Gå til innhold

Krever Posten ofte for høy porto for brevpost?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt merke til at jeg stadig blir avkrevd høyere porto enn det pakkens mål og vekt tilsier når jeg kommer til Posten. Er det flere som opplever dette? De ansatte synes å legge på litt på pakkens størrelse og dersom man ikke selv gir beskjed om at "Den er under 7 cm!" e.l. så blir man belastet for høyere pris. Flere som opplever dette? Er så lei av å stå med meterstokk hjemme og måle mens jeg pakker og likevel måtte krangle på Posten når pakken skal sendes. Ikke alle som vil måle pakken gjennom den greia de har til å måle høyde heller, enda du vet pakken er innenfor målene. Og så har de en plate de legger pakken oppå for å sjekke at den er under 25 cm bred. Vel er den 24,5 cm eller 23 for den saks skyld insisterer de ofte på at pakken er bredere enn den faktisk er. Jeg har jo ingen problemer med å forstå dette dersom pakken virkelig er utenfor målene, men det virker som at mange i Posten ikke har øyemål i det hele tatt og heller oppjusterer målene for å sikre seg. Det blir jo feil for kunden når dette skjer til stadighet. Det er jo ikke snakk om lite dersom de til stadighet krever kr. 30,- for mye i porto. Kjenner jeg er lei av dette nå og ønsker å si noe høyt om dette. Har opplevd dette mange ganger selv og tror ikke jeg er den eneste. Til info er jeg ikke en kranglete kunde, og de gangene de har kontrollmålt viser det seg jo at jeg har pakket innenfor målene. Burde det ikke være bedre kontroll på dette? Dersom jeg bruker Postens egne pappesker (F.eks. Norgespakke laget ut fra Postens pakkemål på 7X25X35 cm) har jeg også opplevd at de mener den er høyere enn 7 cm (når jeg bruker esken som emballasje for brevpost/småpakke). Når jeg da påpeker at dette jo er deres egen eske laget etter deres standardmål og som jeg resirkulerer som emballasje står de likevel fast på sitt. What to do?

Anonymkode: c11c1...db2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp porto på nett! :)

Anonymkode: a2240...f97

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp porto på nett! :)

Anonymkode: a2240...f97

Vet det går fint for Norgespakken, men hva med brevpost? De vil vel uansett bare avkreve høyere porto når man kommer for å innlevere forhåndsbetalt post på Posten?

Anonymkode: c11c1...db2

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet det går fint for Norgespakken, men hva med brevpost? De vil vel uansett bare avkreve høyere porto når man kommer for å innlevere forhåndsbetalt post på Posten?

Anonymkode: c11c1...db2

Hva da med brevpost? Du kan kjøpe porto på brevpost via nett. 

Anonymkode: 9d3ba...af5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

https://www.posten.no/sende/frimerker-og-porto/digitalt-frimerke

Funker for brevpost også. Jeg har ikke opplevd at de krever høyere porto når man har forhåndsbetalt. 

Anonymkode: a2240...f97

Tusen takk for supert tips. Visste ikke at dette var mulig å gjøre med brevpost. De gangene jeg har forhåndsbetalt har jeg printet ut fra jobb. Må jeg printe ut sendelapp når det gjelder brevpost også eller holder det å vise frem på mobil at det er forhåndsbetalt? Har ikke printer hjemme og da blir det litt styr ihvertfall denne gangen.

Anonymkode: c11c1...db2

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for supert tips. Visste ikke at dette var mulig å gjøre med brevpost. De gangene jeg har forhåndsbetalt har jeg printet ut fra jobb. Må jeg printe ut sendelapp når det gjelder brevpost også eller holder det å vise frem på mobil at det er forhåndsbetalt? Har ikke printer hjemme og da blir det litt styr ihvertfall denne gangen.

Anonymkode: c11c1...db2

Leste du i det hele tatt linken du fikk? 

Anonymkode: eb1a8...9ac

  • Liker 2
Skrevet

Hvis du opplever dette ofte, ta kontakt med sjefen der. Vil ikke h*n høre, krev å få kontaktinfo til deres kontaktperson hos posten. Dette skal ikke skje, slapt av de som jobber der å de bidrar med å sette oss andre i ett dårlig lys. Jeg bruker bestandig de mål-malene vi har hvis jeg er usikker, nettopp fordi kunden skal slippe å få en dårlig erfaring. Sånt henger ved en leenge. Hvis du gjør alt rett hjemme med porto mål og vekt, har de null rett til å kreve mer. 

Når det gjelder de eskene, må de ikke pakkes så det blir kul på dem. Da blir de over 7 cm, og havner i ny porto-klasse. Er de helt normale, skal du selvsagt ikke betale ekstra. Lærte det på den harde måten selv før jeg begynte i butikk med Postpunkt. 

Anonymkode: fa6d3...76a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du i det hele tatt linken du fikk? 

Anonymkode: eb1a8...9ac

Ja, gjorde det, men sjekket ikke videre det jeg nå ser om at man skriver på kode for hånd. Har jo bestilt digitalt før, men da som forhåndsbetalt Norgespakke som altså krever utskrift. Dette er jo enda enklere ser jeg nå :-)

Anonymkode: c11c1...db2

Skrevet

Ja, det er faktisk helt sinnsykt dyre priser hos Posten! 

Men postverket har vel nærmest monopol på alt av sending av brev og pakker i Norgeså de kan vel kreve nærmest hva som helst... 

Anonymkode: 40f83...627

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lagt merke til at jeg stadig blir avkrevd høyere porto enn det pakkens mål og vekt tilsier når jeg kommer til Posten. Er det flere som opplever dette? De ansatte synes å legge på litt på pakkens størrelse og dersom man ikke selv gir beskjed om at "Den er under 7 cm!" e.l. så blir man belastet for høyere pris. Flere som opplever dette? Er så lei av å stå med meterstokk hjemme og måle mens jeg pakker og likevel måtte krangle på Posten når pakken skal sendes. Ikke alle som vil måle pakken gjennom den greia de har til å måle høyde heller, enda du vet pakken er innenfor målene. Og så har de en plate de legger pakken oppå for å sjekke at den er under 25 cm bred. Vel er den 24,5 cm eller 23 for den saks skyld insisterer de ofte på at pakken er bredere enn den faktisk er. Jeg har jo ingen problemer med å forstå dette dersom pakken virkelig er utenfor målene, men det virker som at mange i Posten ikke har øyemål i det hele tatt og heller oppjusterer målene for å sikre seg. Det blir jo feil for kunden når dette skjer til stadighet. Det er jo ikke snakk om lite dersom de til stadighet krever kr. 30,- for mye i porto. Kjenner jeg er lei av dette nå og ønsker å si noe høyt om dette. Har opplevd dette mange ganger selv og tror ikke jeg er den eneste. Til info er jeg ikke en kranglete kunde, og de gangene de har kontrollmålt viser det seg jo at jeg har pakket innenfor målene. Burde det ikke være bedre kontroll på dette? Dersom jeg bruker Postens egne pappesker (F.eks. Norgespakke laget ut fra Postens pakkemål på 7X25X35 cm) har jeg også opplevd at de mener den er høyere enn 7 cm (når jeg bruker esken som emballasje for brevpost/småpakke). Når jeg da påpeker at dette jo er deres egen eske laget etter deres standardmål og som jeg resirkulerer som emballasje står de likevel fast på sitt. What to do?

Anonymkode: c11c1...db2

Posten har mål og åpninger de putter pakken igjennom for å kontrollere størrelsene, i tillegg til at de veier all forsendelse før porto blir bestemt. 

Hvordan du får til å måtte krangle om størrelse, mål og vekt er dermed nokså ubegripelig dersom postansatte gjør jobben etter bestemmelsene.

Men husk på at post i butikk ansatte ikke er postansatt. Det er butikker som har fått anbud på å håndtere postsendinger for posten. Postansatte finner du bare på postkontoret og de er der knapt en igjen av i hvert fylke. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp porto på nett! :)

Anonymkode: a2240...f97

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.posten.no/sende/frimerker-og-porto/digitalt-frimerke

Funker for brevpost også. Jeg har ikke opplevd at de krever høyere porto når man har forhåndsbetalt. 

Anonymkode: a2240...f97

Setter man da på for lite porto risikerer man straffeporto. Og straffeportoen er høy.

Anonymkode: c3e94...55c

Skrevet

Hvis de ansatte krangler jevnlig på størrelse osv ville jeg tatt kontakt med Posten kundeservice eller ansvarlig på den aktuelle PiBen. 

Ellers er grunnen til at mange PiB-ansatte er veldig nøye på størrelse og vekt at de får straffeporto ved å ta for lite. Hvis du er helt sikker på at du måler og veier rett så er det jo bare å kjøpe digital porto - da er det du eller mottaker som får ev. straffeporto og PiB-ansatte har ikke noe å legge seg borti. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...