Gå til innhold

Sen eggløsning = dårlig egg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ble gravid på sen eggløsning i januar og lurte på om noen kan svare meg på at det stemmer at det det er større sannsynlighet for å spontanaborter ved sen eggløsning fordi kvaliteten på eggene er dårligere? 

Takk for svar!! :)

Anonymkode: ac1c3...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor sen eggløsning mener du?

slik at hvis eggløsningen er et par dager forsinket så har man dårlige egg?

jeg har opplevd at eggløsningen kommer litt senere, men da blir også hele syklusen lenger. 

Hvor har du lest dette?

Anonymkode: 68875...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sen eggløsning mener du?

slik at hvis eggløsningen er et par dager forsinket så har man dårlige egg?

jeg har opplevd at eggløsningen kommer litt senere, men da blir også hele syklusen lenger. 

Hvor har du lest dette?

Leste det på nettet et sted, husker ikke helt hvor, men der var det en artikkel om at sen eggløsning kan gi større sannsynlighet for SA pga dårligere eggkvalitet. Så lurte bare på om noen hadde noen erfaringer eller hørt det samme? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Men da snakker vi om lange sykluser, ikke bare noen dager forsinket

Anonymkode: a0f8b...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste det på nettet et sted, husker ikke helt hvor, men der var det en artikkel om at sen eggløsning kan gi større sannsynlighet for SA pga dårligere eggkvalitet. Så lurte bare på om noen hadde noen erfaringer eller hørt det samme? 😊

Hm. aldri hørt om det, men min syklus begynte på ca 25 dager etter pilleslutt og nå er den på 28 dager (fordi eggløsningen var et par dager forsinket) 

er vel kanskje som en annen her skriver at det gjelder mer om man har veldig lange sykluser. 😊

det er hvertfall normalt at syklusen varierer med noen dager fra måned til måned og da er det naturlig at også eggløsning vil variere noe😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det være dårligere egg av den grunn? Det kommer fra samme eggbeholdning som man er født med, og som normale eggløsningssykluser kommer fra. 

Egg lages ikke i forskjellige kvaliteter underveis i livet. Man er født med et visst antall og de har man hele livet. De sene eggløsningene er ikke noe annerledes egg enn de vanlige. Hvordan skal de kunne være det? De kommer fra samme "haugen".

Anonymkode: 0490d...72a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har nok ikke alltid så mye med egg kvaliteten og gjøre, men hormonene som styres av hypofysen og resten av kroppen. Både hos menn og kvinner. Man vil igjennom et helt liv produsere både gode og dårlige egg, men vi må ikke glemme at disse eggene styres av hormonene våres, og det samme for menn, de vil også produsere både gode og dårlige sædceller igjennom et helt liv. Men det kan også ha vært en dårlig sædcelle som borrer seg inn i et bra egg, men som ikke utvikler seg slik det skal. Eller omvendt. Altså, man må huske på at det er ekstremt mye som skal klaffe på en og samme tid for at det skal bli et friskt barn. Det er en grunn til at man i gjennomsnittet bruker 1 år på og bli gravide på egenhånd, selv for friske og raske par. De fleste graviditeter ender i tidlige aborter/kjemiske graviditeter. Sykluser fra 25-40 dager er innenfor normalen. Dersom du har syklus på over 40 dager så kan det tyde på en hormonforstyrrelse, og det bør utredes hos en gynekolog. En hormonforstyrrelse kan gjøre at et befruktet egg ikke utvikler seg slik det skal og dermed ender i en tidlig abort/kjemisk graviditet.

Anonymkode: d53da...5c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ble gravid med vesla, var den eneste gangen jeg hadde sykluskrøll. Fikk eggløsning 14 dager senere enn til vanlig, selvom jeg de siste årene fikk mens etter klokken hver mnd.  Aldri hørt at det skulle ha noe å si.

Anonymkode: 02c21...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan kan det være dårligere egg av den grunn? Det kommer fra samme eggbeholdning som man er født med, og som normale eggløsningssykluser kommer fra. 

Egg lages ikke i forskjellige kvaliteter underveis i livet. Man er født med et visst antall og de har man hele livet. De sene eggløsningene er ikke noe annerledes egg enn de vanlige. Hvordan skal de kunne være det? De kommer fra samme "haugen".

Anonymkode: 0490d...72a

Fordi egg som modnes, men ikke slippes blir gamle. Og utsettes for mye hormoner. 

Men dette gjelder veldig lange sykluser 

Anonymkode: a0f8b...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig sen eggløsning da jeg ble gravid med eldste, altså EL kom 1,5 mnd etter mens. Dette var første PP og det resulterte i en frisk og veldig intelligent gutt som nå er fire år. 

Endret av Catgirl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Gammel tråd, men lurer på dette. Har noen her inne ekspertise eller kan lenke til forskning som sier noe om hvorvidt sen eggløsning gir økt sjanse for spontanabort? 

Anonymkode: 3e05a...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Sermina skrev:
Long menstrual cycles raises risk of miscarriage by 130%

Long or irregular cycles were each associated with more than twice the odds of infertility. Intermenstrual bleeding was also associated with increased odds of infertility.

https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/menstrual-cycle-and-miscarriage

Takk, dette var deprimerende lesing for meg med sykluser på over 36 dager:/ Må vel prøve å få time hos gynekolog neste syklus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.9.2020 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Takk, dette var deprimerende lesing for meg med sykluser på over 36 dager:/ Må vel prøve å få time hos gynekolog neste syklus. 

For studien med kort syklus, klarte de å få mye bedre resultat ved å gi hormoner så eggløsningen tok lenger tid. Kanskje det går an motsatt vei og? Altså få hormoner som korter ned på tida fra mens til eggløsning? Sikkert lurt med en time hos gynekolog for å få litt info. :)

Det viktige å huske, er at selv om risikoen for spontanabort kanskje er høyere for deg, så betyr ikke det at du ikke vil få et frisk og flott barn. Statistikk kan ikke brukes direkte på en enkeltperson. Og hvis du har opplevd eller opplever en spontanabort, så vet du nå at dette kanskje er grunnen, og at det likevel er håp. De skrev jo ikke at det var 100% SA hos de med lang syklus, bare høyere risiko. Det er en enorm forskjell.

Jeg var 38 og litt overvektig da jeg ble gravid med datteren min, og var i risikogruppe for både det ene og det andre. Men hun er nå snart 11 måneder og virker frisk og rask og helt normal på alle måter. Rett og slett perfekt. ❤️ Jeg er bare ett eksempel, og forteller ingenting om statistikkene. Poenget mitt er at man ikke må grave seg ned i alt det negative i statistikkene, for man kan også være en av solskinnshistoriene. Stress kan visst også påvirke befruktningen og om egget fester seg eller ikke, så det beste du kan gjøre, er å finne måter å ta prosessen mest mulig med ro. Lukk øynene og tenk deg til et sted du har det godt å trygt. Det gjorde jeg på turen til Stork i hvert fall, og jenta mi satt på første forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange sykluser på rundt 40 dager. Har opplevd flere aborter, men har også 3 friske og fine barn. Jeg stiller meg litt skeptisk til denne teorien. Må jo være tilfeldig? Egg er egg tenker jeg. Min siste abort hadde jeg i sommer, og det var en spire som ble unnfanget på en av mine sjeldne tidlige EL (CD17).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amatariel skrev:

Jeg har hatt mange sykluser på rundt 40 dager. Har opplevd flere aborter, men har også 3 friske og fine barn. Jeg stiller meg litt skeptisk til denne teorien. Må jo være tilfeldig? Egg er egg tenker jeg. Min siste abort hadde jeg i sommer, og det var en spire som ble unnfanget på en av mine sjeldne tidlige EL (CD17).

Sannsynlighet sier ingenting om hva som vi skje for en enkelt person (med mindre sannsynligheten er nøyaktig 0 eller 100 %). Mange opplever spontanaborter, men mange gjør det også ikke. Kanskje noen av dine kan forklares med sen eggløsning, selv om den ene var ved tidlig eggløsning. 

Denne forskningen påstår ikke at alle med sen eggløsning spontanaborterer, og den påstår heller ikke at sen eggløsning er eneste grunn til spontanabort, så din siste SA kan være av en helt annen grunn. De før kan også være det - det aner vi jo ikke, men det er en mulig forklaring. Vi vet rett og slett veldig lite om hvorfor det noen ganger går bra og andre ganger ikke.

Det å finne noen av årsakene, vil være supert. Da kan man kanskje klare å gjøre noe med det og hjelpe tusenvis av kvinner som sliter med å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Amatariel skrev:

Det er ingen teori da,  det er bevist i flere studier. Uansett så øker det jo bare risikoen, det betyr ikke at det må skje. En dobbling av risikoen fra 15 til 30% betyr jo uansett at de fleste svangerskap (70%) vil gå i mål selv om eggløsningen ikke er optimal. CD17 er heller ikke regnet som spesielt tidlig. De snakker vel i forskningen om at den optimale tidspunket for et frisk egg var CD14-15.

Endret av Sermina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takker alle for inspill.Fikk positiv eggløsningstest i går, på syklusdag 23. Har også bestilt time hos en annen gynekolog. Den jeg var hos i forbindelse med MA sa at jeg ikke trengte å gjøre noe og at den lange eggløsningen ikke hadde noe sammenheng med at det gikk galt. Vel, hun var tydeligvis ikke oppdatert på disse studiene som det vises til her..Har også spist lavkarbo i en måneds tid og skal fortsette med det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om. Min syklus var 37-38 dager, ble gravid og alt gikk kjempefint.

Anonymkode: 3dbaa...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...