Gå til innhold

Halvmaraton for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg grugleder meg - skal løpe halvmaraton for første gang i høst, på en distanse med mye oppoverbakke. Har trent siden september, men skal sies at jeg ikke hadde jogget på fem-seks år før det. 

Begynner å komme i bedre form, men sliter litt når jeg skal løpe 9-10 kilometer, tror det er fordi går for hardt ut i begynnelsen iht formen, og må begynne å gå litt etter 6-7 kilometer. Jeg jobber med å planlegge bedre og være flinkere til å justere farten i begynnelsen for å holde ut lenger. Jeg følger et løpeprogram som er delvis laget selv, med inspirasjon fra noen treningsprogram på nett (fordi det er mye motbakke på løpet har jeg lagt inn motbakketrening i tillegg til intervaller og langturer).

Noen som vil dele litt erfaringer med halvmaraton? Spesielt om dere har løpt halvmaraton på løype med kupert terreng/lange motbakker - jeg får melkesyre med en gang, selv i små bakker 😅

Anonymkode: e54af...e93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har løpt flere halvmaraton, både på asfalt og i kupert terreng. Beste rådet er regelmessig løping. Langturene er spesielt viktige, så bygg opp slik at du øker distansen med 1-2 km hver uke. Da jeg begynte å trene hadde jeg mye vondter som meldte seg etter 7-8 km, men etterhvert som jeg bygget opp utholdenhet, så forsvant disse, og jeg kunne løpe halvannen mil uten problem. Du trenger ikke løpe hele 21 km på trening, men det hjelper dersom du klarer hele distansen før løpet. 

Du har kjemepegod tid, så kos deg med løpingen og lykke til!

Anonymkode: 6f828...e86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...