Gå til innhold

Varm drikke og småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vannlig at småbarn drikker varmt kakao/sjokolade av termosen? Har en 4 åring som synes det er deilig å drikke kakao, men sliter med å drikke den da hun brenner seg hver gang hun tar en slurk. Har prøvd å forklare hvordan man drikker av en termos men det nytter ikke. Resultatet ble at vi venter noen minutter til kakaoen blir lunken så får hun drikke den. Hva er vitsen med en "kald" kakao når det er iskaldt her vi bor? Hvordan skal vi gjøre dette her når vi skal ut på tur nå som det er masse snø og fint?Er hun for liten til å forstå at det ikke er farlig å drikke varmt drikke? Hva syns dere? Ellers elsker hun kakaoen sin når den er lunken.

Anonymkode: cf08a...3f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tuller....? Hvis ikke, la ungen drikke fra kakaoen når hun selv syns den er passe. 

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vannlig at småbarn drikker varmt kakao/sjokolade av termosen? Har en 4 åring som synes det er deilig å drikke kakao, men sliter med å drikke den da hun brenner seg hver gang hun tar en slurk. Har prøvd å forklare hvordan man drikker av en termos men det nytter ikke. Resultatet ble at vi venter noen minutter til kakaoen blir lunken så får hun drikke den. Hva er vitsen med en "kald" kakao når det er iskaldt her vi bor? Hvordan skal vi gjøre dette her når vi skal ut på tur nå som det er masse snø og fint?Er hun for liten til å forstå at det ikke er farlig å drikke varmt drikke? Hva syns dere? Ellers elsker hun kakaoen sin når den er lunken.

Kan du ikke tømme kakao i små mengder i en kopp? Det gjør vi, og går helt fint. Da tar koppen mye av varmen. 

Anonymkode: ef284...88b

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke tømme kakao i små mengder i en kopp? Det gjør vi, og går helt fint. Da tar koppen mye av varmen. 

Anonymkode: ef284...88b

Det gjorde jeg. Hun drikker den av en kopp, men selv om det er små mengder så venter vi til den blir lunken. Dette med varm drikke er det noe som barn på første klasse og oppover, klarer fint å drikke uten å brenne seg? Det var det jeg lurte på da jeg skrev innlegget mitt.

Skrevet

Temperer kakaoen. Jeg klarer heller ikke alltid å drikke kakaoen når den er kokvarm. Og meningen med kald kakao? Må den være iskald da? Temperert er bedre enn at hun brenner seg. Smaken er jo god selv om den ikke er kokvarm. Kokvarm kakao kan jo være farlig å brenene seg på også. Ta kakaoen i en kopp, tilsett eventuelt litt kaldt vann, eller vent noen minutter. Det er barnet som skal drikke den, da må barnet få bestemme hvordan den skal være (varm, lunka), så får du drikke den kokvarme kakaoen om du liker den best slik. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: 72a40...d19

• Liker 6
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Temperer kakaoen. Jeg klarer heller ikke alltid å drikke kakaoen når den er kokvarm. Og meningen med kald kakao? Må den være iskald da? Temperert er bedre enn at hun brenner seg. Smaken er jo god selv om den ikke er kokvarm. Kokvarm kakao kan jo være farlig å brenene seg på også. Ta kakaoen i en kopp, tilsett eventuelt litt kaldt vann, eller vent noen minutter. Det er barnet som skal drikke den, da må barnet få bestemme hvordan den skal være (varm, lunka), så får du drikke den kokvarme kakaoen om du liker den best slik. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: 72a40...d19

Det er akkurat slik hun gjør det. Jeg lar henne drikke som hun liker best. Poenget med innlegget ditt var at jeg lurte på om det var vanlig for småbarn å drikke varm kakao uten å brenne seg? eller er de for små og umodne til å til å gjøre det? Er det noe skolebarn er flinke til? Jeg bare lurte på 😉

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat slik hun gjør det. Jeg lar henne drikke som hun liker best. Poenget med innlegget ditt var at jeg lurte på om det var vanlig for småbarn å drikke varm kakao uten å brenne seg? eller er de for små og umodne til å til å gjøre det? Er det noe skolebarn er flinke til? Jeg bare lurte på 😉

Nei, det er ikke noe 'skolebarn' er flinke til. Ikke 'ungdommer' heller. Eller 'voksne' for den del.

Noen liker kokende varm drikke, andre foretrekker lunken. Uavhengig av alder og modenhet. Man er ikke 'flink' om man skålder spiserøret. Eller tungen for den del.

Anonymkode: 08471...4ca

• Liker 11
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet, er det ikke bare å passe på at kakaoen er passe lunken før man heller den på termosen? :klo: 

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var barn, hadde jeg snø oppi koppen med kakao for å kjøle den ned 😄 nå når jeg drar på tur med vesla, har jeg litt av kakaoen på en liten termos og fyller på med melk for å få den kjølt ned til en drikkbar temperatur. Barna drikker ikke kakao for å bli varm, de drikker den fordi det smaker godt ;) 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at et kopp lunken kakao varmer en liten kropp i kulda, selv om du ikke synes den er varm nok. 

Og ja, kan bekrefte at flere barn enn barnet ditt foretrekker lunken framfor varm kakao. 

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, Elán skrev:

Da jeg var barn, hadde jeg snø oppi koppen med kakao for å kjøle den ned 😄 nå når jeg drar på tur med vesla, har jeg litt av kakaoen på en liten termos og fyller på med melk for å få den kjølt ned til en drikkbar temperatur. Barna drikker ikke kakao for å bli varm, de drikker den fordi det smaker godt ;) 

Takk for svaret! Melk for å få den kjølt ned er sikkert den beste tipsen jeg fikk her. 

12 timer siden, Morgenrøden skrev:

Jeg tenker at et kopp lunken kakao varmer en liten kropp i kulda, selv om du ikke synes den er varm nok. 

Og ja, kan bekrefte at flere barn enn barnet ditt foretrekker lunken framfor varm kakao. 

Det er sikkert her jeg tok feil. At varm drikke holder kroppen varm slik som oss voksne pleier å gjøre. Nå vet jeg hva som er vanlig med småbarn. Takk for ditt bidrag.

Er så overasket over så mye kjeft jeg fikk av mange her. Trodde ikke jeg spurte eller gjorde noe umodent. Anyway takk til alle som svarte og her må jeg avslutte tråden.

Skrevet

Sønnen min drikker kald kakao. Like greit det, da slipper jeg være redd for at han skal brenne seg 😊

Anonymkode: 4a144...f48

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil egentlig ikke kalle en 4-åring for liten. Hun er jo ikke 2 år lenger. Er det ditt første barn?

Med litt veiledning, klarer en 4-åring fint å vente litt og spørre om hjelp for å tilpasse varmen. Si til henne at hun kan putte litt snø oppi når hun er på tur, så blir kakaoen raskt temperert. Eller temperer den hjemme, slik at innholdet i kakaoen er middels varmt.

men for all del; husk at det er kun 2 år til skolestart. En 4-åring er ingen baby.

hilsen 4-åringsmamma

Anonymkode: d11b5...904

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svaret! Melk for å få den kjølt ned er sikkert den beste tipsen jeg fikk her. 

Det er sikkert her jeg tok feil. At varm drikke holder kroppen varm slik som oss voksne pleier å gjøre. Nå vet jeg hva som er vanlig med småbarn. Takk for ditt bidrag.

Er så overasket over så mye kjeft jeg fikk av mange her. Trodde ikke jeg spurte eller gjorde noe umodent. Anyway takk til alle som svarte og her må jeg avslutte tråden.

Ehh? 

Anonymkode: 39b16...24f

Gjest Yng Plyng
Skrevet

Man er nokså gammel før man begynner å spise skikkelig varm mat og drikke varm drikke. Barn er mer sensitive for varme en voksne. Hun får i seg varmen av lunken kakao og. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om kakaoen er 80 grader eller 40 grader så er den jo fortsatt varmere enn både kroppen og omgivelsene? Og alt som er varmere enn kroppen og omgivelsene vil jo tilføre varme? Man må ikke ha skåldvarm drikke for at den skal varme kroppen? Altså, har du i det hele tatt smakt på kakaoen i den temperaturen ungen liker den?

Anonymkode: 08471...4ca

Skrevet

Jeg er voksen og like fortsatt ikke kokvarm drikke. Jeg venter alltid en stund med å drikke kaffe, kakao, tel ol. Hater at det er glovarmt. 

Det er helt normalt at barn ikke vil drikke helt varm drikke, det strider jo mot alt dem har lært og alt av reflekser i kroppen. Og vondt gjør det også. 

Anonymkode: 8bd31...376

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 27, og klarer ikke drikke kakao rett fra termosen, den må kjøles ned litt først. Drikker jeg hjemme heller jeg melk i, er vi ute setter jeg koppen nedi snøen slik at den kjøles ned raskere.

Anonymkode: 89554...bc5

Skrevet

4-åringen min har hatt med seg termos med varm saft i bhg en dag i uka i 1,5 år. Aldri fått tilbakemelding om at han har brent seg eller at saften har vært for varm. Han heller den i koppen og om den da er (for) varm venter han litt og drikker den når den har passe temperatur😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...