Gå til innhold

Lavkarbo-tips ønskes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å begynne med lavkarbo-diett. Jeg har hørt at de på lavkarbo skal gå for mye fett også. Jeg vet ikke hvordan jeg skal starte og hva jeg skal spise. Er det noe som er viktig å tenke på? Hva innebærer lavkarbo annet enn å unngå sukker, pasta, ris og potet? Har du noen gode oppskrifter på matretter? 

Jeg spiser ikke rød fisk. Har fått enn innbilning om at de på lavkarbo spiser mye fisk og rent kjøtt. 

Jeg er glad i retter med mye smak. Taco, pizza, lasagne, tandoori/tikka masala osv... All "nei"-mat 😂

Anonymkode: e5507...48f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kunne du fint funnet ut med enkel googling. Lavkarbo er redusert karbohydratinntak, som erstattes med fett. Det som er viktig å tenke på, er at du skal leve med og trives med dietten du velger. Hvis du liker mat med mye karbohydrat, virker det ikke som lavkarbo er en god match for deg. Oppskrifter på matretter finnes i kokebøker og på nett.

Anonymkode: 10f7d...c6b

Skrevet

Du kan da spise taco, pizza, lasagne, tandoori, tikka masala osv på lavkarbo. Men du må regne med å bytte ut en del ingredienser for å gjøre det lavkarbovennlig og lage det aller meste fra bunnen av. I kveld skal jeg ha taco, som veldig mange andre. Men istedet for en hvetewrap bruker jeg et stort salatblad som jeg fyller med mye forskjellig grønt, tacokrydret kjøttdeig, ost, rømme, salsa og guacamole. Eventuelt lager jeg det bare som en tacosalat. Vil jeg ha pizza lager jeg en fathead bunn, tomatsaus fra bunnen av og topper med det jeg vil ha. Lager lasagne med squash istedet for pastaplater og har et lag ostesaus mellom hvert lag kjøttsaus. 

Min erfaring er at man ikke absolutt må pøse på med fett, men velg helfete produkter der du ellers ville valgt en lett variant. Proteiner alene metter ikke all verden, så en viss mengde fett må du ha for å føle deg mett da, men en trenger ikke overdrive det.

Til frokost spiser jeg f.eks eggerøre med røkt laks og grønnsaker (eventuelt bacon, spekeskinke, roastbeef om du ikke liker laks). Drikker vann og en kopp kaffe. Har jeg ikke særlig matlyst lager jeg en «fettkaffe» bestående av en stor kopp kaffe, en skvett fløte, ett egg (du kjenner ikke smaken, tro meg), mct olje og evt litt fibersirup eller sukrin gold. Holder meg mett i mange timer. Eventuelt bare faster jeg frem til lunsj.

Til lunsj har jeg ofte med middagsrester eller en salat. Har alltid med et kokt egg i salaten, og en form for hjemmelaget dressing (evt rømme, salsa..). 

Til middag er det fisk/fugl/kjøtt med grønnsaker etter hva jeg har lyst på. Finnes uendelig med marinader, dressinger og sauser du kan lage som tilbehør.

Lag blomkålris fremfor tradisjonell ris, squash spaghetti fremfor vanlig pasta, finnes mange oppskrifter på både pizzabunn, rundstykker, knekkebrød, wraps m.m om du bare leter. Bruk god tid på å sette deg inn i hva det dreier seg om.

Sjekk ut kostdoktorn.se - MASSE info og oppskrifter. Det meste er gratis der inne.

Google etter bloggere, som f.eks meglerfru1.blogg.no - fettogforstand.no

Anonymkode: 9ca04...a42

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...