eller Skrevet 25. januar 2019 #21 Skrevet 25. januar 2019 Om huseier er åpen for fremleie, så saksøker du eksen. Saken vil sannsynligvis avklares i forliksrådet, og det virker sannsynlig at du får medhold dersom det ikke er forhold du ikke har fortalt her som ligger til grunn for at du skal betale halvparten av leien for leiligheten han bor i til 01.12.19. 1
Jytte Skrevet 25. januar 2019 #22 Skrevet 25. januar 2019 (endret) 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husleier tillater fremleie men eksen vil ikke flytte/si opp kontrakten før tiden. Det passer hxn best å bo der til halv pris. Er dette jeg mener blir for dumt at hxn nekter å frigjøre meg fra kontrakten fordi hxn vil bli boende. Anonymkode: 2dcc2...559 Si opp avtalen med han skriftlig og be om at han enten overtar leiekostnadene hvis han velger å bo der, eller at du overtar og bor der selv. Send brevet rekommandert samtidig som du sender kopi (rekommandert) av brevet til deg selv uten å åpne brevet. Skriv at du velger denne fremgangsmetoden siden han insisterer på at du skal dekke halve leia uten å bo der og nekter fremleie selv om utleier godtar fremleie. Skriv også at advokat blir neste steg. Det virker nesten som om han eller hun ønsker at forholdet skal vare, men en lite smart fremgangsmåte. Endret 25. januar 2019 av Jytte 1
Jytte Skrevet 25. januar 2019 #23 Skrevet 25. januar 2019 Har du innboforsikring som dekker advokat eller har krav på fri rettshjelp? Jurk kan også hjelpe deg gratis hvis du er kvinne, men vet ikke hvilke saker de tar. https://jurk.no/ Er du mann, eller kvinne kan du kontakte: https://jussformidlingen.no/ 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #24 Skrevet 25. januar 2019 Akkurat nå, Jytte skrev: Har du innboforsikring som dekker advokat eller har krav på fri rettshjelp? Jurk kan også hjelpe deg gratis hvis du er kvinne, men vet ikke hvilke saker de tar. https://jurk.no/ Er du mann, eller kvinne kan du kontakte: https://jussformidlingen.no/ Supert altså - skal sjekke ut :-) Tusen takk! Anonymkode: 2dcc2...559 1
Jytte Skrevet 25. januar 2019 #25 Skrevet 25. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Supert altså - skal sjekke ut 🙂 Tusen takk! Anonymkode: 2dcc2...559 Bare hyggelig. Det kan virke som din eks prøver å hevde sin rett uten å ha noe grunnlag for det når huseier går med på fremleie, og hxn i tillegg vil fortsette å bo der og kreve at du betaler halvparten. Du har en sterk sak. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #26 Skrevet 25. januar 2019 Enten betaler han alt, eller så leverer du oppsigelse til utleier. Anonymkode: a9714...7f1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #27 Skrevet 25. januar 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten betaler han alt, eller så leverer du oppsigelse til utleier. Anonymkode: a9714...7f1 Det nytter jo ikke at bare jeg sier opp når vi er to leietakere i kontrakten. Utleier godtar ikke oppsigelse fra bare meg så lenge eksen sier hxn vil fortsette å bo der. Og det er jo stor fordel for eksen å kunne opprettholde vilkårene i leiekontrakten så lenge hxn får hele leiligheten til halv pris. Eksen nekter å overta hele leiekontrakten da hxn ikke har råd til å bo der og betale hele leia. Det er da jeg mener vi må kunne si opp eller leie ut på fremleie. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #28 Skrevet 25. januar 2019 Jeg skjønner ikke hvorfor så mange her tror man kan si opp en kontrakt bare fordi den har blitt til ulempe for en selv. Anonymkode: b4d6b...52e 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #29 Skrevet 25. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor så mange her tror man kan si opp en kontrakt bare fordi den har blitt til ulempe for en selv. Anonymkode: b4d6b...52e Øøøøøh..... Hvem mener du tror en kontrakt bare kan sies opp uten videre fordi den er til ulempe for en selv? Ingen her har påstått det! Strengt tatt kan man selvsagt alltid si opp en kontrakt, men man må ta ansvar for de juridiske forpliktelsene dette innebærer. Normalt kan man si opp abonnementer som er til ulempe for en selv så lenge man tar hensyn til bindingstid og oppsigelsesfrister. Hvem vil vel fortsette å betale for et hvilket som helst abonnement man ikke benytter seg av dersom man ikke plikter å fortsette abonnementet fremover? Denne tråden handler ikke om å frasi seg ansvar, men heller om å unngå å bli pålagt uforholdsmessig stort ansvar ut fra faktiske forhold. Normalt når folk gjør det slutt sier man opp leiekontrakten og flytter ut så snart dette er mulig. Jeg gjentar at det ikke er utleier som hindrer oss i å si opp leieforholdet, men eksen vil fortsette å bo her og krever at jeg fortsetter å betale halve husleia i 10 måneder til. Hxn vil sikkert forlenge kontrakten etter disse 10 mnd også hvis hxn får lov av utleier, da selvsagt med krav om at jeg som del av opprinnelig kontrakt skal fortsette å betale halve husleien. Ville du bare akseptert dette hvis du var i min situasjon? Husleieloven sier oppsigelsestiden er på tre måneder og at vi eventuelt kan leie ut på fremleie til andre før oppsigelsestiden utgår dersom vi selv eller utleier finner nye leietakere. Mener du da det er riktig at det ikke er utleier, men eksen som skal bestemme at jeg må fortsette å betale mer enn tre ganger så lenge som normal oppsigelsestid? Ville det vært helt greit for deg? Svar ærlig! Jeg vil absolutt ta mitt juridiske og økonomiske ansvar, men ønsker ikke å bli utnyttet som dumsnill! Her er hva jeg har sagt om dette: 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal selvsagt betale det jeg er juridisk ansvarlig for. Men Husleielovenen sier vel at kontrakter med 12 mnd bindingstid er ugyldig når det er tidsubestemte avtaler? Og dessuten mener jeg at jeg i like stor grad som eksen bør kunne benytte meg av leiligheten dersom hxn skal kreve at jeg opprettholder leieforholdet ut over tre mnd som oppsigelsestiden vil være jmf Husleieloven. Eksen vil jo bo der (mot kun å betale halv leie) så lenge som mulig. Fremleie går jo ikke så lenge ikke eksen går med på å flytte ut. Har foreslått framleie da det ville vært det greieste slik jeg også ser det. Ville vært lett å skaffe andre leietakere også så det medfører ingen problemer for utleier. Det er eksen som setter seg til motverge her. Anonymkode: 2dcc2...559 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Husleier tillater fremleie men eksen vil ikke flytte/si opp kontrakten før tiden. Det passer hxn best å bo der til halv pris. Er dette jeg mener blir for dumt at hxn nekter å frigjøre meg fra kontrakten fordi hxn vil bli boende. Anonymkode: 2dcc2...559 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil som sagt ikke fraskrive meg noe ansvar her. Men jeg vil ikke påta meg mere ansvar enn nødvendig heller. Har forklart at fremleie er greit for utleier, men at eksen synes det er fint å fortsette å ha leiligheten alene mot at jeg betaler halve leia ut kontraktstiden. Dette til tross for at vi har åpning for å si opp leieforholdet og enten la utleier finne nye leieboere eller vi kan fremleie selv. På denne måten tvinger eksen meg til å betale i 10 mnd fremover når jeg egentlig kunne sluppet unna med 3 mnd. Litt uklart for meg om det forresten er lov å ha bindingstid på 12 mnd på tidsubundne kontraketer (altså forpliktelser for leietaker. Tror det er lov at utleier forplikter seg) Anonymkode: 2dcc2...559 Anonymkode: 2dcc2...559 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #30 Skrevet 25. januar 2019 Er det ett eller to soverom? Anonymkode: 019de...0aa
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #31 Skrevet 25. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ett eller to soverom? Anonymkode: 019de...0aa Det er ikke et alternativ å bo der samtidig uavhengig av antall soverom. Anonymkode: 2dcc2...559
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #32 Skrevet 25. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde blitt veldig glad om noen med juridisk kompetanse kunne si noe om dette 🙂 Anonymkode: 2dcc2...559 Du må fremlegge kontrakten om noen skal kunne gi deg seriøse råd. Ordlyden og hva du har signert på svgjør. Generelt, du er selv ansvarlig for slle dokumenter du setter navnet ditt på. Det ufattelige i saken er at fu inngår leiekontrakt med så lang bindingstid for så kort tid etterpå å avslutte samboerskapet til den du har inngått leiekontrakt ssmmen med. Anonymkode: 05100...93f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #33 Skrevet 25. januar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må fremlegge kontrakten om noen skal kunne gi deg seriøse råd. Ordlyden og hva du har signert på svgjør. Generelt, du er selv ansvarlig for slle dokumenter du setter navnet ditt på. Det ufattelige i saken er at fu inngår leiekontrakt med så lang bindingstid for så kort tid etterpå å avslutte samboerskapet til den du har inngått leiekontrakt ssmmen med. Anonymkode: 05100...93f Tror du jeg kommer til å legge ut kontrakten i fulltekst og med signaturer her på KG? Seriøst? Jeg ber om råd ut fra gitte opplysninger. Da må dere som eventuelt gir råd ta utgangspunkt i at disse opplysningene stemmer. Jeg har ingenting å vinne på å gi feil informasjon her inne. Jeg har opplyst følgende: - Kontrakten er tidsubundet - Bindingstid er satt til 12 mnd - Oppsigelsestiden er satt til 4 mnd Så sier altså Husleieloven at oppsigelsestid skal være tre måneder for tidsubundne avtaler. Det er ikke lov å lage tidsbundne avtaler på kortere tid enn tre år for gjeldende type leilighet, ergo bør vel hele bindingstiden falle bort? Oppsigelstid gjelder selvsagt, men den bør da være på tre måneder. Det er mye som er ufattelig i denne saken og de mest ufattelige tingene ønsker jeg ikke å legge ut her. Kan nevne at jeg første uka kommer hjem fra jobb og finner eksen godt i gang med en annen person på sofaen i stua. Dette er bare en ufattelig detalj som jeg ble klar over etter kontraktsinngåelsen. Det er ikke nødvendigvis sånn at det er jeg som i utgangspunktet avsluttet samboerskapet, men det er blitt sånn at jeg flyttet ut og eksen insisterer på å bli boende på betingelse av at jeg fortsetter å betale. Dette til tross for at utleier har akseptert at nye leietakere kan overta leiekontrakten. Eksen vil ikke overgi leiekontrakten til andre, men hxn vil heller ikke overta leieforholdet alene. Dette fordi hxn mener det blir for dyrt å betale mer enn halve leia. Jeg må i dag betale 1,5 leie (både halve leia til eksen i tillegg til egen leie annet sted) og det er ikke aktuelt å fortsette sånn lenger enn nødvendig. Kontrakten gir oss 12 mnd av gangen og eksen har uttrykt at det er mulighxn ikke ønsker å avslutte leieforholdet etter første 12 mnd og at vi begge må være enige for å kunne si opp kontrakten. Klart dette verken er økonomisk eller juridisk holdbart og jeg ønsker ikke å la meg lure et sekund lengre enn nødvendig. Anonymkode: 2dcc2...559 3
altflyter Skrevet 25. januar 2019 #34 Skrevet 25. januar 2019 (endret) Det jeg sliter med er hvorfor xen skal bestemme at hen skal bli boende mens du skal betale. Hvorfor kan ikke xen flytte ut mens du bor der, så kan hen betale halve leia mens du bor der. Hvorfor er det opplest og vedtatt at xen din skal bo der? Du har like mye rett på denne leiligheten som xen. Det normale ved utroskap er at den som er utro tar konsekvensen av dette og er den som må flytte ut. Ikke finn deg i dette. Informer vedkommende om at leiligheten er like mye din og at du skal bo der mens hen kan flytte ut. Skjønner godt at du er frustrert over dette. Dette er ikke rimelig. Er huseier grei? Kan du få hjelp av ham til å fremleie leiligheten? Kravene til xen din er fullstendig urimelige. Prøv evt å gå til forliksrådet. Edit: evt kan du jo alltids gå med på kravene til xen, men samtidig si at du kommer til å leie ut din del av boligen til en random person.... Den er tross alt din også. Endret 25. januar 2019 av altflyter 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #35 Skrevet 25. januar 2019 14 minutter siden, altflyter skrev: Det jeg sliter med er hvorfor xen skal bestemme at hen skal bli boende mens du skal betale. Hvorfor kan ikke xen flytte ut mens du bor der, så kan hen betale halve leia mens du bor der. Hvorfor er det opplest og vedtatt at xen din skal bo der? Du har like mye rett på denne leiligheten som xen. Det normale ved utroskap er at den som er utro tar konsekvensen av dette og er den som må flytte ut. Ikke finn deg i dette. Informer vedkommende om at leiligheten er like mye din og at du skal bo der mens hen kan flytte ut. Skjønner godt at du er frustrert over dette. Dette er ikke rimelig. Er huseier grei? Kan du få hjelp av ham til å fremleie leiligheten? Kravene til xen din er fullstendig urimelige. Prøv evt å gå til forliksrådet. Edit: evt kan du jo alltids gå med på kravene til xen, men samtidig si at du kommer til å leie ut din del av boligen til en random person.... Den er tross alt din også. Ja, du har forstått situasjonen riktig og jeg er selv svært frustrert over situasjonen. Under andre omstendigheter kunne leieforholdet avsluttes tidligere. Det er greit at jeg betaler det jeg er pliktig, men vil selvsagt begrense finansieringen av eksens fremtidige boutgifter det jeg kan. Det er ikke jeg som har opptrådt uansvarlig her og det akter jeg ikke å gjøre heller. Jeg tar mitt ansvar overfor utleier, men synes ikke jeg skylder eksen noe utover felles oppsigelsestid. Anonymkode: 2dcc2...559 1
Pillow of Dragon Skrevet 25. januar 2019 #36 Skrevet 25. januar 2019 Hmm.. Altså du har retten på din side å bo der halve tiden. Eksen kan ikke nekte deg å bruke den. Det blir jo tyveri hvis eksen tar fra deg en tjeneste som du har betalt for.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #37 Skrevet 25. januar 2019 Han får få seg en roomie som kan betale, Anonymkode: 5eb26...b58
altflyter Skrevet 25. januar 2019 #38 Skrevet 25. januar 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du har forstått situasjonen riktig og jeg er selv svært frustrert over situasjonen. Under andre omstendigheter kunne leieforholdet avsluttes tidligere. Det er greit at jeg betaler det jeg er pliktig, men vil selvsagt begrense finansieringen av eksens fremtidige boutgifter det jeg kan. Det er ikke jeg som har opptrådt uansvarlig her og det akter jeg ikke å gjøre heller. Jeg tar mitt ansvar overfor utleier, men synes ikke jeg skylder eksen noe utover felles oppsigelsestid. Anonymkode: 2dcc2...559 Jeg er helt enig med deg. Xen sin logikk henger ikke på greip, men hvorfor krever ikke du å bo i boligen eller informerer om at du kommer til å leie ut samme f hva hen sier?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #39 Skrevet 25. januar 2019 18 minutter siden, Pillow of Dragon skrev: Hmm.. Altså du har retten på din side å bo der halve tiden. Eksen kan ikke nekte deg å bruke den. Det blir jo tyveri hvis eksen tar fra deg en tjeneste som du har betalt for. Dette jeg mener. Tror ikke det er like ønskelig for eksen å fortsette leieforholdet dersom hxn ikke har full tilgang til leiligheten hele tiden. Da må evt hxn også leie annet sted i tillegg og det er jo uaktuelt. Da vil hxn nok enes om felles oppsigelse av leiekontrakten, håper jeg. Anonymkode: 2dcc2...559 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #40 Skrevet 25. januar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han får få seg en roomie som kan betale, Anonymkode: 5eb26...b58 Det må hxn gjerne. Har tilbudt at eksen kan overta leiekontrakten alene eller med andre dersom hxn absolutt vil bli boende. Dette er selvsagt uaktuelt for hxn så lenge jeg betaler min halvdel av leien og jeg vil ikke løpe fra ansvaret jeg tross alt har overfor utleier 😉 Anonymkode: 2dcc2...559
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå