AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #1 Skrevet 24. januar 2019 Hei. Jeg har en halvbror som er 10 år mindre enn meg, han er 15 år. I over flere år har han hengt med gode venner som kommer fra stødige og trygge familier i nærområdet. De siste årene har han byttet ut en del av vennene sine, og havnet i feil miljø. Det startet med at de stjal opp hverandre til å gjøre fantestreker, så ble han tatt for nasking på dagligvarebutikken noen ganger for et par år siden, men for en uke siden ble han tatt for fyllekjøring med kompisen sin som også er 15. Tre dager etterpå ble han tatt for stjeling av klær til over 1000 kr på et kjøpesenter og er nå utvist derifra. Dette tar så feil retning. Politiet er selvfølgelig involvert, da han begynner å ha en del saker på seg allerede. Moren hans og pappa har dialog med politiet ang sakene, og følger opp sammen med politiet på dette. Likevel er det veldig vanskelig å følge opp en 15 åring som har muligheter til å skaffe seg penger, dop, drikke eller hva det skulle være uten noe problem. Hvor han får penger fra aner jeg ikke, men han får ikke ukepenger e.l. da mor og far heller kjøper selve tingen han har bruk for, som et tiltak for å unngå at penger brukes på alkohol, rusmidler eller hva det skulle være. Han har plutselig skaffet seg en klokke til 2000 kr, klær og sko til mer enn det han har tilgang på eller kunnet skaffet seg via salg/kjøp av andre eiendeler. Han har en diagnose som gjør at han ikke har impulskontroll, er lett påvirkelig og tenker ikke over konsekvenser. Så kan dette brukes som unnskyldning til en viss grad, men kun til en viss grad. Han er 15 år, og jeg er utrolig fortvilet over situasjonen, da jeg ikke bor sammen med han og kan være med å følge opp på samme måte. Jeg ønsker gjerne å bidra med det jeg kan, og lurer på om noen har erfaring eller råd til hvordan man kan gå frem for å få snudd tankegang og verdier slik at han kommer seg unna dette før det går lenger. Anonymkode: b0d5f...015
Snabeltann Skrevet 24. januar 2019 #2 Skrevet 24. januar 2019 Kan du eller foreldrene dine fortelle om mistanken til kontaktlærer eller skolehelsesøster? De kan evt få hjelp av Bup, barnevern.... Når det gjelder rus er det enkelt. La foreldrene dine Kreve at han tar en urinprøve, og lever til testing på legekontoret. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå