AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #81 Skrevet 25. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høh? Selvsagt er det ikke gunstig for leietakere å få forlenget oppsigelsesperioden. En oppsigelsesperiode er jo minstetid og du kan selvsagt si fra 6 mnd i forveien om at du flytter hvis du vet at du skal overta annen bolig 6 mnd fremover i tid. Ingen vil nekte deg det. Problemet er dersom du skal si opp med kortest mulig varsel er det altså 3 mnd som er hovedregelen jamfør husleieloven. Man kan gjøre andre avtaler, men da selvsagt kortere enn 3 mnd oppsigelsestid, ikke lengre. Mange har signert avtaler der både bindingstid og oppsigelsestid ikke kan gjøres gjeldende med bakgrunn i § 1-2 i Husleieloven. Har sjekket opp en del juridisk siden jeg startet tråden i dag. Det er tvisten med eksen som er utfordringen nå og den får utleier ta. Jeg har også rett til å si opp min del av leieforholdet som da innebærer at eksen kan velge å fortsette leieforholdet alene eller flytte ut når oppsigelsestiden er ute. Oppsigelsestiden i tidsubundne kontrakter som dette er altså på tre måneder. Finner utleier eller jeg nye leietakere før dette er det greit for utleier, heldigvis 😉 Anonymkode: 2dcc2...559 Utleier kan si opp deg også og da anses det som gunstig med lang oppsigelsestid. Som sagt, gunstig for leietaker betyr ikke gunstig for akkurat deg i denne situasjonen. Anonymkode: b63f6...94a
Glitnir Skrevet 25. januar 2019 #82 Skrevet 25. januar 2019 Når du har en tidsubestemt avtale er det anledning til å avtale for eksempel ett års binding, jf. husleieloven 9-4. Det er ikke noe galt med avtalen. Ettersom jeg skjønner godtar likevel utleier tidlig oppsigelse, så da er det jo greit. Dog er det jo ikke slik at du kan si opp for din egen del og overlate problemeksen til utleier og tenke at du er home free. Dere har en felles avtale med solidarisk ansvar, og oppsigelse er for hele leiligheten eller ikke i det hele tatt. Det vil si at du er like ansvarlig for husleien som din eks frem til dere både har sagt opp og begge flyttet ut iht kontrakt eller etter avtale med utleier.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #83 Skrevet 25. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kilde? Anonymkode: 2dcc2...559 Fortsatt irrelevant for denne saken, men siden det ble diskutert: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/oppsigelse-av-tidsubestemt-leieforhold/ Anonymkode: b63f6...94a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #84 Skrevet 25. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utleier kan si opp deg også og da anses det som gunstig med lang oppsigelsestid. Som sagt, gunstig for leietaker betyr ikke gunstig for akkurat deg i denne situasjonen. Anonymkode: b63f6...94a Har fått annen info av de med juridisk kompetanse i dag, men skulle det vise seg at oppsigelsestiden på fire måneder er gjeldende overholdes selvsagt den. Problemet her er uansett ikke at utleier vil påtvinge meg 4 mnd leie fremover, det ville vært helt ok. Problemet er at eksen vil fortsette leieforholdet og nekter at vi sier opp. Med det vil eksen påtvinge meg å betale 10 mnd frem og det synes jeg er urimelig. Blir det sånn vil jeg ikke akseptere at det er hxn alene som får dispoere leiligheten til halv pris. Håper på forståelse for det. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #85 Skrevet 25. januar 2019 2 minutter siden, Glitnir skrev: Når du har en tidsubestemt avtale er det anledning til å avtale for eksempel ett års binding, jf. husleieloven 9-4. Det er ikke noe galt med avtalen. Ettersom jeg skjønner godtar likevel utleier tidlig oppsigelse, så da er det jo greit. Dog er det jo ikke slik at du kan si opp for din egen del og overlate problemeksen til utleier og tenke at du er home free. Dere har en felles avtale med solidarisk ansvar, og oppsigelse er for hele leiligheten eller ikke i det hele tatt. Det vil si at du er like ansvarlig for husleien som din eks frem til dere både har sagt opp og begge flyttet ut iht kontrakt eller etter avtale med utleier. Se denne linken: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/bare-en-i-kollektivet-vil-flytte-ut/ Hovedregelen må være at en person kan si opp selv om andre blir boende. Anonymkode: b63f6...94a 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #86 Skrevet 25. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se denne linken: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/bare-en-i-kollektivet-vil-flytte-ut/ Hovedregelen må være at en person kan si opp selv om andre blir boende. Anonymkode: b63f6...94a Denne linket du til i innlegg #52 også og den var svært nyttig info for meg :-) Tror ikke alle som kommenterer ut i tråden har fått med seg alt av tidligere info og akkurat denne er absolutt å repetere. Igjen takk for god hjelp :-) Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #87 Skrevet 25. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Denne linket du til i innlegg #52 også og den var svært nyttig info for meg 🙂 Tror ikke alle som kommenterer ut i tråden har fått med seg alt av tidligere info og akkurat denne er absolutt å repetere. Igjen takk for god hjelp 🙂 Anonymkode: 2dcc2...559 Jepp, postet på nytt som svar til Glitnir siden det ble påstått det motsatte av det som står i linken. Anonymkode: b63f6...94a 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #88 Skrevet 25. januar 2019 9 minutter siden, Glitnir skrev: Når du har en tidsubestemt avtale er det anledning til å avtale for eksempel ett års binding, jf. husleieloven 9-4. Det er ikke noe galt med avtalen. Ettersom jeg skjønner godtar likevel utleier tidlig oppsigelse, så da er det jo greit. Dog er det jo ikke slik at du kan si opp for din egen del og overlate problemeksen til utleier og tenke at du er home free. Dere har en felles avtale med solidarisk ansvar, og oppsigelse er for hele leiligheten eller ikke i det hele tatt. Det vil si at du er like ansvarlig for husleien som din eks frem til dere både har sagt opp og begge flyttet ut iht kontrakt eller etter avtale med utleier. Jeg har gjentatt mange ganger at jeg helt klart vil ta ansvar overfor utleier. Eneste jeg ønsker er å gjøre ting riktig så ikke dette trenger å koste mange ganger mere enn nødvendig. Vi snakker uansett mye penger og det er vel fornufteg at jeg ønsker å begrense finansieringen av eksen i den grad jeg kan gjøre det. Utleier samarbeider, men vi må altså finne ut av dette med eksen. Har fått gode råd både her og av advokater i løpet av dagen og jeg kommer til å følge opp dette fremover. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #89 Skrevet 25. januar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se denne linken: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/bare-en-i-kollektivet-vil-flytte-ut/ Hovedregelen må være at en person kan si opp selv om andre blir boende. Anonymkode: b63f6...94a Nei, dette stemmer ikke. Solidaransvar er hovedregelen, og jeg har selv prosedert saker om temaet. Det er også forskjell på par og kollektiv - i kollektiv er basisen individuelle leietakere selv med felles kontrakt - med par/familier er det motsatt. Utleier kan motsette seg at én av leietakerne trer ut (mot den andres vilje) - og i TS tilfelle støtter jo også din lenke dette, ettersom det er opplagt fare for tap for utleier siden eksen legger til grunn at TS betaler halve moroa. Anonymkode: 4bba0...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #90 Skrevet 25. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette stemmer ikke. Solidaransvar er hovedregelen, og jeg har selv prosedert saker om temaet. Det er også forskjell på par og kollektiv - i kollektiv er basisen individuelle leietakere selv med felles kontrakt - med par/familier er det motsatt. Utleier kan motsette seg at én av leietakerne trer ut (mot den andres vilje) - og i TS tilfelle støtter jo også din lenke dette, ettersom det er opplagt fare for tap for utleier siden eksen legger til grunn at TS betaler halve moroa. Anonymkode: 4bba0...a8c Det er jo flott hvis du har juridisk kompetanse rundt dette da saken synes komplisert all den tid eksen problematiserer. Jeg landet i innlegg #61 på dette: 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Utfordringen er at det er umulig for meg å bo under samme tak med vedkommende. Det vil ikke være trygt og jeg ønsker ikke å provosere frem noe som helst der i gården. Det er kun økonomi det er mulig å spille på og jeg tenker vel ikke at jeg spiller skittent spill i så måte. Jeg har betalt og fortsetter å betale det jeg må, men jeg vil ikke akseptere at hxn skal kunne forlenge mitt leieforhold lenger enn nødvendig. Mulig jeg får ta en ny prat med utleier. At det er utleier som må gi valget om eksen vil fortsette leieforholdet alene (evt med andre) eller ikke. Da har utleier et klart svar ift det kombinert med oppsigelse fra meg. Tror det er det lureste jeg klarer å hoste opp akkurat nå. Anonymkode: 2dcc2...559 Det gir jo eksen et valg om enten å si opp selv også eller å fortsette leieforholdet uten meg. Hvis det siste ikke er mulig grunnet økonomi må hxn ta konsekvensene og flytte. Man kan ikke bo i en leilighet man ikke har råd til å leie. Utleier er som sagt fleksibel på dette med oppsigelsen (og visste visstnok at han ikke kunne avkreve 12 mnd bindingstid, men at han forpliktet seg selv ift disse mnd). Høres forslaget over fornuftig ut? Det kan umulig være riktig at man må betale i evigheter så lenge utleier faktisk er villig til å finne nye leieboere umiddelbart om så skulle være? Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #91 Skrevet 26. januar 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Blir det sånn vil jeg ikke akseptere at det er hxn alene som får dispoere leiligheten til halv pris. Håper på forståelse for det. Anonymkode: 2dcc2...559 Hxn gjør ikke det, du har også rett til å bo der, men velger å ikke gjøre det. Anonymkode: b4d6b...52e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #92 Skrevet 26. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hxn gjør ikke det, du har også rett til å bo der, men velger å ikke gjøre det. Anonymkode: b4d6b...52e Stemmer ikke helt. Jeg kan ikke bo der av årsaker jeg ikke vil utbrodere her. Men jeg har sagt at det ikke er trygt for meg å bo under samme tak på samme tid. Per i dag har ikke jeg adgang til leiligheten da jeg måtte gi nøklene til eksen. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #93 Skrevet 26. januar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke ha inkassosak og betalingsanmerkning på meg for dette. Hxn har ødelagt nok for meg som det er. Vi betaler halve leien hver for oss direkte til utleier. Får neppe større konsekvenser for eksen enn det gjør for meg dersom jeg unnlater å betale min del av husleia. Vil heller finne løsning slik at eksen også ser at det eneste fornuftige er at leiekontrakten kan overtas av andre. Anonymkode: 2dcc2...559 Betalingsanmerkning forsvinner vel om du betaler. Inkasso koster deg sikkert mindre enn å betale 12 mnd for noe du ikke vil bruke? Huseier virker jo samarbeidsvillig, så jeg hadde alliert meg med ham om å starte prosessen med en gang første leie uteblir. Anonymkode: 6f650...c0d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #94 Skrevet 26. januar 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer ikke helt. Jeg kan ikke bo der av årsaker jeg ikke vil utbrodere her. Men jeg har sagt at det ikke er trygt for meg å bo under samme tak på samme tid. Per i dag har ikke jeg adgang til leiligheten da jeg måtte gi nøklene til eksen. Anonymkode: 2dcc2...559 Hvorfor ga du nøklene til eksen?? Dersom du fortsatt betaler for leiligheten har du krav på tilgang til den! Dersom eksen nekter å gi deg nøklene dine tilbake kontakter du utleier og hører om han kan lage en kopi av nøkkelen til deg. Så ville jeg latt de mest skitne personene jeg kan finne sove der, gjerne uteliggere eller lignende. Dersom du leier boligen har du faktisk lov til å ha hvem du vil på besøk midlertidig. Anonymkode: 618ca...766
Gjest Blondie65 Skrevet 26. januar 2019 #95 Skrevet 26. januar 2019 Nøklene blir din brekkstang her. Du skal selvsagt ha nøkler til en bolig du betaler for. Nøklene må ex levere til deg omgående ellers regner du leieforholdet for din del som oppsagt. Det at din ex avkrevde deg nøklene viser ex's klare intensjon om å utnytte situasjonen til rimelig leiekontrakt. Så her er det bare å kjøre på og avkreve nøklene eller be vedkommende endre akseptere din ensidige uttreden av leieforholdet.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #96 Skrevet 26. januar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Stemmer ikke helt. Jeg kan ikke bo der av årsaker jeg ikke vil utbrodere her. Men jeg har sagt at det ikke er trygt for meg å bo under samme tak på samme tid. Per i dag har ikke jeg adgang til leiligheten da jeg måtte gi nøklene til eksen. Anonymkode: 2dcc2...559 Hvis det reelt sett ikke er trygt og du måtte gi fra deg nøklene stiller denne saken seg i et helt annet lys. Det er ikke noen vits i å spørre her hvis det er så mange ting som er kritiske for saken du ikke kan snakke om. Anonymkode: b4d6b...52e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #97 Skrevet 28. januar 2019 På 26.1.2019 den 17.34, AnonymBruker skrev: Hvis det reelt sett ikke er trygt og du måtte gi fra deg nøklene stiller denne saken seg i et helt annet lys. Det er ikke noen vits i å spørre her hvis det er så mange ting som er kritiske for saken du ikke kan snakke om. Anonymkode: b4d6b...52e I utgangspunktet stilte jeg spørsmål rundt andres erfaring på generelt grunnlag ift dette med oppsigelse av felles leiekontrakt etter brudd. Tror de fleste forstår at jeg ikke ønsker å utlevere avslørende detaljer i saken. Utfordringene rent juridisk dreier seg om dette med oppsigelse, oppsigelsesfrist og bindingstid. Er ikke enig i at det ikke er vits i å spørre her inne ift spørsmålene jeg har stilt. Det er flere som har kommet med gode råd og nyttig info som har vært til stor hjelp for meg. Anonymkode: 2dcc2...559 1
Fjompen Skrevet 28. januar 2019 #98 Skrevet 28. januar 2019 På 26.1.2019 den 14.56, AnonymBruker skrev: Betalingsanmerkning forsvinner vel om du betaler. Inkasso koster deg sikkert mindre enn å betale 12 mnd for noe du ikke vil bruke? Huseier virker jo samarbeidsvillig, så jeg hadde alliert meg med ham om å starte prosessen med en gang første leie uteblir. Anonymkode: 6f650...c0d Jeg tror dette er en god løsning, om du tar en dialog med utleier. Du vil jo så klart deponere manglende betaling slik at saken gjøres opp rett etter utkastelse, men noen gebyrer blir det jo. Da ender jo din expartner med å bli kastet ut, etter få måneder, og problemet er løst for din del. Du slår meg for øvrig som vel velvillig, jeg hadde satt hardt mot hardt allerede fra starten. Håper det løser seg for deg.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #99 Skrevet 29. januar 2019 11 timer siden, Fjompen skrev: Jeg tror dette er en god løsning, om du tar en dialog med utleier. Du vil jo så klart deponere manglende betaling slik at saken gjøres opp rett etter utkastelse, men noen gebyrer blir det jo. Da ender jo din expartner med å bli kastet ut, etter få måneder, og problemet er løst for din del. Du slår meg for øvrig som vel velvillig, jeg hadde satt hardt mot hardt allerede fra starten. Håper det løser seg for deg. Utleier virket ikke så samarbeidsvillig da jeg foreslo dette selv, dessverre. Var da jeg fikk beskjed om at kravet ville sendes til inkasso dersom betalingen uteble. Takk for at du ser meg som velvillig. Føler selv jeg har forsøkt i det lengste å finne løsninger, men nå begynner jeg å gå ganske lei 😒 Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #100 Skrevet 29. januar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet stilte jeg spørsmål rundt andres erfaring på generelt grunnlag ift dette med oppsigelse av felles leiekontrakt etter brudd. Tror de fleste forstår at jeg ikke ønsker å utlevere avslørende detaljer i saken. Utfordringene rent juridisk dreier seg om dette med oppsigelse, oppsigelsesfrist og bindingstid. Er ikke enig i at det ikke er vits i å spørre her inne ift spørsmålene jeg har stilt. Det er flere som har kommet med gode råd og nyttig info som har vært til stor hjelp for meg. Anonymkode: 2dcc2...559 Men dette står jo i kontrakten. Hvis du har signert på en kontrakt med binding for et år, så har du bundet deg for et år. Det finnes dessverre ingen klausul som går ut på at ved et brudd så slipper du å betale. Hva er poenget med en slik kontrakt hvis det bare er for de som leier å forandre den?. Det du egentlig lurer på er jo hvordan du skal komme unna, jeg forstår det. Men dette står mellom deg og din ex. Det er der du må ta kampen, du er juridisk bundet til huseier. Du har ikke så mange valg her 1. Du betaler ut året, 2, ex som ønsker å bo der betaler hele leien selv. 3, Dere leier ut til noen andre, huseier må godta det 4. Ex går med på å flytte, og dere slipper unna når huseier har fått nye leietagere. Nr 3 og 4 er på ingen måte noe dere har rettigheter til og kan gjøre juridisk som du etterspør. Men er en løsning hvis huseier går med på det. Skriver man en kontrakt på minimum leie i et år, så er man bundet av det. Dessverre kan ex utnytte dette. Dette er en situasjon man ikke tror man havner i når man er forelsket og skal flytte sammen, men dette er faktisk noe man bør tenke over som en mulighet når man går med på en slik løsning. Man bør ha klart for seg hvordan man stiller seg økonomisk og hvilke konsekvenser dette får ved et brudd. Anonymkode: d8860...ed5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå