cinderella_h Skrevet 25. januar 2019 #1 Skrevet 25. januar 2019 Har hull u en tann som av og på verker litt... ikke sånn kjempe vondt men allikevel er jeg jo redd den skal slå til.. kontaktet tannlegen og de sa at jeg gjerne måtte komme så kunne de ta en titt i munn, men de ville helst unngå røntgen og bedøvelse og borring pga graviditeten.... betaler ikke gull pris for at de skal ta en titt og må jo da avstå..men hva da om tanna virkelig setter i gang og gjøre vondt? Kan jeg ikke gå til tannlegen?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #2 Skrevet 25. januar 2019 Merkelig. Jeg har fått masse tannbehandling under graviditet nylig. Fra jeg var 25 uker og helt frem til termin faktisk. Idag er bedøvelse uten adrenalin, og den kan fint brukes. Kontakt en annen tannlege. Anonymkode: 423a1...c2f 3
Belima Skrevet 25. januar 2019 #3 Skrevet 25. januar 2019 https://www.helsenett.no/195-sykdommer/graviditet-fodsel/graviditet/16047-gravid-hos-tannlegen.html
prettylittlemisfit Skrevet 25. januar 2019 #4 Skrevet 25. januar 2019 (endret) 6 minutter siden, cinderella_h skrev: Har hull u en tann som av og på verker litt... ikke sånn kjempe vondt men allikevel er jeg jo redd den skal slå til.. kontaktet tannlegen og de sa at jeg gjerne måtte komme så kunne de ta en titt i munn, men de ville helst unngå røntgen og bedøvelse og borring pga graviditeten.... betaler ikke gull pris for at de skal ta en titt og må jo da avstå..men hva da om tanna virkelig setter i gang og gjøre vondt? Kan jeg ikke gå til tannlegen? Jeg var hos tannlegen i går, betalte bare 900kr for undersøkelse og rens. Jeg hadde null hull, det kan de se uten røntgen. Ihvertfall der jeg var. I mine øyne er 900kr ganske billig for en tannlegetime, da jeg har betalt opptil 2000kr for omtrent samme behandlingen andre steder. Er 18 uker på vei. Endret 25. januar 2019 av prettylittlemisfit
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #5 Skrevet 25. januar 2019 Jeg har trukket visdomstann som gravid... høhørtes rart ut at tannlegen ikke vil. Strålingen fra et tannrtg er minimal og det er vel lidokain som er i bedøvelsen... Anonymkode: 98c6a...2c8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #6 Skrevet 25. januar 2019 Røntgen kan fint tas som gravid, er null stråling til foster. Man tar jo røntgen thorax av gravide... Behøver ikke bly heller. (Jobber med stråling) Bedøvelse kan du også få, men anbefalt uten adrenalin som føre vàr prinsippet. Tror du var hos en overhysterisk tannlege. Oppsøk noen andre Anonymkode: 1a319...f82 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #7 Skrevet 25. januar 2019 Jeg har både rotfyllet og borret tenner som gravid. Fått bedøvelse(lokalbedøvelse) og ta røntgenbilder mange ganger med kappe over magen. Jeg hadde skikkelig tannverk så kunne ikke gått med dette i månedsvis. Dessuten er det ikke bra å gå gravid med en infeksjon i tennene. Finn en annen tannlege. Den du har er ikke oppdatert. Gravide kan få behandling uansett. Anonymkode: 613da...d6b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #8 Skrevet 25. januar 2019 Både leger og tannleger vil unngå inngrep under graviditet med mindre det er nødvendig.. Det er ikke røntgen eller borring som er problemet. Eller bedøvelse. Men faren for infeksjon etterpå. Den er jo som regel lav, men tilstede Er det noe som kan vente, så velger mange tannleger å gjøre det. Spørs på alvorlighetsgraden av tannproblemet Anonymkode: 426e7...e03
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #9 Skrevet 26. januar 2019 Min tannlege sa det var helt uproblematisk da jeg boret et hull i uke 32. Anonymkode: 11f0b...92d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #10 Skrevet 26. januar 2019 Jeg hadde lest så mye på nettet, så jeg ringte tannlegen i går og spurte. Jeg skal rotfylle neste uke og da er jeg i uke 6. Han sa dette ikke var noe problem. Så jeg får vell bare stole på det. Anonymkode: c2137...889
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #11 Skrevet 26. januar 2019 Tannlegene sier nei fordi de ikke vil ha skylden om noe går galt. Ikke fordi de har skyld, men fordi gravide ofte skylder på noe om det går galt. Det forklarte tannlegen meg når hun måtte fikse en tann. Anonymkode: 25098...0e5
Caathy91 Skrevet 26. januar 2019 #12 Skrevet 26. januar 2019 den helsenett tråden er skrevet for nesten 9 år siden..
kvinne35+ Skrevet 26. januar 2019 #13 Skrevet 26. januar 2019 2 trimester er best for tannlegebehandling Hvis man har dårlige tenner i svangerskapet kan det lett forverres og forfalle betraktelig og da kan det koste mye mer enn bare EN rotfylling..
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #14 Skrevet 26. januar 2019 Min tannlege sa det gikk helt fint å ta røntgen og bedøvelse som gravid. Dagens røntgenapparat vil ikke gi nevneverdig stråling til område rundt livmor. Før brukte man jo sånn blyholder over brystet, det trenger man ikke lenger. Anonymkode: 3b368...148 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå