AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #1 Skrevet 24. januar 2019 Jeg synes det er direkte frekt å komme uanmeldt uten en oppmerksomhet med også forvente servering.. Greit å servere makaroni med ketchup/tomatsaus? Eller burde jeg åpne en helt ny pakke kyllingfilet som var beregnet til lørdagsmiddag? Anonymkode: 05cab...31c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #2 Skrevet 24. januar 2019 Kunne fått en kopp kaffe, vann eller te. Thats it, med mindre man skulle lage noe mat uansett... Anonymkode: 153f1...587 35
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #3 Skrevet 24. januar 2019 Hadde åpnet kyllingfileten, men hvis det var sånn til stadighet og man aldri fikk servert stort hos vedkommende, så hadde jeg kanskje begynt å bli kjip. Anonymkode: fda0e...494 8
Elán Skrevet 24. januar 2019 #4 Skrevet 24. januar 2019 Hadde jeg fått uanmeldt besøk, så ville jeg tilbydd personen litt av maten jeg laget til meg selv. Om det så var ei halv pølse og en dæsj potetmos. 33
kvinne35+ Skrevet 24. januar 2019 #5 Skrevet 24. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er direkte frekt å komme uanmeldt uten en oppmerksomhet med også forvente servering.. Greit å servere makaroni med ketchup/tomatsaus? Eller burde jeg åpne en helt ny pakke kyllingfilet som var beregnet til lørdagsmiddag? Anonymkode: 05cab...31c I andre land og kulturer er det helt vanlig med uanmeldte besøk men da pleier gjesten ta med seg kaffe og kake til verten, men her i norge så er det regnet som vanlig folkeskikk å bli invitert eller spørre etter invitasjon før man tropper opp i døren. Jeg ville nok spurt om ikke vedkommende kunne sende en sms noen timer i forkant neste gang og høre om det passer og om det blir noe mat. 6
Jerry Lee Skrevet 24. januar 2019 #6 Skrevet 24. januar 2019 Til ubedte gjester serverer du akkurat det du føler for. Ingen kan forvente slottsmiddag når de ikke er bedt til det. Er det ikke godt nok det de får og de blir furtne får de heller gå til Mc D. Blir glad for brødskiver bare hos folk, jeg. 18
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #7 Skrevet 24. januar 2019 Kommer det uanmeldt besøk (skjer heldigvis nesten aldri lengre da jeg har kjørt hard linje noen år) sier jeg bare "så hyggelig å se deg, nå må jeg på butikken/trening/innom jobb, kan vi ikke ringes i forkant neste gang, så slipper du en bomtur?" Anonymkode: 6324c...4a9 7
Em11mily Skrevet 24. januar 2019 #8 Skrevet 24. januar 2019 8 minutter siden, Elán skrev: Hadde jeg fått uanmeldt besøk, så ville jeg tilbydd personen litt av maten jeg laget til meg selv. Om det så var ei halv pølse og en dæsj potetmos. Akkurat som om jeg skulle sagt det selv , kommer man uanmeldt får man ta det som blir servert 🙂 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #9 Skrevet 24. januar 2019 Jeg ville bestilt take away eller foreslått at vi dro på cafe. Hadde ikke servert makaroni nei. Du kan vel kjøpe ny kylling til helgen evt? Anonymkode: 2e81d...443 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #10 Skrevet 24. januar 2019 Kommer noen uanmeldt, ordner jeg drikke (kaffe, te, vann), men ingenting spiselig. Det kan de ikke forvente når jeg ikke er forberedt. Anonymkode: 50e9f...656 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #11 Skrevet 24. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville bestilt take away eller foreslått at vi dro på cafe. Hadde ikke servert makaroni nei. Du kan vel kjøpe ny kylling til helgen evt? Anonymkode: 2e81d...443 Men når man allerede har spist selv? Er jo mett? Hvorfor skal jeg kjøpe ny kylling når den var kjøpt inn til et besøk? Upraktisk å åpne en stor pakke når det bare er en som eventuelt skulle spise av den eller? Anonymkode: 05cab...31c 8
Populært innlegg Sirah Skrevet 24. januar 2019 Populært innlegg #12 Skrevet 24. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men når man allerede har spist selv? Er jo mett? Hvorfor skal jeg kjøpe ny kylling når den var kjøpt inn til et besøk? Upraktisk å åpne en stor pakke når det bare er en som eventuelt skulle spise av den eller? Anonymkode: 05cab...31c Hvorfor skal du lage mat til denne personen om du allerede har spist selv? 60
Gjest Gagaen Skrevet 24. januar 2019 #13 Skrevet 24. januar 2019 14 minutter siden, kvinne35+ skrev: I andre land og kulturer er det helt vanlig med uanmeldte besøk men da pleier gjesten ta med seg kaffe og kake til verten, men her i norge så er det regnet som vanlig folkeskikk å bli invitert eller spørre etter invitasjon før man tropper opp i døren. Jeg ville nok spurt om ikke vedkommende kunne sende en sms noen timer i forkant neste gang og høre om det passer og om det blir noe mat. Det er ikkje så lenge sidan det var vanleg å gå på uanmeldt besøk her i Norge og, og eg ynskjer den skikken attende Det er ein uting at folk TRUR dei er så viktige og travle at dei ikkje har tid til ein gjest i nokre minutt.
Muskath Skrevet 24. januar 2019 #14 Skrevet 24. januar 2019 Hvis du allerede har spist selv ville jeg servert kaffe med noe til, det du har i huset. Ispinne, litt frukt, sjokolade, evt ristet brød med syltetøy. 12
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #15 Skrevet 24. januar 2019 De får bite i bordet og rape....... Anonymkode: ac065...8cd 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #16 Skrevet 24. januar 2019 1 minutt siden, Gagaen skrev: Det er ikkje så lenge sidan det var vanleg å gå på uanmeldt besøk her i Norge og, og eg ynskjer den skikken attende Det er ein uting at folk TRUR dei er så viktige og travle at dei ikkje har tid til ein gjest i nokre minutt. Kanskje det men det var også så at på den tiden da denne tradisjonen var her så var det også mye fordi husmødrene var hjemmeværende og de gikk på besøk til hverandre med barn og alt som var og satt med strikketøyet men skravla gikk. Nå er man på jobb 8timer til dagen, resten av tiden er det transport t/r jobb, levere og hente barna og så lage middag til ungene, skifte bleier og begynne på legge prosjektet før man synker sammen i sofaen for 1-2timer bare mor og far. Så det er ikke så rart at det fantes en annen tradisjon da det også var en annen tid og den tiden får vi dessverre ikke tilbake da kravene bare blir høyere og høyere til at man skal prestere max på alle plan og dermed ikke har særlig med tid til overs i døgnet til å prøve å presse inn uventete gjester mellom det tette programmet etter at man kommer hjem utpå ettermiddagene med trøtte og grinete barn som trenger både mat og bad. Hvis vi kunne fått tilbake at samfunnet la mer til rette for hjemmeværende mødre når man hadde mer enn tre barn under skolealder så skulle dette vært en veldig fin tradisjon å få tilbake men dessverre er det bare en fjern drøm. Anonymkode: 5f5fa...beb 15
SoWhat? Skrevet 24. januar 2019 #17 Skrevet 24. januar 2019 Hva mener du med å forvente servering? Jeg hadde aldri i livet servert makaroni med ketsjup. Herregud, så mye stolthet har jeg, at skulle jeg først servert noe så hadde det blitt mer ordentkig mat. Hadde faktisk vært glad om jeg hadde hatt noe ordentlig å servere som var så enkelt. Norsk gjestfrihet sier jeg bare.... 5
Vinky Skrevet 24. januar 2019 #18 Skrevet 24. januar 2019 Er det en person som komme hele tiden? Hvem er dette? Hvis du har spist selv, så trenger du jo ikke å lage noe mat? 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #19 Skrevet 24. januar 2019 11 minutter siden, Gagaen said: Det er ikkje så lenge sidan det var vanleg å gå på uanmeldt besøk her i Norge og, og eg ynskjer den skikken attende Det er ein uting at folk TRUR dei er så viktige og travle at dei ikkje har tid til ein gjest i nokre minutt. Jeg synes det er en uting at folk tror de er så viktige at andre skal legge vekk planene sine og underholde dem når de ikke har hatt folkeskikk nok til å si fra på forhånd engang. Anonymkode: 9ae5d...565 21
Djungelvrål Skrevet 24. januar 2019 #20 Skrevet 24. januar 2019 Fra gammelt av serverte man gjester budne og ubudne det beste man hadde selv om det betød at man selv hadde lite og kanskje sultet. Litt annerledes idag. Jeg ville kviet meg for å servere noen noe så simpelt som pasta med ketsjup men kunne bare sagt at det er dette jeg har. vil du ha? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå