Djungelvrål Skrevet 23. januar 2019 #1 Skrevet 23. januar 2019 Det er jo meningen innvandrere skal bli integrert, lære lover, normer, skikker, kultur og språk. Og etterhvert ta utdannelse/og eller skaffe seg jobb. Hvorfor er det ikke slik at de får tildelt en familie eller en kontaktperson som kan veilede og lære dem å kjenne landet vårt. Dette må vel være en god idè??
Galanga Skrevet 23. januar 2019 #2 Skrevet 23. januar 2019 Absolutt en god idé! Men gode faddere vokser neppe på trær, så skal det være tvungen ordning for alle landets innbyggere å bli fadder? Litt som den gamle juryordningen? Tror dessverre ikke det er gjennomførbart. 3
Anonymbruker3 Skrevet 23. januar 2019 #3 Skrevet 23. januar 2019 (endret) Ja visst, så lenge det bare er tvunget for de som stemmer SV, Krf, Venstre og muligens AP. For resten må det være frivillig. Endret 24. januar 2019 av Anonymbruker3 10
Bag Skrevet 23. januar 2019 #4 Skrevet 23. januar 2019 15 minutter siden, Anonymbruker3 said: Ja visst, så lenge det bare tvunget for de som stemmer SV, Krf, Venstre og muligens AP. For resten må det være frivillig. Er det ikke i Frp-velgeres interesse at innvandrere og flyktninger som allerede er her blir bedre integrert? 6
Anonymbruker3 Skrevet 23. januar 2019 #5 Skrevet 23. januar 2019 46 minutter siden, Bag said: Er det ikke i Frp-velgeres interesse at innvandrere og flyktninger som allerede er her blir bedre integrert? Så du er en av dem som mener at det bør være noen andres oppgave å løse problemer du har skapt? 6
Bag Skrevet 23. januar 2019 #6 Skrevet 23. januar 2019 11 minutter siden, Anonymbruker3 said: Så du er en av dem som mener at det bør være noen andres oppgave å løse problemer du har skapt? Du mener at jeg skaper problemer ved å forsøke å hjelpe andre? Skaper man minst problemer ved å ikke hjelpe? 1
Djungelvrål Skrevet 23. januar 2019 Forfatter #7 Skrevet 23. januar 2019 Folket har jo valgt og da bør jo også de som kommer inn bli integrert og ivaretatt. Tenker at det må bli en tvungen løsning på det. Alle må bidra med noen timer i uken. Tar sikkert noe tid sette ut i live men jeg tror nå det skulle være gjennomførbart. Jeg tror vi vil har igjen for det på sikt. Det finnes vel ikke en bedre måte å integrere dem på? 1
Bag Skrevet 23. januar 2019 #8 Skrevet 23. januar 2019 (endret) Jeg har bare følelsen av at det er enkelte som trives bedre med å bruke tid på å sitte på nettet og klage over innvandrere som ikke er integrert fremfor å invitere den nye naboen inn på kaffe. Er jeg alene om å ha slike forestillinger? Endret 23. januar 2019 av Bag 7
Djungelvrål Skrevet 23. januar 2019 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2019 11 minutter siden, Bag skrev: Jeg har bare følelsen av at det er enkelte som trives bedre med å bruke tid på å sitte på nettet og klage over innvandrere som ikke er integrert fremfor å invitere den nye naboen inn på kaffe. Er jeg alene om å ha slike forestillinger? Nei det er du ikke. Jeg har klaget på innvandrere og gjør det fortsatt. Jeg inviterer ikke innvandrernaboer inn på kaffe. 4
Bag Skrevet 23. januar 2019 #10 Skrevet 23. januar 2019 12 minutter siden, Peonjenta said: Nei det er du ikke. Jeg har klaget på innvandrere og gjør det fortsatt. Jeg inviterer ikke innvandrernaboer inn på kaffe. Ville det ikke vært et større bidrag til integrasjon å invitere naboen enn å klage på nettet? Ønsker du at naboen skal integrere seg og bli kjent med nordmenn, norske skikker og norsk kultur? Vil du du at de skal integrere seg med andre bare ikke med deg? Eller er det slik at du forventer at de skal ta initiativet og tar gladelig imot de hvis de ringer på døra bare at du ikke vil ta initiativet først? 2
Djungelvrål Skrevet 23. januar 2019 Forfatter #11 Skrevet 23. januar 2019 26 minutter siden, Bag skrev: Ville det ikke vært et større bidrag til integrasjon å invitere naboen enn å klage på nettet? Ønsker du at naboen skal integrere seg og bli kjent med nordmenn, norske skikker og norsk kultur? Vil du du at de skal integrere seg med andre bare ikke med deg? Eller er det slik at du forventer at de skal ta initiativet og tar gladelig imot de hvis de ringer på døra bare at du ikke vil ta initiativet først? Jeg tror noen må pålegge meg det. Det er derfor jeg tar opp spørsmålet i HI. Jeg er skeptisk av natur, ikke sånn utpreget sosial, hater tørrprat og har sær humor. Hadde man fått et brev i posten om å stille til tjeneste for stat og regjering hadde jeg jo måttet. Tenker man måtte bøtelagt folk som sluntret unna og ikke utførte tjenesten. Man kunne jo ha søkt fritak da også måtte noen bedømmet om grunnen var god nok. 1
Anonymbruker3 Skrevet 24. januar 2019 #12 Skrevet 24. januar 2019 11 hours ago, Bag said: Du mener at jeg skaper problemer ved å forsøke å hjelpe andre? Skaper man minst problemer ved å ikke hjelpe? Hele vitsen med et slikt program er å redusere alle problemene som skapes ved å introdusere mennesker som ikke kan språket, ikke har noen utdannelse eller evner vi trenger i Norge, og ikke har eller støtter verdier som likestilling, ytringsfrihet og aksept for andre legninger. Hvis du vil hjelpe så er det millioner av mennesker i flyktningleirer som sulter og fryser. Det kunne vært kraftig redusert hvis ikke du og mange andre godhetstyranner hadde flyttet alt fokuset, og dermed prioriteringen av ressursene, på de få som har råd til å reise hit. https://www.flyktninghjelpen.no/nyheter/2019/januar/snoen-truer-kabuls-teltboere/ 4
T-Rex Skrevet 24. januar 2019 #13 Skrevet 24. januar 2019 17 hours ago, Peonjenta said: Det er jo meningen innvandrere skal bli integrert, lære lover, normer, skikker, kultur og språk. Og etterhvert ta utdannelse/og eller skaffe seg jobb. Hvorfor er det ikke slik at de får tildelt en familie eller en kontaktperson som kan veilede og lære dem å kjenne landet vårt. Dette må vel være en god idè?? Unnskyld. I et land der mange etnisk norske har feider med sin etnisk norske nabo, er det kanskje ikke en veldig god idé. 1
Djungelvrål Skrevet 24. januar 2019 Forfatter #14 Skrevet 24. januar 2019 2 timer siden, T-Rex skrev: Unnskyld. I et land der mange etnisk norske har feider med sin etnisk norske nabo, er det kanskje ikke en veldig god idé. Man har feider med naboene sine i hele verden. Man har feider men man respekterer som oftest naboene likevel og ser på dem som likemenn.
Drizzt Skrevet 24. januar 2019 #15 Skrevet 24. januar 2019 17 timer siden, Anonymbruker3 skrev: Ja visst, så lenge det bare tvunget for de som stemmer SV, Krf, Venstre og muligens AP. For resten må det være frivillig. Haha, dette!!! Hvis det skal være tvungen for innvandrerne, må også fadderne tvinges til det for å garantere at det blir gjennomført. Da foreslår jeg at de som stemmer partiene nevnt over og alle deres medlmmer blir automatisk påmeldt som faddere. Alle andre kan velge selv. 1
guacomole Skrevet 24. januar 2019 #16 Skrevet 24. januar 2019 Hva med de innvandrene som kommer fra vestlige land? Jo masse svenske i Oslo! Selv er jeg ameikansk men har venner fra frankrike, australia, england. Trenger vi fadderordning? Selvfølgelig ikke, de fleste kommer hit på grunn av arbeid, kjærlighet, studier osv og intergrere seg rimelig godt. Tror kansksje planne kunne funke for asylsøkere fordi de stort stett komme fra land som har veldig forskjellige kulturer til Norge. Og da har de allerede en saksbehandle hver. 1
Djungelvrål Skrevet 24. januar 2019 Forfatter #17 Skrevet 24. januar 2019 1 time siden, guacomole skrev: Hva med de innvandrene som kommer fra vestlige land? Jo masse svenske i Oslo! Selv er jeg ameikansk men har venner fra frankrike, australia, england. Trenger vi fadderordning? Selvfølgelig ikke, de fleste kommer hit på grunn av arbeid, kjærlighet, studier osv og intergrere seg rimelig godt. Tror kansksje planne kunne funke for asylsøkere fordi de stort stett komme fra land som har veldig forskjellige kulturer til Norge. Og da har de allerede en saksbehandle hver. Svensker, dansker, franskmenn, engelskmenn og amerikanere har så lik kultur oss at jeg ikke ser at en fadderordning for disse skulle være aktuelt.
ElinX0Xpoliti Skrevet 24. januar 2019 #18 Skrevet 24. januar 2019 Jeg tviler på at en fader ording vil ha noe å si når det er snakk om voksene menn i 20-30 årene som kommer. Å integrere seg i Norge er opp til personen selv, om han eller hun ikke klarer det så er det ikke Norges problem. Det som er Norges problem er parallell samfunn som blir skapt her og der, som media folk, politikere og pro immigrasjon folk later som det går bra med. 1
Bag Skrevet 24. januar 2019 #19 Skrevet 24. januar 2019 7 hours ago, Anonymbruker3 said: Hele vitsen med et slikt program er å redusere alle problemene som skapes ved å introdusere mennesker som ikke kan språket, ikke har noen utdannelse eller evner vi trenger i Norge, og ikke har eller støtter verdier som likestilling, ytringsfrihet og aksept for andre legninger. Hvis du vil hjelpe så er det millioner av mennesker i flyktningleirer som sulter og fryser. Det kunne vært kraftig redusert hvis ikke du og mange andre godhetstyranner hadde flyttet alt fokuset, og dermed prioriteringen av ressursene, på de få som har råd til å reise hit. https://www.flyktninghjelpen.no/nyheter/2019/januar/snoen-truer-kabuls-teltboere/ Og hvorfor tror du at jeg ikke bidrar og har større fokus på å hjelpe folk der de er? Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.
Bag Skrevet 24. januar 2019 #20 Skrevet 24. januar 2019 19 minutter siden, ElinX0Xpoliti said: Jeg tviler på at en fader ording vil ha noe å si når det er snakk om voksene menn i 20-30 årene som kommer. Å integrere seg i Norge er opp til personen selv, om han eller hun ikke klarer det så er det ikke Norges problem. Det som er Norges problem er parallell samfunn som blir skapt her og der, som media folk, politikere og pro immigrasjon folk later som det går bra med. Er det ikke Norges problem hvis folk ikke integrerer seg? Er det kun de som kommer hit som har ansvaret og vi skal ikke ta de i mot? Gjelder det naboer generelt, kollegaer, nye elever/studenter også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå