Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #1 Del Skrevet 7. april 2005 Hei alle sammen. Nå sitter jeg her og er litt smådeppa over karakterene mine. Holder på med en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, men vurderer å begynne på en mastergrad til høsten. Tviler på om jeg kommer til å få noen jobb etter studiene. Jeg skal ikke komme med unnskyldninger på hvorfor jeg har dårlige karakterer, men det har sine grunner :-( Har inntrykk at de fleste studentene på skolen er sinnsyk smarte, og har stor selvtillit, og kan skryte av karakterene sine, som stort sett består av bare A'er og B'er. Skulle ønske jeg også var like flink, men det er jeg bare ikke. Selv om jeg synes fagene er interessante nok, jeg får det bare ikke til :-? Nå gruer jeg til eksamene som vil sikkert ende på samme måte som alle de andre eksamene jeg har hatt. Jeg sier hele tiden til meg selv at jeg må skjerpe meg. Men når jeg prøver, går det rett i dass. Er jeg virkelig så mye dummere enn alle de andre? :o :-( Har jeg ikke det som skal til? Jeg er ikke ute etter sympati. Synes bare det er godt å få luftet frustrasjonen litt her inne. Takk til dere som gadd å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. april 2005 #2 Del Skrevet 7. april 2005 Du er neppe dummere enn de fleste. Men kanskje mangler du litt motivasjon? Det som trengs for gode karakterer er rett og slett å jobbe. Jeg vet det høres enklere ut enn det kanskje er, jeg hadde forrige semester store problemer med motivasjon. Jeg lovte meg selv å lese, men det ble ikke alltid så mye av det. Det var slitsomt, men heldigvis er det over nå. Lag deg selv en plan for lesing/jobbing, en realistisk plan. Det er lettere å jobbe litt etter litt enn å måtte ta alt på slutten, og tenk den gode følelsen du sitter igjen med når du ser den gode og vel fortjente karakteren din på slutten av semesteret. Tenk deg at studietiden er en svært liten del av livet ditt, det ville være synd å kaste den bort når gode karakterer kan være alfa og omega for en senere jobb. Finn en studieteknikk som passer for deg, kanskje er det kollokviegrupper, jobbe med oppgaver eller bare lese for deg selv. Kanskje klarer du ikke å lese godt nok hjemme med mange fristelser (selv støvtørking er spennende når du må lese pensum), da kan du sette deg på biblioteket/lesesalen. Det er enda en stund igjen til eksamenstiden, dette kan du klare fint om du bare jobber litt ekstra! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #3 Del Skrevet 7. april 2005 Thanks, Arkana Joa, du har rett når det gjelder mangelen på motivasjon. Tror jeg er temmelig umotivert, og nokså redd. Har du noen gang hatt den følelsen av at du kvier deg for å begynne å lese, fordi du synes fagene er så vanskelige, og du er redd for å oppdage at du ikke skjønner en dritt? Jeg har som du har foreslått laget en plan, dratt på biblioteket/lesesal, og lest hjemme. All pensum skremmer vettet av meg. Hvordan skal man liksom huske alt dette? Har prøvd forskjellige studieteknikker uten at det har vært noe stor suksess. Er fortsatt på leting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. april 2005 #4 Del Skrevet 7. april 2005 Ja, det har jeg følt mange ganger. Og flere ganger er jeg nesten lammet fordi det er så mye pensum at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Det er heldigvis ikke meningen at man skal huske alt fra pensum. Skaff deg tidligere eksamensoppgaver om det finnes (enten fra selve fakultetet du tilhører, eller kanskje de selges i bokhandlere). Straks du vet hva eksamen dreier seg om blir det litt lettere. Send gjerne mail til forelesere om hva som er viktig på eksamen. Min studieteknikk er å lese gjennom pensum og skrive sammendrag etterhvert. Jeg leser kun gjennom pensum én gang (rekker uansett ikke mer enn det), og så konsentrerer jeg meg om sammendraget etterpå. Dette fungerer for meg i allefall. Man må bare begynne et sted, og for hvert kapittel du leser er du nærmere slutten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #5 Del Skrevet 7. april 2005 Jeg får ofte panikk av alt som burde vært lest og alle eksamene som kommer. Det som virker for meg er å jobbe i kolokviegruppe, og med gamle eksamensoppgaver. Har gjort så mange eksamensoppgaver dette året at jeg fyller en haug med permer, men jeg lærer på et vis av det. Blir lettere å vite hva man skal lese når man har oppgaver å gjøre. Synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trudi Skrevet 7. april 2005 #6 Del Skrevet 7. april 2005 Har inntrykk at de fleste studentene på skolen er sinnsyk smarte, og har stor selvtillit, og kan skryte av karakterene sine, som stort sett består av bare A'er og B'er. Det virker alltid som om alle andre er smartere enn en selv. Vi jenter har en tendens til å "dra oss ned i søla" fordi vi tror vi er dårligere enn andre. Mange gutter "innbakt" en selvtillit som hjelper dem gjennom eksamner på en bedre måte mentalt selv om utgangspunktet ikke er noe bedre. Jeg har ikke noe tro på at alle andre er bedre enn deg selv. For at du skal få til eksamenene dine er det dessuten viktig at du har tro på deg selv - ellers gjør du det dårligere enn du ville gjort om du så litt lysere på tilværelsen. Har ikke tall på hvor mange kvelder jeg har stirra i taket og telt dager til eksamen, stått opp og telt pensumsider og lagt meg i panikk. Du er definitivt ikke alene om den følelsen. Lykke til med eksamensperioden! Ingen er bedre enn deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 7. april 2005 #7 Del Skrevet 7. april 2005 åååh så godt å høre! ikke at du er deppa over karakterene dine, men jeg sitter her... har eksamen i markedsføring i morgen tidlig og føler meg absolutt ikke klar!!! jeg studerer økad jeg også... syns ikke mine karakterer er bra nok jeg heller... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meg igjen Skrevet 8. april 2005 #8 Del Skrevet 8. april 2005 åååh så godt å høre! ikke at du er deppa over karakterene dine' date=' men jeg sitter her... har eksamen i markedsføring i morgen tidlig og føler meg absolutt ikke klar!!! jeg studerer økad jeg også... syns ikke mine karakterer er bra nok jeg heller... :-?[/quote'] Hei Gitte og alle dere som har svart Det er så godt å høre at jeg ikke er den eneste som føler sånn. Jeg har akkurat en måned igjen til lesing før eksamene braker løs. Jo lenger tid det går, jo mer panikk får jeg. Skal sette meg ned med eksamensoppgaver etter å ha skrevet dette og se hva jeg bør konsentrere meg om. Kanskje det vil hjelpe på motivasjonen :-? Kvier meg no sinnsykt, men vet at jeg må ellers blir det bare verre. Jeg håper det gikk bra på markedsføringseksamen da, Gitte, selv om du ikke følte deg klar. Jeg føler meg aldri klar på eksamene mine jeg heller. Det kan forsåvidt karakterene mine bevise :-? Lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå