Gå til innhold

Male parkett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har malt parkett før og kan dele erfaringer? Jeg har gammel, gul og ganske stygg eikeparkett på kjøkken og stue som bør byttes, men det blir ikke riktig ennå da det medfører riving av kjøkken, kanskje fjerne en vegg, fjerne peis etc... Alternativet nå er å enten slipe og lakke (mye jobb og sikkert dyrt å få håndverkere til å gjøre det?) eller rett og slett male. Jeg finner lite om maling av parkettgulv når jeg googler. Er det noen som har innspill? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må jo slipes, hele greia, før du kan male det. Maling oppå gammel flekkete og slitt lakk blir ikke pent, så den må slipes vekk før du kan tenke på å male gulvet. Underlaget er alt når det gjelder å få pent resultat etter maling (og lakking).

Anonymkode: 4add5...f90

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det må jo slipes, hele greia, før du kan male det. Maling oppå gammel flekkete og slitt lakk blir ikke pent, så den må slipes vekk før du kan tenke på å male gulvet. Underlaget er alt når det gjelder å få pent resultat etter maling (og lakking).

Lakken er ikke veldig flekkete. Jeg lurte på om det var nok å bare pusse den? :vetikke:

Skrevet
Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Lakken er ikke veldig flekkete. Jeg lurte på om det var nok å bare pusse den? :vetikke:

Et gulv har mye slitasje. Malingen vil ikke hefte godt nok på et tjukt lag lakk.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke fagrelaterte innspill dessverre, men må bare si meg enig i at sånn gul parkett er det styggeste jeg ser i boliger så jeg ville kjørt på med maling. 

Skrevet

For å få et greit resultat, så er det viktig at det ikke er mye bevegelse/knirk i gulvet. Dette vil ofte resultere i at malingen sprekker opp mellom bordene, og fylles med skitt (ser dette veldig mye bedre på et malt gulv). 

Hvis det ikke er veldig lenge til du skal gjøre noen større inngrep, så ville jeg vurdert et billig laminatgulv, eller vinylgulv til å klistre på, i mellomtiden.

Hvis du likevel velger å male, så holder det som regel med å matte ned gulvlakken, så lenge du bruker maling av god kvalitet. Malte gulv slites relativt raskt uansett, og ser fort stygge ut.

Skrevet

Vask med trerens/ gulvrens.

Slip lett over. Avstøv.

Mal 3 strøk med trestjerner gulvmaling.

La herde en uke før du møblerer.

Unngå hardt bruk og unngå vask på 3-4 uker.

Lykke til!! Og velg en litt kul farge 😉

Anonymkode: aed0b...8c3

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, ikkevoksen skrev:

Har ikke fagrelaterte innspill dessverre, men må bare si meg enig i at sånn gul parkett er det styggeste jeg ser i boliger så jeg ville kjørt på med maling. 

Gul parkett er mye lunere enn feks kalde grå gulv. Velg farger som passer til gulvet. Eik blir aldri umoderne selv om en del gråtasser mener det.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vask med trerens/ gulvrens.

Slip lett over. Avstøv.

Mal 3 strøk med trestjerner gulvmaling.

La herde en uke før du møblerer.

Unngå hardt bruk og unngå vask på 3-4 uker.

Lykke til!! Og velg en litt kul farge 😉

Slik skal det gjøres.  Har venninner som har gjort det akkurat sånn, og gulvene deres er flotte etter flere års bruk.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...