Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #1 Skrevet 7. april 2005 Noen som har erfaringer fra behandlings-institusjoner og rehabilitering her og kunne fortalt litt om hverdagen der?
Gjest gjesta Skrevet 7. april 2005 #2 Skrevet 7. april 2005 e det en ung person ditta eller over 30???
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #3 Skrevet 7. april 2005 takk for svar. Hun er under under 30 Kunne du fortelle litt om hverdagen der?
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2005 #4 Skrevet 7. april 2005 Først må hun på avrusning på en akuttinstitusjon. Derfra søker hun seg videre til et behandlingssted/rehabiliteringssenter som passer henne. Dette vet du kanskje.Disse behandlingstedene har store variasjoner i sin filosofi og sin behandlingsmåte. Ofte er det mye faste rutiner og arbeidsoppgaver i løpet av en dag, som for eksempel kjøkkentjeneste. Dette inngår som en del av miljøterapien. I tillegg er det vanlig med gruppesamtaler og terapi gjenerelt. Mange av disse behandlingsstedene ligger veldig landig til, og det er vanlig å være mye ute i naturen. Flere har også sagt at det har vært veldig hyggelig sosialt. Som sagt tror jeg hverdagen preges av rutiner og et program for hver dag. Som du skjønner har jeg ikke vært innlagt på en slik institusjon selv, heldigvis, så det jeg vet har jeg fått vite av rusmisbrukere selv gjennom praksis. En ting jeg syntes var litt spesielt var at veldig mange har vært flere steder pga sprekkproblematikk. Og det var veldig stor uenighet om hvilke steder som var bra og hvilke som var dårligere. Tror man rett og slett må erfare selv, men det virker som om det er stor forskjell på metoder og filosofien behandlingsteder i mellom. Det finnes en side som heter www.rustiltak.no, der kan man finne info om forskjellige behandlingssteder.
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #5 Skrevet 7. april 2005 hvor lang tid er det vanlig å være der og hva med oppfølging etterpå? Snus hele livet etter dette eller bare stoff siden?
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #6 Skrevet 7. april 2005 Vet noen som har vært på pinsevennsenter, ble avruset, frelst og pang ut på kjøret igjen. Så jeg tror det kan lønne seg med en annen type en dette da de kun baserer seg på frelse og ingen annen behandling.
Nella Skrevet 7. april 2005 #7 Skrevet 7. april 2005 Vet om flere som har vært på et sted i nærheten av Tønsberg som heter VÅKS her er litt om de. Det er primært for menn, men vet det har vært damer der også. Det er livssynsnøytralt noe som kan være en fordel. Se Cyan sitt innlegg. Og de som er der må ville dit selv. Det er ingen tvang, men kommer de dit så er behandling og fokus på et nytt liv. Det hører til Buskerud, men er i Vestfold. Sånne ting kan også være en fordel å se på for da er det ikke rett utafor og så møter de "venner". De jeg har snakket med som har vært der har hatt det tøft, men er kjempeglade for opplegget. De er også utrolige åpne på sin situasjon og må være det som i et ledd i behandling. Se på linken jeg la inn så får du litt inntrykk av dagene der.
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2005 #8 Skrevet 7. april 2005 hvor lang tid er det vanlig å være der og hva med oppfølging etterpå? Snus hele livet etter dette eller bare stoff siden? De fleste jeg har snakket med har vært på slike steder gjerne opptil et år. Hvis ikke de sprekker da. Og behandlingstilbudet er de fleste steder svært helhetlig, med arbeidstrening, utdanningshjelp osv. De skal lære å leve og fungere uten stoff. Og oppfølging etterpå, hjelp til å skaffe et sted å bo osv. Og hvis de sprekker etter å ha kommet ut gjennom et program, får de som regel komme tilbake igjen så fort som mulig. Det er en vanlig oppfatning at det værste med å slutte på stoff er abstinensene. Men når abstinensene har gått over står man der med hele livet foran seg, et liv som for mange hovedsaklig har dreiet seg rundt avhengigheten. Og den er det fryktelig lett å falle tilbake til. Her er noen livssynsnøytrale som jeg har hørt mye positivt om: www.veksthuset.no www.k-arken.no www.tyrili.no www.fossumkollektivet.no
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2005 #9 Skrevet 8. april 2005 Dette var godt å lese Fikk et posetivt bilde av hvordan de har det slike steder Virker som om det er veldig sosialt og at man ikke blir sittende alene. Godt å lese!! Skulle ønske jeg hadde funnet ut dette ved tidligere anledninger, men det er mye min egen feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå