Gå til innhold

Er barnefaren litt hysterisk eller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt er barnet? Ville ikke brukt et slikt akebrett til barn under 5 år. 

Akemattene er fine å ha i bilen og tar lite plass, mye bedre en ufo akebrett. Ville kjøpt en akematte sånn som denne https://www.jollyroom.no/fritid-hobby/vinterlek/akematter/stiga-snow-flyer-l-rod 

Anonymkode: 277e8...a59

På akebrettet står det fra 3 år. Min gutt er 7 år da.

Ja har faktisk sett på sånn akematte de ser greie ut men er dessverre mye dyrere. UFO akebrettet kostet 80 kr så det gikk greit å kjøpe,men 300 kr har vi ikke råd til akkurat nå hvertfall.

Anonymkode: dc933...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler blåmerker, beinbrudd, skrubbsår, ufo akebrett, steinkasting, epleslang, potetkanon, raketter og kinaputter. En gutt blir ingen mann av å få dukker, bli kalt "hen" og nektes akebrett. Kjøp også hagle så tidlig som mulig samt ATV eller crosser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Voffe skrev:

Jeg anbefaler blåmerker, beinbrudd, skrubbsår, ufo akebrett, steinkasting, epleslang, potetkanon, raketter og kinaputter. En gutt blir ingen mann av å få dukker, bli kalt "hen" og nektes akebrett. Kjøp også hagle så tidlig som mulig samt ATV eller crosser.

Det voldsomt til overdrivelse da! Han fikk ikke ett eneste merket av å bruke det akebrettet,han fikk en gøy akedag med gledeshyl og latter :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det voldsomt til overdrivelse da! Han fikk ikke ett eneste merket av å bruke det akebrettet,han fikk en gøy akedag med gledeshyl og latter :)

Jeg var ikke ironisk. Jeg er dønn seriøs. Gjelder barn av begge kjønn forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har akebrett med ratt også men når han skal til far så blir han hentet på skolen,å der er det ikke lov med så store akebrett. Å når vi skal på hyttetur å må sitte på med andre pga vi ikke har bil,så blir ratt akebrett altfor stort å ta med. Mens UFO akebrettet tar lite plass å er kjempe gøy.

Sønnen min på 9 år fikk Hamax akematte til jul. Han mente selv denne var skummel da han ikke kunne styre, fikk høy fart og følte null kontroll. Han får ikke ta med dette på skolen da man kan risikere at ulykker skjer i friminutt uten voksne tilstede. Hva hvis han krasjer i et tre, et annet barn eller bare faller bakover i isete bakke og slår hodet uten at noen oppdager at han blir liggende igjen? Barn kan løpe fra når det ringer inn og så fanges ikke ulykken opp tidsnok.

Var jeg deg ville jeg latt barnet kose seg med UFO akebrettet hos deg, men ville brukt hjelm ved aking med sånne ukontrollerbare brett. Ville ikke sendt dette med barnet uten at det var kontroll på bruken i form av voksne tilstedeværende. Han kan fint ha et rompeakebrett på skolen som gir mindre fart og risiko - det tar ikke stor plass.

Greit at far er helgepappa, men han er uansett barnets far og det å kalle han hysterisk for høyst relevante bekymringer synes jeg blir respektløst overfor far. Flott at han informerer deg om dette all den tid du åpenbart ikke hadde fått med deg at UFO akebrett er svært omdiskuterte nettopp på grunn av ulykkesstatistikken rundt bruken av de. Og da snakker vi alvorlige ulykker.

Anonymkode: 9b698...fdb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 9 år fikk Hamax akematte til jul. Han mente selv denne var skummel da han ikke kunne styre, fikk høy fart og følte null kontroll. Han får ikke ta med dette på skolen da man kan risikere at ulykker skjer i friminutt uten voksne tilstede. Hva hvis han krasjer i et tre, et annet barn eller bare faller bakover i isete bakke og slår hodet uten at noen oppdager at han blir liggende igjen? Barn kan løpe fra når det ringer inn og så fanges ikke ulykken opp tidsnok.

Var jeg deg ville jeg latt barnet kose seg med UFO akebrettet hos deg, men ville brukt hjelm ved aking med sånne ukontrollerbare brett. Ville ikke sendt dette med barnet uten at det var kontroll på bruken i form av voksne tilstedeværende. Han kan fint ha et rompeakebrett på skolen som gir mindre fart og risiko - det tar ikke stor plass.

Greit at far er helgepappa, men han er uansett barnets far og det å kalle han hysterisk for høyst relevante bekymringer synes jeg blir respektløst overfor far. Flott at han informerer deg om dette all den tid du åpenbart ikke hadde fått med deg at UFO akebrett er svært omdiskuterte nettopp på grunn av ulykkesstatistikken rundt bruken av de. Og da snakker vi alvorlige ulykker.

Anonymkode: 9b698...fdb

På skolen får han ikke lov å ha med UFO akebrettet nei,må ha litt kontroll når han bruker det.

Selv om noen har skadet seg på ett akebrett så betyr det ikke at akebrettet er farlig! En må bare bruke det med voksne til stedet! Selvsagt har jeg hørt om at der skjedd ulykker med det akebrettet;men det har skjedd mange ulykker med andre akebrett også kan ikke forby han å leke med akebrett bare pga det! Snakk om å være hysterisk! 

Jo far er hysterisk når han prøver å nekte sønnen å få bruke sitt nye akebrett! Det er ikke farlig om en bare tar noen forhåndsregler! Hjelm er virkelig ikke en av de! Men å sikre at det langt unna veien og at han ikke kan krasje i noe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener man skal kaste UFO akebrettet fordi bare barn skader seg med dem iblant...mener dere også at man bare skal skrote eller selge bilen? Kutte ut alt som har med elektrisitet og flammer å gjøre? For her snakker vi virkelig store skader om man er uheldig. 

Anonymkode: 27203...cb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFO-brettet kan være farlig, ja, har selv fått meg en flyvetur på det. Min egen skyld, som akte ned et svingete elveleie, og ikke skjønte at UFOen ikke ville følge svingen, men ta snarveien over kanten i stor fart. Hadde jeg holdt meg til en fin, rett-fram bakke uten hindringer så hadde det gått helt greit. 

Så, min mening er at selve brettet er ikke farlig, men hvor det blir brukt har mye å si. TS høres ut som en oppegående mamma, som lar ungen kose seg i en ufarlig bakke, der det ikke engang var andre barn til stede. Så kan andre brett benyttes i mer krevende bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine eldste hadde ufo akebrett. Skjedde ikke noen flere ulykker med disse, enn med de andre akebrettene de hadde. Type akebrett med styre. Og når jeg snakker om ulykker i våre tilfeller, snakker jeg om å ramle av, hoppe litt, få noen blåmerker osv. 

Man har null styring på ufo brettene, men det er også derfor de er såpass hysterisk morsomme. Har kost meg masse på dem jeg også. Det gjelder bare å finne rette stedet å bruke dem på. For eksempel stedet som TS nevner. 

Mange nevner stiga skikjelker som tryggere. Man har kanskje litt mer styring på dem, men senest uka som var, var det ei litt eldre jente som skadet seg stygt på en slik her i nærmiljøet. De er også tyngre, slik at om man kjører ned noen med dette i akebakken, kan man gjøre større skade, enn med et ufo akebrett. 

Snakket også med far til ei venninne av det ene barnet mitt. Han følte seg som verdens dårligste far, da den ene datteren hadde rent på et akebrett med styre, men fått litt mer fart enn planlagt, flydd over en tursti og krasjet i et tre. Jentungen brakk det ene benet. Det som var bra med den ulykken, var at det skjedde mens faren var der og kunne frakte med seg jentungen til sykehuset. Og det er slikt som kan skje når man koser seg i bakken.

Ulykken med den litt eldre jenta var jo litt verre, da det ikke var noen voksne til stede da det skjedde.

La gutten kose seg på ufo akebrettet under trygge omgivelser. Elsker den type akebrett selv. Lær ham litt grunnleggende regler om aking. Man aker ikke på vei, man venter på tur, man går opp ved siden av aketraseen, man krasjer ikke i andre med vilje, man tar hensyn og koser seg masse. Noen blåmerker vil det kanskje bli når snøen er hardpakket og det går mot milde dager og kalde netter, men det er en del av leken. Det tåler man. Og skulle man brekke ei hand, en arm eller et ben, så leges det som regel fint. Og holder han seg til reglene du setter opp, er sjansen for større ulykker liten. 

Endret av Kontorotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at det er lite konstruktivt å kalle far hysterisk fordi han bryr seg om sikkerheten til barnet deres. Det er ikke noe bra utgangspunkt for kommunikasjon.

Jeg kan forstå ham, da jeg har akt mye på sånn brett selv og hørt om ulykker. Samtidig høres det ut som du tar forhåndsregler og da tenker iallfall jeg at det er greit. Så lenge du er til stede og du ser at akebakken er åpen og trygg, altså at han ikke kan ake ut i en vei eller i et tre, så tenker jeg at det er helt greit. Og jeg er veldig sikkerhetsbevisst og sikker det noen andre vil kalle hysterisk (som jeg igjen synes er utrolig nedlatende og slem måte å snakke om noen som bare har omsorg)

Dette bør du si til barnefar. Takke for at han bryr seg og informerer og forklare at du derfor ikke lar han ta det med på skolen og at han aker når duer med og i en trygg bakke. Det mener jeg må være et godt kompromiss der sønn får akt men er trygg og far blir beroliget.

Falle av akebrettet og slå hode kan vel skje med alle akebrett. SÅ himla høy fart får man vel ikke i en vanlig akebakke. 

Anonymkode: c139d...339

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først må jeg si at det er lite konstruktivt å kalle far hysterisk fordi han bryr seg om sikkerheten til barnet deres. Det er ikke noe bra utgangspunkt for kommunikasjon.

Jeg kan forstå ham, da jeg har akt mye på sånn brett selv og hørt om ulykker. Samtidig høres det ut som du tar forhåndsregler og da tenker iallfall jeg at det er greit. Så lenge du er til stede og du ser at akebakken er åpen og trygg, altså at han ikke kan ake ut i en vei eller i et tre, så tenker jeg at det er helt greit. Og jeg er veldig sikkerhetsbevisst og sikker det noen andre vil kalle hysterisk (som jeg igjen synes er utrolig nedlatende og slem måte å snakke om noen som bare har omsorg)

Dette bør du si til barnefar. Takke for at han bryr seg og informerer og forklare at du derfor ikke lar han ta det med på skolen og at han aker når duer med og i en trygg bakke. Det mener jeg må være et godt kompromiss der sønn får akt men er trygg og far blir beroliget.

Falle av akebrettet og slå hode kan vel skje med alle akebrett. SÅ himla høy fart får man vel ikke i en vanlig akebakke. 

Anonymkode: c139d...339

Takke han for at bryr seg om sin egen unge?? Nei vet du hva! Jeg ga klar beskjed til far om at her hjemme er det jeg som bestemmer hva han får lov å jeg syns akebrettet er helt greit å bruke. Men at han må gjerne ha andre regler når barnet er hos han.

Jeg er så møkkalei av at han prøver å bestemme når småen er hos meg. Han er helt hysterisk å mener at sønnen vår ikke kan leke rett utenfor huset alene engang. Å han holdt på å fly i taket når småen fortalte at han hadde vært hjemme en time alene. Far mener han er aaaaaltfor liten til det,han er jo bare 7 år. Jeg har gitt han klar beskjed om å ikke blande seg,en 7 åring er mer enn stor nok til å være alene hjemme litt og leke litt alene rett utenfor huset mens jeg lager middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFO kan være farlig, vanlig akebrett kan være farlig, rattkjelke kan være farlig, ski, slalåmski, snowboard osv. Men det får da være måte på. Så lenge det var langt unna trafikkert vei og i relativt myk snø skjønner jeg virkelig ikke problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akebrett av denne typen er den ultimate måten å lære seg fysikk i praksis. De får stor fart, spinner rundt, får oppleve tap av kontroll og faller ofte av. Blåmerker = lærdom. Barn som har fått kjent fysikken på kroppen blir de beste sjåførene. 

Anonymkode: c3563...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...