Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sykmeldt på slutten av et vikariat og ble sykmeldt i 12 mnd. Er nå arbeidssøker igjen og lurer på hva jeg bør si på et jobbintervju om hvorfor jeg ikke har vært i jobb siste året. 

Anonymkode: 6cfd3...886

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble sykmeldt på slutten av et vikariat og ble sykmeldt i 12 mnd. Er nå arbeidssøker igjen og lurer på hva jeg bør si på et jobbintervju om hvorfor jeg ikke har vært i jobb siste året. 

Si sannheten, vel?

Skrevet
14 minutter siden, Gent82 skrev:

Si sannheten, vel?

Ts: At jeg har vært sykmeldt pga lettere psykiske plager og mye kroppslige plager som migrene og  anspent muskulatur. Da får jeg jo aldri jobb. 

• Liker 6
Skrevet

Bedre enn å sitte og juge iallefall.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: At jeg har vært sykmeldt pga lettere psykiske plager og mye kroppslige plager som migrene og  anspent muskulatur. Da får jeg jo aldri jobb. 

Dette burde ikke kvalifisere til ett års sykemelding. Det er helt normale plager folk går på jobb med hver dag. Hva enn du sier så bør du i alle fall forsikre arbeidsgiver om at du har tenkt å dukke opp på jobb, det er jo en kjemperisiko å ansette en som har makset fraværet sitt. 

Anonymkode: 81435...9f7

• Liker 11
Skrevet

Du sier helt enkelt at du hadde en dårlig periode i livet ditt, men nå er du 100 % frisk og rask og super motivert!

Du må spille mye på hvem du er nå i dag. Er du frampå? Vis det! Har du en gnist hjemme som du ikke helt tørr å vise verden utenfor? La verden se den gnisten! Du må selge deg selv og la potensielle arbeidsgivere få interesse i deg. De driter i at du var sykemeldt 1 år så lenge du er akkurat den de leter etter.

Anonymkode: 844aa...dfb

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde ikke kvalifisere til ett års sykemelding. Det er helt normale plager folk går på jobb med hver dag. Hva enn du sier så bør du i alle fall forsikre arbeidsgiver om at du har tenkt å dukke opp på jobb, det er jo en kjemperisiko å ansette en som har makset fraværet sitt. 

Anonymkode: 81435...9f7

Ts: Vurderingen for dette behovet har jo ligget hos min fastlege. Jeg har vært inne til ulike behandlinger noe som har tatt tid. Og det har tatt tid å bli bedre. De fysiske plagene har vært så ille at jeg ikke har kunnet jobbe, men behandling har gitt bedring over tid. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier helt enkelt at du hadde en dårlig periode i livet ditt, men nå er du 100 % frisk og rask og super motivert!

Du må spille mye på hvem du er nå i dag. Er du frampå? Vis det! Har du en gnist hjemme som du ikke helt tørr å vise verden utenfor? La verden se den gnisten! Du må selge deg selv og la potensielle arbeidsgivere få interesse i deg. De driter i at du var sykemeldt 1 år så lenge du er akkurat den de leter etter.

Anonymkode: 844aa...dfb

Ts: Jeg er desverre ikke frampå. Og jeg sliter fra før med å selge meg inn på intervju. Så å skulle måtte fortelle om tidligere helseproblematikk føles veldig skummelt. 

Skrevet

Vil dessverre fraråde deg sterkt å nevne de psykiske plager, da mange arbeidsgivere har manglende kunnskap, og mye fordommer. 

Fokuser på det fysiske, at behandlingen fungerte, og at du nå er 100% friskmeldt. Dra gjerne frem fordeler du har, som om du ikke har barn (det er dessverre en fordel,ja), er fleksibel, og har det lille ekstra å gi. :)

Anonymkode: ab656...cf9

• Liker 2
Skrevet

Alltid interessant at man blir frisk etter den 12. måneden, og ikke 8, 9, 10 eller elleve måneder. 

Jeg hadde aldri ansatt noen som har vært borte 12 måneder. Aldri. 

Anonymkode: b4cc0...384

• Liker 7
Skrevet

Vil dessverre fraråde deg sterkt å nevne de psykiske plager, da mange arbeidsgivere har manglende kunnskap, og mye fordommer. 

Fokuser på det fysiske, at behandlingen fungerte, og at du nå er 100% friskmeldt. Dra gjerne frem fordeler du har, som om du ikke har barn (det er dessverre en fordel,ja), er fleksibel, og har det lille ekstra å gi. :)

Anonymkode: ab656...cf9

Ts: Jeg har barn. Små sådan så det er nok ikke noe trumfkort det eller. 

Skrevet

Sykdom er taushetsbelagt og privat. På intervju kan du enten si at du har vært syk i et år, at det var alvorlig, men at du er ferdig med behandling og frisk og glad over endelig å kunne jobbe igjen.

Hvis du har vært sykemeldt et år må det jo ha vært alvorlig for legene gjør jo vurderinger hele tiden underveis om det er belegg for det. Hvis de på intervjuet spør mer kan du si at du vil være mer åpen ved en evt. ansettelse. De har ikke krav på å få vite så privat informasjon. Det kan ha vært tusen grunner til at du har vært syk og alle kjenner noen som har gått gjennom noe i løpet av livet. Veldig mange vil også selv få en sykdomsperiode i løpet av livet.

Hvis du ikke vil nevne sykdom kan du si at du søkte litt jobber på våren, sa nei fordi du ikke fant den rette jobben, fant ut at du ville reise litt og nevne steder du har vært før og etter det har du søkt jobb de siste fire månedene. 

Eller at du var syk et halvt år, men var veldig sliten av behandlinger og benyttet det at du ikke var i jobb til å reise litt og male huset eller lignende. Få det til å høres selvvalgt ut. Denne ene gangen du faktisk hadde fri og tid til å gjøre noe annet og at det har gitt deg ny giv og energi til å finne en jobb du virkelig vil ha.

Det går bra, det viktigste er personkjemi og at du kan gjøre jobben. Det at du har barn kan også være en bra ting for da går du ikke ut i permisjon med en gang du blir ansatt heller. Det er alltid flere sider ved ting. Lykke til!

Anonymkode: 4e11b...019

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alltid interessant at man blir frisk etter den 12. måneden, og ikke 8, 9, 10 eller elleve måneder. 

Ts: Er det ikke bra at behandlingen har fungert slik at man kan jobbe igjen. Og at man ikke søker videre støtte til arbeidsavklaring. Sykdom over så lang tid er faktisk ikke ferie. Det er en jobb å være syk og måtte til leger og behandlinger. 

Skrevet

Sykdom er taushetsbelagt og privat. På intervju kan du enten si at du har vært syk i et år, at det var alvorlig, men at du er ferdig med behandling og frisk og glad over endelig å kunne jobbe igjen.

Hvis du har vært sykemeldt et år må det jo ha vært alvorlig for legene gjør jo vurderinger hele tiden underveis om det er belegg for det. Hvis de på intervjuet spør mer kan du si at du vil være mer åpen ved en evt. ansettelse. De har ikke krav på å få vite så privat informasjon. Det kan ha vært tusen grunner til at du har vært syk og alle kjenner noen som har gått gjennom noe i løpet av livet. Veldig mange vil også selv få en sykdomsperiode i løpet av livet.

Hvis du ikke vil nevne sykdom kan du si at du søkte litt jobber på våren, sa nei fordi du ikke fant den rette jobben, fant ut at du ville reise litt og nevne steder du har vært før og etter det har du søkt jobb de siste fire månedene. 

Eller at du var syk et halvt år, men var veldig sliten av behandlinger og benyttet det at du ikke var i jobb til å reise litt og male huset eller lignende. Få det til å høres selvvalgt ut. Denne ene gangen du faktisk hadde fri og tid til å gjøre noe annet og at det har gitt deg ny giv og energi til å finne en jobb du virkelig vil ha.

Det går bra, det viktigste er personkjemi og at du kan gjøre jobben. Det at du har barn kan også være en bra ting for da går du ikke ut i permisjon med en gang du blir ansatt heller. Det er alltid flere sider ved ting. Lykke til!

Anonymkode: 4e11b...019

Det uthevede her må du ikke si dersom du søker en jobb et sted hvor de forskutterer sykepengene. Blir du da syk igjen ut over arbeidsgiverperioden før du har opptjent deg sykepengerettigheter vil arbeidsgiver ikke få refusjon fra NAV for fraværet ditt og det vil komme fram at du løy, for ikke å nevne at du må betale tilbake forskutterte sykepenger som du ikke har krav på. 

Anonymkode: 3da5b...856

• Liker 1
Skrevet

Du må passe på at du er 100% ærlig på intervju.

Har du snakket med NAV? Kanskje det kan være relevant å få en praksisplass sånn at du får vist for deg sjøl og arbeidsgivere at du faktisk er klar for å jobbe igjen? Jeg vet ikke hvordan regelverket er, men jeg tenker det er viktig å få den hjelpen du kan få. Etter at jeg hadde vært sykemeldt i over et år fikk jeg/arbeidsgiver diverse støtte av NAV for å gjøre det lettere å komme i jobb igjen.

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger jo ikke fortelle hele livshistorien din da. Si at du var syk/sykmeldt, men at du er frisk nå. Trenger ikke utdype mer enn det.

Anonymkode: 390c5...4e3

• Liker 2
Skrevet

Om du absolutt ikke vil si noe lm helseproblemene kan du kanskje heller si at du ønsket å ha ett år med fullt fokus på barna sidee de jo bare er små én eneste gang osv..? Men at du selvsagt ikke ønske r å ha resten av livet som. Hjemmeværende. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Lill3My skrev:

Om du absolutt ikke vil si noe lm helseproblemene kan du kanskje heller si at du ønsket å ha ett år med fullt fokus på barna sidee de jo bare er små én eneste gang osv..? Men at du selvsagt ikke ønske r å ha resten av livet som. Hjemmeværende. 

Ts: Ja det er noe slik jeg har vurdert å si, men ikke vært sikker på om det er greit. 

Gjest Pastpresent
Skrevet

Jobbintervju er uansett slitsomme greier. Jeg er lei av jobben etter 5 år, og har en ny jobb på gang. Grunnen til at ny arbeidsgiver har meg på vent er fordi at referansen min nekter å ta telefonen... har ingen andre å spørre da sjefen er den de absolutt må snakke med... 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da håper jeg du aldri noensinne klager over at folk kommer seg ut i jobb igjen. Bare hold kjeft. 

Anonymkode: bdc77...6c3

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...