Gå til innhold

Åpner du ventiler når du fyrer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et 50 år gammelt hus og en ny ovn. Fyrer hele døgnet egentlig, og da blir det tett luft. Det føles faktisk som om det ikke er oksygen igjen, litt beklemmende. Ovnsfolka advarte oss mot det og sa at vi burde åpne ventiler når vi fyrer. Men det virker jo litt...dumt. Å slippe inn kald luft når man driver med oppvarming? Hva gjør dere?

Anonymkode: 622d1...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ventilene bør jo være åpen hele tiden for å unngå kondens og derav eventuelle fuktskader.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ventilene er alltid oppe. Trenger luftsirkulasjon. 

Anonymkode: 31143...976

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilene skal være åpne i alle rom døgnet rundt. I tillegg bør man lufte godt ved å åpne vinduer i 5 minutter eller mer, noen ganger pr dag.

Anonymkode: 31d96...bd3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av huseieren min om å lukke ventilene, ellers så kunne jeg ikke ha ovnen på inne, fordi det blir så dyr strømregning... hmm... 

Anonymkode: 9800f...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed av huseieren min om å lukke ventilene, ellers så kunne jeg ikke ha ovnen på inne, fordi det blir så dyr strømregning... hmm... 

Da kan du fortelle ham at fuktskader er dyrere. Du kommer til å ende opp med migrene om du skal ha lukka ventiler hele tiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kan du fortelle ham at fuktskader er dyrere. Du kommer til å ende opp med migrene om du skal ha lukka ventiler hele tiden.

Jeg sa til han at det var jo viktig med god luft i leiligheten. Men da sa han bare at hvis strømregningen ble så dyr igjen måtte jeg begynne å betale strømmen selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, i teorien kan man snakke om fuktskader. Men i praksis er luftfuktigheten lav lel. Og åpne ventiler gir trekk og vesentlig redusert temperatur. 

Anonymkode: 622d1...a70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor kaldt det er. I utgangspunktet er ventilene åpne, men når gradestokken kryper godt under null og/eller det blåser rett inn gjennom en ventil, lukker jeg. Å fryse hjemme er ikke et alternativ. Huset råtner ikke på rot av at jeg har ventiler periodevis lukket.

Anonymkode: 865c2...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...