Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er student og sliter som alle andre med å få meg en deltidsjobb uansett hvor lite kresen jeg er. Jeg får det rett og slett ikke til, det er ingen som kontakter meg og ingen som er interessert i mine ferdigheter, selv om jeg har god arbeidserfaring på meg. Men... det er en ting som slår meg stadig: Når jeg går inn i en vanlig butikk hvor jeg gjerne kunne tenkt meg å søke jobb, ser jeg nesten bare innvandrere bak kassa. Jeg møter veldig ofte folk som enten ikke snakker norsk, eller mangler folkeskikk og roper eller ler høyt i butikken. Det er ekstremt mange tilfeller hvor jeg rett og slett har tenkt tanken: "Hvis du klarer å karpe en vanlig butikkjobb med din oppførsel, åssen i h***** får ikke jeg det til?" Det er altfor mange østeuropeere, somaliere og folk fra andre land enn Norge (ser heller ikke norske med minoritetsbakgrunn altså, bare immigranter med gebrokkent norsk og tilbakestående oppførsel). 

Er motsatt diskriminering den nye greia i Oslo? Hvorfor kan ikke en vanlig student som snakker flytende norsk og har flere års jobberfaring få seg en vanlig jobb lenger? Er det noe jeg gjør feil eller er det bare timing? Kan noen forklare dette saklig? Dette handler altså ikke om kategorisering eller diskriminering, men om ren nysgjerrighet. Det er noe jeg kommer borti oftere og oftere, og lurer bare på hvorfor.. 

Da var frustrasjonen lagt ut på fora. God natt'a, folkens! 

Anonymkode: 4160f...07d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi NAV betaler lønna til innvandrere. Dermed slipper butikkene å ha lønnskostnader og sitter igjen med et digert overskudd. Du er ikke den eneste som tenker at det er rart at folk som knapt kan et ord norsk kaprer en jobb det er opptil 1000 søkere på. Men svaret er altså at bedriften har 0 i kostnader på disse mens for andre ansatte som ikke er under NAV ville det vært flere hundre tusen i året.

Skrevet

Hvor mange jobber har du søkt? Hvilken by er dette?

Anonymkode: 5b880...73d

Skrevet

Jeg opplevde noe av det samme da jeg var student. Butikkene og utestedene svarte ikke engang på søknadene mine, selv om det var utlyste stillinger og jeg hadde masse relevant erfaring.

De ser bare ordet «student» og tenker at du kommer til å forsvinne ut døra etter siste eksamen. Det er enklere for dem å ansette en innvandrer eller «drop-out» fra VGS uten karriereambisjoner overhodet.

Skrevet
7 timer siden, Knirke skrev:

Jeg opplevde noe av det samme da jeg var student. Butikkene og utestedene svarte ikke engang på søknadene mine, selv om det var utlyste stillinger og jeg hadde masse relevant erfaring.

De ser bare ordet «student» og tenker at du kommer til å forsvinne ut døra etter siste eksamen. Det er enklere for dem å ansette en innvandrer eller «drop-out» fra VGS uten karriereambisjoner overhodet.

Dette. Og at de kan jobbe mye mer/ekstra siden de ikke har studier og eksamen.

Anonymkode: 3f450...cf8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...