Gå til innhold

overgang kitten/adult-fôr

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

...bør denne overgangen skje like gradvis som ved bytte fra ett merke til et annet? Vi har tenkt å fortsette med samme "fôr-serie".

Ellers lurer jeg på om katten kan/bør få vanlig adult-fôr det første året selv om han blir kastrert ganske snart? Årsaken til at jeg ønsker dette er at han jo ikke er ferdig utvokst ennå, og at light/kastrat-for kanskje blir litt i næringsfattigste laget?

på forhånd takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der kan nok være greit å la overgangen være gradvis. Selvom det er samme fôr-serie så er jo sammensetningen en annen. Var iallfall det jeg har gjort hos mine katter da de var rundt ett år.

Er litt usikker på det med kastrasjon og fôr... Mine katter ble kastrert ved halvtårs alderen og de fikk som sagt kitten-fôr til de var rundt ett år. Men dette kan du jo snakke med dyrlegen som skal kastrere katten om. Lykke til! :-)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har akkurat gått over fra kattungefor til voksenfor, blandet foret sammen de første dagene - men den første dagen med bare voksenfor ble for brå for kattepus, stakkars...han har en tendens til å kaste i seg maten, og siden bitene er større for voksne klarte vel ikke systemet å fordøye det. Det kom i hvertfall ufordøyd opp igjen...

Overgansperioden bør nok gå over litt tid, vil jeg tro.

K

Gjest Anonymous
Skrevet

vi gikk rett på voksenfor vi... har hatt mange katter i mitt liv, og vi har bestandig gått rett på voksenfor når vi har fått katten i hus. Har aldri hatt syke eller dårligere katter for det.

Faktisk, vi prøvde gradvis overgang en gang på ene pusen.. Han ble dårlig og kastet opp, nektet nesten tilslutt og spise foret. Dette problemet har vi ikke hatt når vi går rett på voksenfor. Er jo bare størrelsen og mengden det går på egentlig..

Gjest onyx, i.i.
Skrevet

Jeg blandet bare siste rest av kittenforet inn i den nye maten når vi gikk over til adult. Gikk helt fint det.

Hvorvidt du skal begynne med light/kastratfôr er derimot vanskligere å avgjøre. Det avhenger utrolig mye av katten din. Uansett kan du godt vendte med å bytte til voksenfôr til katten er ca. året, uavhengig av om han er kastrert eller ikke. Så må du bare vurdere. Er katten ute eller inne? Og hvor aktiv er han? Legger han lett på seg?

Jeg ville begynt med vanlig voksenfor og så vurdert om katten trenger mer eller mindre næring. Min kastrerte hann får vanlig voksenfôr, men har vurdert et rikere fôr fordi han er relativt mager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...