AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #1 Skrevet 25. januar 2019 Før kunne man kjøpe standby-billett. Jeg pleide å benytte meg av dette som ung og barnløs, og fikk mange spennende ferier ut av det. Troppet opp på flyplassen om morgenen med en koffert, og visste ikke om man endte opp i Bodø, Frankfurt eller Athen. Billettene var superbillige. Man risikerte jo selvfølgelig å ikke få noen billett i det hele tatt den dagen, men det var også litt av moroa. Dette passet ikke da jeg i mange år ferierte med barn, men nå når jeg igjen skal feriere uten barn kunne jeg godt tenke meg å prøve dette igjen. I gamle dager kjøpte man gjerne disse i flyselskapenes skranker på flyplassen, eller per telefon. Er dette i det hele tatt mulig lenger og hvor får man kjøpt slike billetter? Finnes det en nettside hvor man kan se hvilke av dagens avganger som har ledig plass? Eller er kanskje flybilletter så billig nå at dette ikke lenger gjøres? Anonymkode: ec602...aa1
ajarRun Skrevet 25. januar 2019 #2 Skrevet 25. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før kunne man kjøpe standby-billett. Jeg pleide å benytte meg av dette som ung og barnløs, og fikk mange spennende ferier ut av det. Troppet opp på flyplassen om morgenen med en koffert, og visste ikke om man endte opp i Bodø, Frankfurt eller Athen. Billettene var superbillige. Man risikerte jo selvfølgelig å ikke få noen billett i det hele tatt den dagen, men det var også litt av moroa. Dette passet ikke da jeg i mange år ferierte med barn, men nå når jeg igjen skal feriere uten barn kunne jeg godt tenke meg å prøve dette igjen. I gamle dager kjøpte man gjerne disse i flyselskapenes skranker på flyplassen, eller per telefon. Er dette i det hele tatt mulig lenger og hvor får man kjøpt slike billetter? Finnes det en nettside hvor man kan se hvilke av dagens avganger som har ledig plass? Eller er kanskje flybilletter så billig nå at dette ikke lenger gjøres? Anonymkode: ec602...aa1 Hvis du kjøper fullflex kan du konvertere til standby på et tidligere fly. Bortsett fra det tror jeg ikke det går nå heller.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #3 Skrevet 25. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Før kunne man kjøpe standby-billett. Jeg pleide å benytte meg av dette som ung og barnløs, og fikk mange spennende ferier ut av det. Troppet opp på flyplassen om morgenen med en koffert, og visste ikke om man endte opp i Bodø, Frankfurt eller Athen. Billettene var superbillige. Man risikerte jo selvfølgelig å ikke få noen billett i det hele tatt den dagen, men det var også litt av moroa. Dette passet ikke da jeg i mange år ferierte med barn, men nå når jeg igjen skal feriere uten barn kunne jeg godt tenke meg å prøve dette igjen. I gamle dager kjøpte man gjerne disse i flyselskapenes skranker på flyplassen, eller per telefon. Er dette i det hele tatt mulig lenger og hvor får man kjøpt slike billetter? Finnes det en nettside hvor man kan se hvilke av dagens avganger som har ledig plass? Eller er kanskje flybilletter så billig nå at dette ikke lenger gjøres? Anonymkode: ec602...aa1 Det er ikke noe som heter standby lenger, men charter selskapene har rest plasser, men disse kjøpes på nett og ikke direkte på flyplass Anonymkode: 7fbfe...240 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #4 Skrevet 25. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe som heter standby lenger, men charter selskapene har rest plasser, men disse kjøpes på nett og ikke direkte på flyplass Anonymkode: 7fbfe...240 Ok, takk for raskt svar. Men da finnes det heller ikke en oversikt over hvilke av dagens avganger fra Gardermoen som har ledig plass? Tenkte kanskje det lå noe slikt et sted på nettet, men finner ikke noe når jeg prøver å Google. Anonymkode: ec602...aa1
Glitnir Skrevet 25. januar 2019 #5 Skrevet 25. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk for raskt svar. Men da finnes det heller ikke en oversikt over hvilke av dagens avganger fra Gardermoen som har ledig plass? Tenkte kanskje det lå noe slikt et sted på nettet, men finner ikke noe når jeg prøver å Google. Anonymkode: ec602...aa1 Alle slags søkemotorer på flyreiser kan jo brukes når poenget er å kun finne ledig plass. Men ruteflyene har helt sluttet å selge standbyplasser billig samme dag, så prismessig har du ikke så mye å vinne. Som nevnt over selges dog ofte ledige plasser på charter ganske billig kort tid før avreise, men det må bestilles på nett og ikke på flyplassen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #6 Skrevet 25. januar 2019 1 time siden, Glitnir skrev: Alle slags søkemotorer på flyreiser kan jo brukes når poenget er å kun finne ledig plass. Men ruteflyene har helt sluttet å selge standbyplasser billig samme dag, så prismessig har du ikke så mye å vinne. Som nevnt over selges dog ofte ledige plasser på charter ganske billig kort tid før avreise, men det må bestilles på nett og ikke på flyplassen. Skjønner. Hvis det ikke er noe å spare på det, så faller litt av poenget bort. Men hvordan søker man i de forskjellige søkemotorene uten å måtte spesifisere hvor man vil fly til? Alle søkemotorene jeg har prøvd krever at jeg i de minste bestemmer hvilket land jeg vil til. Og det er vel dette at jeg ikke visste hvor jeg ville ende opp som jeg savner. Anonymkode: ec602...aa1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #7 Skrevet 25. januar 2019 Prøv å søk på blåtur og se om noen reiseselskaper tilbyr noe slikt? På restplass.no trodde jeg man kunne søke på andre ting enn land spesifikt. Men det blir jo ikke hemlig hvor du kjøper til da Anonymkode: 223c4...36d
Glitnir Skrevet 25. januar 2019 #8 Skrevet 25. januar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Hvis det ikke er noe å spare på det, så faller litt av poenget bort. Men hvordan søker man i de forskjellige søkemotorene uten å måtte spesifisere hvor man vil fly til? Alle søkemotorene jeg har prøvd krever at jeg i de minste bestemmer hvilket land jeg vil til. Og det er vel dette at jeg ikke visste hvor jeg ville ende opp som jeg savner. Anonymkode: ec602...aa1 Hmm. Charterselskapene, i alle fall noen, tror jeg lar deg søke kun på dato uavhengig av reisemål. Evt får du stå opp tidlig en morgen, snurre globusen med bind for øynene og sette fingeren et sted, og deretter dra opp søkemotorene på vei til flyplassen 😉
Duckie Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 On 1/26/2019 at 12:11 AM, AnonymBruker said: Skjønner. Hvis det ikke er noe å spare på det, så faller litt av poenget bort. Men hvordan søker man i de forskjellige søkemotorene uten å måtte spesifisere hvor man vil fly til? Alle søkemotorene jeg har prøvd krever at jeg i de minste bestemmer hvilket land jeg vil til. Og det er vel dette at jeg ikke visste hvor jeg ville ende opp som jeg savner. Anonymkode: ec602...aa1 https://www.kayak.no/ Trykk i "til-feltet" og velg "klarer du ikke bestemme deg for hvor du vil dra?". Det blir ikke som de gamle standby-billettene, men lar deg velge destinasjon basert på pris. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 Jeg ville trodd det å få fylt opp ledige flyseter var økonomisk lurt for flyselskapene kontra å fly med halvtomt fly, men det er sikkert noe jeg ikke skjønner... Anonymkode: df874...e74 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #11 Skrevet 29. januar 2019 På 27.1.2019 den 13.07, Duckie skrev: https://www.kayak.no/ Trykk i "til-feltet" og velg "klarer du ikke bestemme deg for hvor du vil dra?". Det blir ikke som de gamle standby-billettene, men lar deg velge destinasjon basert på pris. Perfekt! Takk for hjelpen alle sammen! Anonymkode: ec602...aa1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #12 Skrevet 29. januar 2019 På 27.1.2019 den 13.12, AnonymBruker skrev: Jeg ville trodd det å få fylt opp ledige flyseter var økonomisk lurt for flyselskapene kontra å fly med halvtomt fly, men det er sikkert noe jeg ikke skjønner... Anonymkode: df874...e74 Ikke nødvendigvis. Fullt fly = mer vekt (flere mennesker og mer bagasje) = mer fuel som må lastes. Anonymkode: 1c3c9...179 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå