Gå til innhold

Brudd, men leier leilighet sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble nylig slutt og vi har oppsigelsestid på 4 mnd og 12 mnd bindingstid. Flyttet inn 1. desember så er ansvarlig for husleia ut november hvis jeg forstår det rett. Orker ikke bo med hxn og må flytte ut, men hxn krever at jeg skal fortsette å betale min andel av husleia ut november. Kan hxn gjøre det? I så fall ønsker jeg å bo der like mye som hxn, men får til svar at dersom jeg velger å flytte er det hxn som skal bo i leiligheten selv om jeg må betale halve leia. Halvparten av depositumet er også mitt, men hxn vil ikke ordne opp i det heller. Huseier mener at dersom eksen vil bli boende må jeg fortsette å betale min halvdel ut kontraktstiden. Det er en tidsubestemt avtale dersom det har noe å si (blokkleilighet). Hva bør jeg gjøre for å slippe å måtte betale ut november? Synes 10 mnd. er veldig mye å skulle betale husleie 2 steder.

Anonymkode: 2dcc2...559

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ikke skrevet samboerkontrakt da dere flyttet inn? Jeg har unngått å leie steder med 12 mnd bindingstid nettopp for å unngå det som du opplever nå.

Anonymkode: 872a5...8a1

• Liker 4
Skrevet

Om dere begge har skrevet under kontrakten så er dere begge ansvarlig for at husleien blir betalt, uansett om dere bor der sammen eller kun en av dere bor der. 
Om huseier ikke er villig til å oppheve bindingstiden så vil eventuelt framleie være den beste løsningen. 

Anonymkode: 7b2c1...fdd

• Liker 11
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dere begge har skrevet under kontrakten så er dere begge ansvarlig for at husleien blir betalt, uansett om dere bor der sammen eller kun en av dere bor der. 
Om huseier ikke er villig til å oppheve bindingstiden så vil eventuelt framleie være den beste løsningen. 

Anonymkode: 7b2c1...fdd

Jeg skal selvsagt betale det jeg er juridisk ansvarlig for. Men Husleielovenen sier vel at kontrakter med 12 mnd bindingstid er ugyldig når det er tidsubestemte avtaler? Og dessuten mener jeg at jeg i like stor grad som eksen bør kunne benytte meg av leiligheten dersom hxn skal kreve at jeg opprettholder leieforholdet ut over tre mnd som oppsigelsestiden vil være jmf Husleieloven. Eksen vil jo bo der (mot kun å betale halv leie) så lenge som mulig. Fremleie går jo ikke så lenge ikke eksen går med på å flytte ut. Har foreslått framleie da det ville vært det greieste slik jeg også ser det. Ville vært lett å skaffe andre leietakere også så det medfører ingen problemer for utleier. Det er eksen som setter seg til motverge her.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke skrevet samboerkontrakt da dere flyttet inn? Jeg har unngått å leie steder med 12 mnd bindingstid nettopp for å unngå det som du opplever nå.

Samboerkontrakt? Vi skrev leiekontrakt med huseier der begge signerte. Vi eier ingenting sammen og harkun vært samboere i ca en måned. Vi har hver våre ting og har ingen problemer med det. Problemet er kun oppsigelsestid og husleia. Hvis jeg skal betale lenger enn tre måneder frem fordi eksen vil fortsette å bo der (ikke fordi vi ikke kan si opp via huseier, da blir det selvsagt annerledes) vil jeg også bruke leiligheten. Foreslå annenhver uke eller noe sånt? Eksen hindrer jo mulighet for fremleie slik det er i dag. Ikke vil hxn si opp leieforholdet heller selv om huseier åpner for selv å finne nye leietakere.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboerkontrakt? Vi skrev leiekontrakt med huseier der begge signerte. Vi eier ingenting sammen og harkun vært samboere i ca en måned. Vi har hver våre ting og har ingen problemer med det. Problemet er kun oppsigelsestid og husleia. Hvis jeg skal betale lenger enn tre måneder frem fordi eksen vil fortsette å bo der (ikke fordi vi ikke kan si opp via huseier, da blir det selvsagt annerledes) vil jeg også bruke leiligheten. Foreslå annenhver uke eller noe sånt? Eksen hindrer jo mulighet for fremleie slik det er i dag. Ikke vil hxn si opp leieforholdet heller selv om huseier åpner for selv å finne nye leietakere.

Det er vanlig å skrive samboerkontrakt når man bor sammen, selvom man leier. Det er gjerne oppsigelsestid og husleie som er spesifisert i den for å ordne opp i situasjoner som den du er i nå. Men det hjelper jo ikke så mye nå, i og med at dere ikke har det. Men husk det til neste samboerskap.

jeg foreslår at dere fremleier leiligheten ut oppsigelsestiden hvis huseier tillater det.

• Liker 8
Skrevet

Å bo der annenhver uke virker meningsløst, da må dere begge ha en annen bolig i tillegg. Enten må dere bo sammen, eller så må du flytte ut. Hvis dere bor sammen kan du være like ufordragelig som eksen, så kanskje dere blir enige om at ikke det er noen god ide.

Anonymkode: b4d6b...52e

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å skrive samboerkontrakt når man bor sammen, selvom man leier. Det er gjerne oppsigelsestid og husleie som er spesifisert i den for å ordne opp i situasjoner som den du er i nå. Men det hjelper jo ikke så mye nå, i og med at dere ikke har det. Men husk det til neste samboerskap.

jeg foreslår at dere fremleier leiligheten ut oppsigelsestiden hvis huseier tillater det.

Husleier tillater fremleie men eksen vil ikke flytte/si opp kontrakten før tiden. Det passer hxn best å bo der til halv pris. Er dette jeg mener blir for dumt at hxn nekter å frigjøre meg fra kontrakten fordi hxn vil bli boende.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bo der annenhver uke virker meningsløst, da må dere begge ha en annen bolig i tillegg. Enten må dere bo sammen, eller så må du flytte ut. Hvis dere bor sammen kan du være like ufordragelig som eksen, så kanskje dere blir enige om at ikke det er noen god ide.

Anonymkode: b4d6b...52e

Fikk dette som tips av en kollega fordi eksen trolig da innser at det er uaktuelt å fortsette leieforholdet. Da tvinges eksen til å måtte betale for to steder slik jeg må gjøre nå. Det er vel bare rett at jeg også bruker leiligheten halve tiden dersom jeg skal fortsette å betale halve leia?

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble nylig slutt og vi har oppsigelsestid på 4 mnd og 12 mnd bindingstid. Flyttet inn 1. desember så er ansvarlig for husleia ut november hvis jeg forstår det rett. Orker ikke bo med hxn og må flytte ut, men hxn krever at jeg skal fortsette å betale min andel av husleia ut november. Kan hxn gjøre det? I så fall ønsker jeg å bo der like mye som hxn, men får til svar at dersom jeg velger å flytte er det hxn som skal bo i leiligheten selv om jeg må betale halve leia. Halvparten av depositumet er også mitt, men hxn vil ikke ordne opp i det heller. Huseier mener at dersom eksen vil bli boende må jeg fortsette å betale min halvdel ut kontraktstiden. Det er en tidsubestemt avtale dersom det har noe å si (blokkleilighet). Hva bør jeg gjøre for å slippe å måtte betale ut november? Synes 10 mnd. er veldig mye å skulle betale husleie 2 steder.

Har begge signert på å bo og betale i boligen så er begge ansvarlig til dommedag faller. 

Anonymkode: 05100...93f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har begge signert på å bo og betale i boligen så er begge ansvarlig til dommedag faller. 

Anonymkode: 05100...93f

Vil som sagt ikke fraskrive meg noe ansvar her. Men jeg vil ikke påta meg mere ansvar enn nødvendig heller. Har forklart at fremleie er greit for utleier, men at eksen synes det er fint å fortsette å ha leiligheten alene mot at jeg betaler halve leia ut kontraktstiden. Dette til tross for at vi har åpning for å si opp leieforholdet og enten la utleier finne nye leieboere eller vi kan fremleie selv. På denne måten tvinger eksen meg til å betale i 10 mnd fremover når jeg egentlig kunne sluppet unna med 3 mnd. Litt uklart for meg om det forresten er lov å ha bindingstid på 12 mnd på tidsubundne kontraketer (altså forpliktelser for leietaker. Tror det er lov at utleier forplikter seg)

Skrevet

Hadde blitt veldig glad om noen med juridisk kompetanse kunne si noe om dette :-)

Skrevet

Ikke betal hvis du ikke får bo der. 

Skrevet
1 minutt siden, Pillow of Dragon skrev:

Ikke betal hvis du ikke får bo der. 

Det må jeg jo. Vil jo ikke få inkassosak mot meg fra utleier pga manglende betaling. Betaler direkte til utleier, ikke via eksen 😉 Vil uansett ikke at utleier skal lide økonomisk for dette, men vil ikke betale mer enn jeg må.

Skrevet

Så re opp på sofaen og sov der de neste 10 månedene.

Jeg hadde ikke betalt halve husleien for et sted jeg ikke bor uansett.

Hva i all verden gikk så galt mellom dere på så kort tid som en måned?!?

Anonymkode: fccd0...bc3

• Liker 14
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så re opp på sofaen og sov der de neste 10 månedene.

Jeg hadde ikke betalt halve husleien for et sted jeg ikke bor uansett.

Hva i all verden gikk så galt mellom dere på så kort tid som en måned?!?

Anonymkode: fccd0...bc3

Orker ikke utsette meg for å dele bolig med eksen i 10 mnd, men har mulighet til å bo der annenhver uke eller to uker av gangen neste 10 mnd. Da vil jeg at hxn bor der noe alene og at jeg bor der noe alene. Årsaker til bruddet er irrelevant for saken, men det er ikke et alternativ å bli sammen igjen eller bo sammen ut kontraktstiden.

Gjest Sislo Rucli
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en god idé 🙂 Takk!

Bare hyggelig :) lykke til! 

Skrevet

Blir fortsatt glad for gode innspill 😉

Alle råd mottas med takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...