Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi planlegger å bli gravide til høsten. Jeg skal gå et år skole, men bare et par fag, så det blir ikke så tungt. Hva slags støtte får vi, om jeg går gravid store deler av skoleåret, men ikke føder før skoleslutt/ eller om jeg føder før skoleslutt? Har det noe å si?

Skrevet

om du ikke skal "gå" på skole året etter du føder så får du ingen tung fra lånekassen.. Om du ikke har opptjent permisjonspenger så får dere kun kr 34000,- i engangstønad, ved siden av barnetrygden som er på mellom 900 og 1000..

Gjest Gjest(trådstarter)
Skrevet

Ok. Ja jeg skal begynne på GK yrkesfag, og så skulle jeg jo gjerne ha tatt VK1 etter det. Men jeg vet ikke hvordan det blir om vi får en liten en, om jeg vil være så mye borte fra en baby i begynnelsen. Blir jo ikke så gammel da, før jeg må starte på skole igjen. Men jeg får vel ikke noe mer om jeg utsetter VK1 ett år og tar det når babyen er over ett år? Tenker liksom på å få en del støtte, men samtidig så skal jeg jo klare både skole og jobb. Hva vil jeg eventuelt få fra lånekassen da? 34000 + barnetrygd er jo en del, men det går vel med en del til utstyr og klær osv..

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du deler 34000 på de elleve mnd som permen vanligvis varer, så er det ikke mye å leve av! Du får ca 4000 i mnd. Dersom du ikke har opptjent permpenger, eller du har en mann som klarer å forsørge dere alle sammen. Hvorfor har dere det så travelt? Hvor gamle er dere? Det er jo mye bedre å vente noen år for å kunne gi ungen en bra start på livet.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Lurer også på hvor gamle dere er?

Skrevet

Da har dere jo masse tid. Jeg venter min første nå og er 31. Mannen blir 32 om et par måneder.

Dere bør ha fått sjans til å reise litt og se dere rundt i verden først. Kan gå fint å reise med småbarn og, men du verden så glad jeg er for at jeg har fått reist og sett NOE før jeg fikk barn. Det eneste jeg ikke rakk uten barn er Venezia,da....:-)

Skrevet

Dere er ganske unge da. Hvorfor ikke vente til etter videregående? Bare et velment råd. Jeg var 22 da jeg fikk min første, og jeg følte meg egentlig ganske ung den gangen. Det er ikke så dumt å være bare dere to noen år først.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Når du skal regne på noe, så husk å regne lengre enn bare til fødselen og det du får der. :wink: Et barn koster mye penger, og skal du fortsette på skolen så regn med barnehageutgifter også, for det koster.

Tror kanskje du skulle fullført skolen, for så å fått barn når du var kommet i jobb. Det er utrolig slitsomt å ha små barn, samtidig som man studerer.

Skrevet

Jeg ville i det minste skaffet meg studiekompetanse først. Slik at du senere står fri til å studere videre om du vil det. Det kan bli hardt om du må gjøre det senere...

Ikke vondt ment, men dere har jo nok av tid på dere! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville selv aldri fått barn i en så ung alder, MEN det er vel ikke egentlig det hun spr om, er det vel?

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Dersom du har planer om å ta høyere utdanning etter videregående kan det lønne seg å vente...mener man får mer støtte fra statens lånekasse når man er i høyere utdanning enn videregående. Jeg går på høyskole og mottok omlag 90 000 i fødselstipend fra statens lånekasse, dette i tillegg til engangs stønad på omlag 30 000 kr. Så det er noe dere sammen må finne ut av, hva som lønner seg og er best for deres situasjon.

En ting jeg vil anbefale deg å ta med i spekulasjonene om å få barn nå er at du KAN bli plaget under svangerskapet, jeg lå i 5 mnd og kasta opp dag og natt med førstemann...ikke sjangs å komme meg på skolen da!! Denne gang har jeg fått sterke bekkensmerter og har store problemer med å sitte en hel dag...så det er ting som KAN skje med deg også. Men samtidig skjønner jeg ditt ønske om å få barn, og dere må gjøre som dere finner ut sammen!! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...