AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #1 Skrevet 24. januar 2019 Jeg søker særskilt opptak da jeg opplevde bortgang av en person i svært nær relasjon, og etter dette har måttet gå i terapi for flere psykiske lidelser. Er redd det ikke vil gå igjennom særskilt opptak. Har noen erfaringer der hvor man har kommet inn og hva har begrunnelsen vært? er diabetes type 1 også noe man kan få særskilt opptak ved? Anonymkode: 965c2...479
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #2 Skrevet 24. januar 2019 Sitat For å få særskilt vurdering, må du dokumentere at du kunne mer da du gikk på videregående skole enn karakterene dine viser, og at dette skyldes spesielle forhold. Det er de faktiske kunnskapene du hadde da du gikk på videregående skole som skal vurderes. Det at du kunne ha fått bedre karakterer dersom situasjonen din var annerledes, gir ikke grunnlag for særskilt vurdering. Spesielle forhold kan være funksjonshemming, sykdom, at du har vært utsatt for en ulykke eller andre uforutsette hendelser, eller at du har et annet morsmål enn norsk og har fullført videregående skole i Norge med kortere botid enn 6 år. Dette skriver Samordna opptak. Spørsmålet blir altså om du kunne mer enn du fikk vist av karakterene, ikke om du kunne fått bedre karakterer om situasjonen din var annerledes. Sykdommen, tapet og de psykiske utfordringene gir med andre ord ikke automatisk adgang til særskilt grunnlag. Jeg vil anta at du må på et eller annet vis sannsynliggjøre at du kan mer enn det karakterene dine viser... Anonymkode: 2cc33...5db 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #3 Skrevet 24. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skriver Samordna opptak. Spørsmålet blir altså om du kunne mer enn du fikk vist av karakterene, ikke om du kunne fått bedre karakterer om situasjonen din var annerledes. Sykdommen, tapet og de psykiske utfordringene gir med andre ord ikke automatisk adgang til særskilt grunnlag. Jeg vil anta at du må på et eller annet vis sannsynliggjøre at du kan mer enn det karakterene dine viser... Anonymkode: 2cc33...5db Ja har lest det flere ganger, men lurte på om noen hadde erfaring med hva de faktisk tar inn..:) Anonymkode: 965c2...479
rox Skrevet 25. januar 2019 #4 Skrevet 25. januar 2019 Jeg sliter med dobbeltsyn. Både operasjoner og briller har hjulpet meg i liten grad. Sjelingen blir verre når jeg er sliten i øynene. Derfor er lange eksamensperioder generelt utsatt, pluss at det ikke akkurat hjelper med utsatt tid på eksamen.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #5 Skrevet 26. januar 2019 9 timer siden, rox skrev: Jeg sliter med dobbeltsyn. Både operasjoner og briller har hjulpet meg i liten grad. Sjelingen blir verre når jeg er sliten i øynene. Derfor er lange eksamensperioder generelt utsatt, pluss at det ikke akkurat hjelper med utsatt tid på eksamen. Men ble du tatt inn på særskilt opptak? Anonymkode: 965c2...479
rox Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Men ble du tatt inn på særskilt opptak? Anonymkode: 965c2...479 Ja. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #7 Skrevet 30. januar 2019 På 24.1.2019 den 15.28, AnonymBruker skrev: Jeg søker særskilt opptak da jeg opplevde bortgang av en person i svært nær relasjon, og etter dette har måttet gå i terapi for flere psykiske lidelser. Er redd det ikke vil gå igjennom særskilt opptak. Har noen erfaringer der hvor man har kommet inn og hva har begrunnelsen vært? er diabetes type 1 også noe man kan få særskilt opptak ved? Anonymkode: 965c2...479 Kan ikke se for meg hvorfor man skulle få særskilt opptak pga. diabetes type 1. Har selv dette, men har aldri hatt utfordringer faglig knyttet til denne sykdommen. Anonymkode: 252f0...db2 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #8 Skrevet 30. januar 2019 Jeg mistet min mor etter å ha brukt mye tid på å pleie henne hjemme samtidig som jeg gikk skole. (hun ville dø hjemme) Jeg kom ikke inn på særskilt opptak. Diabetes skjønner jeg ikke hvorfor du nevner engang. Anonymkode: 1a66f...8f4 6
The Kitten Skrevet 30. januar 2019 #9 Skrevet 30. januar 2019 Basert på det du skriver forstår jeg ikke hvorfor du tror du kommer inn på særskilt opptak. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #10 Skrevet 31. januar 2019 On 1/24/2019 at 3:28 PM, AnonymBruker said: Jeg søker særskilt opptak da jeg opplevde bortgang av en person i svært nær relasjon, og etter dette har måttet gå i terapi for flere psykiske lidelser. Er redd det ikke vil gå igjennom særskilt opptak. Har noen erfaringer der hvor man har kommet inn og hva har begrunnelsen vært? er diabetes type 1 også noe man kan få særskilt opptak ved? Anonymkode: 965c2...479 Lite sannsynlig. Det er ekstremt strengt og årsakssammenhengen er for vag. Jeg fikk ikke opptak på særskilt grunnlag til tross for langvarig og kronisk sykdom hvor jeg var 0,2 poeng unna opptakskravet. Anonymkode: cdd44...cc1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #11 Skrevet 1. februar 2019 Jeg er diagnostisert med angst, hypokonderl og depresjon, dødslfallet som dreide seg om et søsken skjedde når jeg gikk på VGs. Etter dødsfallet sank karakterene mine betraktelig. Hvis det IKKE skal gjelde for meg, hvem faen kan det gjelde for da?🤭 Anonymkode: 965c2...479
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #12 Skrevet 1. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er diagnostisert med angst, hypokonderl og depresjon, dødslfallet som dreide seg om et søsken skjedde når jeg gikk på VGs. Etter dødsfallet sank karakterene mine betraktelig. Hvis det IKKE skal gjelde for meg, hvem faen kan det gjelde for da?🤭 Anonymkode: 965c2...479 Psykiske lidelser er veldig vanlig blant studenter i dag, så hvis Samordna Opptak skulle ha tatt hensyn til alle som søker om særskilt - ville det ha vært katastrofalt. Da ville alle studenter kommet inn på det de ønsket. Særskilt opptak gjelder for de som har en funksjonshemming, vært utsatt for en ulykke (f.eks trafikkulykke eller arbeidsulykke), sykdom som har vart i lang tid, eller de som har et annet morsmål enn norsk. Dødsfall blir ikke sett på som en uforutsett hendelse. Et dødsfall påvirker ikke karakterene dine i så stor grad, som for eksempel en uforutsett trafikkulykke. Havner du i en trafikkulykke kan du få skader på hjernen, som tilsir at karakterene dine på vitnemålet er lavere enn det nivået du lå på videregående. Jeg synes det er bra at det er så strengt. Du må ikke stresse. Jobb deg heller gjennom sorgprosessen, og ta opp karakterene dine når du føler du har tid og styrke nok. SO har ingen garanti for at karakterene dine hadde vært høyere, om ikke dødsfallet hadde skjedd. Det er ikke for å undertrykke tankene og følelsene dine, men for å forstå hvordan realiteten er. Hvorfor skal folk som opplever uforutsette hendelser få lov til å komme foran andre som virkelig jobber hardt for å komme innpå drømmestudie? Det er noe å reflektere over. Selvom man har psykiske lidelser etter et dødsfall, skal ikke det være en gratis billett for å komme videre. Vet jeg kan være litt hard, men livet er hardt og brutalt. Anonymkode: 67bd3...b3e 9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #13 Skrevet 1. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et dødsfall påvirker ikke karakterene dine i så stor grad, som for eksempel en uforutsett trafikkulykke. Egentlig en ganske merkelig generalisering. For min del, som bare har en forelder, ville tap av eneforsørger satt meg helt ut av kurs. Sannsynligvis mer enn en bilulykke ville gjort. Man må seriøst slutte med å bagatellisere psykisk sykdom. Anonymkode: 08ef6...93e 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #14 Skrevet 1. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er diagnostisert med angst, hypokonderl og depresjon, dødslfallet som dreide seg om et søsken skjedde når jeg gikk på VGs. Etter dødsfallet sank karakterene mine betraktelig. Hvis det IKKE skal gjelde for meg, hvem faen kan det gjelde for da?🤭 Anonymkode: 965c2...479 Det gjelder ikke for deg. Særskilt opptak er ikke for personer som kunne hatt bedre karakterer i andre omstendigheter, det er for de som har kunnskapen men der det av ulike grunner ikke viser seg på karakterene. Selv de som fyller kravet er ikke sikret skoleplass, du skal ha karakterer veldig nært inntakskravet for å få plass, så har studiet poengkrav på 50 og man kommer med 40 poeng så kommer man likevel ikke inn. Anonymkode: ef704...db9 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #15 Skrevet 1. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Psykiske lidelser er veldig vanlig blant studenter i dag, så hvis Samordna Opptak skulle ha tatt hensyn til alle som søker om særskilt - ville det ha vært katastrofalt. Da ville alle studenter kommet inn på det de ønsket. Særskilt opptak gjelder for de som har en funksjonshemming, vært utsatt for en ulykke (f.eks trafikkulykke eller arbeidsulykke), sykdom som har vart i lang tid, eller de som har et annet morsmål enn norsk. Dødsfall blir ikke sett på som en uforutsett hendelse. Et dødsfall påvirker ikke karakterene dine i så stor grad, som for eksempel en uforutsett trafikkulykke. Havner du i en trafikkulykke kan du få skader på hjernen, som tilsir at karakterene dine på vitnemålet er lavere enn det nivået du lå på videregående. Jeg synes det er bra at det er så strengt. Du må ikke stresse. Jobb deg heller gjennom sorgprosessen, og ta opp karakterene dine når du føler du har tid og styrke nok. SO har ingen garanti for at karakterene dine hadde vært høyere, om ikke dødsfallet hadde skjedd. Det er ikke for å undertrykke tankene og følelsene dine, men for å forstå hvordan realiteten er. Hvorfor skal folk som opplever uforutsette hendelser få lov til å komme foran andre som virkelig jobber hardt for å komme innpå drømmestudie? Det er noe å reflektere over. Selvom man har psykiske lidelser etter et dødsfall, skal ikke det være en gratis billett for å komme videre. Vet jeg kan være litt hard, men livet er hardt og brutalt. Anonymkode: 67bd3...b3e Særskilt opptak gjelder mennesker som har vært utsatt for sykdom ulykker ol som du nevner OG (dette glemmer du å nevne): de må dokumentere at ulykken,sykdommen O.l gjorde slik at du kunne fått bedre karakterer hvis situasjonen din hadde vært annerledes. Dette gjelder meg i den aller høyeste grad.. MEN takk for svar uansett. Skal oppdatere dere 20juli🙂 Anonymkode: 965c2...479
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #16 Skrevet 1. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Psykiske lidelser er veldig vanlig blant studenter i dag, så hvis Samordna Opptak skulle ha tatt hensyn til alle som søker om særskilt - ville det ha vært katastrofalt. Da ville alle studenter kommet inn på det de ønsket. Særskilt opptak gjelder for de som har en funksjonshemming, vært utsatt for en ulykke (f.eks trafikkulykke eller arbeidsulykke), sykdom som har vart i lang tid, eller de som har et annet morsmål enn norsk. Dødsfall blir ikke sett på som en uforutsett hendelse. Et dødsfall påvirker ikke karakterene dine i så stor grad, som for eksempel en uforutsett trafikkulykke. Havner du i en trafikkulykke kan du få skader på hjernen, som tilsir at karakterene dine på vitnemålet er lavere enn det nivået du lå på videregående. Jeg synes det er bra at det er så strengt. Du må ikke stresse. Jobb deg heller gjennom sorgprosessen, og ta opp karakterene dine når du føler du har tid og styrke nok. SO har ingen garanti for at karakterene dine hadde vært høyere, om ikke dødsfallet hadde skjedd. Det er ikke for å undertrykke tankene og følelsene dine, men for å forstå hvordan realiteten er. Hvorfor skal folk som opplever uforutsette hendelser få lov til å komme foran andre som virkelig jobber hardt for å komme innpå drømmestudie? Det er noe å reflektere over. Selvom man har psykiske lidelser etter et dødsfall, skal ikke det være en gratis billett for å komme videre. Vet jeg kan være litt hard, men livet er hardt og brutalt. Anonymkode: 67bd3...b3e Legen min har hvertfall konkludert i legeerklæringen min på at dødsfallet hadde alt å si.. krysser fingrene 🙂 Anonymkode: 965c2...479
Gjest Fjeud Skrevet 1. februar 2019 #17 Skrevet 1. februar 2019 For å få særskilt vurdering, må du dokumentere at de faktiske kunnskapene du hadde da du gikk på videregående skole var bedre enn karakterene dine viser. Særskilt vurdering er derfor ikke en ordning for å vurdere en søkers potensial. I praksis betyr dette at det har skjedd noe som har hindret deg i å vise de faktiske kunnskapene dine, som du har vist tidligere. feks. Om du har 6 i matematikk men blir påkjørt noen uker før eksamen og får en 3er der, kan de se bort i fra den. At du hadde potensialet til å få et høyere snitt men ble hindret av diverse utfordringer gir ikke rett, og med tanke på hvor mange som søker om særskilt opptak ville det da gått fra å være basert på karakterer til hvem saksbehandler synes mest synd i.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #18 Skrevet 1. februar 2019 Hvis du opplever et dødsfall i familien et halvt år før eksamen, og pga dødsfallet blir man deprimert, har høyt fravær, konsentrasjonsvansker osv, vil du nok ikke få innvilget Særskilt vurdering. På grunn av at det ikke er sannsynlig at nivået ditt til eksamen var høyere enn karakteren du fikk. Høyt fravær, konsentrasjonsvansker osv gjør at man ikke lærer like mye som man ellers ville gjort, og dermed gjenspeiler den lave karakteren et korrekt nivå. Det er ikke potensialet ditt (hvilket nivå du ville vært på dersom du ikke hadde opplevd dette) som skal vurderes. Men det faktiske nivået du sannsynligvis ligger på i løpet av vgs. Hvis du opplever et dødsfall i familien en uke før eksamen, og går fra 5 i standpunkt ned ti 2 på eksamen, er det større sannsynlighet for at nivået ditt egentlig lå høyere enn 2, men at du pga omstendighetene ikke fikk vist det. Anonymkode: 3bffa...3ab
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #19 Skrevet 1. februar 2019 Spørsmålet er - slik jeg tolker reglene - om du kunne mer enn karakteren enn karakterene viser. Noen ganger kan det være ting som skjer slik at vitnemålet ikke speiler hva kandidaten faktisk kan. Feks at man er kjempeflink i matte men var i en bilulykke to uker før eksamen, som en nevnte som et eksempel. Da kan man kanskje pensum på rams, men klarte ikke å vise det på eksamen fordi man hadde så sterke smerter i foten (feks), At du har opplevd vanskelige ting eller har ulike diagnoser er vel mindre avgjørende her. Jeg forstår at det føles innmari urettferdig, men det er altså reglene, ser det ut som. De bryr seg ikke om hvor synd det er på en eller hvor store utfordringer man har hatt - men om man var flinkere på videregående enn det karakterene viser. Altså, ikke om man KUNNE gjort det bedre hvis man slapp unna problemene. Det virker som du havner i denne kategorien, og da har du ikke rett på særskilt opptak. Jeg forstår som sagt at det føles urettferdig. Det er kanskje urettferdig og. Livet er urettferdig. Hvorfor skulle du få alle disse problemene? Men det er ganske mange som kunne gjort det bedre hvis de hadde sluppet de problemene de har. Det ville blitt veldig vanskelig å vurdere hvem som skulle kvalifisert til særskilt opptak da. Anonymkode: 2cc33...5db 2
Gjest Voiceless Skrevet 1. februar 2019 #20 Skrevet 1. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Særskilt opptak gjelder mennesker som har vært utsatt for sykdom ulykker ol som du nevner OG (dette glemmer du å nevne): de må dokumentere at ulykken,sykdommen O.l gjorde slik at du kunne fått bedre karakterer hvis situasjonen din hadde vært annerledes. Dette gjelder meg i den aller høyeste grad.. MEN takk for svar uansett. Skal oppdatere dere 20juli🙂 Anonymkode: 965c2...479 Det er nettopp dette flere her forsøker å formidle at ikke gjelder. Utgangspunktet for særskilt opptak er at karakterene dine ikke reflekterer kunnskapsnivået ditt da du gikk på videregående. Det er noe helt annet. Særskilt opptak er strengt regulert og bygger på en individuell vurdering av hver søker. Det er svært få som får det innvilget, og i praksis må man ligge rett i underkant av tidligere poenggrenser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå