Gå til innhold

Brudd, men leier leilighet sammen

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men dette står jo i kontrakten. Hvis du har signert på en kontrakt med binding for et år, så har du bundet deg for et år. Det finnes dessverre ingen klausul som går ut på at ved et brudd så slipper du å betale. Hva er poenget med en slik kontrakt hvis det bare er for de som leier å forandre den?. Det du egentlig lurer på er jo hvordan du skal komme unna, jeg forstår det. Men dette står mellom deg og din ex. Det er der du må ta kampen, du er juridisk bundet til huseier. 
Du har ikke så mange valg her

1. Du betaler ut året, 
2, ex som ønsker å bo der betaler hele leien selv.
3, Dere leier ut til noen andre, huseier må godta det
4. Ex går med på å flytte, og dere slipper unna når huseier har fått nye leietagere.

Nr 3 og 4 er på ingen måte noe dere har rettigheter til og kan gjøre juridisk som du etterspør. Men er en løsning hvis huseier går med på det.

Skriver man en kontrakt på minimum leie i et år, så er man bundet av det. Dessverre kan ex utnytte dette.

Dette er en situasjon man ikke tror man havner i når man er forelsket og skal flytte sammen, men dette er faktisk noe man bør tenke over som en mulighet når man går med på en slik løsning.

Man bør ha klart for seg hvordan man stiller seg økonomisk og hvilke konsekvenser dette får ved et brudd.

Anonymkode: d8860...ed5

Du tar feil i at enhver kontrakt er juridisk bindende. Det er MANGE ulovlige leiekontrakter der ute.

Leieboerforeningen informerer om følgende:

"Fravikelighet
Husleieloven kan ikke fravikes til skade for leieren med mindre det fremgår av den enkelte bestemmelse i husleieloven. Dersom dette likevel er gjort kan du kreve at det sees bort i fra det avtalte, og at man tar utgangspunkt i husleieloven i stedet for."

Les også dette:

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/704/Ulovlige-leieavtaler--du-kan-ta-siste-stikk.aspx

Da jeg sjekket nærmere fant jeg at bindingstiden på 12 mnd i vår tidsubestemte leiekontrakt er ugyldig. Det vil være oppsigelsestiden som blir gjeldende. Husleieloven opererer med 3 mnd som standard oppsigelsestid, men vi har 4 mnd i kontrakten. Man kan selvsagt avtale kortere oppsigelsestid enn 3 mnd, men er usikker på dette med 4 mnd. Jeg vil uansett betale for den aktuelle oppsigelsestiden, men det er ikke aktuelt å fortsette å betale halve husleia for eksen etter at oppsigelsesfristen går ut dersom hxn ikke er villig til å overta leieforholdet og det står andre klare til å flytte inn og overta leieforholdet. Det er disse tingene som er viktige å avklare og flere har forstått problemstillingen gjennom tråden.

Synes jeg har fått mange gode innspill og selvsagt er det også en del som ikke forstår sakens kjerne. Sånn vil det nok alltid være på KG 😉

Anonymkode: 2dcc2...559

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts, synes du har fått litt dumme råd her. Angående og la det gå til inkasso, vil jeg fraråde deg det på det sterkeste. Jeg har jobbet i flere år nettopp med slike ting og det vil ikke lønne seg for deg.

For det første, det tar flere mnd med mislighold før inkassoen blir et faktum, det vil gå enda flere mnd før det eventuelt blir en utkastelse. Du vil være ute av bindingstiden før det. Det eneste du oppnår er at gjelden har dobbelt seg, om ikke enda mer. Du må betale det opprinnelige kravet, og det koster flesk i salær, renter og renters renter osv. Du vil også få anmerkninger som blir stående en god stund etter at kravet er innfridd, du vil ikke gå for en slik løsning, tro meg  

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil i at enhver kontrakt er juridisk bindende. Det er MANGE ulovlige leiekontrakter der ute.

Leieboerforeningen informerer om følgende:

"Fravikelighet
Husleieloven kan ikke fravikes til skade for leieren med mindre det fremgår av den enkelte bestemmelse i husleieloven. Dersom dette likevel er gjort kan du kreve at det sees bort i fra det avtalte, og at man tar utgangspunkt i husleieloven i stedet for."

Les også dette:

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/704/Ulovlige-leieavtaler--du-kan-ta-siste-stikk.aspx

Da jeg sjekket nærmere fant jeg at bindingstiden på 12 mnd i vår tidsubestemte leiekontrakt er ugyldig. Det vil være oppsigelsestiden som blir gjeldende. Husleieloven opererer med 3 mnd som standard oppsigelsestid, men vi har 4 mnd i kontrakten. Man kan selvsagt avtale kortere oppsigelsestid enn 3 mnd, men er usikker på dette med 4 mnd. Jeg vil uansett betale for den aktuelle oppsigelsestiden, men det er ikke aktuelt å fortsette å betale halve husleia for eksen etter at oppsigelsesfristen går ut dersom hxn ikke er villig til å overta leieforholdet og det står andre klare til å flytte inn og overta leieforholdet. Det er disse tingene som er viktige å avklare og flere har forstått problemstillingen gjennom tråden.

Synes jeg har fått mange gode innspill og selvsagt er det også en del som ikke forstår sakens kjerne. Sånn vil det nok alltid være på KG 😉

https://www.ung.no/oss/konfliktlosning/89483.html

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, synes du har fått litt dumme råd her. Angående og la det gå til inkasso, vil jeg fraråde deg det på det sterkeste. Jeg har jobbet i flere år nettopp med slike ting og det vil ikke lønne seg for deg.

For det første, det tar flere mnd med mislighold før inkassoen blir et faktum, det vil gå enda flere mnd før det eventuelt blir en utkastelse. Du vil være ute av bindingstiden før det. Det eneste du oppnår er at gjelden har dobbelt seg, om ikke enda mer. Du må betale det opprinnelige kravet, og det koster flesk i salær, renter og renters renter osv. Du vil også få anmerkninger som blir stående en god stund etter at kravet er innfridd, du vil ikke gå for en slik løsning, tro meg  

Takk for nyttig info som sikkert gagner flere :-)

Jeg kommer ikke til å la det gå til inkasso. Jeg kommer så absolutt til å betale det jeg må, men ønsker ikke å betale mer enn nødvendig. Tror jeg skal finne en løsning med husleier. Det er eksen som er vanskelig og det kan hxn strengt tatt ikke tillate seg dersom det å ta over leieforholdet alene ikke er aktuelt. Da er det kun oppsigelsestiden vi har å forholde oss til slik jeg forstår det nå.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er klar over dette og dersom vi var bundet til en tidsbestemt kontrakt med lengre bindingstid ville absolutt fremleie vært en mulighet. Nå tenker jeg vi/utleier bør finne nye leietakere og jeg vil da selvsagt betale for oppsigelsestiden. Vil andre flytte inn før kunne de gjort det for min del, men eksen kommer nok til å nekte det. Det er greit, men hxn kan ikke nekte at vi sier opp leieforholdet dersom hxn ikke vil ta på seg ansvaret for videre leieforhold uten meg som betalende part.

Vi har en såkalt tuidsubestemt leieavtale.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er klar over dette og dersom vi var bundet til en tidsbestemt kontrakt med lengre bindingstid ville absolutt fremleie vært en mulighet. Nå tenker jeg vi/utleier bør finne nye leietakere og jeg vil da selvsagt betale for oppsigelsestiden. Vil andre flytte inn før kunne de gjort det for min del, men eksen kommer nok til å nekte det. Det er greit, men hxn kan ikke nekte at vi sier opp leieforholdet dersom hxn ikke vil ta på seg ansvaret for videre leieforhold uten meg som betalende part.

Vi har en såkalt tidsubestemt leieavtale.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vei, da har du sjekket feil. 12 mnd binding ER lov i tidsubestemt avtale. Dette er et avvik som er mulig å avtale etter lovens 9-4. 

Anonymkode: 4bba0...a8c

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vei, da har du sjekket feil. 12 mnd binding ER lov i tidsubestemt avtale. Dette er et avvik som er mulig å avtale etter lovens 9-4. 

Anonymkode: 4bba0...a8c

Stoler på advokaten her ift dette nå. Og som jeg flere steder har skrevet tidligere: Jeg kommer selvsagt til å betale utleier det som er rett. Sakens kjerne er altså at eksen synes det er greit å bli boende til halv pris og det kan hxn ikke fortsette med når jeg vil ut av leieforholdet og det er uproblematisk å få andre til å overta hele leieforholdet. Hadde det vært vanskelig å finne nye leieboere ville saken stilt seg helt annerledes, men så lenge utleier ikke taper økonomisk er loven klar på at både fremleie og også videreføring av leiekontrakten til andre skal være greit.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en såkalt tuidsubestemt leieavtale.

Ok, jeg forsto det slik ut i fra HI ditt at dere nettopp hadde en tidsbestemt avtale. Det vil si

Dere har et tidsubestemt avtale, men kan kan først si opp om et år. Da er dere bundet i et år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...