Gå til innhold

Hvordan vaske skitten badekar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og typen overtok et hus for noen dager siden. Det har stått tomt i 6måneder og kranen ned i badekaret drypper. Over denne perioden har det blitt litt grønt der vannet traff. Hvordan får jeg vasket dette grundig bort og generelt vaske det siden det ikke ble utvasket av forrige eier.

15482734320983302257690983875992.jpg

Skrevet

Forsøkt skurekrem?

• Liker 1
Skrevet

Klor?

Anonymkode: 383d6...a7f

Skrevet

Magisk svamp. Du finner det hos europris om du ikke finner en i matbutikken. 

Anonymkode: fefe3...f41

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette!!!

Anonymkode: e708b...7c1

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk skal prøve det :)

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klor?

Anonymkode: 383d6...a7f

Er det så bra? Med tanken på å sitte i det etterpå? Eller er det bare å skylle det etterpå?

Skrevet

Du må ha et syrebasert middel for å prøve å fjerne irr. Kan prøve eddik eller sitronsyre f.eks, la det virke en god stund.

Anonymkode: d504d...79d

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Julie. skrev:

Glemte å nevne at den kan brukes når den er tørr også og med vann. Har forskjellig effekt på forskjellige områder, kan forøvrig brukes med såpe også :) i tilfelle du ikke har vært borti de tidligere. 

Skrevet

Bad og dusjrent er surt og fjerner skitt på badet. La produktet virke noen minutter på underlaget før du gyver løs.

Ellers i huset kan du bruke grovrent 😊

Anonymkode: e5aaa...477

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Julie. skrev:

Er det så bra? Med tanken på å sitte i det etterpå? Eller er det bare å skylle det etterpå?

Klor er ikke farlig. Man har klor i drikkevannet og man bader i klorbasseng. Så lenge man skyller av etterpå vil det være veldig små mengder igjen. 

Anonymkode: 12bd9...2fa

• Liker 5
Skrevet

Er mange måter. Skurekrem, sitron, hvite svamper, bakepulver.

Skrevet
11 timer siden, Julie. skrev:

Du må jo skylle badekaret etter at du har vasket det dal, så klor forsvinner fra badekaret

Er jo klor i basseng også 

Anonymkode: 50710...244

• Liker 3
Skrevet

Saltsyre fungerer.  Kjøpes på byggforreting i 30% styrke. 

Du trenger mindre enn en halv desiliter til dette.  Bruk hansker, og briller .  I dette tilfellet ville jeg påført det med en klut.  Latt det virke i et drøyt minutt og spylt med rikelige mengder vann.  Fremdeles med briller og hansker.

Skrevet
49 minutter siden, Whistler skrev:

Saltsyre fungerer.  Kjøpes på byggforreting i 30% styrke. 

Du trenger mindre enn en halv desiliter til dette.  Bruk hansker, og briller .  I dette tilfellet ville jeg påført det med en klut.  Latt det virke i et drøyt minutt og spylt med rikelige mengder vann.  Fremdeles med briller og hansker.

For det første: Saltsyre "skal ikke brukes på [...] emaljerte overflater som f.eks. badekar". 

For det andre: Jeg tenker TS bør prøve med normale husholdningsmidler som skurekrem, klorin og "mirakelsvamp" før hun går løs med midler som krever bruk av briller og hansker. 

Anonymkode: 4bc77...05e

• Liker 6
Skrevet

Rens til keramisk topp og en god svamp. Det er det eneste som har fungert her.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første: Saltsyre "skal ikke brukes på [...] emaljerte overflater som f.eks. badekar". 

For det andre: Jeg tenker TS bør prøve med normale husholdningsmidler som skurekrem, klorin og "mirakelsvamp" før hun går løs med midler som krever bruk av briller og hansker. 

Nå ser det ut som om dette badekaret er i glassfiber, så jeg ville muligens vært litt forsiktig med skurekrem o.l.

Skrevet
16 timer siden, Julie. skrev:

Med det samme du er på europris - kjøp Effekt dorens (den blå). Helt genial å vaske med. Dusjkabinettet blir rent med en gang! Samme med slike flekker :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første så ser det ut som et badekar av glassfiber.  Da er det ikke emalje, men gelcoat.  Helt kurant med saltsyre.

Og for det andre er jeg temmelig sikker på at bruk av klorin strengt tatt krever bruk av beskyttelsesutstyr.

Endret av Whistler
Skrevet

Hvilket materiale er badekaret? Se om det står et merke/produsent på det, søk etter bruksanvisning.

Anonymkode: 6a96e...d0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...