AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #1 Skrevet 25. januar 2019 Jeg klarer ikke stramme rumpehullet mitt etter fødsel. Skal snakke med de på barselhotellet om det i morgen, men nå er jeg så bekymret at jeg får ikke sove. Noen opplevd lignende? Jeg fikk noen heftige hemeroider i tillegg (såpass at det er den største/eneste smerten som plager meg etter fødsel), men klarer virkerlig ikke stramme rumpehullet. Helt rar følelse, får liksom ikke kontakt. De måtte klippe litt og spurte meg etter fødselen om jeg kunne stramme rumpehullet for de. De kommenterte om jeg kunne stramme det hardere, og da jeg ikke kunne det fikk hun som sjekket beskjed om at det kunne være en effekt av epiduralen og så lot de det bare være. Anonymkode: bdde5...9a3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #2 Skrevet 25. januar 2019 Hvor lenge siden fødsel? Tok noen uker før jeg hadde full kontroll igjen følte meg på en måte lammet husker jeg.. Anonymkode: a6ee1...c2b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #3 Skrevet 25. januar 2019 Det er unntakstilstand rett etter fødsel, det tar en uke eller tre før hevelser går ned og ting begynner å funke som normalt. For min del var jeg sikker på at jeg bæsjet kaktus i ukevis, men det gikk over det også. Men spør og grav mens du er på barselhotellet og kan få svar. De er jo der for å hjelpe! Anonymkode: 4d24b...90f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #4 Skrevet 25. januar 2019 Vent i hvert fall noen uker til alt er nogenlunde normalt igjen. Hvis du fortsatt er på barsel, så er det for tidlig å forente noe av kroppen sin Anonymkode: ff393...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #5 Skrevet 25. januar 2019 Jeg fødte for kun 1,5 døgn siden, men klarer virkelig ikke stramme rumpehullet i det hele tatt. Fikk en sjekk av jordmor og hun sendte meg videre til lege på fødeavdelingen, så jeg blir fulgt opp her. Så skummelt, jeg aner ikke hva som kan ha gått galt, og håper så inderlig at det kun er mangel på kontakt i og med at jeg nettopp fødte. Det kan nevnes at jeg føler jeg kan stramme bekkenbunnen, men ikke rumpen. Veldig rart! Hilsen TS Anonymkode: bdde5...9a3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #6 Skrevet 25. januar 2019 Folk som svarer her må huske at nå ble hun faktisk bedt om å prøve å stramme etter fødsel så de kunne sjekke. Dette antagelig pga klippet som ble gjort. Ts, jeg ville bedt om å få dette undersøkt før du forlater barsel. Epidural bedøvelsen er ute av kroppen nå. Det kan være helt normalt å ha manglende følelse der nede, men når du etter fødsel ble bedt om å prøve å stramme og de ikke var helt fornøyd med det du klarte, så ville jeg bedt om litt oppfølging her. Det kan gå seg til av seg selv, men er det problemer så er det best med tidlig oppfølging Anonymkode: 31cf7...43b 4
Arkana Skrevet 25. januar 2019 #7 Skrevet 25. januar 2019 Det høres helt normalt ut så kort tid etter fødsel. Jeg husker da jeg var på fysioterapitime på barselavdelingen to dager etter fødsel og hun fortalte om knipeøvelser og ville vi skulle prøve mens vi satt der og jeg hadde ingen sjanse til å knipe noe som helst. Det kom gradvis tilbake av seg selv i løpet av den neste uken. Det er fint at du sa i fra og lurt at det følges opp, men sannsynligvis går det i orden av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #8 Skrevet 25. januar 2019 Dette går nok bra, men prøv hver eneste dag. Etterhvert får du kontakt med anus igjen, etter en fødsel så er underlivet fullstendig utkjørt. Men kroppen din er laget for å føde. Etter noen dager/ukes tid må du lære deg å knipe generelt i underlivet, øv på dette flere ganger om dagen. Knipeøvelser er kjempeviktig! Etter 2mndr ca bør du starte styrketrening 1-2 ganger i uka for å styrke kjerne/underliv. Det beste tipset før man blir gravid: tren styrke minst 6mndr før. Så kroppen er så sterk som mulig til å takle en fødsel. Anonymkode: b220a...cfc
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #9 Skrevet 25. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fødte for kun 1,5 døgn siden, men klarer virkelig ikke stramme rumpehullet i det hele tatt. Fikk en sjekk av jordmor og hun sendte meg videre til lege på fødeavdelingen, så jeg blir fulgt opp her. Så skummelt, jeg aner ikke hva som kan ha gått galt, og håper så inderlig at det kun er mangel på kontakt i og med at jeg nettopp fødte. Det kan nevnes at jeg føler jeg kan stramme bekkenbunnen, men ikke rumpen. Veldig rart! Hilsen TS Anonymkode: bdde5...9a3 Jeg kunne heller ikke stramme i rompa i det hele tatt så tidlig. Anonymkode: a6ee1...c2b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #10 Skrevet 25. januar 2019 Musklene mine virket helt oppbrukt. Null kontakt. Anonymkode: 74467...151
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #11 Skrevet 25. januar 2019 Her og, tok 3 uker så var alt normalt igjen skummelt i begynnelsen ja.. Anonymkode: d18c9...fd2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #12 Skrevet 26. januar 2019 Litt trøst å høre at flere slet med dette. De fikk 6 (!!) forskjellige leger til å sjekke meg på sylehuset, men konkluderte med at de ikke kunne finne noen skjulte rifter og at jeg mest sannsynlig ville få igjen kontakten med rumpehullet etter litt tid og trening. Men om noen andre leser dette og lurer på hva de skal gjøre så fikk jeg beskjed om at dette er noe som MÅ tas seriøst og sjekkes opp i så snart så mulig. Krysser fingrene for rask bedring nå, og at de 6 legene hadde riktig. Ikke veldig overbevisende at de hele veien måtte få inn mer og mer erfarne leger for å høre meningen deres, men samtidig så må jeg jo holde fast i konklusjonen de kom frem til. Det skal sies at jeg har ganske god kontakt med bekkenbunnen min, og det hadde jeg også rett etter fødsel. Så jeg har fått beskjed om å fortsette å trene den og forhåpentligvis vil rumpehullet «hive seg på» etter hvert. hilsen TS Anonymkode: bdde5...9a3 1
Maleficenta Skrevet 26. januar 2019 #13 Skrevet 26. januar 2019 På 25.1.2019 den 3.51, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke stramme rumpehullet mitt etter fødsel. Skal snakke med de på barselhotellet om det i morgen, men nå er jeg så bekymret at jeg får ikke sove. Noen opplevd lignende? Jeg fikk noen heftige hemeroider i tillegg (såpass at det er den største/eneste smerten som plager meg etter fødsel), men klarer virkerlig ikke stramme rumpehullet. Helt rar følelse, får liksom ikke kontakt. De måtte klippe litt og spurte meg etter fødselen om jeg kunne stramme rumpehullet for de. De kommenterte om jeg kunne stramme det hardere, og da jeg ikke kunne det fikk hun som sjekket beskjed om at det kunne være en effekt av epiduralen og så lot de det bare være. Anonymkode: bdde5...9a3 Rett etter fødsel hadde jeg og null kontakt. Tipper det ikke er lenge siden du fødte siden du ennå er på barselhotellet?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #14 Skrevet 26. januar 2019 Nei jeg fødte på onsdag, altså 3 dager siden. Legene var bekymret da jeg ba om å bli sjekket, men som nevnt ovenfor fant de ingen skjulte rifter, og jeg er nok bare midlertidig «lammet» der nede - og takk gud for det hilsen TS Anonymkode: bdde5...9a3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #15 Skrevet 23. februar 2019 Hvordan gikk det med deg TS? Nå er jeg i akkurat samme situasjon, og har ikke kontakt med lukkemuskelen min. Jeg har ikke sjans til å holde igjen luft eller avføring. Når jeg er vært på nummer 2 klarer jeg ikke kjenne om jeg er ferdig eller om det "står igjen" noe avføring i rumpehullet. Fødte for halvannet døgn siden... Anonymkode: e01d4...fc9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #16 Skrevet 23. februar 2019 Husker da jeg lå på fødeavdelingen. Hadde hatt en normal fødsel, ingen revning, ingen epidural eller noe. Gikk bortover gangen på vei fra rommet til spedbarnsrommet. Da bare "ramlet det ut promp" bak! Hadde ingen følelse, det bare datt ut promp uten at jeg kjente noe! Det var så flau, for det var jo andre folk i gangene der, og de hørte det jo. Husker dessverre ikke hvor lang tid det tok før dette bedret seg, men det tok nok bare noen dager for min del. Lå på føden i fem dager, og kan ikke huske jeg hadde noe slikt problem da jeg kom hjem. Du blir nok bedre i løpet av de neste dagene eller ukene Anonymkode: 1a96a...254
Maleficenta Skrevet 23. februar 2019 #17 Skrevet 23. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker da jeg lå på fødeavdelingen. Hadde hatt en normal fødsel, ingen revning, ingen epidural eller noe. Gikk bortover gangen på vei fra rommet til spedbarnsrommet. Da bare "ramlet det ut promp" bak! Hadde ingen følelse, det bare datt ut promp uten at jeg kjente noe! Det var så flau, for det var jo andre folk i gangene der, og de hørte det jo. Husker dessverre ikke hvor lang tid det tok før dette bedret seg, men det tok nok bare noen dager for min del. Lå på føden i fem dager, og kan ikke huske jeg hadde noe slikt problem da jeg kom hjem. Du blir nok bedre i løpet av de neste dagene eller ukene Anonymkode: 1a96a...254 De første dagene har man jo null kontakt med underlivet og bak der. Sykt ubehagelig
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #18 Skrevet 23. februar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det med deg TS? Nå er jeg i akkurat samme situasjon, og har ikke kontakt med lukkemuskelen min. Jeg har ikke sjans til å holde igjen luft eller avføring. Når jeg er vært på nummer 2 klarer jeg ikke kjenne om jeg er ferdig eller om det "står igjen" noe avføring i rumpehullet. Fødte for halvannet døgn siden... Anonymkode: e01d4...fc9 Jeg er ikke Ts, men etter jeg fødte hadde jeg det på samme måte som deg, og jeg ble utrolig redd! Var så redd for at det skulle bli slik for alltid. Men heldigvis gikk det seg til etter et par tre uker:) Anonymkode: 621d0...021
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #19 Skrevet 1. mars 2019 På 23.2.2019 den 9.51, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det med deg TS? Nå er jeg i akkurat samme situasjon, og har ikke kontakt med lukkemuskelen min. Jeg har ikke sjans til å holde igjen luft eller avføring. Når jeg er vært på nummer 2 klarer jeg ikke kjenne om jeg er ferdig eller om det "står igjen" noe avføring i rumpehullet. Fødte for halvannet døgn siden... Anonymkode: e01d4...fc9 Beklager sent svar, TS her. Du har forhåpentligvis merket bedring nå. Jeg kan ihvertfall rapportere at jeg får mer og mer kontroll. Etter noen uker begynte jeg å merke bedring og klarte å slappe av og tenke at det ville gå seg til. Det er nå 5,5 uker siden fødsel og jeg trener muskelen hver dag. Kjenner jeg får mer kontroll og klarer kanskje holde igjen en fis i noen sekunder. Sliter desverre fremdeles med å holde igjen avføring, og er det diare har jeg null sjanse. MEN det er bedring hver dag så jeg tror nok at jeg kommer tilbake til normalen etter enda mer trening 😊 Anonymkode: bdde5...9a3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #20 Skrevet 9. november 2020 Noen mulighet for at du fremdeles er her ts? Eller andre med erfaringer med lignende erfaring. Jeg har det helt likt som ts. Det er fem dager siden fødsel. Jeg er så redd for at dette blir et varig problem:-( hadde vært fint å høre hvordan det går med deg ts etter så lang tid. Anonymkode: 064ad...a8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå