AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #1 Del Skrevet 25. januar 2019 Hei! Vi har lyst til å dra til Orlando i Florida om noen år med barna våre som da er 9,5 og 3. Kikket på ving og så at fly og hotell koster rundt 60 000 for tre uker. Jeg tenker at det tryggest når man skal så langt, å kjøpe en pakke liksom. Men, hvor mye lommepenger må vi beregne når vi er der? Vi vil ikke reise på sparetur, men gjøre masse moro for ungene og oss selv 😉 håper noen som vet kan være til hjelp! Anonymkode: 79bd6...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #2 Del Skrevet 25. januar 2019 Kjøp flybilletter selv og lei et hus. MYYYYE billigere og bedre for dere som familie. Å ha et eget hus er som en drøm! Ikke kjøp pakkereise! Helt unødvendig Anonymkode: c8274...a95 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #3 Del Skrevet 25. januar 2019 Vi var 3 uker i Florida i fjor sommer, vi leide et nydelig hus på over 200 kvm med stort svømmebasseng, betalte ca 25 000 kr for huset i 14 dager. Resten av turen reiste vi rundt omkring og bodde på hotell. Anonymkode: b8222...b4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 25. januar 2019 #4 Del Skrevet 25. januar 2019 Enig med de som anbefaler å leie hus. Leiebil er uansett helt nødvendig for å komme seg rundt (med mindre dere vil være låst til samme område hele tiden), og det trenger dere hvis dere leier hus. Vanskelig å beregne lommepenger, både fordi man ikke vet akkurat hva dere ønsker å gjøre, og fordi dollarkursen kan endres. Nå har den nylig vært helt oppe i 9kr, mens for 10 år siden var den på 4-ettellerannet. Med andre ord enorm forskjell. Men noen pointers: - Mat er ikke spesielt dyrt (hvis man ikke tenker på dyr dollarkurs), men det er mye å velge i og veldig vanlig å spise ute. Man bør derfor beregne litt her. Leier dere hus kan dere spise frokost hjemme. - Planlegger dere å besøke mange fornøyelsesparker så er inngangsbillettene forholdsvis dyre. Og det er MYE å se og gjøre. Her vil det gå med endel penger, hvis det er planen. Hvis dere ønsker å oppleve forskjellige steder så ville jeg anbefalt halvannen uke i Orlando (for Disney etc.), og halvannen uke langs kysten. Masse fine steder å velge i her (Destin, Clearwater, Tampa, Daytona, For Myers, Fort Lauderdale). Key west er også nydelig, men innebærer lang bilreise eller ekstra flyreise. Alternativt tre forskjellige steder, med en uke hvert sted. Men om Orlando er i planene så vil jeg mene en uke her fort kan bli litt lite tid. Bare å spørre om det er noe. Har vært i Florida et titalls ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 25. januar 2019 #5 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Støtter de over med å leie hus. Hotell såpass lenge i Florida ville jeg droppet dersom dere skal være på samme sted. En mulighet er jo å ha base én plass, og ta noen turer derfra med hotell en natt. Leiebil er et must uansett - USA er bygget for bil (med unntak av New York og et par andre byer), og dere vil føle dere helt låst uten. Dersom dere med Orlando tenker Disneyparkene og sånt, ville jeg ventet til ungene er litt større og får mer ut av det. Det er ofte mye køer og ekstremt mye folk, høy pris og dessuten mye de minste er for små til. Ville ventet til alle var i skolealder. Og vi reiser gjerne både langt og lenge med små barn, og elsker selv Disney og fornøyelsesparker, men ville likevel utsatt denne noen år. Men Florida er uansett topp, dog ikke Orlando. Endret 25. januar 2019 av Glitnir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #6 Del Skrevet 27. januar 2019 På 25.1.2019 den 20.00, Sessan84 skrev: Enig med de som anbefaler å leie hus. Leiebil er uansett helt nødvendig for å komme seg rundt (med mindre dere vil være låst til samme område hele tiden), og det trenger dere hvis dere leier hus. Vanskelig å beregne lommepenger, både fordi man ikke vet akkurat hva dere ønsker å gjøre, og fordi dollarkursen kan endres. Nå har den nylig vært helt oppe i 9kr, mens for 10 år siden var den på 4-ettellerannet. Med andre ord enorm forskjell. Men noen pointers: - Mat er ikke spesielt dyrt (hvis man ikke tenker på dyr dollarkurs), men det er mye å velge i og veldig vanlig å spise ute. Man bør derfor beregne litt her. Leier dere hus kan dere spise frokost hjemme. - Planlegger dere å besøke mange fornøyelsesparker så er inngangsbillettene forholdsvis dyre. Og det er MYE å se og gjøre. Her vil det gå med endel penger, hvis det er planen. Hvis dere ønsker å oppleve forskjellige steder så ville jeg anbefalt halvannen uke i Orlando (for Disney etc.), og halvannen uke langs kysten. Masse fine steder å velge i her (Destin, Clearwater, Tampa, Daytona, For Myers, Fort Lauderdale). Key west er også nydelig, men innebærer lang bilreise eller ekstra flyreise. Alternativt tre forskjellige steder, med en uke hvert sted. Men om Orlando er i planene så vil jeg mene en uke her fort kan bli litt lite tid. Bare å spørre om det er noe. Har vært i Florida et titalls ganger. Hvor lang bilreise er det til key West? Vi vil helst bo og sove på samme plass med ungene. Vi ønsker å finne på mye når vi er der som er gøy for unger fra 3-9 år. Ferien dreier seg om dem. Hvor leier man hus? Via Finn.no? Føler det er litt risikabelt med privatpersoner.. (?) Fremfor et selskap som feks ving. Vil gjerne ha tips til hvor mye lommepenger vi må spare opp for å være der i tre uker, se og oppleve mange av parkene og spise endel ute. Pluss sikkert handle litt ungene vil ha. Anonymkode: 79bd6...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 27. januar 2019 #7 Del Skrevet 27. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang bilreise er det til key West? Vi vil helst bo og sove på samme plass med ungene. Vi ønsker å finne på mye når vi er der som er gøy for unger fra 3-9 år. Ferien dreier seg om dem. Hvor leier man hus? Via Finn.no? Føler det er litt risikabelt med privatpersoner.. (?) Fremfor et selskap som feks ving. Vil gjerne ha tips til hvor mye lommepenger vi må spare opp for å være der i tre uker, se og oppleve mange av parkene og spise endel ute. Pluss sikkert handle litt ungene vil ha. Anonymkode: 79bd6...8de Key West ligger en 3-timers kjøretur fra Miami. 6 timer fra Orlando. Så det er ikke et sted man drar på dagstur. Går an å fly fra Miami også, men bilturen en en opplevelse i seg selv. Litt vanskelig å gi råd uten å vite hvor dere ønsker å være. Det er stor forskjell på utgiftene ved en uke i Orlando VS en uke på stranda. Men priser til parkene og liknende finner dere på nettsidene til parkene. Det finnes mange selskaper som driver med utleie av hus. Jeg har aldri leid selv, men har bodd i det flere ganger. Noen andre har da stått for bookingen. Hvis dere ønsker å bo på samme sted hele tiden, så vil det begrense seg noe. Da ville jeg f.eks. bodd i Orlando (hvis dere ønsker å besøke parker da) og tatt dagsturer ut til kysten på begge sider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reiseglad Skrevet 27. januar 2019 #8 Del Skrevet 27. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang bilreise er det til key West? Vi vil helst bo og sove på samme plass med ungene. Vi ønsker å finne på mye når vi er der som er gøy for unger fra 3-9 år. Ferien dreier seg om dem. Hvor leier man hus? Via Finn.no? Føler det er litt risikabelt med privatpersoner.. (?) Fremfor et selskap som feks ving. Vil gjerne ha tips til hvor mye lommepenger vi må spare opp for å være der i tre uker, se og oppleve mange av parkene og spise endel ute. Pluss sikkert handle litt ungene vil ha. Anonymkode: 79bd6...8de Lei hus gjennom Airbnb, det har vi gjort flere ganger i USA. Nå har jeg vært flere ganger i Key West, og for deres del vil jeg si ikke prioriter det. Litt for langt for barna, overpriset og egentlig ikke så mye og se for ungene. Da ville jeg heller besøkt Everglades, adskillig mer spennende. Beregn minst 2000 pr dag, det er dyrt i USA nå, og dere er fire som skal spise og oppleve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 30. januar 2019 #9 Del Skrevet 30. januar 2019 Vi var tre uker i Florida i fjor sommer. Vi fløy til Miami, overnattet en natt på hotell der (vi kom inn litt sent på kvelden og uansett greit med hotell etter en lang reise), leide bil og kjørte nordover til Orlando. Vi hadde leid et utrolig flott hus gjennom AirBnB i Kissemmee. Flott hus med basseng og alle fasiliteter du kan tenkte deg. For 9 dager her betalte vi ca 11.000,- Vi hadde planlagt å gå i to parker og valgte en Disney-park og en Universal-park. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke hadde med små barn der! Mine er fra 11 og oppover og vi storkoste oss alle sammen. Men det er masse mennesker, lange køer og det kan bli både stressende og slitsomt for små barn, spesielt dersom man er så liten at man ikke forstår så mye av det som skjer. Resten av tiden var vi i Fort Lauderdale, hvor vi også hadde leid hus. Jeg anbefaler virkelig FL fremfor Miami, om du skulle ville ta turen sørover. Stranden i FL er mye finere enn i Miami, mye mindre stressende og finere omgivelser. Vi tok dagsturer inn til Miami, var på båttur, shopping og strand. Vi reiste også en tur ut til Everglades og fikk en tur ut til alligatorene. Her anbefaler jeg å styre unna alle de kommersielle parkene som det reklameres om overalt. Vi fant et bittelite firma med verdens hyggeligste folk som tok oss med ut. Vi shoppet mye.... det er mange flotte outlet-landsbyer rundt både Miami og Orlando, i tillegg har du et hav av gigantiske kjøpesenter. Det er ikke spesielt billig i USA, men det er jo et enormt utvalg og derfor artig med shopping. Vi reiste ikke ned til Key West denne gang, da det er veldig langt å kjøre og vi ønsket ikke bruke så mye av tiden i bil. Totalt, med fly for 4 pers, leiebil, hotell, to hus og lommepenger brukte vi nok rundt 120.000,- på denne ferien. Anbefaler absolutt en tur til Florida, men ville kanskje ventet til 3-åringen din ble litt eldre. Vi kommer til å reise tilbake, må bare legge opp litt mer penger først.... 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #10 Del Skrevet 30. januar 2019 Vi tenker på å ta en sånn tur om 2 eller 3 år. Om 2 år er barna våre 7, 11 og 14 år gamle. Vi velger å vente til minste er såpass stor at det blir mindre sutring i parker enn det var sist sommer da vi besøkte store parker. Vi tenker av vi trenger minst 150000kr for å kunne ha ferien vi tenker å ha. Da tenker vi ca 30000kr flybilletter, 25000kr for å bo, 10000kr leiebil og ca 10000-15000kr for billetter for parker. Dette er 80000kr så kommer ca 2000kr dagen på mat og drikke og da tenker vi en blanding av self catering og restaurant også var det shopping, suvenirer etc. Vi reiser ganske mye, og jeg sluttet for lenge siden å gjøpe pakker via reiseselskap. De tjener stort sett rått på dette og med litt planlegging så lager en alltid bedre pakker selv. Dersom noe skulle skje så finnes det forsikring, de gangene vi hadde bestilt via ving, tui etc så var det lite hjelp å få da vi trengte dem likevel. En gang klarte de faktisk å glemme å hente oss på hotellet så vi kom for sent for flyet. Lykke til med planleggingen, å reise er gøt og så læringsrikt for barna. Anonymkode: 5f581...bd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lycka Skrevet 31. januar 2019 #11 Del Skrevet 31. januar 2019 På 27.1.2019 den 20.06, AnonymBruker skrev: Hvor lang bilreise er det til key West? Vi vil helst bo og sove på samme plass med ungene. Vi ønsker å finne på mye når vi er der som er gøy for unger fra 3-9 år. Ferien dreier seg om dem. Hvor leier man hus? Via Finn.no? Føler det er litt risikabelt med privatpersoner.. (?) Fremfor et selskap som feks ving. Vil gjerne ha tips til hvor mye lommepenger vi må spare opp for å være der i tre uker, se og oppleve mange av parkene og spise endel ute. Pluss sikkert handle litt ungene vil ha. Anonymkode: 79bd6...8de Bilturen fra Orlando til Key West tar lenger enn seks timer som jeg ser noen andre har svart. Ville nok heller sagt syv-åtte, både på grunn av trafikken og fordi dere sikkert vil stoppe flere ganger for å titte og ta bilder. Key West er vakkert, men det er mest for voksne og ikke så veldig interessant for barn. Du kan trygt leie hus gjennom Airbnb. Hvis du er skeptisk til dette kan du gjerne sende meg en PM, så kan jeg anbefale deg et sted vi har leid mange ganger (eies av et fantastisk koselig, norsk par). Når det gjelder lommepenger ville jeg i hvert fall regnet med 50 000 for tre uker, det er utenom leiebil og inngang i parker. Med såpass små barn ville jeg anbefalt to Disney parker, Magic Kingdom og Animal Kingdom. Glem de to andre. Jeg ville også ha anbefalt en dag i en av vannparkene. Universal parkene (det finnes to av dem) hadde vært gøy for den eldste, men minstemann er for liten og ville ikke hatt noe utbytte av det. Green Meadows Petting Farm er nok mer midt i blinken for tre-åringen. Her får man ha nærkontakt med dyr og det er utrolig lærerikt også. Mine barn elsket det da de var små. Gatorland er også verdt et besøk, samme med Sea World. Husk å ta en hviledag mellom hver park. Det kan være utrolig slitsomt for både voksne og barn. Deilig å bare slappe av ved bassenget mellom slagene (enten det blir hotell eller hus med eget basseng). I utgangspunktet anbefaler jeg ikke Florida på sommeren, men skjønner at dere sikkert må dra da med hensyn til skoleferie. Bare vær forberedt på at det er sykt varmt kombinert med 100% luftfuktighet og regnskurer stort sett hver dag (regntid). Florida er egentlig på sitt beste i oktober/november og fra slutten av februar fram til slutten av april. Fra mai blir det våtere og våtere. Juni, juli og august er de månedene det regner aller mest og august/september er også høysesong for tropiske stormer og orkaner. Mener ikke å skremme deg, men vil bare være dønn ærlig. Det er bare å spørre hvis det er mer du lurer på 😊 Jeg har bodd ti år i Florida og reiser dit en gang i året, så føler jeg kan bidra litt med "inside information" 😉 Lykke til med planleggingen og god tur når den tid kommer 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå