Gå til innhold

Spise mer når jeg står/er aktiv i 8 timer på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går for tiden ned i vekt på 1700 kalorier. Har klart 6 kg til nå. Jeg har en ganske aktiv jobb annenhver helg som butikkmedarbeider på bensinstasjon, og da står jeg stort sett hele vaktene på 8 timer fredag - søndag. Kan jeg da spise noe mer (eks 2000 kalorier) disse dagene siden jeg står såpass mye? Jeg gjør jo selvfølgelig annet enn å stå, som å gå mye rundt, vaske gulv, vaske benker og overflater, fylle på varer osv, som også er med på å brenne kalorier. For jeg er jo omringet av godteri, god mat og salte ting... 😐 

Anonymkode: 8b60d...c74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde skaffet meg skritteller (enten en "ordentlig" en eller en gratis app på telefonen) og sett hvor mange skritt du tar når du jobber.

Da kan du regne ut sånn ca. hvor mange kalorier du brenner gjennom skrittene du tar. Kan tenke meg at du helt fint kan spise iallefall 200 kalorier ekstra - men det varierer litt etter hvor mye du veier/hvor høy du er, så det er kanskje best å regne det ut. :)

Det er iallefall sånn jeg gjør det hvis jeg vil unne meg noe ekstra. Jeg ser på hvor mange skritt jeg har tatt den dagen, og regner ut hvor mange ekstra kalorier jeg kan spise da uten at det har negativ innvirkning på vektnedgangen. Som oftest gir det meg 200-300 kalorier ekstra.

Anonymkode: 2eb8b...8b5

Skrevet

Hvorfor gjøre det så innmari komplisert? Er du mer sulten så spis mer de dagene du er ekstra aktiv! Så er det bare å følge med på vekten at det går riktig vei. Er sykelig å være så utrolig opptatt av kalorier.

Anonymkode: f35e6...871

Skrevet

De sier at de personene som står på jobb forbrenner ca 200 kcal mer enn de som sitter hele dagen. 

Anonymkode: 9a6ba...a59

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjøre det så innmari komplisert? Er du mer sulten så spis mer de dagene du er ekstra aktiv! Så er det bare å følge med på vekten at det går riktig vei. Er sykelig å være så utrolig opptatt av kalorier.

Anonymkode: f35e6...871

Nå kan jeg ikke si noe om ts, men er det ikke og sykelig å ha en BMI på 31? Være 20kg overvektig? For jeg har prøvd mye! Og det funker ikke. Nå teller jeg alt, har gått ned 4,5 og siden i løpet av januar med å telle. Det har aldri noen sinne skjedd før at jeg har klart å gått ned så mye før! Kanskje 1 kg, men ikke mer. Nå er nå jeg på vei mot et sunnere liv, så får de som vil kalle det sykelig, jeg kaller det sunt!

Til ts: alt teller. Altså alt av kalorier og bevegelse. Jeg har selv noen dager på jobben hvor jeg springer (bokstavlig talt), da har jeg lat meg selv ha litt ekstra, mest pga. jeg kjener at jeg virkelig kunne trengt det ekstra knekkebrødet, yoghurten... ha hva enn jeg velger. 

Jeg ville nok gjort som andre har skrevet, kjøpt meg en skritt teller eller lignende for å ha kontroll på aktivitet gjennom dagen, og brukt det til å se litt på hvor mye du har «tjent» opp :) 

Anonymkode: 0d49b...328

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan jeg ikke si noe om ts, men er det ikke og sykelig å ha en BMI på 31? Være 20kg overvektig? For jeg har prøvd mye! Og det funker ikke. Nå teller jeg alt, har gått ned 4,5 og siden i løpet av januar med å telle. Det har aldri noen sinne skjedd før at jeg har klart å gått ned så mye før! Kanskje 1 kg, men ikke mer. Nå er nå jeg på vei mot et sunnere liv, så får de som vil kalle det sykelig, jeg kaller det sunt!

Anonymkode: 0d49b...328

Noen blir rett og slett grinete av å se at andre lykkes gjennom seig besluttsomhet. Se på det som støy, og la det å trene på å ignorere støy være en del av livsstilsendringen din.

Anonymkode: f3918...526

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar! Skal skaffe meg en skritteller som jeg kan ha på jobb 😄 Det å telle kalorier funker for veldig mange, og er noe jeg trives med. Jeg er ikke sykelig opptatt av det heller, og syns det er moro å se resultater samt at jeg får en mye større og bedre forståelse for mat generelt :) 

TS

Anonymkode: 8b60d...c74

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...