Gå til innhold

Når blir det lettere med valp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt han én måned og er så sliten. Jeg har lavt stoffskifte og går på medisiner + er dårlig medisinert nå men er helt på felgen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om et par år

Anonymkode: 2f127...d5c

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor i alle dager har du skaffet deg en uskyldig valp du ikke klarer å ta deg av?

• Liker 10
Skrevet

Hvordan hadde du sett for deg at det skal være? Valp er som en nyfødt baby til tider. 

• Liker 1
Skrevet

Begynner å hjelpe på etter et års tid... min er nå straks 2 og begynner endelig å fungere i rutiner som en voksen hund😅 brukshund forøvrig.

• Liker 1
Skrevet

Den er ca 16 uker da, om du har hatt den i en måned? Visste du virkelig ikke at det ble mye jobb? Vel, du kan fortsette å jobbe noen måneder til, og det blir ikke mindre jobb fordi oppdragelsen vil ta tid! Dessuten vil det være perioder fram til den blir ca tre år som blir krevende også. Ihverfall hvis det er hannhund. Så enkelt sagt, så må du fortsette å jobbe med mye. Hvis du er så sliten nå, så bør du vurdere om du kan beholde den.

• Liker 2
Skrevet

Du kan regne med at den er mye jobb til den er 1-2 år. Intill da er det først valpeperioden, så kommer «tenårene» med hormoner i hytt og pine. Men dette burde du vist. 

Anonymkode: f8686...811

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg syntes det første året er helt jævlig, andre året ok, så blir det bra ut i det tredje (altså når hunden er 2-3 år). Jeg har hatt flere hunder og regner alltid de to første årene som unntakstilstand (jeg har bare hanner, vet ikke hvordan det er med tisper).

Er dette din første? Husker jeg satt på sofaen og gråt over hvor sliten og lei jeg var etter ca. en måned med min første hund.

Edit: jeg har ikke noe tips bortsett fra at du ikke er alene. Men jeg vil anbefale å gå på kurs så lenge du kan. Jeg syntes det hjelper mye med å bygge bånd og få en "oss" følelse, som gjode det lettere å håndtere at det var "uendelig" til hunden ble voksen.

Hver gang jeg får en ny hund blir jeg like overasket over hvor omfattende det er.

Til sist vil jeg si at det er mange gode dyreforumer på nettet, men hold deg unna kvinneguidens (du har sikkert forstått hvorfor).

Endret av Alice123
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Prøver18 skrev:

Hatt han én måned og er så sliten. Jeg har lavt stoffskifte og går på medisiner + er dårlig medisinert nå men er helt på felgen

Slapp av, jeg angret flere ganger første tiden. Det blir bedre 😊

Anonymkode: 6a429...b92

• Liker 2
Skrevet

Hva slags rase er det? Har en mindre rase på litt over et år nå, hun har vært ganske enkel og grei siden hun rundet første løpetid. Større hunder har ofte krevd litt mer, men dette er høyest individuelt. Skaff deg medisiner som virker, og jobb masse med hunden. Konsistent arbeid og stimuli er mye viktigere enn hundens alder

Anonymkode: 7887d...cc1

Skrevet

Første året er helt jævlig. 🙂 Andre året er sånn passe. Tredje året er trivelig, da begynner hundeholdet å bli bra!

Anonymkode: 6a60c...bbe

Gjest Krampus
Skrevet

To år gikk det her. Han gikk inn i sitt tredje år som en rolig og godlynt herremann. Nå er han 13 år og en gretten gammel gubbe 💓

Gjest Keikolina
Skrevet

Har en valp på 4 mnd. Drømmehund. Den første tiden må man ut minimum annhver time for at den skal bli renslig, er ute noen turer om natta i førsten også. Han har masse gnagebein og leker så har ikke vært borti noen møbler, tar sko engang iblandt. Alt er lettere med en liten hund.

Skrevet
På 25.1.2019 den 20.49, Prøver18 skrev:

Hvordan går det nå, ts? :)

Skrevet
12 timer siden, Twinkle~ skrev:

Hvordan går det nå, ts? :)

Han oppfører seg bedre. Lært seg hverandre å kjenne 😊 jeg er fortsatt helt utslått og vurderer å legge meg inn. Jeg orker virkelig ikke mer. Samboer tar seg heldigvis av hunden om jeg blir borte. 

Skrevet

Her tok det rundt 10 mnd med daglig trening. Da snakker vi 3x10 min trening - minimum - hver dag, pluss at hver eneste tur involverte trening. Så har man disse hormonelle fasene hvor alt rakner før det kommer tilbake.

I tillegg handler det jo om hvilken rase, hvilken oppdretter, hvordan foreldrene er, hvilket fôr man bruker osv. Vi var også på et grunnkurs når hun var 3-4 mnd.

Det er fortsatt slik at hun blir en drittbikkje om hun ikke får nok mental stimuli.

Skrevet (endret)
På 25.1.2019 den 21.44, SoWhat? skrev:

Den er ca 16 uker da, om du har hatt den i en måned? Visste du virkelig ikke at det ble mye jobb? Vel, du kan fortsette å jobbe noen måneder til, og det blir ikke mindre jobb fordi oppdragelsen vil ta tid! Dessuten vil det være perioder fram til den blir ca tre år som blir krevende også. Ihverfall hvis det er hannhund. Så enkelt sagt, så må du fortsette å jobbe med mye. Hvis du er så sliten nå, så bør du vurdere om du kan beholde den.

X glem det

Endret av Million
Skrevet (endret)
På 25.1.2019 den 20.49, Prøver18 skrev:

Det tok vel et par mnd med første fasen av valpestadiet. Så noen måneder til. Rundt 6 - 7 mnd merket vi at han ble mer voksen og har etter det blitt en voksen, rolig hund inne. Energien tar han ut når vi er ute:) det var absolutt verdt det:) du har min sympati med og ha sykdom og ta til seg valp. MEN for meg var dette kun ok fordi jeg har samboer og dermed delte vi på oppgavene. Hadde aldri kunnet gjøre det alene. Er nok mange som bør tenke seg om hva de kan tilby valpen før de tar den til seg.. for det er utrolig krevende. Men, som sagt - enormt verdt strevet når tingene roer seg!

Endret av Offred

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...