AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #1 Skrevet 25. januar 2019 Lurer på hva dere sykepleiere som jobber frilans gjør. Tar dere oppdrag via vikarbyrå? Trives du med den måten å jobbe på? Og hva er fordelene og ulempene med å jobbe frilans? Anonymkode: 2cd55...352
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #2 Skrevet 25. januar 2019 Jobber 0 prosent stilling i vikarbyrå. 0 prosent sykehjem og liten stilling på sykehus. Fordel: Kan ta noen friperioder. Ikke 3 mnd oppsigelse Ulempe: Er ikke garantert vakter Må jobbe MYE helg og ugunstige skift. Sårbar ved evt sykdom Jeg jobber normalt sett mer enn 100 prosent til tross for lav stilingsprosent da folk sykemelder seg støtt. Anonymkode: 11af0...9db
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #3 Skrevet 25. januar 2019 Enten kan du skaffe deg tilkallingsvikar-stilling (og du vil nok være ettertraktet siden det er vanskelig å få dekket opp sykepleiervakter ved sykdom, særlig i kommunehelsetjenesten) Har du flere tilkallingsvikar-stillinger så er du nok garantert å få mange vakter. Ulempen er jo at du ikke har noen garanti for å få jobbe 100% over tid, du har ikke krav på velferdspermisjon og dersom vaktene du blir leid inn på er på kort varsel sliter du ved sykdom, da det er arbeidsgiver som utbetaler sykepenger i arbeidsgiverperioden (2 uker) Har du få/ingen vakter planlagt i perioden får du da lite/ingen lønn før NAV overtar ansvaret for sykepengeutbetalingene dine. I tillegg mister du retten til å bruke egenmelding dersom det er mer enn 2 uker mellom vaktene dine på en arbeidsplass, dvs. at dersom du ikke har jobbet et sted på en stund og blir syk så må du få sykmelding fra lege fra første dag for å ha krav på sykepenger. Du må jobbe et sted i 8 uker uten opphold på mer enn 14 dager for å ha rett til å bruke egenmelding. Dette betyr også at dersom du tar ferie slik at det blir mer enn 14 dager opphold mellom vaktene dine så må du opparbeide deg rett til å bruke egenmelding helt på nytt. Fordelene er selvsagt at du velger selv når du vil jobbe og kan ta friperioder når du måtte ønske det. Men igjen så må du nok regne med å få tilbud om mye ukurante vakter (helg, kveld, natt og helligdag) Anonymkode: 190a8...fac
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #4 Skrevet 26. januar 2019 Nei takk! Forven livsstil sier jeg bare. Anonymkode: 5f42d...f02
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #5 Skrevet 27. januar 2019 TS her -takk for svar. Jeg jobber gjerne ukurante vakter -det jeg ønsker er jo friheten til å bestemme NÅR jeg vil jobbe. Er drittlei slaveturnus på sykehuset med nullfrihet til å styre når jeg vil ha fri og ferie, umulig å bytte vakter om man trenger det osv.. Skulle gjerne hatt svar fra noen som jobber frilans, og hvordan de synes det er. Gjør man det via vikarbyrå? Annet som er viktig å tenke på? Anonymkode: 2cd55...352 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 Har jobbet litt som frilanser. Første gang gjennom vikarbyrå på sykehus. Jeg kunne velge stillingsprosenten jeg ville og de plassene jeg ville jobbe på (medisinsk, psykiatri, osv). Men måtte jobbe helger og røde dager som andre. Dersom jeg bare hadde vært ansatt som tilkallingsvikar hadde det jo vært annerledes. Andre gangen var jeg vikar på skole i tillegg, da jeg vurderte å utdanne meg til lærer. Jeg sendte en Mail/søknad til det lokale sykehjemmet i forbindelse med at de søkte etter ferievikarer. Ble kontaktet med det samme, og fikk masse vakter. Jeg kunne nesten velge og vrake, både ukedager og helger. Siden jeg da også jobbet på skole så kunne jeg ikke ta alle vaktene jeg ønsket, men tok til slutt et valg og satset kun på sykehjemmet til slutt. Var veldig deilig å kunne bestemme når jeg ville jobbe, ta meg fri osv. Men følte litt på usikkerheten og. Oppdaget og at jeg tjente dårligere som spl vikar enn som fast ansatt spl.. Anonymkode: c3170...857
Christina82 Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 Har 75% fast i en kommune, og jobber ekstra i en annen kommune. Kommer an på behovet og hvor mye ekstravakter som finns. Jeg har stor kapasitet og lite fravær, jeg trives med å jobbe slik. Tar meg ferie når jeg har ferie, klarer meg på den ordinære lønnen, men elsker både å jobbe og det er aldri feil med ekstra penger.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 16 minutter siden, Kvalitet skrev: Tjener en bedre som frilans? Nei. Heller dårligere, da fast ansatte sykepleiere ofte har et turnustillegg innbakt i fastlønna si. Anonymkode: 190a8...fac 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 Jeg har en venninne som gjennom deltidsjobb med pasienter, fikk tilbud om å komme hjem og hjelpe flere pasienter. Hun har 3 familier hun hjelper. Noen av dem fast hver uke, andre ved behov. Flere har spurt om hun vil jobbe for dem også, men hun foretrekker å jobbe noe fast. Anonymkode: 8a630...571
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #11 Skrevet 27. januar 2019 Personlig ville jeg heller jobbet som tilkallingsvikar direkte hos helseforetaket enn via vikarbyrå, da det offentlige ofte er en «ryddigere» arbeidsgiver enn mange vikarbyrå. Med vikarbyrådirektivet skal man jo få lik lønn dersom man jobber via vikarbyrå som dersom man jobbet direkte for virksomheten, men vikarbyrå er dyrt for sykehusene/kommunehelsetjenesten og dersom de har egne tilgjengelige sykepleiere så er det disse som får tilbud om vaktene først, av økonomiske hensyn. Anonymkode: 190a8...fac 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #12 Skrevet 27. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet litt som frilanser. Første gang gjennom vikarbyrå på sykehus. Jeg kunne velge stillingsprosenten jeg ville og de plassene jeg ville jobbe på (medisinsk, psykiatri, osv). Men måtte jobbe helger og røde dager som andre. Dersom jeg bare hadde vært ansatt som tilkallingsvikar hadde det jo vært annerledes. Andre gangen var jeg vikar på skole i tillegg, da jeg vurderte å utdanne meg til lærer. Jeg sendte en Mail/søknad til det lokale sykehjemmet i forbindelse med at de søkte etter ferievikarer. Ble kontaktet med det samme, og fikk masse vakter. Jeg kunne nesten velge og vrake, både ukedager og helger. Siden jeg da også jobbet på skole så kunne jeg ikke ta alle vaktene jeg ønsket, men tok til slutt et valg og satset kun på sykehjemmet til slutt. Var veldig deilig å kunne bestemme når jeg ville jobbe, ta meg fri osv. Men følte litt på usikkerheten og. Oppdaget og at jeg tjente dårligere som spl vikar enn som fast ansatt spl.. Anonymkode: c3170...857 Må legge til at jeg også kunne velge vaktene jeg ville ha, tidlig, sein, natt osv. Jeg skrev min egen turnus😊 (ved vikarpool på sykehuset). Anonymkode: c3170...857
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #13 Skrevet 27. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her -takk for svar. Jeg jobber gjerne ukurante vakter -det jeg ønsker er jo friheten til å bestemme NÅR jeg vil jobbe. Er drittlei slaveturnus på sykehuset med nullfrihet til å styre når jeg vil ha fri og ferie, umulig å bytte vakter om man trenger det osv.. Skulle gjerne hatt svar fra noen som jobber frilans, og hvordan de synes det er. Gjør man det via vikarbyrå? Annet som er viktig å tenke på? Anonymkode: 2cd55...352 Ikke begynn i byrå. Start heller enkeltmannsforetak og oppsøk potensielle arbeidsgivere. Skaff deg informasjon om hva som er lurt mtp forsikringer, sykdom etc. Fyll dine egne lommer og ikke vikarbyrået sitt. Anonymkode: 35b84...22b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #14 Skrevet 27. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke begynn i byrå. Start heller enkeltmannsforetak og oppsøk potensielle arbeidsgivere. Skaff deg informasjon om hva som er lurt mtp forsikringer, sykdom etc. Fyll dine egne lommer og ikke vikarbyrået sitt. Anonymkode: 35b84...22b Kjenner til et par stykker som har gjort dette, begge disse foretakene er nå avviklet... De fleste helseforetak og kommuner har uansett rammeavtaler som styrer hvilke byrå de kan leie inn vakter fra. Da nytter det lite å ringe og si du er fra «Bentes sykepleiebyrå» for de har ikke lov til å bruke deg uansett. Ikke gjør det vanskelig for deg selv, kontakt bare potensielle arbeidsgivere og si du er sykepleier som ønsker å jobbe på tilkalling. Anonymkode: 190a8...fac 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #15 Skrevet 27. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner til et par stykker som har gjort dette, begge disse foretakene er nå avviklet... De fleste helseforetak og kommuner har uansett rammeavtaler som styrer hvilke byrå de kan leie inn vakter fra. Da nytter det lite å ringe og si du er fra «Bentes sykepleiebyrå» for de har ikke lov til å bruke deg uansett. Ikke gjør det vanskelig for deg selv, kontakt bare potensielle arbeidsgivere og si du er sykepleier som ønsker å jobbe på tilkalling. Anonymkode: 190a8...fac Så da er du dømt til å mislykkes? Med den holdningen vil du selvfølgelig gjøre det. Resten får det til... Anonymkode: 35b84...22b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #16 Skrevet 27. januar 2019 Selv de ned rammeavtaler klarer ikke alltid å levere. Er det noen som trenger folk og du er på rett tid og rett sted, kan du nok klare deg ganske bra på egen hånd. Anonymkode: 35b84...22b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #17 Skrevet 28. januar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner til et par stykker som har gjort dette, begge disse foretakene er nå avviklet... De fleste helseforetak og kommuner har uansett rammeavtaler som styrer hvilke byrå de kan leie inn vakter fra. Da nytter det lite å ringe og si du er fra «Bentes sykepleiebyrå» for de har ikke lov til å bruke deg uansett. Ikke gjør det vanskelig for deg selv, kontakt bare potensielle arbeidsgivere og si du er sykepleier som ønsker å jobbe på tilkalling. Anonymkode: 190a8...fac Jeg kjenner flere som har gjort dette i mange år, og leverer som bare det. De er spesialsykepleiere og har avtaler med sykehus, forsikringsselskap, ambulansefly og div. oljeselskap i inn og utland. Kan jobbe når de vil og så mye de vil, og velger selv hvor de vil være. Det kan nok være verre for en vanlig sykepleier, men ikke umulig. Anonymkode: c5117...5f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå