AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #61 Skrevet 25. januar 2019 9 minutter siden, Blondie65 skrev: Ærlig talt - vedkommer det saken? TS har sikkert vært kjempeforelsket i en person med sider TS ikke visste fantes. Først når man blir samboere kommer alt frem. TS: Ingen kan kreve at du ikke får disponere en bolig du betaler for. Din ex kan ikke bestemme at du skal flytte - du har like stor rett til å bo der som din ex. Mitt beste forslag til deg er at du krever at du enten får disponere boligen eller at han overtar kontrakten alene. Dette med å bo der halve tiden er bare tøys - men å bruke boligen som om du bodde der er det du kan kreve. Og da kan du selvsagt ta med deg ONS hjem fra byen eller lignende. Ja, jeg vet at du er en skikkelig person. Du har ikke lyst å være slem. Men du må være klar over at din ex har ingen slike skrupler. Så mitt beste tips er å ta av silkehanskene. Utfordringen er at det er umulig for meg å bo under samme tak med vedkommende. Det vil ikke være trygt og jeg ønsker ikke å provosere frem noe som helst der i gården. Det er kun økonomi det er mulig å spille på og jeg tenker vel ikke at jeg spiller skittent spill i så måte. Jeg har betalt og fortsetter å betale det jeg må, men jeg vil ikke akseptere at hxn skal kunne forlenge mitt leieforhold lenger enn nødvendig. Mulig jeg får ta en ny prat med utleier. At det er utleier som må gi valget om eksen vil fortsette leieforholdet alene (evt med andre) eller ikke. Da har utleier et klart svar ift det kombinert med oppsigelse fra meg. Tror det er det lureste jeg klarer å hoste opp akkurat nå. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #62 Skrevet 25. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontrakten er tidsbestemt på 12 måneder, og bostedet er en blokkleilighet? Isåfall er kontrakten ugyldig. § 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. § 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Anonymkode: cb05e...dfe Nettopp dette jeg også har funnet ut og også vil sjekke ut videre etter støtten her inne. Tusen takk. Setter stor pris på støtten fra alle dere som forstår min situasjon!! Anonymkode: 2dcc2...559
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2019 #63 Skrevet 25. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Utfordringen er at det er umulig for meg å bo under samme tak med vedkommende. Det vil ikke være trygt og jeg ønsker ikke å provosere frem noe som helst der i gården. Det er kun økonomi det er mulig å spille på og jeg tenker vel ikke at jeg spiller skittent spill i så måte. Jeg har betalt og fortsetter å betale det jeg må, men jeg vil ikke akseptere at hxn skal kunne forlenge mitt leieforhold lenger enn nødvendig. Mulig jeg får ta en ny prat med utleier. At det er utleier som må gi valget om eksen vil fortsette leieforholdet alene (evt med andre) eller ikke. Da har utleier et klart svar ift det kombinert med oppsigelse fra meg. Tror det er det lureste jeg klarer å hoste opp akkurat nå. Anonymkode: 2dcc2...559 Ja, prøv det. Føler med deg her - håper det ordner seg. Og at du har lært noe om samboerkontrakt!
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #64 Skrevet 25. januar 2019 6 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev: Jeg vet Nada om frammleie, -etc. Men faktum er att Du har Valgt å Skrive under en Kontrakt, -eller har jeg missforstått... BETALE For Tabben, -og lær, -er mitt råd... a. Du vet tydeligvis nada om både leie og fremleie. Til din trøst kan jeg forsikre deg om at jeg betaler det jeg skal og mere til. Lært har jeg så definitivt også! Men min situasjon er ikke juridisk riktig og det ønsker jeg å rette opp i nå. Håper du ikke har noe imot det 😉 Anonymkode: 2dcc2...559 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #65 Skrevet 25. januar 2019 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Ja, prøv det. Føler med deg her - håper det ordner seg. Og at du har lært noe om samboerkontrakt! Kan garantere deg at jeg har lært mye om samboerkontrakt, leieforhold og mennesketyper generelt! Tusen takk for god støtte og super hjelp :-) Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #66 Skrevet 25. januar 2019 Ang depositumet, så tar du det via husverten. Dere går da sammen til banken for å avslutte kontoen. Da blir det husverten sin jobb å kreve inn nytt depositum fra xen din. Da slipper du å tenke på den biten selv. Du kan si opp din del av leiligheten. Dersom x fortsatt vil bo der, må han inngå en egen kontrakt med husverten. Men du bør raske deg å si opp, før 1 feb. Anonymkode: a1eae...9ad 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 25. januar 2019 #67 Skrevet 25. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Håper du ikke har noe imot det 😉 Seff IKKE... DITT LIV, -DINE VALG... Bare Husk... KOZ Deg ... 😅 a.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #68 Skrevet 25. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ang depositumet, så tar du det via husverten. Dere går da sammen til banken for å avslutte kontoen. Da blir det husverten sin jobb å kreve inn nytt depositum fra xen din. Da slipper du å tenke på den biten selv. Du kan si opp din del av leiligheten. Dersom x fortsatt vil bo der, må han inngå en egen kontrakt med husverten. Men du bør raske deg å si opp, før 1 feb. Anonymkode: a1eae...9ad Utleier fikk beskjed før jul om situasjonen så det er ingen tvil om at jeg vil avslutte mitt leieforhold. Men det er nok smart å sende skriftlig brev med formell oppsigelse på nytt nå før 1. februar. Tusen takk for påminnelse om dette :-) Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #69 Skrevet 25. januar 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står at oppsigelsesfristen er på 4 mnd og at "leieforholdet kan tidligst opphøre etter oppgitt bindingstid" som deretter er oppført som 12 mnd. Husleieloven sier likevel klart at tidsbundne leieavtaler må ha varighet på minimum tre år og slik sett er dette en tidsubunden avtale. Dette har vi også krysset av for i kontrakten. Har forstått det som at bindingstiden er ugyldig og at oppsigelsestiden reelt vil være tre måneder og ikke fire, slik kontrakten sier. Problemet her er i grunn kun at eksen vil bo billigst mulig lengst mulig og nekter å si opp kontrakten. Anonymkode: 2dcc2...559 Dette høres ut som en tidsbestemt kontrakt, men en tidsubestemt kontrakt med bindingstid. Tror ikke det er så enkelt som at den er ugyldig, dessverre. Anonymkode: b63f6...94a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #70 Skrevet 25. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som en tidsbestemt kontrakt, men en tidsubestemt kontrakt med bindingstid. Tror ikke det er så enkelt som at den er ugyldig, dessverre. Anonymkode: b63f6...94a En leiekontrakt er enten tidsbestem eller tidsubestemt. Det er ikke lov å inngå tidsbestemte kontrakter for mindre enn tre år. Vi har også krysset av for tidsubestemt avtale i leiekontrakten 😉 Jeg har satt meg en del inn i dette, men har utfordringer ift tvisten med eksen. Du og andre kan gjerne lese her og se at det er mye som er ugyldig rundt om i ulike leiekontrakter: https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/704/Ulovlige-leieavtaler--du-kan-ta-siste-stikk.aspx Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #71 Skrevet 25. januar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: En leiekontrakt er enten tidsbestem eller tidsubestemt. Det er ikke lov å inngå tidsbestemte kontrakter for mindre enn tre år. Vi har også krysset av for tidsubestemt avtale i leiekontrakten 😉 Jeg har satt meg en del inn i dette, men har utfordringer ift tvisten med eksen. Du og andre kan gjerne lese her og se at det er mye som er ugyldig rundt om i ulike leiekontrakter: https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/704/Ulovlige-leieavtaler--du-kan-ta-siste-stikk.aspx Anonymkode: 2dcc2...559 Jeg glemte en «ikke», det høres ikke ut som en tidsbestemt avtale. Det er lov til å avtale bindingstid i en tidsubestemt avtale. Anonymkode: b63f6...94a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #72 Skrevet 25. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg glemte en «ikke», det høres ikke ut som en tidsbestemt avtale. Det er lov til å avtale bindingstid i en tidsubestemt avtale. Anonymkode: b63f6...94a Kilde? Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #73 Skrevet 25. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg glemte en «ikke», det høres ikke ut som en tidsbestemt avtale. Det er lov til å avtale bindingstid i en tidsubestemt avtale. Anonymkode: b63f6...94a Det jeg har funnet tilsier at utleier kan binde seg tidsmessig, men leietaker forplikter seg ikke utover oppsigelsestiden når det gjelder tidsubundne avtaler. Slik bindingstid overstyres evt av Husleieloven. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #74 Skrevet 25. januar 2019 Virkelig kjip situasjon. Jeg hadde aldri turt å leie en leilighet med binding på et helt år, og iallfall ikke om det var sammen med en annen person. Det finnes nok av leiligheter som har 1-3 mnd oppsigelse og ingen binding utover det. Det har vært mye problemer med så lang binding, har lest en del tråder om det. Jeg synes exen din er skikkelig kjip. Han vil altså bli boende igjen i leiligheten, mens du skal betale halve leia i nesten et år til. Hyggelig fyr. Ts, neste gang leier du uten binding, og vanlig oppsigelse., så slipper du slike situasjoner Anonymkode: d8860...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #75 Skrevet 25. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kilde? Anonymkode: 2dcc2...559 Husleieloven paragraf 9-4 sider Sitat Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren. Altså åpner denne for avtalefrihet. Anonymkode: b63f6...94a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #76 Skrevet 25. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husleieloven paragraf 9-4 sider Sitat Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren. Altså åpner denne for avtalefrihet. Anonymkode: b63f6...94a Til info er annet i dette tilfellet det som anses å være tidsbestemt avtale. Det er ikke lov med tidsbestemte kontrakter for gjeldende type leiligheter for mindre enn tre år. Avtalen er tidsubestemt og bindingstiden bortfaller jmf Husleieloven. Dette kan være nyttig for andre å vite ift oppsigelsesmuligheter generelt. Jeg sliter med eksen som nekter meg å si opp. Utleier godtar at vi sier opp og avslutter leieforholdet tidligere dersom eksen også ønsker dette. Det blir noe annet. Angående ulovlige leiekontrakter relatert til tidsbundne versus tidsubundne kan du lese nærmere her: https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/704/Ulovlige-leieavtaler--du-kan-ta-siste-stikk.aspx Merk deg også at "det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i Husleieloven": https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§1-2 Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #77 Skrevet 25. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til info er annet i dette tilfellet det som anses å være tidsbestemt avtale. Det er ikke lov med tidsbestemte kontrakter for gjeldende type leiligheter for mindre enn tre år. Avtalen er tidsubestemt og bindingstiden bortfaller jmf Husleieloven. Dette kan være nyttig for andre å vite ift oppsigelsesmuligheter generelt. Jeg sliter med eksen som nekter meg å si opp. Utleier godtar at vi sier opp og avslutter leieforholdet tidligere dersom eksen også ønsker dette. Det blir noe annet. Angående ulovlige leiekontrakter relatert til tidsbundne versus tidsubundne kan du lese nærmere her: https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/704/Ulovlige-leieavtaler--du-kan-ta-siste-stikk.aspx Merk deg også at "det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i Husleieloven": https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§1-2 Anonymkode: 2dcc2...559 Jeg tror du tar feil, det gir ikke mening at «annet» peker på tidsbestemt, men så lenge utleier godtar oppsigelsen er jo dette uansett irrelevant. Når det gjelder «gunstig for leieren» så er det ikke gitt at det betyr gunstig for akkurat deg. 4 mnd oppsigelse anses som mer gunstig for leieren enn 3 mnd, selv om du gjerne skulle hatt 3 mnd eller oppsigelse på dagen akkurat nå. Anonymkode: b63f6...94a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #78 Skrevet 25. januar 2019 Hvorfor sitter ts på kg og utbroderer, avviser og diskuterer fremfor å kontakte utleier? Kanskje utleier er en løsningsorientert og raus person som løser problemet på null komma noks? Eller forventer ts at utleier skal svare via kg? Anonymkode: 05100...93f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #79 Skrevet 25. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du tar feil, det gir ikke mening at «annet» peker på tidsbestemt, men så lenge utleier godtar oppsigelsen er jo dette uansett irrelevant. Når det gjelder «gunstig for leieren» så er det ikke gitt at det betyr gunstig for akkurat deg. 4 mnd oppsigelse anses som mer gunstig for leieren enn 3 mnd, selv om du gjerne skulle hatt 3 mnd eller oppsigelse på dagen akkurat nå. Anonymkode: b63f6...94a Høh? Selvsagt er det ikke gunstig for leietakere å få forlenget oppsigelsesperioden. En oppsigelsesperiode er jo minstetid og du kan selvsagt si fra 6 mnd i forveien om at du flytter hvis du vet at du skal overta annen bolig 6 mnd fremover i tid. Ingen vil nekte deg det. Problemet er dersom du skal si opp med kortest mulig varsel er det altså 3 mnd som er hovedregelen jamfør husleieloven. Man kan gjøre andre avtaler, men da selvsagt kortere enn 3 mnd oppsigelsestid, ikke lengre. Mange har signert avtaler der både bindingstid og oppsigelsestid ikke kan gjøres gjeldende med bakgrunn i § 1-2 i Husleieloven. Har sjekket opp en del juridisk siden jeg startet tråden i dag. Det er tvisten med eksen som er utfordringen nå og den får utleier ta. Jeg har også rett til å si opp min del av leieforholdet som da innebærer at eksen kan velge å fortsette leieforholdet alene eller flytte ut når oppsigelsestiden er ute. Oppsigelsestiden i tidsubundne kontrakter som dette er altså på tre måneder. Finner utleier eller jeg nye leietakere før dette er det greit for utleier, heldigvis 😉 Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #80 Skrevet 25. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor sitter ts på kg og utbroderer, avviser og diskuterer fremfor å kontakte utleier? Kanskje utleier er en løsningsorientert og raus person som løser problemet på null komma noks? Eller forventer ts at utleier skal svare via kg? Anonymkode: 05100...93f Selvsagt har jeg kontaktet utleier. Dette er også informert om i tråden. Anonymkode: 2dcc2...559 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå