AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #41 Skrevet 25. januar 2019 4 minutter siden, altflyter skrev: Jeg er helt enig med deg. Xen sin logikk henger ikke på greip, men hvorfor krever ikke du å bo i boligen eller informerer om at du kommer til å leie ut samme f hva hen sier? Umulig å leie ut til andre så lenge eksen insisterer på å bo der. Og det er for meg uaktuelt å dele bolig med eksen fremover. Jeg har skaffet nytt sted å bo og ønsker bare å avvikle både leiekontrakten og kontakt med eksen generelt. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #42 Skrevet 25. januar 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Umulig å leie ut til andre så lenge eksen insisterer på å bo der. Og det er for meg uaktuelt å dele bolig med eksen fremover. Jeg har skaffet nytt sted å bo og ønsker bare å avvikle både leiekontrakten og kontakt med eksen generelt. Anonymkode: 2dcc2...559 Kan du "true" han med at du fremleier din del? Tviler på at han vil ha inn noen andre der. Utleier kan ikke avtale seg til dårligere betingelser for deg enn husleieloven, så da bortfaller bindingstiden om det står at dette ikke er lov. Anonymkode: a9714...7f1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #43 Skrevet 25. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du "true" han med at du fremleier din del? Tviler på at han vil ha inn noen andre der. Utleier kan ikke avtale seg til dårligere betingelser for deg enn husleieloven, så da bortfaller bindingstiden om det står at dette ikke er lov. Anonymkode: a9714...7f1 Nei, kan ikke fremleie halve leiligheten mot eksens vilje mens eksen bor der. Det er ugreit og vil være fair. Tror ikke utleier ville godtatt det heller. Eneste jeg er opptatt av er at dette ikke kan fortsette 10 måneder til så lenge jeg/vi har 3 måneders oppsigelsestid jmf både husleieloven og også med utleiers samtykke. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #44 Skrevet 25. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det må jeg jo. Vil jo ikke få inkassosak mot meg fra utleier pga manglende betaling. Betaler direkte til utleier, ikke via eksen 😉 Vil uansett ikke at utleier skal lide økonomisk for dette, men vil ikke betale mer enn jeg må. Anonymkode: 2dcc2...559 Det ender jo med utkastelse og da ryker jo eksen også ut. Skal eksen bo der alene, må eksen også betale full leie, så enkelt er det. Anonymkode: 6f650...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #45 Skrevet 25. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det nytter jo ikke at bare jeg sier opp når vi er to leietakere i kontrakten. Utleier godtar ikke oppsigelse fra bare meg så lenge eksen sier hxn vil fortsette å bo der. Og det er jo stor fordel for eksen å kunne opprettholde vilkårene i leiekontrakten så lenge hxn får hele leiligheten til halv pris. Eksen nekter å overta hele leiekontrakten da hxn ikke har råd til å bo der og betale hele leia. Det er da jeg mener vi må kunne si opp eller leie ut på fremleie. Anonymkode: 2dcc2...559 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, kan ikke fremleie halve leiligheten mot eksens vilje mens eksen bor der. Det er ugreit og vil være fair. Tror ikke utleier ville godtatt det heller. Eneste jeg er opptatt av er at dette ikke kan fortsette 10 måneder til så lenge jeg/vi har 3 måneders oppsigelsestid jmf både husleieloven og også med utleiers samtykke. Anonymkode: 2dcc2...559 Jo du kan faktisk fremleie leiligheten om utleier godkjenner det. Hvorfor er du så grei mot eksen når han er kip mot deg? Det med bindingstiden er svart på. Har saken løst seg da? Anonymkode: a9714...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #46 Skrevet 25. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo du kan faktisk fremleie leiligheten om utleier godkjenner det. Hvorfor er du så grei mot eksen når han er kip mot deg? Det med bindingstiden er svart på. Har saken løst seg da? Anonymkode: a9714...7f1 Hvem tror du vil leie leiligheten på fremleie med eksen boende der fulltid? Det er en liten leilighet 😉 Eksen nekter jo å flytte ut. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #47 Skrevet 25. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ender jo med utkastelse og da ryker jo eksen også ut. Skal eksen bo der alene, må eksen også betale full leie, så enkelt er det. Anonymkode: 6f650...c0d Vil ikke ha inkassosak og betalingsanmerkning på meg for dette. Hxn har ødelagt nok for meg som det er. Vi betaler halve leien hver for oss direkte til utleier. Får neppe større konsekvenser for eksen enn det gjør for meg dersom jeg unnlater å betale min del av husleia. Vil heller finne løsning slik at eksen også ser at det eneste fornuftige er at leiekontrakten kan overtas av andre. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #48 Skrevet 25. januar 2019 Står det i kontrakten at avtalen ikke kan sies opp? Anonymkode: b63f6...94a
Prøver18 Skrevet 25. januar 2019 #49 Skrevet 25. januar 2019 For et helvetes stress. Jeg og eksen hadde 3 måneder oppsigelse. Ble 4 måneder fra vi slo opp. Vi bodde sammen ut tiden. Gikk helt fint. Han var jo omtrent ikke hjemme
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #50 Skrevet 25. januar 2019 Må si jeg lurer veldig på hvilket overraskende moment som dukket opp innen en måned etter dere valgte å flytte sammen og alt var fint, til at dere nå ikke blir samarbeider og det er helt umulig å bo sammen de månedene kontrakten gjelder. Anonymkode: a9714...7f1
Gjest Nina1975 Skrevet 25. januar 2019 #51 Skrevet 25. januar 2019 Du får leie din halvdel ut. Til den verste og den møkkete personen du kjenner. Eller lån den gratis ut til en hjemløs eller til hjemløse katter. Lag det utrivelig for han.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #52 Skrevet 25. januar 2019 https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/bare-en-i-kollektivet-vil-flytte-ut/ Dette gjelder din situasjon, deloppsigelse bør være tillatt og utleier kan kreve leie av din eks. Betal ut oppsigelsestiden på 4 mnd (send skriftlig oppsigelse til både utleier og eks før 1. feb). Er du lur sier du at depositumet dekker deler av resterende leie siden det ser ut til å bli vanskelig å få det tilbake. Anonymkode: b63f6...94a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #53 Skrevet 25. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Står det i kontrakten at avtalen ikke kan sies opp? Anonymkode: b63f6...94a Det står at oppsigelsesfristen er på 4 mnd og at "leieforholdet kan tidligst opphøre etter oppgitt bindingstid" som deretter er oppført som 12 mnd. Husleieloven sier likevel klart at tidsbundne leieavtaler må ha varighet på minimum tre år og slik sett er dette en tidsubunden avtale. Dette har vi også krysset av for i kontrakten. Har forstått det som at bindingstiden er ugyldig og at oppsigelsestiden reelt vil være tre måneder og ikke fire, slik kontrakten sier. Problemet her er i grunn kun at eksen vil bo billigst mulig lengst mulig og nekter å si opp kontrakten. Anonymkode: 2dcc2...559
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2019 #54 Skrevet 25. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må si jeg lurer veldig på hvilket overraskende moment som dukket opp innen en måned etter dere valgte å flytte sammen og alt var fint, til at dere nå ikke blir samarbeider og det er helt umulig å bo sammen de månedene kontrakten gjelder. Anonymkode: a9714...7f1 Ærlig talt - vedkommer det saken? TS har sikkert vært kjempeforelsket i en person med sider TS ikke visste fantes. Først når man blir samboere kommer alt frem. TS: Ingen kan kreve at du ikke får disponere en bolig du betaler for. Din ex kan ikke bestemme at du skal flytte - du har like stor rett til å bo der som din ex. Mitt beste forslag til deg er at du krever at du enten får disponere boligen eller at han overtar kontrakten alene. Dette med å bo der halve tiden er bare tøys - men å bruke boligen som om du bodde der er det du kan kreve. Og da kan du selvsagt ta med deg ONS hjem fra byen eller lignende. Ja, jeg vet at du er en skikkelig person. Du har ikke lyst å være slem. Men du må være klar over at din ex har ingen slike skrupler. Så mitt beste tips er å ta av silkehanskene.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #55 Skrevet 25. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må si jeg lurer veldig på hvilket overraskende moment som dukket opp innen en måned etter dere valgte å flytte sammen og alt var fint, til at dere nå ikke blir samarbeider og det er helt umulig å bo sammen de månedene kontrakten gjelder. Anonymkode: a9714...7f1 Har svart litt detaljmessig på dette. De som kjenner oss er sjokkerte. Det jeg har nevnt her i tråden er i grunn ingenenting ift realiteten. Det har vært mye drøyt som jeg ikke ønsker å offentliggjøre her på KG. Skjønner jo at saken lett kan gjenkjennes og spesielt hvis jeg nevner flere drøye "detaljer" i tråden 😉 Tror i grunn jeg er ganske raus. Vil bare ut av denne fella kjappest mulig! Anonymkode: 2dcc2...559 1
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2019 #56 Skrevet 25. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det står at oppsigelsesfristen er på 4 mnd og at "leieforholdet kan tidligst opphøre etter oppgitt bindingstid" som deretter er oppført som 12 mnd. Husleieloven sier likevel klart at tidsbundne leieavtaler må ha varighet på minimum tre år og slik sett er dette en tidsubunden avtale. Dette har vi også krysset av for i kontrakten. Har forstått det som at bindingstiden er ugyldig og at oppsigelsestiden reelt vil være tre måneder og ikke fire, slik kontrakten sier. Problemet her er i grunn kun at eksen vil bo billigst mulig lengst mulig og nekter å si opp kontrakten. Anonymkode: 2dcc2...559 Ex kan spytte i en hånd og ønske i den andre og se hvilken som først blir full. Du sier opp leieforholdet og slutter å betale ved oppsigelsestidens utløp. Pass på at fremtidige samboerforhold er bedre regulert mht hva som skal skje ved brudd.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #57 Skrevet 25. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/bare-en-i-kollektivet-vil-flytte-ut/ Dette gjelder din situasjon, deloppsigelse bør være tillatt og utleier kan kreve leie av din eks. Betal ut oppsigelsestiden på 4 mnd (send skriftlig oppsigelse til både utleier og eks før 1. feb). Er du lur sier du at depositumet dekker deler av resterende leie siden det ser ut til å bli vanskelig å få det tilbake. Anonymkode: b63f6...94a Tusen takk! Dette har jeg ikke sett før og det er absolutt nyttig informasjon :-) Depositumet er mitt alene og dersom eksen skal fortsette leieforholdet må hxn i det minste kunne betale inn depositum først, tenker jeg. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #58 Skrevet 25. januar 2019 Kontrakten er tidsbestemt på 12 måneder, og bostedet er en blokkleilighet? Isåfall er kontrakten ugyldig. § 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. § 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Anonymkode: cb05e...dfe
Sliten&kjørt52 Skrevet 25. januar 2019 #59 Skrevet 25. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Om dere begge har skrevet under kontrakten så er dere begge ansvarlig for at husleien blir betalt, uansett om dere bor der sammen eller kun en av dere bor der. Om huseier ikke er villig til å oppheve bindingstiden så vil eventuelt framleie være den beste løsningen. Anonymkode: 7b2c1...fdd Jeg vet Nada om frammleie, -etc. Men faktum er att Du har Valgt å Skrive under en Kontrakt, -eller har jeg missforstått... BETALE For Tabben, -og lær, -er mitt råd... a. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2019 #60 Skrevet 25. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk! Dette har jeg ikke sett før og det er absolutt nyttig informasjon 🙂 Depositumet er mitt alene og dersom eksen skal fortsette leieforholdet må hxn i det minste kunne betale inn depositum først, tenker jeg. Anonymkode: 2dcc2...559 Begynn der! Krev at han betaler ut depositumet til deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå