne hun blir hysterisk. Som at hun ikke finner roen. Har i grunnen alltid vært sånn. Prøver å trøste så godt jeg kan, uten å ta henne for mye opp, for da roer hun seg der og da også begynner hun igjen når hun legges ned igjen. Men dette er stort sett på dagtid. Svært sjeldent når hun legges for natta. Da er hun en drøm. Har prøvd å både synge og prate til henne, men synes ikke det fungerer så bra. Synes nesten hun blir verre om jeg prøver å prate til henne. Det som funker best er å bare være der med henne, stryke henne litt osv til hun roer seg og selv finner roen. Helsesøster har ikke sagt noe om mulige årsaker, bare at det er uvanlig blant babyer i den alderen og at vi kanskje trenger ekstra hjelp til å støtte henne. Føler at hun mer eller mindre sier at det er vår feil, men vet ærlig talt ikke hva mer vi kan gjøre. Føler meg hvertfall ganske mislykket som mor som får sånne beskjeder. TS Anonymkode: 2f07e...b1f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #7 Skrevet 26. januar 2019 Gi mat litt oftere, eller øke på med mellommåltider, samt ha veldig gode rutiner på søvn, slik at du får henne lagt før hun blir overtrøtt kan være lurt. Vårt barn på omtrent samme alder har nok veldig høy forbrenning, og jeg må gi mat ofte. Blir hun sulten - sånn ordentlig sulten, blir hun kjempesur. Skikkelig hangry» merket når hun var i den alderen at behovet for mat økte fordi hun ble mer aktiv. Anonymkode: efb3f...fcb
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #8 Skrevet 26. januar 2019 Høres veldig kjent ut med massiv skriking når barnet skal sove. Barnet mitt kjempet intenst mot søvnen, og jeg tror følelsen av å sovne var svært ubehagelig (og kanskje skummel?). Det var masse skriking hver gang han skulle sovne. Barnet sov oppå meg, eller vi lå inntil ham fram til han sovnet og mens han sov. Det var slik fram til han var rundt et år, tror jeg. Vi var til søvnveiledning på helsestasjonen da han var fem måneder, men det var ikke til noen hjelp. De hadde ikke hørt om lignende tilfeller, og vi hadde allerede prøvd alt av råd som de ga. De foreslo skrikekur når han ble 6 måneder, men det var uaktuelt. Nå som han har passert to år, vil han fortsatt ikke sovne, men det er bare litt protester og ingen skriking. Anonymkode: 70ae2...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #9 Skrevet 26. januar 2019 Vi har også ei (8 mnd) som kan være litt "sensitiv" for overganger, særlig legging. Ikke like ille nå lenger da, heldigvis. Rutiner for leggeforberedelser og selve legginga har hjulpet oss veldig langt på vei og det er sjelden gråting nå. Hvis hun derimot er overtrøtt, sliter med luft eller noe kan legginga være ...utfordrende. De ettermiddagene vi vet at hun ikke er helt i vater bruker vi bæretøy før legginga. Vi demper lyset, slår av tven og bærer henne rundt i 5-15 minutter mens vi synger lavt og går rolig rundt i stua. Da har hun fått anledning til å roe seg og bli døsig, og er mye mer mottakelig for selve legginga. Så, kanskje du kan prøve bæretøy (sele, sjal) før legging? Angående matinga, "spiser" hun selv eller mater dere? Vi gir vår mini ei skje som hun kan "bruke" mens vi gir. Tilbyr også vannkoppen først slik at hun holder seg underholdt mens vi får maten på bordet. Blir det sutring underveis i måltidet tar vi henne på fanget og tilbyr mat én gang til. Dersom hun fremdeles ikke vil ha/protesterer så avslutter vi måltidet. Verken vi eller hun har godt av tvang. Anonymkode: 028b1...9d4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #10 Skrevet 26. januar 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg du må fortelle litt mer om hva du gjør og hvordan situasjonene håndteres, og om det er noe spesielt med de gangene skrikingen kommer? Hvor mye sover hun, hva slags mat skriker hun for? Og når de er så store pleier man å høre forskjell på skrik, trøtt/lei, sint, smerte? Anonymkode: 45b53...a3e Glemte å svare på dette. Hun sover hele natta (10-11timer) + to dupper på dagtid. Noen ganger én. Får fast føde de gangene hun hylskriker under måltid. Virker som det er fordi hun blir utålmodig. Går liksom ikke like kjapt som med flaske. Men er egentlig hylskriking under legging som er verst. Skriking under måltid har avtatt kraftig og er heldigvis ikke så ofte. TS Anonymkode: 2f07e...b1f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #11 Skrevet 26. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres veldig kjent ut med massiv skriking når barnet skal sove. Barnet mitt kjempet intenst mot søvnen, og jeg tror følelsen av å sovne var svært ubehagelig (og kanskje skummel?). Det var masse skriking hver gang han skulle sovne. Barnet sov oppå meg, eller vi lå inntil ham fram til han sovnet og mens han sov. Det var slik fram til han var rundt et år, tror jeg. Vi var til søvnveiledning på helsestasjonen da han var fem måneder, men det var ikke til noen hjelp. De hadde ikke hørt om lignende tilfeller, og vi hadde allerede prøvd alt av råd som de ga. De foreslo skrikekur når han ble 6 måneder, men det var uaktuelt. Nå som han har passert to år, vil han fortsatt ikke sovne, men det er bare litt protester og ingen skriking. Anonymkode: 70ae2...5ee Oi, kanskje det er nettopp dette som er tilfellet her også. Virker nemlig som hun kjemper veeldig mot søvnen. Vil liksom ikke sovne, selv om hun er stuptrøtt. Har prøvd å ligge med henne, men virker ikke som dette spiller så stor rolle. Er like urolig, men sørger hvertfall for å alltid sitte med henne, i håp om at det hvertfall gir noe trøst. Rart det går så mye bedre når hun legger seg på kvelden. Men det er kanskje fordi vi har bedre rutiner på det. TS Anonymkode: 2f07e...b1f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #12 Skrevet 26. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oi, kanskje det er nettopp dette som er tilfellet her også. Virker nemlig som hun kjemper veeldig mot søvnen. Vil liksom ikke sovne, selv om hun er stuptrøtt. Har prøvd å ligge med henne, men virker ikke som dette spiller så stor rolle. Er like urolig, men sørger hvertfall for å alltid sitte med henne, i håp om at det hvertfall gir noe trøst. Rart det går så mye bedre når hun legger seg på kvelden. Men det er kanskje fordi vi har bedre rutiner på det. TS Anonymkode: 2f07e...b1f For vår del hjalp det ikke at vi hadde rutiner. Rutinene gjorde jo at han skjønte det var leggetid, men innsovningen gikk ikke enklere. Spilte ingen rolle om han var trøtt eller overtrøtt (Vi endte jo opp med å Vi lå ved siden av, holdt ham delvis fast og sang og trøstet så godt vi kunne. Bare husk at du ikke er en dårlig forelder selv om barnet ditt ikke vil sove. Noen barn passer ikke inn i malen til helsestasjonen, men det meste går seg til etter hvert. Anonymkode: 70ae2...5ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå