AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #1 Skrevet 25. januar 2019 Hei Har nettopp fått diagnosen Asperger, bor i en leilighet jeg leier sammen med barna mine, jobber og fungerer ok. Vet ikke egentlig om dette har noe med Asperger å gjøre egentlig, for jeg vet ikke så mye om det. Største utfordringen min er og har alltid vært at jeg utsetter, glemmer, fortrenger ting, og da blant annet regninger. Har jeg først glemt noe og det kommer purringer som vokser og vokser begynner jeg å fortrenge det. Skyver det helt bort. Har mistet fullstendig kontrollen nå. Jeg klarer ikke å ordne det. For det første, er dette vanlig blant aspergere? Å slite med å håndtere økonomi? For det andre, hvem kan hjelpe meg? Og så er det dette med bolig. Jeg kan ikke bo her lenger og kommunen har ordnet husbanklån og vil hjelpe meg med å kjøpe hus for det er ikke noen plass å leie her. Da kommer det mange problem.. Jeg skal betale like mye som jeg betaler i husleige nå, dette har jeg rutine på, ingen problem med betaling på slike ting (det er alle småting som kommer utenom som ikke kommer hver mnd jeg ikke fikser), men kan de komme og ta huset mitt når jeg skylder mange småbeløp? Dette vet de som ordnet lånet til meg... Og så er det vedlikehold. Er det noe som må fiksest her fortrenger jeg det og klarer ikke å si fra til husverten.. altså det er små bagateller, som at lyspærer ute må byttest (spesiallyspære, han har sagt jeg skal si fra). Hvis jeg skal eie et hus er jo dette mitt ansvar å ordne! Jeg kan mye, er ganske handy, googler og leser meg frem til mye, og får hjelp av en venn til mye og av foreldrene mine, men så er det det å faktisk få det utført da!! Det bare stopper Er helt frustrert over meg selv, er jo bare til å gjøre det, men så utsetter, fortrenger og glemmer jeg det og plutselig har det gått et halvt år og lyspæren er fortsatt ikke gjort noe med (dette er bare et eksempel altså...) Hvor og hvordan kan jeg få hjelp? Vær så snill å ikke kom med negative kommentarer, da kommer jeg ikke til å tørre å spørre om noenting her lenger. Eneste plassen jeg tør å spørre alle de dumme spørsmålene mine... Anonymkode: 8729b...f82 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #3 Skrevet 25. januar 2019 Dårlig økonomisk håndtering har ingenting med asperger å gjøre. Jeg har diagnosen selv og har stålkontroll. Jeg unner meg nesten ikke den minste ting. Har en ide om at jeg bare skal kjøpe det høyst nødvendige. Mange uten as har veldig dårlig styring på økonomi. Anonymkode: b9e78...fe1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #4 Skrevet 25. januar 2019 Du må nesten bare begynne å lære deg gode vaner som alle oss andre. Dette er ikke noe unikt for personer med asperger. Anonymkode: 3f7ad...6b1 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #5 Skrevet 25. januar 2019 Er ikke medisinsk kyndig, men jeg har hørt og erfart at det er vanlig med asbergers. Tror jeg ville involvert meg med sosialkontoret, om du ikke har noen i familien som kan hjelpe? Anonymkode: b4070...015 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #6 Skrevet 25. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dårlig økonomisk håndtering har ingenting med asperger å gjøre. Jeg har diagnosen selv og har stålkontroll. Jeg unner meg nesten ikke den minste ting. Har en ide om at jeg bare skal kjøpe det høyst nødvendige. Mange uten as har veldig dårlig styring på økonomi. Anonymkode: b9e78...fe1 Og det er dårlig økonomisk håndtering i andre enden av skalaen. Dere er begge over normalt ekstreme med økonomien. Anonymkode: 58425...c39 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #7 Skrevet 26. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og det er dårlig økonomisk håndtering i andre enden av skalaen. Dere er begge over normalt ekstreme med økonomien. Anonymkode: 58425...c39 Men skal det være en norm på bruk av økonomi og nå? Folk er så sykelig opptatt av 'normalt"! Snart på tide at "normalmennesjer" får en diagnose synes jeg. Anonymkode: b9e78...fe1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #8 Skrevet 26. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du må nesten bare begynne å lære deg gode vaner som alle oss andre. Dette er ikke noe unikt for personer med asperger. Anonymkode: 3f7ad...6b1 Tips er å starte med små mål for så å øke ambisjonene etter hvert. Ha enkle regler som f.eks at alle regninger skal betales samme dag som de kommer i posten. Kjøpe ny lyspærer på første handletur etter lyspæren har gått. Skifte lyspærer samme dag som du kommer hjem med ny lyspærer. Anonymkode: 3f7ad...6b1
Zinatara Skrevet 26. januar 2019 #9 Skrevet 26. januar 2019 Det er svært ulikt hva man klarer eller ikke med Asperger. Men det er helt klart vanlig at man lett kan slite med å holde alle aspekter ved livet ved like. Og jeg vet om en del foreldre som har fått ungdommen med AS til å skrive fullmakt til dem slik at de kan passe på at økonomien deres ikke går skeis når de blir myndige. Dersom det er såpass galt avsted at du ikke klarer det i det hele tatt bør du kunne få hjelp til det. Men det kan jo også medføre at du ikke lenger har full styring på hva du får bruke pengene dine til. Har du noen familiemedlemmer eller venner du stoler på som kanskje kunne hjulpet deg med dette? Det vil nok medføre en del jobb i begynnelsen for å fikse opp i rotet, men etter hvert kan det være nok at de stikker innom et par ganger i måneden og passer på at alt blir betalt i tide. Det du bør gjøre er å innføre autotrekk på alle faste regninger. Da slipper du å tenke på om hus, strøm, mobil, forsikring og Internett blir betalt. Og så ville jeg kuttet ut å handle på nett med faktura som betaling, betal med kort, så slipper du å betale mange ganger mer dersom regningen går til inkasso.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #10 Skrevet 26. januar 2019 Send beskjed til husverten klokken 10:00 i morgen der du spør om han kan ordne den spesialpæra fordi den er gåen. Sett på alarm på telefonen så du husker det. Det ville gjort meg glad😊 - Ang regninger: Det går an å få frivillig offentlig forvaltning. Det betyr at noen andre tar ansvaret med å betale regningene dine med dine penger. Hvis du har en saksbehandler på nav eller lignende kan du spørre der hvordan dette ordnes og hva det innebærer. Det koster ikke noe for deg, og jeg tror du kan få det siden du står i fare for å pådra deg mye gjeld om du ikke betaler regningene i tide. Du kan når som helst avslutte frivillig offentlig forvaltning hvis du for eksempel har lært deg å ordne det selv. Anonymkode: ad7c8...d02
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #11 Skrevet 26. januar 2019 Største utfordringen min er og har alltid vært at jeg utsetter, glemmer, fortrenger ting, og da blant annet regninger. Har jeg først glemt noe og det kommer purringer som vokser og vokser begynner jeg å fortrenge det. Skyver det helt bort. Har mistet fullstendig kontrollen nå. Jeg klarer ikke å ordne det. For det første, er dette vanlig blant aspergere? Å slite med å håndtere økonomi? For det andre, hvem kan hjelpe meg? Det du beskriver over er add/adhd og har ingenting med symptomene på asperger å gjøre! Jeg vil virkelig anbefale deg å be om en ny utredning. Rett diagnosen = rett behandling, som i adhds tilfelle vil si medisiner. Anonymkode: 930ad...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #12 Skrevet 26. januar 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Har nettopp fått diagnosen Asperger, bor i en leilighet jeg leier sammen med barna mine, jobber og fungerer ok. Vet ikke egentlig om dette har noe med Asperger å gjøre egentlig, for jeg vet ikke så mye om det. Største utfordringen min er og har alltid vært at jeg utsetter, glemmer, fortrenger ting, og da blant annet regninger. Har jeg først glemt noe og det kommer purringer som vokser og vokser begynner jeg å fortrenge det. Skyver det helt bort. Har mistet fullstendig kontrollen nå. Jeg klarer ikke å ordne det. For det første, er dette vanlig blant aspergere? Å slite med å håndtere økonomi? For det andre, hvem kan hjelpe meg? Og så er det dette med bolig. Jeg kan ikke bo her lenger og kommunen har ordnet husbanklån og vil hjelpe meg med å kjøpe hus for det er ikke noen plass å leie her. Da kommer det mange problem.. Jeg skal betale like mye som jeg betaler i husleige nå, dette har jeg rutine på, ingen problem med betaling på slike ting (det er alle småting som kommer utenom som ikke kommer hver mnd jeg ikke fikser), men kan de komme og ta huset mitt når jeg skylder mange småbeløp? Dette vet de som ordnet lånet til meg... Og så er det vedlikehold. Er det noe som må fiksest her fortrenger jeg det og klarer ikke å si fra til husverten.. altså det er små bagateller, som at lyspærer ute må byttest (spesiallyspære, han har sagt jeg skal si fra). Hvis jeg skal eie et hus er jo dette mitt ansvar å ordne! Jeg kan mye, er ganske handy, googler og leser meg frem til mye, og får hjelp av en venn til mye og av foreldrene mine, men så er det det å faktisk få det utført da!! Det bare stopper Er helt frustrert over meg selv, er jo bare til å gjøre det, men så utsetter, fortrenger og glemmer jeg det og plutselig har det gått et halvt år og lyspæren er fortsatt ikke gjort noe med (dette er bare et eksempel altså...) Hvor og hvordan kan jeg få hjelp? Vær så snill å ikke kom med negative kommentarer, da kommer jeg ikke til å tørre å spørre om noenting her lenger. Eneste plassen jeg tør å spørre alle de dumme spørsmålene mine... Anonymkode: 8729b...f82 Aspergers eller ikke, klarer du ikke styre økonomien din og få netalt regninger så må du få noen til å hjelpe deg med økonomistyring. Du har alternativer som at venner/familie hjelper deg, Nav sosialtjenste hjelper deg, setter deg under frivillig forvaltning =betaler regninger for deg og ordner opp, eller at du får en verge med begrenset mandat som tar seg av økonomistyringen din. Selv bør du passe på å legge inn alle faste trekk, som strøm, forsikring, eiendomsskatt, lån og alt annet i nettbanken din. Nå er det også kommet en funksjon i nettnanken der du legger deg selv inn som søkbar, husker ikke om det var med epostadresse og kontonummer, men dette vet banken din. Postvegring, regningsvegring osv er noe man kan få uten å ha aspergers, det viktigste er at man er bevisst problemet og tar i mot hjelp for å komme ut av en vong sirkel. Og ja, selv en ubetydelig regning på noen få kroner kan få den du skylder penger til til å ta pant i huset ditt. Så regningene dine må du få orden på. Mange boliger havner på tvangssalg for ubetydelige ubetalte regninger så den fellen må du ikke gå i. Å ordne opp etter regninger som ikke blir betalt ved forfall er kostbart, tidkrevende og totalt unødvendig. Sett gjerne av en kveld i uken der du får alt på stell med regninger og andre utsatte prosjekter. I morgen syndromet er fryktelig unødvendig å pådra seg. Anonymkode: 15981...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #13 Skrevet 26. januar 2019 Må bare nevne at både jeg og min bror har blitt diagnosert med Asbergers, og ingen av oss har noengang hatt problemer med økonomien - tvert i mot har vi fått høre at vi var "altfor flinke" til å behandle penger helt fra vi var små, sparte så mye at folk lo og sa vi var gjerrige, og har hatt stålkontroll på alle regninger etter at vi nådde den alderen. Matlaging, husarbeid, og besøk hos andre mennesker derimot - det sliter vi veldig med. DET har vi fått botrening for, tilogmed. Anonymkode: 0bd7d...9ed
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #14 Skrevet 29. januar 2019 On 1/26/2019 at 12:51 AM, AnonymBruker said: Ingen...? Anonymkode: 8729b...f82 Dette er ingenting med asperger å gjøre. Mulig du trenger økonomisk verge. Anonymkode: 80de5...56c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå