AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #1 Skrevet 23. januar 2019 Har to tantebarn på 12 (gutt) 7 (jente) fra broren min. De bor 50/50 hos han og moren sin (skilte lag for mange år siden). Jeg og mannen har alltid hatt et nært forhold til de. Begge bruker å overnatte til oss. Ofte vil de komme en og en. Mer oppmerksomhet da. Så til «problemet». Vet at JEG lager dette til et problem altså, men jeg er bare så usikker på hvordan jeg forholdet meg til dette. Broren min fikk ila høsten 2018 ny samboer. De flyttet raskt sammen etter at de møttes. Hun har en datter på 6 år som bor 50/50 til moren og faren sin. Nå bor hun altså 50% hjemme hos mamman sin og broren min, samtidig som han har barna. Jenta er herlig jente. Broren min har blitt en skikkelig fin bonuspappa, og tantebarna liker henne som ei søster. Hun er veldig.. hva kan jeg kalle det, veldig åpen og trygg. Kjente henne i 2 måneder før hun sa ‘tante’. Moren hennes har aldri «rettet» på hene, så jeg har selvfølgelig svart «ja» når hun kaller meg tante. Så sist uke, når vi er på besøk hos de, spør hun mamman sin, og broren min om når hun skal få overnatte alene hos tante og onkel (meg og mannen). Moren hennes sier da at vi helt sikkert finner en dag til det snart. Jeg vet ikke hva jeg skal si, så jeg smiler bare. Det virker ikke som om broren min oppfatter dette som rart, så jeg blir usikker på om det er noe galt med meg, som syns det hele er litt rart, eller kleint. Hun skal selvfølgelig få overnatte hvis hun vil det, og moren og faren hennes syns det er greit, men jeg er litt målløs over at hun ønsker dette, eller at hun er så «trygg» på oss, så raskt. Er ikke det unormalt for ei lita jente? Hun har tanter og onkler på både mor og farssiden som hun har god kontakt med, så det er ikke det at hun «mangler» familie. Hvordan forholde oss til det slik at det er det beste for henne? Anonymkode: 22b5c...ee0
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #2 Skrevet 23. januar 2019 Inviter jenta på overnatting og bli kjent med henne! Tenk så herlig å få enda et lite barn i familien som dere kan ha glede av! Jenta er tydeligvis trygg på dere og ønsker å overnatte hos dere på lik linje med stesøsknene. Kanskje en av de har lyst til å overnatte hos dere samtidig? Syntes du bør ønske henne velkommen med åpne armer. Anonymkode: 0ff6e...bf9 18
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #3 Skrevet 24. januar 2019 Vi har ei 6 år gammel nabojente som er likedan. Hun bare adopterte oss her i sommer, og vi klarer ikke å nekte henne å komme på besøk. Har snakket med foreldrene sånn at vi har oversikt, men hun har vært slik siden dag 1 Anonymkode: 92123...872 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #4 Skrevet 24. januar 2019 Her er det du som er sær. Sett pris på det du istedet for å lage noe tull slik der virker som du er på vei til. Og hvorfor skulle hun ikke kalle deg tante? Anonymkode: f8116...5f4 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #5 Skrevet 24. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det du som er sær. Sett pris på det du istedet for å lage noe tull slik der virker som du er på vei til. Og hvorfor skulle hun ikke kalle deg tante? Anonymkode: f8116...5f4 Holder på å lage noe tull? Ser du ikke at det står at jenta selvfølgelig skal få overnatte? At det ikke korrigeres når hun sier ‘tante’. Jeg kommer aldri til å få et barn til å føle seg midre verdt. Hun får samme oppmerksomhet som de to andre, men det betyr ikke at jeg føler meg komfortabel. Vi har ikke møttes mer enn 9-10 ganger. Hun kjenner ikke oss. Derfor syns jeg det er rart at hun vil ligge over her. Før vi har blitt bedre kjent liksom. Og hvorfor skal hun kalle meg tante etter at vi traff hverandre 2 ganger? De fleste gjør ikke det. Dersom tanten eller onkelen din får ny parter, kaller du da vedkommende «tante/onkel» ved første eller andre møte?? Anonymkode: 22b5c...ee0 4
Illuminatum Skrevet 24. januar 2019 #6 Skrevet 24. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Holder på å lage noe tull? Ser du ikke at det står at jenta selvfølgelig skal få overnatte? At det ikke korrigeres når hun sier ‘tante’. Jeg kommer aldri til å få et barn til å føle seg midre verdt. Hun får samme oppmerksomhet som de to andre, men det betyr ikke at jeg føler meg komfortabel. Vi har ikke møttes mer enn 9-10 ganger. Hun kjenner ikke oss. Derfor syns jeg det er rart at hun vil ligge over her. Før vi har blitt bedre kjent liksom. Og hvorfor skal hun kalle meg tante etter at vi traff hverandre 2 ganger? De fleste gjør ikke det. Dersom tanten eller onkelen din får ny parter, kaller du da vedkommende «tante/onkel» ved første eller andre møte?? Anonymkode: 22b5c...ee0 Det er vel ikke helt sikkert at hun legger akkurat det samme som deg i begrepet tante? Det at du ikke føler deg komfortabel betyr kanskje at hun ikke får samme oppmerksomhet som de andre? Hvorfor skulle det være rart at hun vil overnatte? Hun prater jo masse med søsknene sine og vet jo at det og overnatte hos dere er vanlig i familien. 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #7 Skrevet 24. januar 2019 Det er ikke sikkert hun virkelig har lyst eller tør å overnatte hos dere. Er vel mest for å demonstrere at hun også hører til i familien. Hun er bare en unge. Bare et halvt år siden mora fiksa henne en helt ny familie. Føles sikkert rart! Anonymkode: 1a652...328 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #8 Skrevet 24. januar 2019 Jeg tror noen barn bare er slik, og det er ikke noe galt med de. De er bare mer åpne og tillittsfulle enn andre barn, og iallefall voksne. Møtte datteren til en kompis av samboer, hun falt for meg etter et møte. Nå ser jeg jo ikke hun ofte, men hadde ikke vlitt overrasket om hun faktisk ville ha overnattet hos oss om det hadde kommet på tale, hadde hun møtt oss 9-10 ganger så er jeg ikke i tvil. Jeg var selv svært beskjeden som barn, og det ville ikke ha falt meg inn på samme alder, men noen føler raskt tillitt. Og ting som er unaturlig for oss voksne, kan føles som den mest naturlige ting for et barn 🙂 Anonymkode: 69df2...d98 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #9 Skrevet 24. januar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Holder på å lage noe tull? Ser du ikke at det står at jenta selvfølgelig skal få overnatte? At det ikke korrigeres når hun sier ‘tante’. Jeg kommer aldri til å få et barn til å føle seg midre verdt. Hun får samme oppmerksomhet som de to andre, men det betyr ikke at jeg føler meg komfortabel. Vi har ikke møttes mer enn 9-10 ganger. Hun kjenner ikke oss. Derfor syns jeg det er rart at hun vil ligge over her. Før vi har blitt bedre kjent liksom. Og hvorfor skal hun kalle meg tante etter at vi traff hverandre 2 ganger? De fleste gjør ikke det. Dersom tanten eller onkelen din får ny parter, kaller du da vedkommende «tante/onkel» ved første eller andre møte?? Anonymkode: 22b5c...ee0 Du sier at du oppfatter det som rart og virker som du forventet at tante skulle korrigeres og du spør som du gjør. Så ja jeg sier du må passe på. Anonymkode: f8116...5f4 3
Olsen Skrevet 24. januar 2019 #10 Skrevet 24. januar 2019 Du beskriver barnet som "åpen og trygg". Kanskje er hun det. Andre ville kanskje beskrive henne som litt for fort husvarm og ukritisk til nye mennesker. Du beskriver et barn som har møtt dere noen få ganger og spør om å få overnatte hos dere. Kanskje er det dagens barn som er så frampå, men jeg synes det er i overkant etter såpass kort tid. Jeg mener at du som voksen skal kunne si at du kommer til å invitere henne til overnatting når det passer. Føler du det er for tidlig, så vent! Voksne må ikke si ja til alt barn foreslår. Det betyr ikke at man avviser, men at man ser an og vurderer ulike situasjoner på en annen måte enn barn. De fleste voksne har bedre vurderingsevne enn barn. Dette barnet har nettopp fått ny familie. Selv om hun inviterer seg selv på overnatting hos tante og onkel, kan det være hun trenger hjelp til å bremse farten litt. Med hjelp fra voksne. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå