AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #1 Skrevet 23. januar 2019 Hei, Begynte å jobbe i høst, og må leie et par år framover - har i alle år før det bodd på studenthybel, så har vel ikke hatt noe "øye" for kvadratmeter. Fant en leilighet som var annonsert (primærrom) 42 m^2, men tenkte en stund at den føltes noe mindre enn det? Fikk omsider målt opp hele leiligheten, samt alle rommene hver for seg, og totalt kommer alt på 32-33 m^2. Det er jo en ganske drastisk forskjell? 75% av annonsert størrelse. Hva burde jeg gjøre? Det skal nevnes at jeg liker beliggenheten og trives godt nok, men samtidig tenker jeg jo at dette blir litt feil. Anonymkode: 7f7a0...7c7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #2 Skrevet 23. januar 2019 Sikker på at du har målt den riktig ? Anonymkode: d19fd...58f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #4 Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sikker på at du har målt den riktig ? Anonymkode: d19fd...58f Jeg lurer på om huseier kanskje har blandet i terminologi? Leiligheten har kommer med bod (i kjelleren - detter er leilighet i en blokk) og terrasse / veranda, med terrassen er ikke "innendørs", dvs. den er under åpen himmel. Og slik jeg har lest, så skal ikke disse inkluderes som/under primærrom. Primærrom er de rommene der du oppholder deg i. Jeg målte leiligheten på to måter: A) Bredde x Lengde på hele leiligheten (den er rektangulær) B) Målte areal av hvert rom Og kom da til ca. samme størrelse (med metode B så vil man jo få litt mindre areal pga. veggene) Anonymkode: 7f7a0...7c7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #5 Skrevet 23. januar 2019 Du liker plassen og vil bli boende? Da hadde jeg ikke gjort noe med det. Jeg leide og et sted før jeg kjøpte som var annonsert som rundt 90 kvm og vi målte den til 75 men man kommer jo ingen vei med dette når man leier. Hadde du kjøpt så hadde det jo vært andre boller. Anonymkode: 2f669...a30 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #6 Skrevet 23. januar 2019 Dessverre er det lov å svindle leietakere på den måten. https://www.ung.no/oss/bolig/184605.html Anonymkode: 8d8c1...ac3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #7 Skrevet 23. januar 2019 Når man leier er det jo ikke pr kvadratmeter. Har to bekjente som leier, de fikk ikke en gang oppgitt kvm. Hadde dette derimot hvert en leilighet du hadde kjøpt, hadde situasjonen vært en helt annen. Dette hadde jeg ikke bråket om, du kommer ingen vei med det. Anonymkode: 720a0...d98 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #8 Skrevet 23. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man leier er det jo ikke pr kvadratmeter. Har to bekjente som leier, de fikk ikke en gang oppgitt kvm. Hadde dette derimot hvert en leilighet du hadde kjøpt, hadde situasjonen vært en helt annen. Dette hadde jeg ikke bråket om, du kommer ingen vei med det. Anonymkode: 720a0...d98 Dette! Hadde du kjøpt hadde det vært noe helt annet. Jeg aner ikke egentlig hvor stor utleieenheter vår er, vi tipper. Gidder ikke betale en takstmann for det... Anonymkode: 7a13d...0b4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #9 Skrevet 24. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette! Hadde du kjøpt hadde det vært noe helt annet. Jeg aner ikke egentlig hvor stor utleieenheter vår er, vi tipper. Gidder ikke betale en takstmann for det... Anonymkode: 7a13d...0b4 Man trenger ikke en takstmann for å måle opp areal. Anonymkode: 13250...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #10 Skrevet 24. januar 2019 Takk for svar Jeg kommer nok til å se etter andre leiligheter i mellomtiden - for så å konfrontere utleier om jeg har noe sikkert, tenker at det ikke er vits å lage problemer med mindre man har noe å falle på (det er uansett dyrest for utleier å finne nye leietakere). Skjønner ikke hvorfor dette ikke blir sett på som svindel? I linken over skrives det at så lenge antall rom er riktig, og utleier har vært på visning, så har man så og si ingen sak. 10 m^2 er jo mye areal - hadde jo faktisk vært et ekstra rom...min studenthybel var på 9 m^2 Anonymkode: 7f7a0...7c7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #11 Skrevet 24. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvorfor dette ikke blir sett på som svindel? I linken over skrives det at så lenge antall rom er riktig, og utleier har vært på visning, så har man så og si ingen sak. 10 m^2 er jo mye areal - hadde jo faktisk vært et ekstra rom...min studenthybel var på 9 m^2 Anonymkode: 7f7a0...7c7 Jeg tipper det har sammenheng med at dommere har grei inntekt og ikke trenger å leie bolig, og derfor ikke klarer å sette seg inn i problemer som at man bare får plass til en enkeltseng i stedet for en dobbeltseng på et soverom. Anonymkode: 8d8c1...ac3 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #12 Skrevet 24. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke en takstmann for å måle opp areal. Anonymkode: 13250...dbd Spørs på formen på boligen da, jeg greier ikke regne ut mer kriker og kroker og skråtak etc. Men det er ikke noe krav når man leier ut heller, det viktigste er jo at det blir riktig når man selger. Anonymkode: 7a13d...0b4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #13 Skrevet 24. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Jeg kommer nok til å se etter andre leiligheter i mellomtiden - for så å konfrontere utleier om jeg har noe sikkert, tenker at det ikke er vits å lage problemer med mindre man har noe å falle på (det er uansett dyrest for utleier å finne nye leietakere). Skjønner ikke hvorfor dette ikke blir sett på som svindel? I linken over skrives det at så lenge antall rom er riktig, og utleier har vært på visning, så har man så og si ingen sak. 10 m^2 er jo mye areal - hadde jo faktisk vært et ekstra rom...min studenthybel var på 9 m^2 Anonymkode: 7f7a0...7c7 Men du har jo vært på visning og sett hva du leier. Du visste jo at det ikke var et «ekstra rom». Du har bodd i leiligheten og SÅ finner du ut at det er for liten plass på grunn av et tall? Anonymkode: 7a13d...0b4 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #14 Skrevet 24. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men du har jo vært på visning og sett hva du leier. Du visste jo at det ikke var et «ekstra rom». Du har bodd i leiligheten og SÅ finner du ut at det er for liten plass på grunn av et tall? Anonymkode: 7a13d...0b4 Hvordan skal man ellers sammenlikne hva man får for pengene hvis man skal velge mellom f.eks. to ettromsleiligheter? Øyemål? Anonymkode: 8d8c1...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #15 Skrevet 24. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal man ellers sammenlikne hva man får for pengene hvis man skal velge mellom f.eks. to ettromsleiligheter? Øyemål? Anonymkode: 8d8c1...ac3 ja, man møter jo fysisk opp og ser leilighetene. Jeg har som sagt ikke sjans til å måle min leilighet nøyaktig, vegger som går skrått i rommet, skråtak, kriker og kroker (gammel bygning) jeg antar hvor stor den er sånn ca. og setter det i annonsen når jeg leier ut. Hvis det er kvadratmeteren som er viktig får de ta med målebånd på visning selv å måle. Så lenge det er snakk om å leie og ikke kjøpe, så ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 7a13d...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #16 Skrevet 24. januar 2019 Ved leie kommer du nok ingen vei ang kvm. Vi har nettopp hvert gjennom dette men det gjaldt kjøp. Og leiligheten var hele 25 kvm mindre enn oppgitt, hadde vel inne totalt 3 forskjellige takstmenn som kom til samme kvm, og han som hadde den første målingen sto fast på at han hadde rett. Så det var ikke rart at leiligheten føltes ut som et kott 🙈 Anonymkode: 91d22...af6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #17 Skrevet 24. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: ja, man møter jo fysisk opp og ser leilighetene. Jeg har som sagt ikke sjans til å måle min leilighet nøyaktig, vegger som går skrått i rommet, skråtak, kriker og kroker (gammel bygning) jeg antar hvor stor den er sånn ca. og setter det i annonsen når jeg leier ut. Hvis det er kvadratmeteren som er viktig får de ta med målebånd på visning selv å måle. Så lenge det er snakk om å leie og ikke kjøpe, så ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 7a13d...0b4 Man binder seg vanligvis i lang tid når man leier, og det kan koste flere titalls tusen kroner å komme seg ut av en kontrakt. Jeg vet av erfarling at det er svært vanskelig å se på øyemål hvor mye det er plass til i et rom. Det at du ikke gidder å måle er en særdeles dårlig unnskyldning for å lure folk. Det er egentlig ganske absurd siden butikkene er pålagt å oppgi både pris, vekt og kilopris for en sjokolade til en tier. Hvis det holder å ta på øyemål hvor mye man får når man må ut med 10-15 000 i måneden burde det vel være godt nok for noe man må ut med en tier for også? Anonymkode: 8d8c1...ac3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå