Gå til innhold

Betale barna for seksere på skolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://fal.cn/rg12 (er fra nettavisen)

Hva syns dere om å betale barn for gode karakterer?

Personlig så er jeg for det. Min eldste fikk stor premie hver jul /sommer hvis hun viste til en bedre katakterbok enn forrige gang, uavhengig av karakterer. Dette fikk hun ut ungdomsskolen. Innen hun begynte på videregående så var gode rutiner så etablerte at hun gikk ut av videregående med rene seksere. Er nå midtveis i en profesjon utdanning. Ja, hun har et liv i tillegg. 

Med min minste så får hun betalt 60 kr pr 6er, 40 for en 5er og 25 for en 4er på prøver, ingenting under det. Hun går i 7. og har akkurat begynt med karakterer. Hun kommer til å få det ut ungdomsskole. Vi begynte med dette ETTER at hun kom hjem med sine første 2-3 seksere. Vi ønsket å holde det ved like. 

Dette er ment som kun X-tra motivasjon og jeg hadde aldri presset et barn, om det ikke hadde anlegg for det. 

Anonymkode: 29e4a...c07

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det ikke brukes når barn åpenbart sliter. Jeg har aldri vært skoleflink. Jeg har sittet oppe med lekser og øvd til prøver til langt på natt, grått og vært sint og endt opp på 3, kaaanskje 4. En sånn ordning ville bare vært demotiverende for min del siden jeg har gått gjennom skolen med følelsen av at ingenting jeg gjorde var bra nok.  

Men når barnet allerede har gode rutiner og får gode karrakterer så ser jeg ikke noe galt i å belønne dette. 

Anonymkode: 9445a...224

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ikke brukes når barn åpenbart sliter. Jeg har aldri vært skoleflink. Jeg har sittet oppe med lekser og øvd til prøver til langt på natt, grått og vært sint og endt opp på 3, kaaanskje 4. En sånn ordning ville bare vært demotiverende for min del siden jeg har gått gjennom skolen med følelsen av at ingenting jeg gjorde var bra nok.  

Men når barnet allerede har gode rutiner og får gode karrakterer så ser jeg ikke noe galt i å belønne dette. 

Viktig å belønne innsats fremfor resultat, ettersom alle har ulike forutsetninger.

Anonymkode: acb35...87b

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Viktig å belønne innsats fremfor resultat, ettersom alle har ulike forutsetninger.

Selvfølgelig. Men her får barnet betalt for alt høyere enn 4, noe som aldri hadde fungert på meg. 

• Liker 1
Skrevet

Om jeg skulle gjort det ville jeg heller gitt belønning for å oppnå noe man har måttet jobbe for og har lagt en innsats i. Ville f.eks. aldri betalt min gutt noe som helst for en firer i matte når han kunne fått en femmer uten å anstrenge seg og en sekser ved å jobbe bittelitt. Ville gitt ham mer for en femmer i kunst og håndverk enn en sekser i matte, for den femmeren hadde jeg visst at han virkelig hadde jobbet for.

Anonymkode: dcd06...ce1

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg synes det er problematisk på mange plan. Det er mange barn som ikke for alt i verden kunne klart å få en 5'er eller 6'er. Kanskje har de søsken som er skoleflinke, er det riktig at søsknene skal dra i land hundrevis av kroner bare fordi de er skoleflinke? Jeg mener dessuten at det er viktigere å belønne innsats enn resultater. Man kan alltid gjøre noe med innsatsen sin, mens man ikke alltid kan gjøre noe med resultatene. Det står mer respekt av å jobbe hardt og karre seg opp fra 1 til 3 enn å være "latsmart" og få 5'ere og 6'ere nesten uten å åpne boken.

Endret av Arkana
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg synes personlig det er problematisk, fordi jeg også mener at motivasjon må komme innenfra, og ikke på bakgrunn for at man får noen tusenlapper. Hvordan skal det gå når man sitter der i arbeidslivet, eller på studiene, og mamma og pappa ikke lenger kan belønne gode resultater? 

For meg er det mye viktigere å belønne innsats enn å få en 5'er eller 6'er.  

Jeg gikk ikke ut av videregående med toppkarakterer, og jeg slet meg gjennom 3 år, mest pga mobbing og dårlig trivsel. Jeg hadde tidligere alltid vært skoleflink (skal sies at jeg fikk gode karakterer i fag der jeg slapp å være i samme klasse som mobberne). Da jeg gikk ut fikk jeg et nydelig smykke av mamma og pappa på skoleavslutningen (ikke noe jeg visste om på forhånd). Det var veldig rørende. Det at de så hvor mye jeg hadde slitt var mye viktigere, enn eventuelt belønning for karakter 5 i fag jeg var sterk i. 

Endret av SPOCA
  • Liker 10
Skrevet

Jeg synes ikke noe om det. Det er mye man må gjøre her i livet, uten at noen automatisk står der med en premie fordi man har vært så flink å gjennomført noe av dette. Hva skjer når barna ikke får noe? Hva hvis man plutselig ikke har råd til å drive å belønne karakterer? Og hvorfor skal de få belønning for å gjøre seg selv en tjeneste med å gjøre skolearbeid? 

Ingen hjemme hadde råd til å gi noe for mine karakterer. Gjorde jeg "jobben" min likevel? Ja. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Men her får barnet betalt for alt høyere enn 4, noe som aldri hadde fungert på meg. 

TS her. 

Igjen jeg ville aldri betalt for karakterer for dette andre barnet, hvis det ikke hadde anlegg for det. Det hører med hun fikk epilepsi med tilhørende skolevansker i 1. kl. Disse varte gjennom flere år. Ingen av det hun leste, satt. Nå gjennom 7. Kl så har hun ikke hatt anfall på lenge, og sluttet med medisiner. Rett fra det, til femmere og seksere, FØR hun begynte med belønning.  Jeg ser på det som belønning. Hun vet også at hun skal gjøre sitt beste. Hvis hun har øvd i flere dager, og får en "dårligere" karakter, så vet vi hun gjorde sitt beste. Hun får ikke penger, men får velge noe vi kan gjøre den dagen. Brettspill, favoritt middag eller noe. 

Skrevet

Som andre sier, belønn innsats heller enn resultater. God innsats gir resultater på kort eller lang sikt.

• Liker 3
Skrevet

Ei i min klasse på ungdomsskolen fikk hhv 100, 200, 300 og 500 for 3-ere, 4-ere, 5-ere og 6-ere. Men hun evnet jo dessverre ikke å få til noe særlig av noe, så hun tjente jo aldri noen penger på skolegangen sin. Syntes synd på henne. 

Anonymkode: a70c4...5d5

• Liker 1
Skrevet

Ei i min klasse på ungdomsskolen fikk hhv 100, 200, 300 og 500 for 3-ere, 4-ere, 5-ere og 6-ere. Men hun evnet jo dessverre ikke å få til noe særlig av noe, så hun tjente jo aldri noen penger på skolegangen sin. Syntes synd på henne. 

Anonymkode: a70c4...5d5

Man bør jo legge løpet etter de faktiske forhold. Personlig så begynte vi med dette ETTER at hun kom hjem med gode karakterer. 

TS 

Skrevet

Jeg ville også belønnet innsats. Jeg fikk veldig gode karakterer og gikk ut med høyt snitt uten å anstrenge meg noe særlig. 

Skal sies at jeg fikk en realitetssjekk når jeg startet på universitetet, jeg hadde ikke innarbeidet arbeidsvaner og det tok lang tid før jeg fant en rytme i studiene. 

Det viktigste på barne og ungdomsskolen er at de får gode vaner og lærer seg å jobbe jevnt og trutt. Belønning for innsats kan være et fint hjelpemiddel, men ikke for alle kanskje. Jeg brukte forskjellige belønningssystem for mine barn, rett og slett fordi de er ulike, har ulike styrker/svakheter og motiveres på forskjellige måter.

Skrevet

TS her 

Jeg kan forsåvidt være enig med mange av dere, men saken er likevel at man gjør som det føles riktig for hver enkel familie. Personlig så var jeg en gjennomsnitts elev. Mange 4ere, noen få 5ere og 3ere, UTEN Å GJØRE NOE SOM HELST FOR DET. Til prøve så leste jeg to-tre dager før prøve. Hadde jeg fått en X-tra motivasjon eller gulrot, så hadde jeg kanskje "giddet" noe mer. Det er det jeg gjør. Det er ikke snakk om hundre lapper eller tusen lapper som i artikkelen, men max 50 - 60 kr pr prøve. 

Det passer greit i VÅR familie. 

• Liker 2
Skrevet

Våre døtre er ambisøse og flinke og vi belønna dem for gode karakterer. Begge har i dag høy utdannelse og lederstillinger så det hjelper :)

Anonymkode: 5e6e8...431

Skrevet

Mine foreldre gjorde to ting veldig riktig.

Så lenge vi stod på, fikk gode karakterer, og ingen anmerkninger eller skulk, var de rause med pengene. Vi slapp å jobbe ved siden av skolen, da de mente den viktigste tingen vi kunne bruke tid på var å danne fundamentet for videre utdannelse. 

Da vi kom hjem med en toppkarakter ble de kjempeglade, lagde ekstra god mat for å feire, eller ga oppmerksomhet på annen måte. Når vi fikk et godt vitnemål var det alltid ut for å feire, først en shoppingrunde på deres regning, så ekstra god mat på restaurant. 

De har nå tre voksne barn med høyere, akademisk utdannelse, og lederstillinger. 

Anonymkode: 37bbf...0b7

• Liker 2
Skrevet

Har lært barna at innsats på skolen er noe de gjør for sin egen del og sin egen fremtid. De har ikke fått noen belønning utenom ros.

En av de eldste er allerede ferdig med utdanning fra et toppuniversitetet i utlandet. 

Anonymkode: b1aba...091

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her 

Jeg kan forsåvidt være enig med mange av dere, men saken er likevel at man gjør som det føles riktig for hver enkel familie. Personlig så var jeg en gjennomsnitts elev. Mange 4ere, noen få 5ere og 3ere, UTEN Å GJØRE NOE SOM HELST FOR DET. Til prøve så leste jeg to-tre dager før prøve. Hadde jeg fått en X-tra motivasjon eller gulrot, så hadde jeg kanskje "giddet" noe mer. Det er det jeg gjør. Det er ikke snakk om hundre lapper eller tusen lapper som i artikkelen, men max 50 - 60 kr pr prøve. 

Det passer greit i VÅR familie. 

Jeg vet at sønnen min ikke hadde giddet å sitte og pugge i dagesvis for 50 kroner i alle fall, for han hadde ikke småpenger vært noen "gulrot" å lokke med.

Anonymkode: 4ff4c...018

• Liker 1
Skrevet

Jeg fantes ikke motivert, men pga eksponering for andre kulturer, ideer, historie osv fikk jeg femmere og seksere på prøver uten noe eller liten innsats fra min side. Jeg fikk ikke betalt for karakterer med mindre det var noe jeg hadde jobbet for.

Anonymkode: ec45e...a36

Skrevet

Jeg vet at sønnen min ikke hadde giddet å sitte og pugge i dagesvis for 50 kroner i alle fall, for han hadde ikke småpenger vært noen "gulrot" å lokke med.

Anonymkode: 4ff4c...018

Ser den. For oss funker er. Hun får fra før 50 kr uka i lommepenger til eget bruk, vi betaler det meste ellers. Så ekstra 50-60 kr X flere i mnd er jo nesten som millionær lønn for henne. Hun noterer ned antall prøver, hvor mye vi "skylder" henne. Har regnskap på alt. Men nå er hun i 7. Kl. 50-60 føles sikkert for lite på ungdomsskolen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...