AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #1 Skrevet 24. januar 2019 Jeg driver å konkurrerer innen løping. Har alltid vært tynn, men har no plutselig lagt på meg noen kilo, fått litt mer rumpe enn jeg ønsker osv.. Vurderer å gå ned ca to kg, ikke mer enn det. Vil fortsatt være på normalvekt. Dette er bare fordi jeg vet at det er greit å være lett når jeg driver med langdistanse- løping. Nå kjenner jeg at jeg har akkurat litt for mye (kun mtp løpingen) Noe mulighet for å gå ned litt i vekt på en sunn måte uten at jeg mister masse energi osv? Noen som har greie på dette og kan komme med et skikkelig svar? Hadde blitt glad! Anonymkode: aae89...27f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #2 Skrevet 24. januar 2019 Når det er så små mengder det er snakk om, er det også små korrigeringer som er nødvendig, og små marginer for å kunne registere resultatet. Kutt ut litt "kos" (hva, velger du selv), lev ellers som normalt. Du har ikke mer kroppsfett enn at du kan miste et par hundre gram av det i uka, samtidig er normale dag-til-dag-variasjoner på opptil et par kilo. Så dette krever seig besluttsomhet, som du heldigvis allerede har, siden du er en løper. Dette fikser du altså lett, men ikke fort. Anonymkode: ea6ac...0c7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #3 Skrevet 24. januar 2019 Hvis du driver med trening slik som det kan det kanskje være fornuftig å heller spørre i et treningsmiljø enn her, for her er det nok litt tilfeldig hvilke svar du får fra hvermansen. Jeg ville gjettet på en litt karbohydratrik kost basert på grove korn, grovt brød osv, og med et lite kaloriunderskudd. Kuttet ut eventuell brus og godteri. Men igjen så blir dette bare et "KG-svar" fra en synser. Lavkarbo er nok ikke så gunstig hvis du driver med den type trening. Anonymkode: 942ed...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #4 Skrevet 24. januar 2019 2 kg er jo bare vann... Ingenting å bry seg om. Anonymkode: cf862...83c 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #5 Skrevet 24. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville gjettet på en litt karbohydratrik kost basert på grove korn, grovt brød osv, og med et lite kaloriunderskudd. Kuttet ut eventuell brus og godteri. Men igjen så blir dette bare et "KG-svar" fra en synser. Lavkarbo er nok ikke så gunstig hvis du driver med den type trening. Anonymkode: 942ed...bd4 Du mener det er gunstig å sette kroppen i fettlagringsmodus og la kroppen basere energien på sukker? Det er nemlig det som skjer når man spiser karbohydratrik kost. I tillegg blir man lite drivstoff-fleksibel ved å spise karbohydratrik mat over tid. Altså blir vi dårlige på å forbrette fett til energi. Det er ikke særlig smart å løpe langt på sukker når man har ca 100000 kcal lagret som fett og bare opptil ca 2000 kcal lagret som glykogen (sukker) i musklene og i leveren, eller hva? Når man spiser lavkarbo blir kroppen bedre på å bruke fett som energi, men den klarer også å bytte til sukker. Altså får du det beste av begge verdener. TS: Har du litt tid før neste konkurranse? Jeg vil anbefale LCHF. Vær obs på at hvis du har spist karbohyratrik kost lenge, så vil det ta ca 1 måned før kroppen klarer å bruke fett like effektivt som drivstoff som den før brukte sukker. Og så vil det ta ca 1 år før fettforbrenningen er på topp. Langdistanseatlet på LCHF (keto på engelsk)? Tilgang til større energilagre, kortere restituering og bedre helse. Midt i blinken for deg. Anonymkode: ec82a...aa0 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #6 Skrevet 24. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du mener det er gunstig å sette kroppen i fettlagringsmodus og la kroppen basere energien på sukker? Det er nemlig det som skjer når man spiser karbohydratrik kost. I tillegg blir man lite drivstoff-fleksibel ved å spise karbohydratrik mat over tid. Altså blir vi dårlige på å forbrette fett til energi. Det er ikke særlig smart å løpe langt på sukker når man har ca 100000 kcal lagret som fett og bare opptil ca 2000 kcal lagret som glykogen (sukker) i musklene og i leveren, eller hva? Når man spiser lavkarbo blir kroppen bedre på å bruke fett som energi, men den klarer også å bytte til sukker. Altså får du det beste av begge verdener. TS: Har du litt tid før neste konkurranse? Jeg vil anbefale LCHF. Vær obs på at hvis du har spist karbohyratrik kost lenge, så vil det ta ca 1 måned før kroppen klarer å bruke fett like effektivt som drivstoff som den før brukte sukker. Og så vil det ta ca 1 år før fettforbrenningen er på topp. Langdistanseatlet på LCHF (keto på engelsk)? Tilgang til større energilagre, kortere restituering og bedre helse. Midt i blinken for deg. Anonymkode: ec82a...aa0 Jeg har litt tid før neste konkurranse ja. Men vil man bli veldig i øktene av lavkarbo? Er det jeg er så redd for, at øktene blir elendige pga det. Men tusen takk for skikkelig svar! Kanskje jeg bør vurdere det... 😊 ts Anonymkode: aae89...27f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #7 Skrevet 24. januar 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har litt tid før neste konkurranse ja. Men vil man bli veldig i øktene av lavkarbo? Er det jeg er så redd for, at øktene blir elendige pga det. Men tusen takk for skikkelig svar! Kanskje jeg bør vurdere det... 😊 ts Anonymkode: aae89...27f Veldig hva? Veldig sliten? De første øktene blir nok kjipe siden kroppen trenger tid på å venne seg til nytt drivstoff. Den må øke produksjon av enzymer og sånt som trengs for å forbrenne fett. Men det blir altså bedre etterpå. Jeg husker den første uka mi der jeg hadde null energi, men var god og mett. Det var en rar følelse. Tror ikke jeg hadde prestert så bra hvis jeg hadde prøvd å presse meg den uka der. Jeg tok det rolig. Anonymkode: ec82a...aa0
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #8 Skrevet 25. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig hva? Veldig sliten? De første øktene blir nok kjipe siden kroppen trenger tid på å venne seg til nytt drivstoff. Den må øke produksjon av enzymer og sånt som trengs for å forbrenne fett. Men det blir altså bedre etterpå. Jeg husker den første uka mi der jeg hadde null energi, men var god og mett. Det var en rar følelse. Tror ikke jeg hadde prestert så bra hvis jeg hadde prøvd å presse meg den uka der. Jeg tok det rolig. Anonymkode: ec82a...aa0 ops, ordet kom ikke med. Men ja, sliten. Jeg skal vurdere å prøve dette ut. Bare lurer på om trener merker veldig forskjell på meg. ts Anonymkode: aae89...27f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #9 Skrevet 25. januar 2019 Jeg vet ikke hvor gammel du er ts, men husk at kroppen vår er i kontinuerlig endring og noe av endringen handler om at vekten noen ganger går opp uten at det betyr at du spiser for mye. Jeg blir ganske sjokkert over at folk her i det hele tatt tror de kan svare en random person som konkurrerer i en utholdenhetsidrett på hvordan vedkommende bør spise. Det ser sikkert veldig fint og klokt ut, men enhver person med kunnskap om idrettsernæring ville tatt mange forbehold i svarene sine på et forum som dette. Vær kildekritisk. Ts: snakk med treneren din eller noen i støtteapparatet ditt om kosthold hvis du ønsker råd og veiledning. Husk også at det er normalt at prestasjoner i idrett blir dårligere periodevis. Sunn idrett er et supert sted å søke faglige råd http://www.sunnidrett.no Anonymkode: 60987...6e7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå