Gå til innhold

Høy fuktighet i leilighet. Rettigheter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leier en 60 kvm kjellerleilighet (fra 2005) med to småbarn. Har bodd her siden begynnelsen av September i fjor. Helt siden jeg flyttet inn har luftfuktigheten inne vært svært høy. Jeg bruker tørketrommel, lufter daglig og har alltid på vifta når jeg lager mat. Jeg kan ikke nok om ventilasjon og slikt men jeg vet at ventilasjonen over vinduet er åpen. Det har også blitt dobbelsjekket nylig. Det dugger i vinduene hver morgen, ikke bare litt men såpass mye at det nærmest renner fra vinduskarmene. Et av to soverom har fått soppskader i vinduskarmen. Vi sover alle tre på samme soverom nå, fordi jeg ikke ønsker å ha barnet sovende utenfor vinduet med sopp. Minste barnet har utviklet astma nylig og behandles med inhalator. Vi har ikke astma i familien og barnet har ikke allergier. Jeg vil tro at det har en sammenheng med inneklimaet her. 

Jeg har tatt det opp med huseier tidligere, flere ganger. Skriftlig! Jeg har vist leiligheten og han har selv observert hvor mye vinduet dugger utenfra. Han får nærmest sjokk han kommer inn..

Jeg får svar om at jeg må:

Slutte å bruke gardiner (for da vil ikke luften sirkulere) samt kjøpe ny tørketrommel. Det har jeg ikke råd til.. Det er heller ingenting galt med den jeg har. Min mor som har hatt tørketrommelen tidligere har aldri hatt problemer med den og fuktighet. 

Har fått lov til å låne en avfukter og hatt den her i snart 1 døgn. Sånn avfukter med slange. Det bråker fælt og halve dagen går på å holde det minste barnet vekk fra den. Halve bøtta er allerede full av vann.

Hva er neste tenker jeg? Dusje i kaldt vann? Ikke bruke komfyr og kjøpe ferdigmat?

Jeg er bundet til leieavtalen i 1 år, dvs til begynnelsen av Semptember i år. Jeg ønsker å flytte ut før det. Jeg kan ikke bo her lengre. Ihvertfall ikke med små barn. Selv våkner jeg med tett nese hver morgen og har konstant hodepine. 

Så nå lurer jeg på hva slags rettigheter jeg har? Hva med depositumet? Jeg aner ikke hvor fuktigheten kommer fra og jeg gjør alt riktig ift lufting, tørking og kjøkkenvifta. Hva mer kan jeg gjøre for å begrense skader fra fuktighet? 

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil bo her etter leieavtalen og helst flytte før på grunn av helsa vår.

Hva kan jeg kreve av utleier? Betaler full leie og har alltid betalt på tide.

Anonymkode: f0731...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huseier har plikt til å holde utleieobjektet i kontraktsmessig stand. Dårlig inneklima og sopp er ikke i kontraktsmessig stand, og noe utleier må utbedre uansett hva det koster. Utleier er like bundet av kontrakten som deg.

Inntil utleieobjektet er i kontraktsmessig stand kan du holde igjen leien på egen konto.

Problemet for deg er å bevise at boligen er helseskadelig og utbederinger må gjøres. Her kan du leie inn et firma som lager en rapport. Det koster noen tusenlapper, men dette kan du trekke fra på husleien hvis du har rett. Du kan også trekke fra en forholdsmessig del av husleien du allerede har betalt. F.eks er et ubukelig soverom verdsatt til omtrent 20-25% av leien. Inneklima er litt vanskeligere å tallfeste, men omtrent det samme der.

Anonymkode: 71f0f...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muggsopp er veldig helseskadelig og nettopp astma er en av sykdommene man kan utvikle. Dette må tas på alvor. 

Det finnes forskjellige typer tørketrommel. En type er kondenstørketrommel der du har en slange eller en beholder som tømmes for vann. Den andre typen er utluft der den varme luften normalt føres ut av huset gjennom en luftslange. Dersom det er sistnevnte du har men ingen slange ut av huset vil det bli veldig høy luftfuktightet innendørs. 

Et raskt søk på "leie bolig muggsopp":
https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/705/Mugg-og-sopp.aspx
https://jushjelpa.no/muggsopp/
https://www.ung.no/oss/rett/63789.html
https://www.itromso.no/nyheter/Forbrukertips/article403772.ece

Anonymkode: 717df...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...