Gå til innhold

Hvordan ser en vanlig hverdag ut hos dere med små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan en vanlig hverdag ser ut hos dere med barn fra baby til og med 4-5. klasse? Gjør dere mye i hverdagen eller er dere heller litt passive? Hos oss går hverdagen i et kjør, og føler vi ikke har energi til noe særlig. Blir dermed endel tv-titting både på oss og barna etter jobb, skole og barnehage. Føler at vi er de eneste som har det slik og at alle andre er i full rulle med diverse de gjør? 

Anonymkode: e0892...0d5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hjemme med nyfødt baby. Storesøster er i barnehage og pappa på jobb. Skal ha storesøster mer hjemme når vi får søvnen på stell. Når de andre kommer hjem spiser vi middag v bordet sammen og snakker om dagen. Så leker vi litt eller slapper av i sofaen med tv. Så dusjer eller bader vi kanskje barna. Pappan tar gjerne med seg eldsta ut i hagen en tur. Kanskje vi har noen ærend på butikk, da drar vi sammen. Eller så er vi hjemme og suller. Prøver å ikke ha tvn på konstant, hvertfall ikke med høy lyd. Syns det er greit med rolige ettermiddager og kvelder. Nok av stress i barnehagen og på jobb. Eldste legger seg kl 19. 

Anonymkode: 1d3ae...47b

Skrevet (endret)

Vi gjør vel ikke så mye i hverdagen vi heller. Etter vi har kommet hjem på ettermiddagen alle tre er det bare 3timer til leggetid, han er 3år og legger seg klokka 19. Da går sikkert en time +- med på mat, kl 18 settes barne-tv på i en halvtime. Og resten av tiden leker han enten alene, sammen med oss, eller sitter i sofaen og koser med oss (han kan være veldig sliten enkelte dager, og da vil han helst bare sitte i fanget og slappe av mens vi tegner, synger eller bare snakker litt. Kanskje tar vi oss en tur på butikken, skyper noen familiemedlemmer, eller får besøk en dag i blant.

Men ukedagene våre går ikke ut på så mye altså. Blir jo litt ekstra begrenset av at han sover så tidlig også. Så skal vi finne på noe legges det stort sett til helgene.

Endret av heipådegsann
Skrevet

Har tre barn i alderen 3 - 10 år. Jeg jobber 50% skiftordning og helg. Mannen 100% 8-16 + en uke(rolig) bakvakt pr mnd.

I ukedagene skjer det lite. Ettermiddag og kveld går med til lekser, lek og kjøring/henting av de to eldste enten de skal på fotballtrening eller besøke venner. I og med at jeg kan jobbe opp til 3 kvelder pr uke, begrenser det seg hva pappaen får gjort alene sammen med 3 barn i ulik alder. Og særlig nå på vinteren sliter jeg med lite energi og overskudd, så er dessverre begrenset hva jeg orker på kveldstid de dagene jeg har fri.

Anonymkode: 0a1d0...522

• Liker 1
Skrevet

Vi har hver dag minst et familiemedlem som skal på et aktivitet - så vi er sammen hjemme omtrent 1-2t til de første er igjen på vei. Men vi leker da lit sammen. Bygge Lego, spille sjakk, ser på bøker sammen, lekser... 3 barn mellom 2-8. Vi har felles Kaffee/snack når alle er hjem, ellers to ganger middag uten alle tilstede. Det er veldig hektisk men vi er fornøyd. 

Vi har ikke tv eller skjerm tid i skoledager. 

Skrevet

Ganske likt som hos deg. Middag, rolig lek eller TV/iPad, bade og sove. Barna er ikke så store at de er på fritidsaktiviteter enda.

Anonymkode: 30a19...98c

Skrevet

Har tre barn -to i bhg og et på skole. De to eldste har mange fritidsaktiviteter tilsammen og det krever mye oppfølging da vi er en del med som trenere, kjører etc. Har i perioder kjent at det blir mye TV, så dette forsøker vi å regulere litt. Har landet på at det er greit med litt rett etter barnehagen, da de er veldig slitne, og jeg trenger å få middagen raskt på bordet. Det fungerer bra. Deretter er det TV-fri fram til barne-TV for de to yngste, mens den eldste  ikke får bruke telefonen sin før litt senere på kvelden. De to mellomste er igrunnen ganske flinke til å leke selv, spesielt når de vet at TV ikke er et alternativ. Akkurat det med skjermtid føler jeg er en evig kilde til dårlig samvittighet, men når jeg går rundt i nabolaget, ser jeg at TV står på i veeeldig mange hus på ettermiddagene. Her inne på forumet kan man få inntrykk av at alle bruker ettermiddagene på brettspill og pedagogiske aktiviteter med ungene, men jeg har en liten mistanke om at mane under-rapporterer, eller at det er det er ei spesiell gruppe mennesker som svarer. 

Anonymkode: 704ec...c38

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser ikke på det som passivt å ikke ha så mye planer på hverdager, da... Barn trenger å roe ned litt også etter en dag i bhg eller skole. 

Jeg har et skolebarn, et barnehagebarn og en baby. Jeg syns vi har det rolig og fint, for det meste, men klart det hjelper å være i permisjon og at det kun er et av barna som har organisert aktivitet. Han har en fast kveld i uka med aktivitet, hvor far tidvis er med som trener. Så er det noen ganger med oss barn hjem, men det er ikke hver uke, hvertfall ikke nå (mye mer i sommerhalvåret). Far jobber vanligvis lenge en dag i uka. Selv om barna mine er hjemme i 15-tiden nå, syns jeg ettermiddagene går fort. De leker, den ene gjør lekser, så litt barnetv og så er det legging. Har lite ambisjoner for masse fancy planer på hverdager, altså. Jeg eller mannen kan trene eller være sosiale på kveldene innimellom, og har pleid å ha en fast kveld i uka hvor vi trener bl.a. Men ser ikke poenget med å farte masse rundt på ettermiddagen for barnas del. Det skjer dog litt oftere om sommeren når det er lysere. 

Men når det gjelder skjerm, er det vanligvis forbeholdt etter middag. Og det vet barna, så det blir lite mas om det når vi kommer hjem. De er også glad i å leke med hverandre, bygge lego osv, og blir lei seg om de ikke får nok tid til det. 

Skrevet

Vi har ei på 2 år.

Jeg leverer i bhg ca kl 9, mannen henter kl 15. Han handler middag på vei hjem. Når jeg kommer hjem ca 17.30, leker jeg med henne mens han lager mat. Vi bygger dublo, leser bøker, leker i kjøkkenkroken e.l. Vi spiser middag ca 18.00. Etter middag er det kveldsstell (en av oss tar det mens den andre rydder etter middag), så legger jeg henne (stort sett. Fordi jeg ser henne så lite på ettermiddagen og ser på det som kosestund) ca kl 19. 

Så er det rydding og å gjøre klar til neste dag, henge opp klær til tørk, ta ut av oppvaskmaskin etc, før vi får en time på sofaen før leggetid 😅 

Anonymkode: 74d08...57f

Skrevet

Vi har ikke så mye vi heller. Mest fordi jeg er bevist  på å ikke melde barna på så mange aktiviteter. Så har er dt kun en aktivitet hver onsdag. Ellers spiser vi middag sammen og leker. Ingen TV til barna. Barna legger seg rundt 19.30 og da kan vi slå på tv-en om vi vil.

Anonymkode: d49a7...296

Skrevet

Vi har to barn, og prøver å ha så lite program som mulig på hverdagene. Barna ønsker tid og ro til å leke.

Etter skolen/barnehagen er ungene som regel ute en time eller to mens vi lager middag. Ellers er det lekser, vi leser litt eller de leker hos oss eller hos venner i nabolaget. Eldste vil gjerne være ute også etter middag, hvis hun ikke skal på en aktivitet.

Barna ser ikke TV hos oss på hverdagene, de har mye mer behov for å leke.

Skrevet

En på snart 2 år, og ei i magen som kommer på våren. 

Dagen starter oftest rundt 05.30. Vi rusler opp på stua, ser en film eller på TV, og guttungen får ei flaske MME. 

Mannen drar tidlig på jobb (06.00), så vi sitter i pysjen å sier ‘hade’ til han. Etter en times tid går vi på badet og ordner oss, før han kjøres til barnehagen, og spiser frokost der rundt 07.45.

Jeg drar på jobb, og henter han i barnehagen som oftest rundt 15.00. Guttungen får vannflaska si, og noe småsnacks i sofaen (oppskjært frukt/havrekjekse e.l). Han er sliten, og sitter gjerne i ro foran Tv’n i 30-40 min mens jeg ordner middag.                                            Mannen kommer hjem til 16.00, og da spiser vi. 

Tiden etter middag og fram til kveldsmat i 18tida varierer. Som oftest er vi bare hjemme å har en rolig ettermiddag. Leker, tar en dusj, tegner, ser film e.l. Av og til kjører vi å handler på butikken. På sommeren/våren er vi en del ute, men nå er det så mørkt etter middag at vi ikke orker. 

Spiser kveldsmat i 18tida, og ordner til natta på badet. Går inn på soverommet mellom 18.45-19.30, litt ettersom hvor trøtt han er. 

Skrevet

Vi har to barn i barnehagealder og synes vi har greie ettermiddager. Jeg jobber kun natt og har dermed en del fri som benyttes til å få unna mye praktisk rundt hjemmet. Mannen jobber 100% (og mer i perioder..). 

Henter barna rundt 15-15.30 (senest 16 om jeg har vært på jobb). Ungene leker mens de venter på middag, hvis de ikke hjelper til. Eldste har en fritidsaktivitet en dag i uka, bruker vel halvannen time der ca. Utenom det er vi lite sosiale i hverdagen. Vi er ute og leker, drar på tur med hunden og slikt, men aldri noe travelt opplegg. De ser stort sett noe barnetv hver kveld. 

Besøk osv med venner tar vi i helgene. Barna trenger fri og ro etter barnehagen, der er det full fart hele dagen. De får i veldig stor grad styre ettermiddagen selv. Vil de bygge lego, tegne eller gå på ski, så finner vi stort sett rom for det. Om de en sjelden gang vil dra med seg dyna i sofaen og se film, så gjør vi det. Jo eldre de blir, jo mer skal de sikkert være med på, så vi nyter å ha det sånn som dette så lenge som mulig.

Anonymkode: 134fb...f43

Skrevet

Veldig spesielt at folk ikke lar barna sine få se på Barne-TV på en vanlig ukedag, synes nå jeg. Ungene er i bhg/skole dagen lang og leker og herjer fra seg der, de fleste er ganske trøtte etter en lang dag med mye aktivitet. De trenger å slappe litt av som oss voksne de også. Dersom de ikke vil se på Barne-TV og heller vil leke, så Ok. Men gi dem i det minste valget.

Anonymkode: 67368...153

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig spesielt at folk ikke lar barna sine få se på Barne-TV på en vanlig ukedag, synes nå jeg. Ungene er i bhg/skole dagen lang og leker og herjer fra seg der, de fleste er ganske trøtte etter en lang dag med mye aktivitet. De trenger å slappe litt av som oss voksne de også. Dersom de ikke vil se på Barne-TV og heller vil leke, så Ok. Men gi dem i det minste valget.

Jeg tror ikke noe på at man må se på TV for å slappe av. Å leke med det man vil eller lese en bok er minst like god avkobling for et barn. Når de går på skolen sitter de dessuten mye stille i løpet av en dag.

Det handler vel om vaner og prioriteringer, som det meste annet. Vi ønsker å ha plass til lek, familietid og venner på ettermiddagen, og barna trives med det.

Skrevet

Vi har 3 barn i bhg. De hentes stort sett der av meg i 15-tiden. Når vi kommer hjem får barna litt frukt og hører på lydbok i sofaen. Far kommer hjem og vi spiser middag rundt 16:30. Etter maten blir det stort sett til at vi leker eller slapper av, svært sjeldent vi gjør mye ut av ettermiddagene, men om sommeren er vi mye ute. Deretter barne-TV og bading/dusjing før alle tre er lagt cirka 19:30. Bruker da en liten halvtime/time på å rydde etter dagen, før vi ser på TV og legger oss. Hender også at en av oss drar på trening etter ungene er lagt 

Anonymkode: 08be1...c6b

Skrevet

Vi har to barn på henholdsvis 6 og 7 år, og vi elsker de ettermiddagene vi ikke har planer! Eldste går på fotball tirsdag og onsdag, mens minsten av og til går på danseopplegg på treningssenteret mitt mandag, og fotball onsdag. Dvs at det i verste fall bare er torsdag og fredag vi ikke har noe opplegg. Ungene mine legger seg relativt tidlig (jeg har ihvertfall inntrykk av at det er tidlig ift andre jeg kjenner med barn i samme alder), mellom 19 og 19:30, så de dagene vi har aktiviteter er det bare tid til kveldsmat/sein middag og barne-tv før leggetid. Lekser må alltid gjøres før aktiviteten, ellers blir de ikke gjort.

På ''fridager'' går det stort sett i leking og lekser mens jeg lager middag, så leke med venner etter middag, og vips! er dagen omme og det er tid for kvelds og barne-tv igjen. Føler det blir minimalt med tid til lek og moro hjemme (selv om jeg er hjemme fra jobb før 15:30!), og vi liker derfor å ha minst mulig planer i helgene.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å ha sagt det, så er jeg ikke i mot at barn ser på tv. Men jeg mener ikke det må til for å slappe av. Lek er jo ikke bare herjing. Barna mine slapper like godt av ved å ligge på sofaen og bla i et Donald-blad eller en bok, eller ved å bygge lego på rommet sitt. Jeg ser forsåvidt utfordringen mer med yngre barn, som 2-åringer, som kan kreve en voksen mye mer når de er slitne og trenger å roe ned og at det er enkelt å ty til tv/ipad da for at foreldre skal få laget middag o.l. Jeg tror jeg kan ha gjort det litt da barna mine var yngre, men husker også at jeg lagde mye mat med et barn på hofta eller i bæresele. 

Men jeg tror altså ikke barn trenger tv/ipad, som at man mister noe hvis de ikke ser noe særlig på det. Om sommeren ser f.eks. barna mine lite på tv på hverdager. Hvis jeg hadde spurt dem, dvs gitt dem valget som du sier, kan det godt være de hadde avbrutt det de holdt på med for å komme inn. Men hvorfor skal jeg legge opp til å bryte av lek og moro på trampolinen f.eks?

En hver familie vurderer vel best hva barna trenger her. For noen blir tv en bra måte å koble ut på, mens andre barn trenger den tiden til lek eller andre ting. Og jeg mener det stort sett er foreldrene som best vurderer hva barnet trenger der. 

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Stor forskjell på vinter og vår/sommer/høst her.

Vår på 3 hater vinteren så her er vi inne og slapper av etter bhg. Han er veldig glad i Barne-TV med musikk og dans så det kan ofte stå på med lav lyd i bakgrunnen. Ellers leker vi sammen og han kan leke litt for seg selv. 

Han spiser middag mellom 16-16.30, så leker vi frem til kvelds klokka 18.00. Innimellom slapper han av med iPad.

I helgene er vi ute hver lørdag og hver søndag drar vi på f.eks museum, lekeland, svømmehall etc.

Resten av året, spesielt på sommeren er vi ute hele ettermiddagen. Kommer hjem til middag og så er vi ute i frisk luft dagen.

Skrevet

Her har vi 2 bhg barn og 3 skolebarn. Middag kl 15.15 og resten av ettermiddagen tar en seg av de to små, mens den andre kjører, følger og henter på aktiviteter. Mandager har de 2 bhgbarna og jente på 8 kor. Gutt på 12 har fotball. Tirsdager har mannen, gutt på 7 og jente på 8 karatetrening, mens gutt på 12 har kondisjon/styrketrening. Onsdag har gutt på 7 fotball og barnas røde kors, jente 8 barnas røde kors og gutt 12 fotball. Torsdag er mann, gutt på 7 og jente 8 på karate og gutt 12 fotball. Fredag er det ikke noe spes, men de kan gå på kristen klubb om de vil fra 18-21. Den som er hjemme med de små, tar de med ut et par timer, kveldsstell og kveldsmat. De legger seg 19.30, så da har vi felles kveldsmat og litt prat/brettspill med de store frem til kl 21 når de legger seg. 12 åringen er oppe til 22. 

Vår og sommer er vi som regel ute hele tiden, spiser middag og kvelds ute.

Lørdager er hele fam på bading på formiddagen og søndagen brukes som regel i skogen. 

Så vi har det ganske hektisk, men liker det sånn😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...